Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre med bilen min?

Kvasi
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ess: Kødder du? :shock: Halve moroa med bil er jo å oppgradere og forbedre den. Når det også finnes så utrolig mye kunnskap der ute er det ingen grunn til å ha bilen som den kom fra fabrikk. De aller fleste ting er også svært enkle å reversere hvis det er ønskelig :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er min oppriktige mening. En original bil er og blir penest. Likevel har jeg forståelse for at folk stadig endrer på bilene sine. Dette gjelder ikke bare for bil, men også mye annet i dagens samfunn. Jeg ser en saueflokk som med et materialistisk tankegods søker kortvarig, påtatt lykke. Fokuset er flyttet bort fra det som virkelig betyr noe her i livet. I stedet for å endre seg selv, tror man at man kommer problemene til livs ved å bruke all sin tid, energi og oppsparte midler på å skaffe seg nye gjenstander, og endre omgivelsene. Ved å ha en bil som tiltrekker seg oppmerksomhet, så klarer man kanskje å kompensere for ens egen manglende evne til å gjøre nettopp det. Videre sender estetiske oppgraderinger signaler om et individs ønske om å være en annen, gjerne en med høyere rang. Samtidig håper man at naboen tror man er velstående, selv om bilen har heftelser, huset er belånt langt over evne og man ikke engang har råd til å unne seg et anstendig biffmåltid. For å virkelig utvikle seg er det bedre å investere pengene i en kulturell dannelsesreise til for eksempel en tidligere sovjetisk stat, den Tsjekkiske hovedstaden eller slummen i Rio de Janeiro. Da sitter man igjen med så uendelig mye mer enn den tomme følelsen etter å endelig ha kjøpt ny M5-fanger og plassert på 520-en, bare for å finne ut at den egentlig ikke bedret livskvaliteten. I tillegg kommer den kjente følelsen av at bilen ikke er lav nok.

On topic: sorte felger er stygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekterer din mening, men jeg må bare understreke at du er fryktelig flink til å overanalysere og anta hva formålet med folks modifikasjoner på sine egne biler er. Du kan prøve å begrunne dine antagelser så mye du bare måtte ville, men dette er i 100% av tilfellene en helt subjektiv sak. Sånn du fremstiller det, så lurer jeg da på om det er feil å klippe seg? Er det feil å gå skikkelig kledd? Er det feil å bo i et flott hus, og ikke en falleferdig rønne?

Nei, det du gjør har man et fint ordtak til på engelsk: By assuming, all you do is make an ass out of u and me.

Ellers må man sikkert ha den holdningen når man kjører verdens minst inspirerende bil med det mest forferdelige førermiljøet :P No offence, men Saab sitt eksteriør og interiør er til å sovne av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du ikke misforstå. Dine sammenligninger blir helt feil. Å klippe seg handler ikke kun om det visuelle, men også om det praktiske. At man har et noenlunde velstelt ytre er en forutsetning dersom man vil noe i dagens samfunn. Alle må ha et sted å bo, og det gjør ingenting om fasaden er presentabel. Problemet oppstår når man innstiller seg på å kødde med et velfungerende design. Hvis man ikke er fornøyd med det eksisterende designet, så er bedre å bytte modell eller merke. Etter min oppfatning blir det feil å ødelegge noe som er utrolig pent rett ut fra fabrikken. At man plasserer baklykter fra en Lexus og forlykter fra en Audi på en ellers klassisk pen E46 eller E39, er for meg hårreisende. Det er fint at du kan engelsk. Da velger jeg å vise til den engelske forkortelsen K.I.S.S., som betyr "Keep it simple, stupid". Disse fire ordene tror jeg flere burde tygge litt på etter at de har kjøpt seg ny bil.

Det medfører riktighet at jeg i disse tider farter rundt i en tilårskommen Saab, ja. Kjøreegenskapene innbyr ikke til sportslig og fartsfylt kjøring på svingete veier. Jeg håper å en dag kunne eie, eller i det minste kjøre, kanskje bare være i nærheten av, en E36 318i; bilen med et eksteriør og interiør uten sidestykke, for ikke å snakke om kjøreegenskaper, sjel og karakter som stjeler nattesøvnen fra selv den minst autofile. Hvis jeg ikke skulle være fullt så heldig, så kan jeg nøye meg med en burgunder Opel Vectra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, høres ut som du tror at bilen er det eneste folk bruker penger på. :lol:

Det er vel heller unntaket enn regelen.

Gutta som "tar seg råd" til en M5 havner vel mere i kategorien du snakker om. Dem som kjøper E60 med M-tech er bare normale folk med øyne, som ser at M-tech er eksepsjonelt mye penere enn samme bil uten M-tech.

Du er litt mere inne på et Amerikansk fenomen hvor det faktisk er "vanlig" å leie eksotiske biler for å fremstå som rikere enn man er, samt det å eie store fine hus (Les: fasader), hvor huset ellers er nesten helt tomt. Var faktisk i markedet for å kjøpe bolig i Statene en periode, og der skulle man altså ikke skue hunden på hårene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morroklump du Ess. (Forøvrig så vil jeg absolutt tørre å påstå at både e36'n og vectraen er langt mer spennende biler enn saaben). Forsøker å komme på hvem du kan være for å identifisere tidligere eide biler, men uten hell..

Misunner deg egenskapen å ta til takke med en 100% original bil, men den direkte ufine og hovne holdningen din ovenfor personer som liker å faktis gjøre bilene sine mer personlige, den misunner jeg deg ikke. Lurer også på hvordan du eventuelt vil argumentere for, la oss si 2stk BMW E60 som kommer med identisk farge og utstyr ut fra fabrikk, med unntak av optikken. Den ene er levert med m-tech, den andre uten. I følge den logikken du har vist tidligere så er dette begge pene biler. I det sekundet eieren av den som ikke ble originalt levert med m-tech angrer og setter den inn til sitt respektable bmw verksted for ettermontering, så er denne bilen plutselig "harry"? Den er identisk med hva den andre bilen er levert med fra fabrikk. Ingen kan se eller merke noen forskjell med mindre de får se på utstyrslisten.

M-tech er på ingen måte synonymt med bmw sine M-biler, noe du ser ut til å ta for gitt. Om jeg setter M-tech på E36'n jeg har stående, så påstår jeg ikke at det er en M3. Jeg vil tørre å påstå at det er svært få som vil anta at det er en M3. Ergo er denne teorien din om å fremstå som rik og skuffelse når det kom til stykket ytelsesmessig på ingen måte valid. Hvertfall ikke om det er sett fra øynene til en entusiast. Det pedantiske originalpolitiet vil gjerne reagere, men det får så være. Tror vi er i flertall vi som kaller oss for bilinteresserte og vil modifisere bilene våre.

Igjen, du må for all del kjøre originale biler. Det er mange bmw'er som er levert i ganske oppegående stand fra fabrikk, men det er alltid forbedringspotensiale. Gi meg en E82 1M og jeg kjører den gladlig original :) Gi meg en standard E60, jeg setter på M-tech og kjører den gladlig :) Og helt til slutt så er det opp til hver enkelt hvordan bilen deres skal se ut, og så lenge de ikke spørr hva vi synest så har man fint lite man skulle sagt om bilen til vedkommende. Dette uansett hvor mye du måtte hate at det er satt M-tech på bil som ikke ble levert med det originalt, eller at hjulene ikke er signert bmw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig gått rundt og venta på at en slik tråd skulle dukke opp.. Morro at flere enn bare meg tenker at "alle" biler er like for tiden...

På vårmønstringa var det få biler som var annerledes av biler etter 1985... Ser på forumer i usa at veldig mange nå går vekk fra f.eks m5fangere på e39 og heller har vanlig non-m fangere når de skal seg en kul bil... De har fargelakkerte felger, og felger fra andre merker på bilene sine kun for å skille seg ut...

Men er vel ikke så lenge til folk her kommer med en e39 uten m-pakke moderat senk, 17toms hjul med masse gummi og mercefelger i matt rød farge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det jo seg slik at folk flest modifiserer bilene sine for utseendet sin skyld, og "funksjon" som du så pent kaller det er derfor i stor grad irrelevant. Folk flest kjører ikke bilene sine på bane, og det er derfor ikke noe stort behov for å leke ingeniør og regne seg frem til hvilke spesifikasjoner på fjærer og dempere som er mest ideellt for det gitte underlaget. Skal man først gå den veien så er det jo også et utall andre faktorer som spiller inn i hvordan bilen oppfører seg. Dette setter et krav til kunnskap folk flest ikke har, og ei heller har planer om å lære seg. Visuelle modifikasjoner derimot er ofte en grei sak som de fleste klarer, og som hjelper oss alle til å lage biler som skiler seg ut fra den grå Avensisen til Ola Nordmann. Folk flest er fornøyde med dette, og så lenge de selv er fornøyde med bilene sine, så har vi andre igrunn fint lite vi skulle ha sagt.

Økonomi er også en annen faktor i denne sammenhengen. Hadde jeg følt meg best med en dønn original bil, eller en bil med replica felger som så pene ut? Sistnevnte går av med seieren. Mange har ikke den økonomiske tyngden som kreves for å bygge en flott bil med bare deler av ekte vare, noe som er forståelig med prisnivået i Norge. Synes virkelig ikke at det er på sin plass å hakke ned på andre fordi de ikke har råd til å legge ut 20-30.000 for nye BBS felger, når de kan få alternativer til en brøkdel av prisen som er like estetisk prydende på bilen som originalen. Sånn jeg ser det så skaper dette en prestisje for de som eventuelt måtte ha originalen, og det kan da ikke være feil?

Nei, la folk få bygge bilene sine akkurat sånn de måtte ønske. At jeg kunne ha spart meg en 10-20kg av den uavfjærede vekten ved å velge andre felger bryr meg fint lite. Felgene mine er pene (og ekte vare forøvrig) og det er alt som teller for min del.

Vel, først av alt... jeg dømmer ingen og hakker ikke på noen, kun bilene deres. Det er mange hyggelige karer som kjører 240 med kappa fjører. :)

I min bok bør en modifisering som minimum ikke gjøre bilen dårligere. Dvs jeg har null problem med folk som pynter opp bilen sin, men den klassiske "ungdoms-320ien" med billig blodsenk, tunge replicahjul og nankang semislicks er faktisk ofte dårligere i sving enn mors 316i på stock 15" og snusfornuftige goodyear økodekk... og det synes jeg personlig blir litt feil.

Selv om man kan argumentere økonomi, så er det jo ikke akkurat billig dette heller... selv billige replicafelger, billige lavprofildekk og billige coilovers vil jo totalt sett koste en god bunke med tusenlapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det mange liker ofte er det som ser best ut! :D

De fleste bilene på GATA ser dønn kjedelige ut. Så selv om du ser mange biler her på forumene som er noe like, så er det likevel sykt digg å se en skikkelig bil IRL. Legger ikke merke til e46 diesel touringer da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er min oppriktige mening. En original bil er og blir penest. Likevel har jeg forståelse for at folk stadig endrer på bilene sine. Dette gjelder ikke bare for bil, men også mye annet i dagens samfunn. Jeg ser en saueflokk som med et materialistisk tankegods søker kortvarig, påtatt lykke. Fokuset er flyttet bort fra det som virkelig betyr noe her i livet. I stedet for å endre seg selv, tror man at man kommer problemene til livs ved å bruke all sin tid, energi og oppsparte midler på å skaffe seg nye gjenstander, og endre omgivelsene. Ved å ha en bil som tiltrekker seg oppmerksomhet, så klarer man kanskje å kompensere for ens egen manglende evne til å gjøre nettopp det. Videre sender estetiske oppgraderinger signaler om et individs ønske om å være en annen, gjerne en med høyere rang. Samtidig håper man at naboen tror man er velstående, selv om bilen har heftelser, huset er belånt langt over evne og man ikke engang har råd til å unne seg et anstendig biffmåltid. For å virkelig utvikle seg er det bedre å investere pengene i en kulturell dannelsesreise til for eksempel en tidligere sovjetisk stat, den Tsjekkiske hovedstaden eller slummen i Rio de Janeiro. Da sitter man igjen med så uendelig mye mer enn den tomme følelsen etter å endelig ha kjøpt ny M5-fanger og plassert på 520-en, bare for å finne ut at den egentlig ikke bedret livskvaliteten. I tillegg kommer den kjente følelsen av at bilen ikke er lav nok.

On topic: sorte felger er stygt.

Herrefred da mann! Hvordan kan du anta noe så syke ting. Folk digger biler, liker å pusse på dem og kjøre dem. Ellers har nok de fleste vanlige liv. Noen liker å samle frimerker, andre liker å "style" biler. Det er bare en hobby og ikke hele livet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...