Fredrik Skrevet April 16, 2012 Share Skrevet April 16, 2012 Men nå var dette en debatt om veier, ikke det som er bra her i landet. Poenget mitt er jo at selv veiprosjektene som pågar ikke dekker trafikken om 20 år. Vi har hatt borgerlig regjering før også uten at landet er fullt av motorveier av den grunn. Jeg tror heller ikke at det spiller noen rolle hvilken farge regjeringen har. Spørsmålet er imidlertid om man nå ikke har et såpass stort etterslep når det gjelder veiutbygging at det er ved å bli et nasjonalt problem som kommer til å hindre den økonomiske veksten i deler av landet. Sett fra Danmark kan mye tyde på at det meste kommer til å dreie seg om Oslofjordsregionen i de neste 20-30 årene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet April 16, 2012 Share Skrevet April 16, 2012 Men nå var dette en debatt om veier, ikke det som er bra her i landet. Poenget mitt er jo at selv veiprosjektene som pågar ikke dekker trafikken om 20 år. Vi har hatt borgerlig regjering før også uten at landet er fullt av motorveier av den grunn. Det er absolutt riktig, men det skal også påpekes at den forrige, borgerlige regjeringen fikk gjennomført utbyggingen av ny E18 gjennom Sørlandet som såkalt offentlig-privat samarbeid (OPS). OPS virker å være noe den nåværende regjeringen ser ut til å ha en dyptfølt, ideologisk motvilje mot. Og mens regjeringen Stoltenberg rir sine ideologiske kjepphester, forfaller det norske veinettet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 16, 2012 Share Skrevet April 16, 2012 Er også flere andre større veiprosjekter som ble planlagt under borgerlig regjering, men er kun Sør og Østlandet som er prioritert mest. Jeg mener det er mye viktigere å få en ordentlig stamvei mellom de større byene på vestlandet også, men det ligger nok langt fram i tid hvis vi følger dagens tempo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet April 16, 2012 Share Skrevet April 16, 2012 Er egentlig fornøyd med mengden veiprosjekter som er på gang pr. i dag. Kunne dog tenkt meg litt høyere kvalitet på det som blir bygget. Håper høy oppslutning hos de blå gjør at dagens regjering kanskje kjører noen kroner ekstra i veiene som blir bygget. Tror forøvrig de som flytter ut av landet for å få bedre veier vil bli skuffet når de oppdager at det finnes værre ting her i verden enn dårlige veier. Dette "verdt et forsøk" argumentet er det værste jeg hører. Det er en grunn til at dem ikke har hatt makten enda. Hadde vi latt dem regjere på 90-tallet hadde nok statoil blitt solgt.. Norges storhetstid har vært under Willoch Hver gang AP har vært i regjering, enten det er Gerhardsen eller Stoltenberg, har ting gått til helvette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet April 16, 2012 Share Skrevet April 16, 2012 Men nå var dette en debatt om veier, ikke det som er bra her i landet. Poenget mitt er jo at selv veiprosjektene som pågar ikke dekker trafikken om 20 år. Vi har hatt borgerlig regjering før også uten at landet er fullt av motorveier av den grunn. Det er absolutt riktig, men det skal også påpekes at den forrige, borgerlige regjeringen fikk gjennomført utbyggingen av ny E18 gjennom Sørlandet som såkalt offentlig-privat samarbeid (OPS). OPS virker å være noe den nåværende regjeringen ser ut til å ha en dyptfølt, ideologisk motvilje mot. Og mens regjeringen Stoltenberg rir sine ideologiske kjepphester, forfaller det norske veinettet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet April 16, 2012 Share Skrevet April 16, 2012 Seksjonsleder i Statens Vegvesen, Ivar Hol, gikk nylig ut og sa at dersom de manglende bevilgningene til nyasfaltering fortsetter, kan det bli nødvendig å høvle ned asfaltdekket på enkelte veier og sette dem tilbake til å være grusveier Med dagens løyvingar til asfalt, vil det i gjennomsnitt bli lagt ny asfalt på ein fylkesveg kvart 60. år. Eit asfaltdekke på fylkesveg har ei levetid på mellom 10 og 12 år, avhengig av trafikkmengde. På riks- og europavegane er det med dagens løyvingar pengar til å legge ny asfalt kvart tiande år. Levetida på asfalten på ein riksveg er om lag åtte år, fordi trafikken er større. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet April 16, 2012 Share Skrevet April 16, 2012 Sett fra Danmark kan mye tyde på at det meste kommer til å dreie seg om Oslofjordsregionen i de neste 20-30 årene. Hva mener du egentlig med det? Store deler av verdiskapningen i Norge foregår i deler av landet der deler av veinettet består av kjerreveier som har blitt asfaltert. Ikke minst lider betydelige deler av eksportindustrien av at den dårlige veistandarden på Vestlandet påfører dem større transportkostnader på de første 100 kilometrene enn hva de resterende 1000+ kilometrene koster. Så dårlige veier synes jeg egentlig ikke Norge råd til å holde seg med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
inflames662 Skrevet April 16, 2012 Share Skrevet April 16, 2012 Store deler av verdiskapningen i Norge foregår i deler av landet der deler av veinettet består av kjerreveier som har blitt asfaltert Vel, det meste av verdiskapningen i Norge foregår på plasser hvor det ikke finnes veier, nemlig Nordsjøen. Men for all del, veinettet er i alt for dårlig forfattning og etterslepet er så ekstremt at beviligningene vi ser i dag ikke er i nærheten av å dekke det inn. Jeg tror ikke en gang 45 prosent høyere bevilgning i nasjonal transportplan 2014-2023 er med på å endre noen ting. I tillegg til at vi har et ekstremt etterslep, så bygger vi veier av en så dårlig kvalitet at de bare holder noen få år. Slik som tråden min om veibygging viser: viewtopic.php?f=9&t=224305 Så har vi planlegging som tar EKSTREMT lang tid: http://e24.no/makro-og-politikk/shangha ... r/20192835 Det må bli slutt på at lokale politikere skal sitte å bestemme hvor en vei får fordi svigersønnen kanskje får en litt dårligere utsikt fra gården sin. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 16, 2012 Share Skrevet April 16, 2012 Eller som her i Arendal! Nå har endelig politikkerene fått fæva i gir å begynnt å jobbe på firefelts mellom Arendal og Tvedestrand, og uten noen problemer så kunne de startet allerede i 2014. Men så er det bare det at den planlagte veitraseen sveiper innom Arendals til nå urørte bymark og havner veldig nære noen populære lysløyper. Det har fått turfolk og skogelskere til å slå seg vrange og lage kvalm Man må knuse noen egg for å lage omelett og alle kan ikke gjøres fornøyde, det er det som er problemet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RS-Heggem Skrevet April 16, 2012 Share Skrevet April 16, 2012 Er vel heller et regjerings skifte som må til, noen som vil åpne pengesekken litt mer Hjelper ikke. Det finnes ingen regjering som skrur veibudsjettet så skyhøyt at det monner likevel.. Det er alltid flere parti som skal være med å bestemme, og så lenge det norske veinettet er oppe og går, så gir de EFF!! Jeg lover deg, jeg farter etter veiene over hele landet hver dag! Ta dere en tur etter norges dårligste veier dere. Da tenker jeg på rv60 olden-utvik, sognefjellet, mye av E6 nord for Steinkjer. E6 faktisk, er så dårlig noen steder at det er ikke til å fatte. Norges hovedfartsvei.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
inflames662 Skrevet April 16, 2012 Share Skrevet April 16, 2012 Den veien mellom Arendal og Tvedestrand er jo bare en lang parodi da. Det er ikke bestemt noen ting, bare det at folk i Lillesand skal betale for PLANLEGGINGEN av en vei mellom Arendal og Tvedestrand. Den bomstasjonen strider imot de norske rettningslinjene for bompenger da bommen ikke skal settes opp før veien taen i bruk. Videre ble den påtvunget av staten, da de ikke ga Aust-Agder Fylkeskommune noe annet valg. I tillegg stilte både Kristiansand og Lillesand kommune seg negative til bommen. Så har du veien mellom Grimstad og Arendal som ble bygget på 90-tallet. Her bygde man vanlig 2-felt vei uten midtdeler. Så sitter man nå å flekker på denne veien for å få midtdeler. I steden burde jo hele veien vært 4-felts motorvei. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZhilleN Skrevet April 16, 2012 Share Skrevet April 16, 2012 Veinettet i Norge er jo et rent lappeteppe, tiltak på slike ting er jo høl i huet, er livsfarlig og gjør veiene verre. Også står det i avisene "telehiv", tyder jo på at vi nordemnn ikke kan våre saker når det kommer til veier... Ta f.eks Sverige da, greit nok at mange av veiene er ganske dårlige, men motorveier det kan de! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 16, 2012 Share Skrevet April 16, 2012 Hjelper ikke. Det finnes ingen regjering som skrur veibudsjettet så skyhøyt at det monner likevel.. Det er alltid flere parti som skal være med å bestemme, og så lenge det norske veinettet er oppe og går, så gir de EFF!! Hjelper ikke? Og da kan du sikkert forklare litt mer spesefikt hvorfor det ikke hjelper? Det kan vel ikke bli verre en det er nå, og om de ikke setter budsjettet så skyhøyt så er jeg sikker på at det i allfall hadde blitt noe større veibevilninger en i dag. Og alle monner drar, selv om det ikke er så mye. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RS-Heggem Skrevet April 16, 2012 Share Skrevet April 16, 2012 Sett fra Danmark kan mye tyde på at det meste kommer til å dreie seg om Oslofjordsregionen i de neste 20-30 årene. Hva mener du egentlig med det? Store deler av verdiskapningen i Norge foregår i deler av landet der deler av veinettet består av kjerreveier som har blitt asfaltert. Ikke minst lider betydelige deler av eksportindustrien av at den dårlige veistandarden på Vestlandet påfører dem større transportkostnader på de første 100 kilometrene enn hva de resterende 1000+ kilometrene koster. Så dårlige veier synes jeg egentlig ikke Norge råd til å holde seg med. Hva har vel veistandarden å si, når transporten går om sjøveien, og etter veien der hovedtyngden ligger på utenlandskeaktører.. Bring har hoveddelen av fisketransport fra vestlandet. Og vi vet jo hvem som eier bring.. Transport er en kostnadspost som alltid skal minimaliseres. Derfor går nesten all eksport med utenlandske aktører, og mye av innlandsgodset blir sendt med de samme.. (såkallet kabotasje-transport) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RS-Heggem Skrevet April 16, 2012 Share Skrevet April 16, 2012 Hjelper ikke. Det finnes ingen regjering som skrur veibudsjettet så skyhøyt at det monner likevel.. Det er alltid flere parti som skal være med å bestemme, og så lenge det norske veinettet er oppe og går, så gir de EFF!! Hjelper ikke? Og da kan du sikkert forklare litt mer spesefikt hvorfor det ikke hjelper? Det kan vel ikke bli verre en det er nå, og om de ikke setter budsjettet så skyhøyt så er jeg sikker på at det i allfall hadde blitt noe større veibevilninger en i dag. Og alle monner drar, selv om det ikke er så mye. Ja, det blir bevilget mye penger til veinettet nå om dagen. Kanskje mer ved et regjeringsskifte også.. Men hva hjelper det, når det går nesten utelukkende til hovedfartsårene våre.. En ting er at mange syns de fortjener fine veier å bruke bilene sine på. En annen ting er de veiene der mye av eksporttraffikke vår går over. Norge lever og tjener penger av å eksportere, og det vil si at vi trenger bedre veier. Men det hjelper ikke utelukkende med 4-felts veier der det ennå har fungert bra med tofelt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå