johnja Skrevet Mai 15, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 15, 2012 Jeg håper at man har fått med seg at jeg ikke er for at M5 IKKE er sportsbil. Det er det den er for meg, som betyr noe for meg. Men jeg hadde bare ikke tenkt at det skulle være så vanskelig og definere en sportsbil. Men det er mange sterke meninger rundt dette har jeg skjønt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Mai 15, 2012 Share Skrevet Mai 15, 2012 La nå NSK være...hva om de kom og klagde på bmwccns vårmønstring? Eier ikke BMW rolls og landrover? Hvorfor kan ikke de stille ut sammen med bmw? Hva med rover?de brukte jo dieselmotorer fra e39...kan de stille ut sammen med oss? NSK bestemmer over sine regler på sine treff. En stasjonsvogn vil aldri være en sportsbil... En S65 AMG er heller ingen sportsbil... Men en SL65 AMG er det...se the difference? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
507 Skrevet Mai 15, 2012 Share Skrevet Mai 15, 2012 Jeg håper at man har fått med seg at jeg ikke er for at M5 IKKE er sportsbil. Det er det den er for meg, som betyr noe for meg.Men jeg hadde bare ikke tenkt at det skulle være så vanskelig og definere en sportsbil. Men det er mange sterke meninger rundt dette har jeg skjønt. Jeg liker den enkle: "Liten bil, bygd for fart og manøvrerbarhet... som oftest med 2 seter og 2 dører". Når folk drar blodlinje, fokus og deler og alt mulig annet piss inn i definisjonen så blir det jo helt umulig å ikke diskvalifisere nesten alt. - Den mest ikoniske sportsbilen noensinne, Porsche 911 har jo bakseter og er en sportslig utvikling av verdens folkeligste bil. Det burde fortelle noe til snobber rundtomkring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asv Skrevet Mai 15, 2012 Share Skrevet Mai 15, 2012 Har lest hele den diskusjonen, samt liten diskusjon fra dette året... Får vondt i hodet av hele greiene.. Kjenner jeg får lyst til å tuppe hele NSK, og alle de gamle sære grinebiterne som sitter med en gammal engelsk bil i garasjen som tåler en tur i dagslys i året før man må helrenovere rukkelet, utenfor et stup. Makan til synsing og hoven atferd på et forum har jeg aldri sett. Virker som at de er høye på seg selv og lukten av sure gamle engelske biler... Det var da voldsomt til mistillit mot ledelsen i NSK. Har du noen eksempler som underbygger din argumentasjon. Jeg oppfatter ikke diskusjonen som navlebeskuende... snarere tvert imot. Ledelsen påpeker at de på ulike treff generelt har et ganske romslig syn på hva som er en sportsbil, men at de akkurat på Valle Hovin treffet forholder seg til hva som er den tradisjonelle utlegningen vedr. definisjon for en sportsbil (og i denne konteksten er f.eks E39 M5 ikke en sportsbil). Selvfølgelig kan funksjonærer ved innkjøringen til treffet begå feil. Slikt er beklagelig, men det tjener evt. NSK til ære at de ikke ber folk om å kjøre ut igjen hvis de først er sluppet innenfor portene. Funksjonærene har en temmelig utakknemlig oppgave... noe ikke minst disse diskusjonene i etterkant viser. Det er alt for mange som ikke forstår hva en sportsbil er... Underbygger mine synspunkt med gjentatte uttalelser fra NSK-personer sin side som er direkte selvmotsigende. Noe mange i diskusjonen der prøver å poengtere, men det blir direkte avfeiet med en "jeg har rett" holdning. Om du leser gjennom hele tråden ser du mange eksempler på dette. Jeg forstår at de gamle fortsatt er eldst, og at det er vanskelig å lage en fasit på hvilke biler som får komme inn, men når de slipper inn en bil som er italiensk, for så å ikke slippe inn en bil i akkurat samme klasse bygget for akkurat samme formål bare fordi den er tysk eller japansk... De gjør klubben uattraktiv for nyrekrutering med en slik holdning, og graver sakte men sikkert sin egen grav vil jeg tro (mtp. gjennomsnittsalder på klubbmeldemmene).. Klart, det finnes andre klubber og treff der ute, men er jo morro med en klubb der alle merker i utgangspunktet er tillat, men at det likevel er litt krav til bilene. Og da med trykk på litt krav. Det bør ikke baseres på de personlige preferansene til eldre gubber som aller helst vil se bare 50 år gamle engelske toppløse biler og slitne gamle porscher. Da kan de i det minste være så greie at de setter opp et fast regelverk om bare porsche og engelske biler.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 15, 2012 Share Skrevet Mai 15, 2012 Spørsmålet er om det har en hensikt å argumentere mot folk som ikke forstår forskjellen i relasjon til sportsbilbegrepet når det gjelder Porsche Boxster og Audi TT. Porsche Boxster er en bil der 2/3 av chassiset er en 911 og 1/3 av chassiset medfører at bilen har midtmotor... kontra en bil som rent teknisk ikke er stort mer avansert enn en Golf IV/V (dog allikevel en temmelig gjennomført konstruksjon). At disse bilmodellene langt på vei henvender seg til det samme markedet er ingen unnskyldning for ikke å forstå hva en sportsbil er. Dette er altså folk som legger seg bredt ut i en diskusjon med ledelsen i en sportsvognklubb... Dessverre så er diskusjonen generelt på dette nivået, men jeg er enig i at klubben absolutt av pedagogiske årsaker burde klargjøre for alle hvordan den rent konkret tolker sportsbilbegrepet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Mai 15, 2012 Share Skrevet Mai 15, 2012 Da kan de i det minste være så greie at de setter opp et fast regelverk om bare porsche og engelske biler.. Jepp, litt bilder fra vårmønstringen tilsier jo at de burde det.. f.eks Her har vi den nye engelske ferrarien: Eller denne porschen her: Nok en engelsk bil her: En porsche til! Åja.. M5 er en rask versjon av en familiebil, og 1M er en rask versjon av en liten familiebil. Kjører fra mange sportsbiler uten problemer begge to, men de blir likevel aldri noe sportsbiler og har ikke noe mer på NSK sin vårmønstring å gjøre enn en 520d eller en 118d har (og jeg håper ingen seriøst mener det er sportsbiler..) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet Mai 15, 2012 Share Skrevet Mai 15, 2012 Hei johnja. Hva er en sportsbil? Uten å se på definisjonene synes jeg det blir latterlig å se en 60talls Ford Mustang på et sportsbil-treff, men en 70talls Triumph TR6 synes jeg passer bedre. Eller Ferrarier, Lambourghinier og ja dere fatter lunta. Alle biler lavet utfra "sportsbil-konseptet" synes jeg kan betegnes sportsbil men ikke 2dør biler lavet på eks 4dør bunnplate. Eks er ikke MB CE/SEC sportsbil mens BMW E24 (635CSI) er det. Jeg synes vakten burde sluppet deg inn som et intresant "sports-vogn" alternativ, rett å slett som et suplement til "sportsbilene". Det at den er nummeret og håndbygget gjør den så spesiell at den fint kunne stått i et hjørne Av frykt for å helle bensin på bålet: M5, En luksus-sedan med "racing-spirit" Men "porschen" du har bilde av: Weisman med BMW-motor. Ikke bare porsche der:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Mai 15, 2012 Share Skrevet Mai 15, 2012 En sportsbil er bygget kun bygget for kjøreopplevelse og plass skal IKKE være prioritert. M3 og M5 er en 3 serie og en 5 serie, så enkelt er det. Motorstørrelsen betyr ikke noe, gamle motorsvake MG'er er sportsbiler, det samme er alle BMW's Z biler. Det er en misforståelse at de må ha 5-600 hk. Jeg skkjønner meget godt at de ikke vil slippe inn en M5, de ser ut som vanlige biler og det er ikke det man vil se på den type treff. M5 er en fantastisk bil, men er en familieracer og er ikke noe man går på sportsbiltreff for å se. Husk at det bare skal noen tusenlapper til for å få en 520 til å se ut som M5. VIKTIG: En sportsbil skal ha sitt eget karrosseri. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Mai 16, 2012 Share Skrevet Mai 16, 2012 kommer man inn med z3,z4? ellers så mener jeg at de må få lov til å sette hva de selv ønsker som krav. Hvis folk skulle ha stilt ut hva som helst så kunne man vel egentlig bare ha tatt turen til parkeringsplassen til ikea. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
507 Skrevet Mai 16, 2012 Share Skrevet Mai 16, 2012 [...]og 1M er en rask versjon av en liten familiebil. [...] blir likevel aldri noe sportsbiler og har ikke noe mer på NSK sin vårmønstring å gjøre [...] Ok, men da må dere stoppe Porsche 356 fra å komme inn også. Logikk er logikk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
507 Skrevet Mai 16, 2012 Share Skrevet Mai 16, 2012 kommer man inn med z3,z4? ellers så mener jeg at de må få lov til å sette hva de selv ønsker som krav. Hvis folk skulle ha stilt ut hva som helst så kunne man vel egentlig bare ha tatt turen til parkeringsplassen til ikea. For all del, krav kan settes... men jeg vil se ærlige krav. F.eks 1M kommer ikke inn fordi den ser ut som en sedan, det er jo helt åpenbart... men folk gjemmer seg bak unnskyldninger som "rask versjon av familiebil" (som diskvalifiserer f.eks Porsche 356... selv om så rask var den da egentlig ikke i tidlige utgaver)... "har bakseter" (som 911 Turbo og en haug med andre legendariske 2+2er), "deler chassis med en familiebil" (sporvidden er faktisk større, og du diskvalifiserte forøvrig nettopp sikkert 25% av bilene på et vanlig NSK-treff), "bruker mye deler fra andre modeller" (90% av alle klassiske engelske sportsvogner kan nå forlate treffet), "bruker motoren fra en sportslig familiebil" (ok, alle Lotusene kan trille hjem). Om de bare innrømmer at "vi vil ikke ha den her fordi den ligner på en familiebil", så er det helt greitt for meg. Men ikke finn på alt mulig pisspreik som ville diskvalifisert biler man tillater om man faktisk hadde vært ærlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Mai 16, 2012 Share Skrevet Mai 16, 2012 kommer man inn med z3,z4? ellers så mener jeg at de må få lov til å sette hva de selv ønsker som krav. Hvis folk skulle ha stilt ut hva som helst så kunne man vel egentlig bare ha tatt turen til parkeringsplassen til ikea. For all del, krav kan settes... men jeg vil se ærlige krav. F.eks 1M kommer ikke inn fordi den ser ut som en sedan, det er jo helt åpenbart... men folk gjemmer seg bak unnskyldninger som "rask versjon av familiebil" (som diskvalifiserer f.eks Porsche 356... selv om så rask var den da egentlig ikke i tidlige utgaver)... "har bakseter" (som 911 Turbo og en haug med andre legendariske 2+2er), "deler chassis med en familiebil" (sporvidden er faktisk større, og du diskvalifiserte forøvrig nettopp sikkert 25% av bilene på et vanlig NSK-treff), "bruker mye deler fra andre modeller" (90% av alle klassiske engelske sportsvogner kan nå forlate treffet), "bruker motoren fra en sportslig familiebil" (ok, alle Lotusene kan trille hjem). Om de bare innrømmer at "vi vil ikke ha den her fordi den ligner på en familiebil", så er det helt greitt for meg. Men ikke finn på alt mulig pisspreik som ville diskvalifisert biler man tillater om man faktisk hadde vært ærlig. Selvsagt kommer man inn med Z1-Z3-Z4-Z8 . En sportsbil kan bruke masse deler fra en sportslig familiebil, men som jeg nevnte i tidligere innlegg så skal en sportsbil ha sitt eget karrosseri. At noen familiebiler som M3/M5 kjører ræva av enkelte av bilene i sportsklassen er uvesentlig. Jeg skjønner ikke at M3/M5 eiere blir fornærmet over at de ikke har sportsbil, åpne øynene og se på egen bil, Vær heller stolt over å eie verdens beste sedan. Man kan ikke trimme/style en bil til å bli sportsbil. At bilen er satt sammen for hånd gjør den heller ikke mer til sportsbil enn en fra vanlig fabrikk. RR og Bentley har mange håndlagde biler, men er det er jo ikke sportsbiler . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 16, 2012 Share Skrevet Mai 16, 2012 Jeg tror at noe av misforståelsen vedr. hva som er en sportsbil kan skyldes at mange ikke har reflektert over forskjellen på begrepene sportslig bil og sportsbil. Det er ingen tvil om at M3 er en svært sportslig bil, men den er ingen sportsbil som f.eks 911 er det. Porsche Panamera er derimot ingen sportsbil og det er heller ikke Porsche Cayenne. Det at Porsche ikke kun er en sportsbilprodusent faller mange tungt for brystet, men slik er det. Ferrari FF er heller ingen sportsbil, men en GT og dermed er heller ikke Ferrari en ren sportsbilprodusent. Det er en skam. Lamborghini (enn så lenge) og Pagani er derimot rene sportsbilprodusenter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alfheim Skrevet Mai 16, 2012 Share Skrevet Mai 16, 2012 Tror ikke jeg har tenkt til å begi meg ut på noe svar her. Diskusjonene både her og på våre (NSK's) sider viser at dette er vanskelig. At BMW's z modeller er sportsbiler er det ingen tvil om. Vi ville svært gjerne at det kom flere BMWer, og det er ikke noe ønske fra oss om at BMW ikke skal være der. (Men diverse touring modeller etc kommer aldri til å slippe inn på Øvrevoll) Hverken Porsche Panamera eller Cayenne er sportsbiler og jeg tror da heller ikke det var noen av dem inne på Øvrevoll. Grensetilfellene er alltid vanskelig, og derfor opprettet vi for et par år siden en "entusiast bil" parkering der spesielle biler som ikke er sportsvogner kan stå i tilknyttning til utstillingen. En M5 burde klart kvalifisere til det. At dette så er vanskelig å håndheve helt 100% alle steder til enhver tid, håper jeg alle har forståelse for. Vi ønsker heller ikke å ha noe helt låst reglement da dette også vil gi uønskede grensetilfeller. Vi gjør så godt vi kan, vi prøver å være litt romslige, men vi prøver også å holde på at dette er et "sportsvogntreff". Dette er det eneste treffet vi arrangerer der vi legger noen begrensninger på hva slags biler som slipper til. Erling Alfheim Formann i NSK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
507 Skrevet Mai 16, 2012 Share Skrevet Mai 16, 2012 kommer man inn med z3,z4? ellers så mener jeg at de må få lov til å sette hva de selv ønsker som krav. Hvis folk skulle ha stilt ut hva som helst så kunne man vel egentlig bare ha tatt turen til parkeringsplassen til ikea. For all del, krav kan settes... men jeg vil se ærlige krav. F.eks 1M kommer ikke inn fordi den ser ut som en sedan, det er jo helt åpenbart... men folk gjemmer seg bak unnskyldninger som "rask versjon av familiebil" (som diskvalifiserer f.eks Porsche 356... selv om så rask var den da egentlig ikke i tidlige utgaver)... "har bakseter" (som 911 Turbo og en haug med andre legendariske 2+2er), "deler chassis med en familiebil" (sporvidden er faktisk større, og du diskvalifiserte forøvrig nettopp sikkert 25% av bilene på et vanlig NSK-treff), "bruker mye deler fra andre modeller" (90% av alle klassiske engelske sportsvogner kan nå forlate treffet), "bruker motoren fra en sportslig familiebil" (ok, alle Lotusene kan trille hjem). Om de bare innrømmer at "vi vil ikke ha den her fordi den ligner på en familiebil", så er det helt greitt for meg. Men ikke finn på alt mulig pisspreik som ville diskvalifisert biler man tillater om man faktisk hadde vært ærlig. Selvsagt kommer man inn med Z1-Z3-Z4-Z8 . En sportsbil kan bruke masse deler fra en sportslig familiebil, men som jeg nevnte i tidligere innlegg så skal en sportsbil ha sitt eget karrosseri. At noen familiebiler som M3/M5 kjører ræva av enkelte av bilene i sportsklassen er uvesentlig. Jeg skjønner ikke at M3/M5 eiere blir fornærmet over at de ikke har sportsbil, åpne øynene og se på egen bil, Vær heller stolt over å eie verdens beste sedan. Man kan ikke trimme/style en bil til å bli sportsbil. At bilen er satt sammen for hånd gjør den heller ikke mer til sportsbil enn en fra vanlig fabrikk. RR og Bentley har mange håndlagde biler, men er det er jo ikke sportsbiler . Her er det da snakk om 1M, ikke M3 og M5. "Skal ha sitt eget karrosseri" må sies å være en tåpelig og arbitrær regel. Hva er et eget karrosseri? 1M har større sporvidde og deler antagelig ikke aldeles karroserideler med andre 1-serier. Jeg er sikker på at du finner vogner inne på treffene til NSK som deler langt flere paneler med mindre sportslige vogner. Og hvorfor i alle dager er et unikt karroseri viktig i utgangspunktet? Er det noe i "lånte deler" som betyr "dårlige deler for sportslig kjøring?" Nei det er det ikke. Jeg returnerer til min opprinnelige definisjon: En sportsbil er en liten bil, bygd for fart og manøvrerbarhet... oftest med 2 dører og 2 seter"... det er den eneste definisjonen som gir noen form for mening. Sitte og DNA-spore deler og lage regler som diskvalifiserer noen av de mest legendariske sportsbilene verden har sett... det er tåpeligheter. - Sannheten, som NSK ikke vil innrømme, er at man dømmer på utseende. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå