Fredrik 90 Skrevet April 17, 2012 Share Skrevet April 17, 2012 Men det hjelper ikke utelukkende med 4-felts veier der det ennå har fungert bra med tofelt. Men hva da med ulykkes strekninger som tar flere mennskeliv i året da? Jada, det går fin ann å kjøre på dem men det er ikke mange av disse strekkene som fungerer bra altså. Fungerer de bra så er det kun fordi de har liten trafikk. Vil nå si at mennskeliv er viktigere en eksportvarer, bare litt sånn satt på spissen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RS-Heggem Skrevet April 17, 2012 Share Skrevet April 17, 2012 Men det hjelper ikke utelukkende med 4-felts veier der det ennå har fungert bra med tofelt. Men hva da med ulykkes strekninger som tar flere mennskeliv i året da? Jada, det går fin ann å kjøre på dem men det er ikke mange av disse strekkene som fungerer bra altså. Fungerer de bra så er det kun fordi de har liten trafikk. Vil nå si at mennskeliv er viktigere en eksportvarer, bare litt sånn satt på spissen Selvfølgelig er ulykkes-strekningene viktige de også, men jeg synes ikke det er de riktige veiene som blir prioritert. Bare se selv på E16, store deler av veien. Mellom Voss og Bergen er den på sitt verste, og der skjer mange dødsulykker. Jeg føler det er som Fredrik sier, på det sentrale østland og sørland det skjer store ting med veinettet. Dette er jo ting som kan diskutees opp og ned i mente da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 17, 2012 Share Skrevet April 17, 2012 Sett fra Danmark kan mye tyde på at det meste kommer til å dreie seg om Oslofjordsregionen i de neste 20-30 årene. Hva mener du egentlig med det? Store deler av verdiskapningen i Norge foregår i deler av landet der deler av veinettet består av kjerreveier som har blitt asfaltert. Ikke minst lider betydelige deler av eksportindustrien av at den dårlige veistandarden på Vestlandet påfører dem større transportkostnader på de første 100 kilometrene enn hva de resterende 1000+ kilometrene koster. Så dårlige veier synes jeg egentlig ikke Norge råd til å holde seg med. At fokuset i de største norske nettmediene (Aftenposten, VG, Dagbladet, E24 etc.) primært dreier seg om regionen rundt Oslofjorden. Tidligere snakket man kun om Stor-Oslo (Oslo, Akershus og de sydlige delene av Buskerud), men idag handler alt om Stor-Osloregionen. Dette er et udefinert område som inkluderer et såkalt pendleroppland og er en samarbeidsallianse mellom 67 kommuner rundt Oslo med totalt 1,8 millioner innbyggere. Jeg vet naturligvis at signifikante deler av den norske verdiskapningen skjer helt andre steder enn i Stor-Osloregionen og dette var også mitt underliggende poeng i innlegget. Utfordringen rent politisk i denne sammenhengen er imidlertid den totalt misforståtte sentraliseringen som nå pågår i og rundt Oslo. Norge risikerer en sentralisering lik den man fikk i bl.a Frankrike. Alt peker mot og dreier seg om Paris. Landets politiske, økonomiske, intellektuelle og ikke minst språklige elite bor og arbeider i Paris. Resten av Frankrike betraktes som en provins og må ikke bli for dominerende vis a vis Paris. Vi kjenner igjen den samme strukturelle samfunnsoppbyggingen i land som England, Danmark og Sverige. Jeg kan ikke få understreket hvor mye jeg er i mot en slik sentralisering. Den er totalt ødeleggende for ideen om et nogenlunde egalitært samfunn og den er ødeleggende for distriktsutbyggingen. Dette er hva jeg kaller et par skikkelige norske spesialiteter og det vil være temmelig trist hvis Oslo´s katastrofale vekst skal ødelegge disse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet April 17, 2012 Forfatter Share Skrevet April 17, 2012 Når regjeringen skryter over at de bevilger mye mer penger enn før til veg er det flere ting som må tas i betraktning : En god del av pengene (mer enn før) går til rassikring, det er viktig men gjør ikke veiene bedre. Mye penger går til sykkel/gangsti, det er også viktig men det gjør heller ikke veiene bedre (og mange syklister bruker den ikke heller). Kostnadene har skutt i været, derfor får man mye mindre for pengene enn før. Dette til sammen gjør at økningen som går til å få bedre veier er veldig minimal. Her på Haugalandet har vi bomstasjoner som skal sørge for noe veg her og der, problemet er at det kun er snakk om tofeltsveier. Hadde vært bedre å kuttet ut halvparten og bygd skikkelig noen steder, så kunne man fortsatt med resten senere. En annen ting som irriterer er at her i distriktet er det mange flere driltekjørere enn før, de få gangene trafikken er liten er det alltid noen som ligger en del under fartsgrensen som er for lav som den er. Jeg må kjøre 4 mil før jeg finner en 80 sone om jeg ser bort fra den lille avstikkeren til flyplassen (om ikke den og er satt ned til 70 km/t også). 5 giret på min 523iA er nesten ubrukt, for ikke å snakke om lock up'en Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 17, 2012 Share Skrevet April 17, 2012 Det er ingen tvil om at det blir bevilget betydelig mer penger enn tidligere til utbygging av veier og infrastruktur generelt. Spørsmålet er imidlertid om fordelingen av disse midlene er hensiktmessig i et lengre perspektiv (underforstått om det er en fordel for Norge at Oslo utvikler seg til en virkelig metropol). Utfordringen i f.eks Danmark er at Stor-København pga. sin forholdsmessige størrelse får den største andelen av midlene til veier og infrastruktur. Det er vanskelig å argumentere mot dette, men man kan blot konstatere at det kontinuerlig blir forholdsmessig mindre igjen til andre landsdeler. Dette er en selvforsterkende prosess og jeg mener at det er dette fenomenet vi nå ser klare tendenser til at skjer i Norge. For å si dette på en annen måte... hvis det tidligere var langt fra f.eks Haugesund til beslutningstakerne i Oslo blir det ikke kortere i fremtiden når Oslo´s politiske og økonomiske dominans bare blir forsterket i årene som kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZhilleN Skrevet April 17, 2012 Share Skrevet April 17, 2012 De jævla bomma som står midt i veien der vi skal kjøre koster en formue, men dem bygger nye veier og settet dem opp 30,- for en passering i Holmestrand! det blir så helsikes dumt når vi appotil betaler årsavgifter osv osv, hvorfor i helvette skal dem da sette opp de bomma, når vi allerede betaler så mye til staten, helt på tryne!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon85 Skrevet April 17, 2012 Share Skrevet April 17, 2012 Det er absolutt riktig, men det skal også påpekes at den forrige, borgerlige regjeringen fikk gjennomført utbyggingen av ny E18 gjennom Sørlandet som såkalt offentlig-privat samarbeid (OPS). OPS virker å være noe den nåværende regjeringen ser ut til å ha en dyptfølt, ideologisk motvilje mot. Og mens regjeringen Stoltenberg rir sine ideologiske kjepphester, forfaller det norske veinettet. Dette er vel ett av få veiprosjekt her i landet som har holdt seg innenfor tidsfrist og budsjett, samt at de bygde hele greiene i en engang, ikke denne klattbyggingen vi er vant med. Noe jeg savner er en ordentlig hovedfartsåre mellom Oslo og Bergen som ikke er så avhengig av været. Slik som det er i dag kan man risikere å bli sittende værfast på ene eller andre siden, eller måtte kjøre rundt sørlandet. Eksempelvis kunne man lagd en tunnel under Hardangervidda som gikk fra Sysendammen til Haugastøl. Da hadde man sluppet å tenke på snøfokk og kolonnekjøring. Generelt kan man si at det er fortvilende hvor lite villig den norske stat er til å tenke stort og fremtidsrettet. Bare se på Kina, de bygger infrastruktur så betongen spruter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet April 17, 2012 Forfatter Share Skrevet April 17, 2012 Nå blir det jo tunnel gjennom Haukelid, men det tar sin tid, de har kranglet i minst 10 år om hvor den skal gå . Men selv om det blir mye ny veg over fjellet blir det likevel 2 felts veg, da er man likevel rævkjørt bak en trailer eller bobil. Og om 30 år er den alt for liten uansett, så her burde de gjort det skikkelig med en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon85 Skrevet April 17, 2012 Share Skrevet April 17, 2012 Nå blir det jo tunnel gjennom Haukelid, men det tar sin tid, de har kranglet i minst 10 år om hvor den skal gå . Men selv om det blir mye ny veg over fjellet blir det likevel 2 felts veg, da er man likevel rævkjørt bak en trailer eller bobil. Og om 30 år er den alt for liten uansett, så her burde de gjort det skikkelig med en gang. Godt eksempel på manglende evne til å tenke framtidsrettet og legge til rette for den uungåelige trafikkøkningen som vil komme fremover. Bare tenk hvor mye bedre transportflyten av varer o.l. hadde vært om det hadde vært en ordentlig motorveiforbindelse mellom de tre-fire største byene her i landet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
inflames662 Skrevet April 17, 2012 Share Skrevet April 17, 2012 Nå blir det jo tunnel gjennom Haukelid, men det tar sin tid, de har kranglet i minst 10 år om hvor den skal gå . Men selv om det blir mye ny veg over fjellet blir det likevel 2 felts veg, da er man likevel rævkjørt bak en trailer eller bobil. Og om 30 år er den alt for liten uansett, så her burde de gjort det skikkelig med en gang. Bra at det endelig blir tunell, men problemet er fortsatt at de bruker 10 år bare på å bestemme hvor veien skal gå. Det må en helt annen planlegging av vei til i Norge. Konseptvalgutredning (KVS) og ekstern kvalitetssikring (KS1) er bare et av leddene som er med på å forsinke hele prosessen. Alle innvesteringer over 750 millioner trenger en KVS. Hvis man f. eks har planlagt en vei som i utgangspunktet koster under 750 millioner slipper man en KVS. Så ser man kanskje senere i prosessen av veien kommer på over 750 millioner. Da står man der og må starte hele mølja igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet April 20, 2012 Forfatter Share Skrevet April 20, 2012 Så dårlig er det: http://www.abcnyheter.no/motor/2012/04/ ... r-anbefalt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet April 20, 2012 Share Skrevet April 20, 2012 Tror absolutt som andre er inne på her at det er mye å hente på effektiviteten i norsk veibygging. At dagens politikere nekter å gå for et mer fornuftig alternativ pga. trangsynt stahet er latterlig. I tillegg til at OPS har vist seg langt bedre når det kommer til bygging av veier så har det jo den fordelen at de som bygger veien også er ansvarlig for vedlikeholdet i en lang periode etterpå. Altså er det da en dårlig idé å gå på akkord med kvaliteten. Dette brukes heldigvis en del her i Bergen hvor vi har borgelig styre. Angående tunnel under Hardangervidden er det nok bare et spørsmål om tid før denne dukker opp så snart Hardangerbroen åpner. Måbødalen og vinterforholdene over vidden vil da være største flaskehalsene på en ellers grei vest-øst forbindelse, og vi har alt vist med Lærdalstunnelen at dette er overkommelig. En annet poeng jeg synes er viktig i denne diskusjonen er at man ser jo tydelig hvor mye et menneskeliv er verdt for en politiker ved å se hva som blir gjort f.eks. på E16 Bergen - Voss. Min erfaring er at de stakkarslige tiltakene som nå er gjennomført (hovedsaklig lavere fartsgrense) bare lager større spenninger i trafikken med større sprik mellom dem som kjører i fartsgrensen og dem som kjører mer etter det veien egentlig tilsynelatende var dimensjonert for (var 90 km/t mange steder da den åpnet). -Selv om politiet nå er veldig aktive her. Siden Kina nevnes så kan jeg tilføye at jeg i forrige uke tilbrakte mange timer i bil på motorveiene der og standarden var upåklagelig med ny asfalt og nyklipte busker alle steder, men disse motorveiene var nesten tomme pga. relativt stiv veiprising i tillegg til relativt stiv bensinpris. De fleste benyttet i stedet veier med en del lavere standard som ofte går i nærheten av motorveiene. Jeg var veldig glad for at vi kjørte mest på motorveiene hvor det var skikkelige midtdelere med tanke på at kinesisk trafikkultur de fleste steder jeg var er ikkeeksisterende, og jeg har sett en del eksotiske kjørenormer etter hvert.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå