Gå til innhold

Kan man bytte ECU på girkassa sånn uten videre?


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

"Ang. lock-up. Jeg leser det meste jeg finner om disse GM kassene. I en artikkel hevdes det at lock-up klutsj (tcc) låser seg ved hjelp av fjærtrykk, og løser opp ved hjelp av oljetrykk. Dersom dette stemmer vil det ikke hjelpe å øke trykket i kassa for å forhindre sluring(forrutsatt at det er tcc som slurer).

"

Dette trodde jeg jeg hadde forklart før på forumet, men ja, det er fjær som holder tcc låst. Det vi ønsker å forandre på er når og hvor brått den låser helt (dette er progressivt/aktivt originalt). Videre ønsker vi å øke oljetrykk, for ikke å risikere at lamellene slipper/slurer under høy belastning (steg 4).

Videre er en av de vanligste årsakene til problemer med disse kassene at det begynner å lekke i ventiler, som gjør at det effektive oljetrykket på lamellene synker.

Har sett slike kasser som er iorden holde 900nm uten slip. Tror den greide rett over 1000nm før det begynte å slippe.

Sluringa dere har på lavt turtall, samt 1,2,3 gir er jo bare converteren som gjør jobben sin, uten innblanding fra tcc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sorry, burde vært mer klar i beskrivelsen. Sluringen jeg opplever er med tcc låst. I disse modifiserte tcm'ene virker det som om den gradvise låsingen er eliminert til fordel for en på/av låsing. Når jeg setter gearvelgeren i M5 og senker farten til 60-90km/t, er tcc låst. Likevell opplever jeg sluring dersom pådraget økes. Nå må det sies at jeg kan øke trykket enda ett nivå i tcm'en.

I ATSG manualen for denne kassen omtales prosedyre for å teste "Line pressure", men det nevnes ikke på hvilket rpm dette skal måles på. Hva mener du, skal det måles på tomgang eller andre rpm? Vil en slik måling indikere trykket på selve lamellene(etter eventuelle ventiler som lekker)? eller kan en risikere å miste trykk mellom målingen og lamellene?

Hører også et noen anbefaler å skifte solenoider i disse eldre kassene, dette for å opprettholde et godt trykk. Har du noen erfaring med dette? og hvilke solenoider er det snakk om?

alpejohn, beklager at jeg ikke holder meg til temaet, men dette er veldig interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nye solenoider til ein slik GM kasse visst noken trenger!Både den som styrer trykket i kasse og den til lock up en.

Eg hadde problem med ein kasse som ikkje ville ut av lock up.Når han først slapp skjedde det med et smell som du kjennte godt i bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da forstår jeg.

Jeg ville ikke bala med å måle trykk med en gang (og helt ærlig har vi ikke forska nok på dem til å kunne gi slike retninglinjer på generelt grunnlag), ta heller å se på hastigheter (inn og ut av kasse) for å prøve å konkludere med hvor det slipper (tcc eller lameller). Jeg har vært borti flere av disse kassene hvor tcc har blitt så slitt av typisk norske kjøreforhold (min teori), at den rett og slett slipper selv om den er låst.

Problemet er at i det man begynner å oppgradere disse kassene blir det fort veldig dyrt. Det første man ville gjort er gjerne en oppgradert convertert, samt oppgradert ventilhus. Allerede da begynner det å koste en del penger, og man har ikke sett på lamellene enda.

Man kan gjerne skifte solenoider, men det ser ut som problemet ofte like gjerne kan ligge i "ventilhuset", ettersom de originale visstnok er lagd av en dårlig legering.

Har desverre ikke så mye nytt å komme med, men vi jobber med disse ecuene for å finne metoder å endre det vi ønsker på. Jeg kommer til å dele mye av den informasjonen vi har så fort vi har fått lagd ordentlig software og fått litt mer erfaring med disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

330dtouring:

Går bra det, har fått svar på det jeg lurte på :)

Men når du kjører i 5 gir og lockup inne slik det er orginalt, slurer den da når du gasser?

Det tror jeg ikke den gjør med meg, kanskje turtallet stiger PITTELITT idet jeg begynner og gasse men så stopper det med en gang, nåla flytter seg kanskje 2-3 mm opp så stopper den :)

Men jeg er litt forvirret med denne TCC, dere sier at det er fjærbelastning som holder den låst, hva hjelper det og øke det? Den kobler jo bare sterkere i fra da eller? :)

Sitter lockup i converter eller i selve kassa? :)

Har sett et par på ebay.de som overhaler kasser og skriver at dem bytter ventlhuset til et med kraftigere materialer, så det ikke skal begynne og lekke igjen, men så er det de som sier at dem bare overhaler og ikke "oppgraderer" noenting... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lock up /tcc sitter i converter, det fungerer i praksis som å slippe clutchen på bilen, du låster begge delene av converteren, slik at alle krefter går rett gjennom.

of hvorfor man ønsker mer oljetrykk, som nevnt tidligere (altså til lameller i kassa).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lock up /tcc sitter i converter, det fungerer i praksis som å slippe clutchen på bilen, du låster begge delene av converteren, slik at alle krefter går rett gjennom.

of hvorfor man ønsker mer oljetrykk, som nevnt tidligere (altså til lameller i kassa).

Så når converter låser, så må fortsatt lamellene i kassa knipe igjen for og holde fast? Da skjønner jeg tanken med høyere trykk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lamellene skal ikke slure, men for å unngå at de begynner å slippe under belastning, slitasje, dårlig oljetrykk, kan man øke oljetrykket, eller "linjetrykket". Det er slik girene fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det si at så lenge en klarer å unngå glipping/sluring så vil kassen i teorien tåle det meste av moment fra motoren? Det blir vel produsert varme selv i 100% lock men betydelig mindre vil jeg anta? En ekstra eller større oljekjøler og 100% lock så er det i teorien ganske skuddsikkert eller?? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alpejohn; har du testet din modifiserte tcm? Ja, det du beskriver i 5.gear med tcc låst er tillfelle hos meg. Dersom jeg øker farten til, la oss si over 100 eller mer, er det ingen sluring. Som du sier, kanskje noen få rpm men så er det helt låst.

Eneste sluringen jeg merker er i hastigheter lavere en hvor tcc låser originalt. Dette skurrer litt i min fantasi. Hvorfor merker jeg sluring på lave rpm, men på høyere rpm(der hvor motoren produserer mest moment) er det ikke sluring.

Kan det være hva TRF nevner at noen ventiler lekker olje, spessielt dersom trykket økes. Særlig dersom det lekker olje til tcc, dette vil motvirke fjærtrykket og løse tcc litt? Noe merkelig at jeg merker dette i hastigheter hvor vår tcm er "modifisert".

Dersom jeg må gjøre noe med selve kassa/converteren blir jeg å bruke importperformancetrans.com De er kostbare, og alt må sendes til usa. Men utfra hva jeg har klart å finne ut får man ett veldig bra produkt tilbake. For de som har pågangsmot selger de også overhalingskit, men ventilhus og converter må likevell sendes til ipt.

Hpi; jeg tror du er inne på noe vesentlig. Det er viktig å holde oljetemp under kontroll. Dette er særlig viktig for dere som har litt tyngre biler og drar henger. Feriepakket bil + campingvogn + varme sommerdager + bratte motbakker, ikke særlig bra for en sliten automatkasse:(

ojo

Har du et estimat hva det vil koste og sende kassa til den? :)

Forsterker dem noe eller?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en liten testrunde. Når jeg opplever sluring i M5 som tidligere beskrevet, øker ikke inngående aksling rpm. Dette betyr at det er tcc som slipper, og ikke lamellene i kassa. Det rare er at når hastigheten økes til over 90-100, slipper den ikke.

Ang. oljetemp; kjørte ca en halv time, motor ble god og varm ca +/-90C. Det virket som om automatoljen stabiliserte seg på 85-92C.

alpejohn; de jeg har lest om som har ipt-kasse er kjempefornøyd. Raske gearsskift nevnest som en stor forbedring. En jeg leste om for ikke lenge siden sa hans ipt-kasse var raskere enn smg kassene han hadde prøvd:). Dersom du sender kassa til ipt koster det 4150$(renovering/forsterking av din egen kasse)+629$(converter, også din egen). Men husk at da har du en steingod kasse, og en kjempesterk converter. Så for 4800$ får du alså en ferdig preppet kassa m/converter.

Dersom du liker å skru kan du sende ventilhuset 618$ og converteren 629$ til ipt. Og skru kassa selv, de har overhalingskitt til 759$. Dette kittet inneholder vistnok alt du trenger for å bygge opp kassa. Så 2000$ dersom du skrur kassa selv(men sender converter og ventilhus til ipt). Husk at mva kommer i tillegg på pris + frakt. Å skru kassa selv krever noe spessielt verktøy, jeg har funnet det meste på ebay. I tillegg må man være klar over hva man begir seg ut på;)

Jeg synes ikke dette er avskrekkende når man ser hva man får. Tror du har en veldig god performance kasse for 40 lapper. Ut/inn montering kommer i tillegg. Jeg spurte om oppgraderingene de gjør ville holde til min steg II trimming. Han sa denne kassa holder over 650hk, så det var ingen problem:)

Jeg brukte veldig mye gryn( og ut/inn montering) her i Norge på kassa til camaro'en før jeg innså at jeg måtte kjøpe noe fra folk med lang erfaring, og da måtte jeg til usa. Nå var ikke det ipt, men PATC(de har ikke vår kasse). Når jeg kjenner hvordan de oppgraderte 700 kassa i camaro'en, er jeg ikke i tvil. Dersom jeg må overhale kassa i bmw'en blir det hos noen som har erfaring med performance og har godt rykte.

ojo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...