Vax Skrevet April 29, 2012 Share Skrevet April 29, 2012 Jeg er like ved å bestille en ny F20 manuell m/M-sport, men er usikker på valg av motor. Planen var opprinnelig 116i, men jeg vurderer 118d av følgende årsaker: - har bare fått testet 116i med automat, og er usikker på girutvekslingen og hvordan det funker turtallsmessig, spesielt på motorvei i 100+ (hva ligger turtall på i 120, og har man da forbikjøringskraft på 6. gir?) - 116i er jo desidert billigste motor i alle land unntatt Norge, og kanskje er slik sett 118d et bedre kjøp her til lands? - etter prisjustering 1.1.2012 er prisforskjell bare ca 6-7k opp til 118d (mot 15k tidligere) - mindre favorisering av diesel framover vil kanskje gjøre 116i vesentlig billigere i innkjøp om et par år, og med det ødelegge bruktprisene ved salg av 116i..? Bor i Oslo og kjører ca 12k i året. Noe bykjøring men klart mest lengre turer ut av byen. Hva ville dere valgt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnja Skrevet April 29, 2012 Share Skrevet April 29, 2012 Jeg hadde en f20 118d med 6 trinns manuell, det var en sterk og behagelig motor i den bilen. Følte at det var krefter i massevis. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 29, 2012 Share Skrevet April 29, 2012 Hvis du kun kjører ca. 12K kilometer i året og de aller fleste av disse kilometerne er i byen sier det seg nesten selv at det er 116i du burde kjøpe. En moderne bensinmotor med ladeluft som f.eks motoren i 116i er betydelig mer lettkjørt i bytrafikk enn en dieselmotor. Jeg tror heller ikke at du vil merke stor forskjell på landeveier og motorveier. Økonomisk er forskjellen også såpass marginal at du trolig skal kjøre langt mer enn 20K kilometer i året før du sparer et signifikant beløp ved å kjøre 118d. Ergo koker dette ned til to ting... hva slags motorkarakteristikk du trives med samt verditapet. Jeg tror ikke at det vil være stor forskjell på verditapet innenfor 4-5 år. På litt lengere sikt vil kanskje forskjellen være til fordel for 118d, men ikke i en stor grad. Jokeren i dette spillet er hvilken modell som blir favoritten som firmabil og for leasingfirmaene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
inflames662 Skrevet April 29, 2012 Share Skrevet April 29, 2012 Hvis du kun kjører ca. 12K kilometer i året og de aller fleste av disse kilometerne er i byen sier det seg nesten selv at det er 116i du burde kjøpe. Som han skriver vil det meste være kjøring ut av byen, dvs langkjøring. Tror heller ikke man skal tenke så mye på verditapet, men heller prøve begge to og se hva man liker best. Var en ganske grov feil av staten å anbefale diesel, og forbruket på de nye bensin motorene til BMW er jo veldig bra. Skal du ha bilen i noen år kan du jo ende opp med å måtte betale ekstra for å kjøre diesel bil enkelte dager eller få kjøreforbud skal vi tro forskjellige signaler fra de regjerende partiene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 29, 2012 Share Skrevet April 29, 2012 Moderne dieselbiler med partikkelfilter får neppe kjøreforbud, men eldre dieselbiler uten partikkelfilter som f.eks E46 318d/320d ligger tynt an hvis situasjonen krever det. Jeg tror derfor ikke at dette blir et tema med f.eks F20 118d. Jeg er selv etterhvert i markedet for en ny BMW og en F20 er nok den serien som passer best for oss. 116i, 116d og 118d (136 HK) er de modellene vi har fokus på. Vi kjører rundt 15000 Km årlig (typisk landevei/lett bykjøring) og såvidt jeg forstår er en 116i med manuelt gear nesten helt optimal i denne sammenhengen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KireS Skrevet April 29, 2012 Share Skrevet April 29, 2012 Hadde gått for 116i any day. Får veldig mye skryt de nye bensin motorene til bmw. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EasyL Skrevet April 30, 2012 Share Skrevet April 30, 2012 Jeg hadde valgt 116i. Tror den passer bra i en F20. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet April 30, 2012 Share Skrevet April 30, 2012 Enig! En bensinmotor trives også bedre med småkjøring en sin dieselbror. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vax Skrevet Mai 2, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 2, 2012 Takk så mye for alle svar. Det ser ut til å bli en 116i. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå