Gå til innhold

Hva kjennetegner en sportsbil?


johnja
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg var i dag på Norsk sportsvogn klubb (NKS) sin vårmønstring, der var det et vannvittig oppmøte, og mye flott.

Leste på forhånd at man kunne stille opp med egen SPORTSBIL, uten og være medlem i klubben.

Jeg tok da fatt på vasking av M5`n, både uttapå og inni 8) og tenkte at den kan stilles ut.

Jeg ble litt paff da jeg kom til øvrevoll og fikk beskjed om at dette er en varevogn!!!!! #-o og ikke en sportsbil. Figuren med NKS jakke ble faktisk også lettere provosert da jeg prøvde og forklare litt om bilen, håndbyggd i 800 og noen eks, 340hk, osv, men skjønte fort at det var nytteløst.

Etterhvert forstod jeg at jeg hadde et par dører for mye, så for min del så er dette nå, Norsk todørs klubb.

Ikke missforstå, det var veldig mye fint der, og veldig mange biler som man skjønner er sportsbiler.

Men at kriteriene for og være sportsbil står og faller på om du har to eller fire dører, det skjønner ikke jeg. Speakeren bekreftet vel også holdningen, når han sier at: Den nye M5 f10, som strengt tatt har to dører for mye..........

Jeg syns jo ikke en to tre og åtti mercedes E-klasse nødvendigvis er en sportsbil med en gang den har to dører, heller ikke bentley, fine biler, ja, men...

Hva er en sportsbil :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 96
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nope... M5 er strengt tatt bare en sportslig sedan/stasjonsvogn med en kraftig motor. Wikipedias engelske utlegning er mer treffende: "A sports car (or sportscar or sport car) is a small, usually two seat, two door automobile designed for high speed driving and maneuverability. Sports cars have been either spartan or luxurious, but good handling, minimum weight, and high performance are requisite."

E30 M3 passer godt til denne utlegningen, men jeg er i tvil om at dagens M3 gjør det... så stor og tung som den er. Porsche 911 GT3 er etter min mening selve inkarnasjonen på en sportsbil, men mange mener at den også er for tung og luksuriøs.

Caterham 7 CSR... da begynner vi å nærme oss noe som svarer til den engelske definisjonen på en sportsbil. 575 Kg, bakhjulsdrift, 200-260 HK ved 7700 rpm, 0-100 Km/t på 3,6 sekunder... og fenomenale kjøreegenskaper... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M5 er å blir alltid en familiebil,mange hk vil ikke si den er sportsbil av den grunn.

Skjønner veldig godt at mange hk ikke gjør det til en sportsbil, alene, men kombinasjonen av motor, seter, utseende(det kan disk på e34) antall produserte,kjøreopplevelse, historie, osv er med på og gjøre M5 til sportsbil for meg. Og som sagt så hadde jeg en fin dag på Øvrevoll, jeg ble bare litt paff da han betegnet det som den "varevogna" der....

Marius2002 og wikepedia forteller jo enkelt og greit at jeg må revurdere min oppfattning av sportsbil :D

Og når jeg sier at noen biler skjønner man er sportsbiler umiddelbart, så tenker jeg på som fredrik nevner, caterham, lotus, porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil da absolutt tørre å påstå at en bil som for ikke mange år siden var verdens raskeste serieproduserte sedan er langt mer sportslig enn en sur gammal c123 noen gang har vert..

For all del, jeg ser poenget fra deres side, men jeg hadde forstått det enda mer om han f.eks kom med en sliten 520d.. Men det faktum at den muligens hadde kommet inn om den hadde et par dører mindre, det blir rett og slett for latterlig. Ser igjen behovet for å sette en "standard" for hva som får komme inn, men igjen, det kan bli litt latterlig til tider..

Og angående GT. De hadde helt sikkert sluppet inn en E31, som så vidt jeg vet er klassifisert som en GT..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at E85 (Z4 anno 2003-08) og E82 (1-serie Coupé) også langt på vei forsvarer sportsbil predikatet. E46 M3 CSL er det heller ingen tvil om at er en sportsbil. Er vi litt romslige faller også E36 M3 og E46 M3 inn under det samme begrepet, men i relasjon til f.eks samtidige Porsche 911 modeller kan man fort komme i tvil. Det meste annet fra BMW er enten for stort og tungt (les: Grand Touring) eller bare fenomenale sportslige biler. Ingen kan som BMW forene det sportslige med det praktiske... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil da absolutt tørre å påstå at en bil som for ikke mange år siden var verdens raskeste serieproduserte sedan er langt mer sportslig enn en sur gammal c123 noen gang har vert..

For all del, jeg ser poenget fra deres side, men jeg hadde forstått det enda mer om han f.eks kom med en sliten 520d.. Men det faktum at den muligens hadde kommet inn om den hadde et par dører mindre, det blir rett og slett for latterlig. Ser igjen behovet for å sette en "standard" for hva som får komme inn, men igjen, det kan bli litt latterlig til tider..

Og angående GT. De hadde helt sikkert sluppet inn en E31, som så vidt jeg vet er klassifisert som en GT..

Det stod en 850 der ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om det er vekt det skal gå på. Hva med de gamle corvettene jeg ser på bilder fra tidligere vårmønstringer? Tenker på c2 og c3 i utgangspunktet. Dette er ikke spesielt lette biler (1450-1600kg sier internett).. Ikke spesielt sportslige etter en europeisk definisjon. De har 2 dører? Er det da alt som kreves?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M5 er å blir alltid en familiebil,mange hk vil ikke si den er sportsbil av den grunn.

M5 er en sportsbil, men i tillegg familiebil. Sånn har det alltid vært, og sånn vil det alltid være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adivass: Corvette er bygd fra grunnen som en 2-seter med sportslige kjøreegenskaper og ytelser (sett med amerikanske øyne) og er dermed per def. en sportsbil i NSK sine øyne.

At enkelte modeller kjører som en bøtte møkk og blir frakjørt av en Golf TDI forhindrer den ikke fra å være en "sportsbil" i manges øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M5 er å blir alltid en familiebil,mange hk vil ikke si den er sportsbil av den grunn.

M5 er en sportsbil, men i tillegg familiebil. Sånn har det alltid vært, og sånn vil det alltid være.

Det er nok delte meninger akkurat det der,sportbil kommer det nok aldri til å være.Men det er jo hvert enkelt syn på (sportsbil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sportsbil har 2 dører, lav sittestilling og bensinmotor.

Jo mer praktisk en bil er, desto mindre sportsbil er det.

Det hjelper ikke med "sportslige egenskaper" og mye effekt, det blir noe helt annet.

Mazda MX5 er et meget godt eksempel, morro å kjøre selv med lav effekt så har den de rette egenskapene.

Noen 4 dørs biler som er nærmere sportsbil er Mitsubishi EVO, Lancia Delta HF Integrale og Subaru WRX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...