Fredrik Skrevet Juni 19, 2012 Share Skrevet Juni 19, 2012 Sitat SweetBMW: "Forskjellen på 530i og 520i er stor.... 520 om det er 172hk eller 4 sylindra 177\163 blir fort veldig slapp.Jeg kjører fattern sin nye F10 523i med 3 litern på godt under mila..." Disse tallene var det ikke mye styr på. 03-05 520i har 2,2 liters rekkesekser på 170hk/210Nm. 08-10 520i har 2,0 liters rekkefirer på 170hk/210Nm. Ikke mye styr på? Må du rulle inn a. Han nevnte ikke hvilken modell han var ute etter når jeg svarte, jeg nevnte de to modellene 520 kom med. Det kommer jo i utgangspunktet godt frem at det er bensinmodeller han vurderer. Uansett så er det ingen modell med 172hk og 520d er levert med 150/163/177hk... Jeg tipper misforståelsen grunner i forskjellen mellom begrepene "PS" og "bhp". Disse begrepene brukes litt om hverandre, men er ikke helt det samme. "PS" står for Pferdestärke... eller "tysk" hestekraft (metrisk). En bhp (brake horsepower) er derimot en betegnelse for en britisk hestekraft. Omregnet i Kilowatt (kW) er en bhp litt mindre enn en PS. Et eksempel er M54B30 motoren i f.eks E46 330i som yter 231 PS, men 228 bhp. For å komplisere bildet ytterligere brukes ofte betegnelsen "hp" (horsepower) i engelsk terminologi. Dette er et uttrykk for en såkalt mekanisk hestekraft. En "tysk" PS tilsvarer ca. 98.6% av en "hp". Den nevnte M54B30 motoren yter derfor 234 hp. I Norge bruker vi normalt den tyske PS betegnelsen. Ergo yter M54B30 motoren 231 HK (hestekrefter) i norsk terminologi. Disse ulike betegnelsene åpner selvfølgelig for mange misforståelser og det er defor bred enighet om at Kilowatt (kW) er en bedre betegnelse. M54B30 motoren yter 170 kW. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Juni 19, 2012 Share Skrevet Juni 19, 2012 Du har naturligvis rett i det du skriver, Fredrik, men jeg tror allikevel ikke at det ligger noen PS/bhp/hk/kW misforståelse til grunn her. Vedkommende har jo også bekreftet at han har brukt finn.no som sin kilde og akkurat dèt er ikke den riktige kilden til å finne tekniske data. Det er i bunn og grunn ikke noe stort tema lenger, men om ti finn-brukere skriver at E60 520i har fem sylindre og yter 178hk så betyr det ikke at det er det riktige heller ettersom disse menneskene hevder det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå