Gå til innhold

Kan man bytte ECU på girkassa sånn uten videre?


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da har jeg fått min modifiserte tcm. Har kjørt 2-3 dager nå, og jeg merker at giroppsettet til 3-serien er forskjellig fra 5-serien (tcm'en jeg hadde på lån var til en 530). Min egen tcm girer ned til 4. tidligere en den jeg lånte. Dette gjør at man ikke har så mye pådrag og merker ikke så mye rykk når den girer ned til 4. I tillegg er min tcm hissigere å gire ned ved nedbremsing.

En annen ting jeg merker med min tcm er at slippen jeg tidligere har beskrevet i M5 ved lav rpm har forsvunnet! Nå er det ingen slipp i M5.

Jeg fikk programert min tcm slik at den girer til 5. ved ca 80km/t, i motsettning til den vanlige oppgraderingen som girer til 5. ved ca 90km/t. Dermed kjører jeg mer i 5. med låst tcc.

På vår oppgradering kan vi justere hastigheten hvor tcc låser, 54/56/58 og 60km/t. Det virker som om min kasse nekter å låse tcc under ca 65km/t. Dette er ikke noe stort problem, jeg synes 65km/t er passer meg bra.

Til slutt må jeg nevne at jeg ikke merker at bilen er kvikkere. Den drar jo godt, og farten øker jevnt, men ikke mer en før. Dette er ikke målt, så det er mulig at "lydbildet" med åpen tcc gjør at man tror det går fortere en det det gjør i virkeligheten 8)

ojo

Syns heller bilen er dauere og kjøre jeg, for når den kobler inn TCC, og jeg ønsker og øke farten moderat, så går det sakte siden den skal øke fart i 4 gir.. Jeg må da gi mye mer gass så den kobler ut og slurer, først da øker farten tilfredstillende.. :? Og om jeg kommer inn mot en sving, uten gass, og på vei ut av svingen gir jeg mer gass for og få opp farten, da øker ikke farten en dritt for den er låst, så tar det 2-3 sek før den finner ut at den skal låse opp og begynne og slure og først da øker farten igjen..

Så jeg vil si denne passer bedre for folk som kjører rolig, jeg liker av og til og kjøre litt "sportslig" og da syns jeg denne modifiseringen blir en liten fest brems.. :)

Men heldigvis har jeg den orginale TCM liggende, så om jeg blir forbanna bare bytter jeg tilbake :)

TRF:

Regner med du har sjekket på WDS? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alpe: ja, men enten har mins ferdigheter i wds forfallt totalt, eller så er det ikke det jeg er ute etter. Fordi wds er best på å finne hvilke ledninger som går hvor, mens jeg er ute etter hva hver pinne sender/mottar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til slutt må jeg nevne at jeg ikke merker at bilen er kvikkere. Den drar jo godt, og farten øker jevnt, men ikke mer en før.

ojo

Jeg har innbilt meg at det er sluringa som utgjør forskjellen mellom Automat og Manuell og at du dermed burde hatt en raskere bil tilsvarende manuell når du har fjerna sluringa? Men kanskje det i tillegg ligger noen slags momentbegrenser i softwaren på automatbiler som manuellbiler ikke har som også må fjernes i tillegg til at kassen låses i Lockup for å få full utnyttelse av denne finessen i deres omprogramerte ECU? Men nå er det vel lavere forbruk som er hovedformålet og ikke raskere bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alpe: ja, men enten har mins ferdigheter i wds forfallt totalt, eller så er det ikke det jeg er ute etter. Fordi wds er best på å finne hvilke ledninger som går hvor, mens jeg er ute etter hva hver pinne sender/mottar.

Har et dokument her som besrkiver hva alle pinnene går til, for GS20 :) Kan sende på mail til deg :)

EDIT:

Eller vertfall noen av pinnene, mulig det står mer i dokumentet, har ikke kikket igjennom alt, bare skrolla fort igjennom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei, bare av ren nysjerrighet. Hvordan endte denne testen her med modifisert TCM?

 

Jeg har hatt kassen til overhaling og forsterkning hos Automatservice i Bergen og har også fått ny forsterka converter og nytt modifisert/preppa ventilhus. Kassen låser nå 100% fra 80km/t.

I 4. gir (DS) er dette helt genialt  og den holder låsen nesten uansett gasspådrag og føles råsterk men hvis jeg kjører i 80km/t i 5 gir (D) så må jeg trå forsiktig på gassen ellers kobler den ut lockup (og girer ned tror jeg)

 

(330dtouring her i tråden hadde sin bil hos Automatservice samtidig med meg og gjorde akkurat det samme med sin girkasse)

 

Så 100% lås i 5. gir og 80 km/t er kun for rolig landeveiskjøring på disse kassene og ikke for aktiv kjøring. For aktiv kjøring er det DS eller M som gjelder. Jeg kjører stort sett konsekvent i DS bortsett fra de første minuttene med kald bil da kjører jeg D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte med og legge den i en skuff hjemme.. :P

 

Syns det ble for ubehagelig og travelt her som ikke er helt flatt. Ble rett og slett irriterende til slutt.
 

Er ei rundkjøring her jeg bor med en påfølgende tunnell med stigning (ikke veldig bratt), her er det 50 km/t fartsgrense. 
Etter man kommer ut fra rundkjøringa, er det flatt kanskje 50 meter, nok til at man kommer opp i 40-50 med normal akselerasjon, når man da begynner på stigninga har du ca komt opp i litt over 50 og da låser den giret. Noe som da fører til at du må nesten gi full gass for og i det hele tatt greie og holde 50 oppover. Har du litt for lite fart og den låser, ender du med og gi så mye gass at den nærmest kobler ut med et smell og et rykk pga påkjenninger osv.

 

Så dette ble bare helt ubrukelig i mine øyne, bortsett fra om du bor en plass det er ganske flatt,  da er det nok fort mye bedre. Men syns likavel at utkobling spesielt i 5 gir ofte ble ubehagelig med kraftige rykk.
Hadde han klart og fikset denne modifikasjonen sammen med software, sånn at det kunne styres på en måte, ville det vært mye bedre.

Da kunne man for eksempel hindret at den låste i slakke oppoverbakker om man ikke hadde nåk turtall eller noe sånt. Nå låser den samma faen hva som skjer bare du er over 50.

 

Men når du kjører landevei var det helt rått. :)

 

 

Btw, hva betalte du for og overhale girkassa?
Jeg har funnet et firma i Latvia som driver med overhaling og testing, de også oppgraderer alt av kjente dårlige deler osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det hørtes jo ut til å være litt plagsomt å kjøre med ja. Virker som om det skal noe mer til enn å bare låse konverter på disse kassene for å få følelsen og effekten til en manuellkasse i alle gir og hastigheter. Ligger sikkert noe i software i tillegg som overstyrer på et vis.  Det er vel en momentbegrensning på de laveste girene, vet ikke om denne funksjonen ligger i girkassesoftware eller i Motor ECU?

 

Jeg betalte 37000,- for jobben på girkassen. I tillegg kommer inn/utmontering og rengjøring av kjøler og 15 liter olje, testing og innkjøring etc etc. Jeg kjørte bilen min opp til Bergen og satte den og henta den etter 10 dager. Da var den ferdig til å kjøre hjem igjen, Totaltpris 50.000,-

 

Hvis de skulle ta en standard overhaling med utbedring av kjente svakheter og forsterka converter var prisen 29000,- + inn/utmontering

 

Jeg var ute etter noe mer enn en vanlig overhaling og forbedring. Jeg var ute etter overhaling+forsterkning slik at kassen skal tåle 600-700nm å tåler Steg 4 fra TRF.

Dette var ikke så enkelt å finne i Norge så det ble IPT og Level 10 i USA som kunne tilby dette. Det ble litt mye styr men må man så må man. Etter mye leting kom jeg over Automatservice i Bergen som kunne bygge dette av en 5L40E kasse. For å kunne gjøre dette så blir alle "hard parts" bytta ut til kraftigere deler. Det som er skifta til kraftigere og bygd om er følgende:

Converter, Planetgear, Clutchtromler, Lameller /(kraftigere og 25% flere pga bedre varmeavledning) , ventilhus, inngående aksling og oljepumpe.

 

De ga 2 år/30.000km garanti på 600nm+ når kassen er forsterka etter deres anbefaling.  330D Touring her i tråden var oppe samtidig med meg å fikk gjort samme jobben med sin kasse. Han kjører med ca 610nm fra TRF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg prøvde også denne modifiseringen. Brukte den I noen mnd men likte ikke helt den brutale innkoblingen av tcc. Ved lav rpm og låst tcc blir det en del merkbar vibrasjon/during I bilen. Jeg fjernet modifiseringen etter noen mnd.

 

Jeg kjører for det meste ganske passivt og ønsker mest mulig komfort.

 

Jeg kjører med oem girkassestyring m/siste sw versjon. Med ny girkasse synes jeg dette fungerer veldig bra.

 

Overhaling/forsterkning av girkassen iht Automatgir Service kostet meg ca 50' (inkl garanti med trimmet motor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, interessant! Men jævlig dyrt.. :P

Hvordan ble den og kjøre da? Girer den noe raskere?

Har dem bytta til annen type girkasse eller har dem brukt deler fra en annen sterkere?

Hvordan vet dem at dette holder? :)

Kan jo være verdt det.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er veldig dyrt, men jeg tenkte at siden jeg har vedlikeholdt bilen godt og det er mye bil igjen så går jeg for best mulig kasse. Foresten så ble prisen den samme med en kasse fra GS. Ut/inn montering virker å ligge på ca 10-12' her i Norge.

 

I tillegg har jeg lagt bilen ut for salg, og da er det veldig tilfredsstillende å kunne gi garanti på kassen.

 

Bilen føles ganske lik som før. Men man merker at tc er litt "strammere" en tidligere. For å være ærlig så har jeg ikke testet girkassen særlig hardt, men giringen føles veldig bra og det er lite "sluring"..

 

Som hpi skriver er det meste byttet til x5 deler. Disse kassene er jo ganske kjente for å ikke tale all verdens mye, i tillegg slites converter og ventilhuset mer en på mange andre kasser. Modifiseringene er ikke noe som Automatgir Service har funnnet ut på egenhånd, ATSG i usa samler ideer og erfaringer fra mange seriøse aktører. Disse erfaringene deles med medlemmer slik at de kan tillby oppgraderinger til kassene.

 

Automatgir Service sa til meg at de har overhalt mange girkasser til x5'er som er trimmet, og så langt hadde ingen havarert. Regner med at det er grunnen til at de føler de kan gi garanti:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, mon tro hva det vil koste om jeg skrur ut GK selv og sender nedover.. Og monterer selv, for så og levere den på et verksted for fylling av olje osv.. :)

Må vel renses systemet før en demonterer? :)

Frister enda mer og trimme mye om girkassa holder lenger.. :P

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kostet endel penger å få gjort dette men som sagt så var målet her i tillegg til overhaling  å få bygget noe som tåler skikkelig med juling. De fleste svarer at det ikke er så mye å gjøre med disse kassene utenom å ordne de kjente solenoid/ventilhusfeilene med sviktende linjetrykk som fører til converterhavari og i verste fall totalhavari. Trimming må du helst ikke drive på med. Hos Automatgearservice var det en helt annen tone. De bygger kasser for racingbruk og offroadkjøring og drifting og driver å forsterker alle mullge Amcar muskelbil kasser fra TH400 og opptil Allison 1000 så de har nok god kontroll på hva de forskjellige delene og ombyggingene tåler av juling. I tillegg som 330Touring sier så hadde de gjort denne ombygginga til flere trimma X5 med stor suksess.

 

Min kasse var kjørt 280.000km når jeg leverte bilen. Slitasjen var som forventa i forhold til kjørelengde sa de.  Oljepumpa i kassen hadde begynt å synge og ville sannsynligvis havarert før bilen runda 300.000km

 

Har også sett mye rart som kalles overhaling og det er dessverre ikke noe standard på hva som skiftes av deler. Noen gir deg ny oljepumpe, converter og solenoider og så kjører du rundt med det  gamle ventilhuset,  lamellene og tromlene og planetgear og akslinger og da må det jo nødvendigvis bli billigere enn å bytte ut hele innmaten til nye kraftigere deler som f.eks å skifte ut aluminiumplanetgear med 4 drev til stålplanet med 6 drev.

 

Jeg tviler ikke på at du kan få ting billigere i Litauen men en må nesten vite nøyaktig hva de gjør og hvilke deler de skifter for å kunne sammenligne 2 priser. Som sagt koster overhaling med utbedring av kjente feil og forsterka converter 29000,- hos Automatservice.

 

Denne jobben koster ca 37000,- hvis du leverer girkassen på en palle. For at garanti skal gjelde må du oppfylle noen krav som de stiller bl.a flushing/rengjøring av kjøler.

 

Som 330Touring sier så føles kassen strammere å kjøre med nå og den låser 100% fra ca 80km/t i DS og 4, gir og det er helt supert å kjøre med. 4. gir drar ihvertfall opptil 180km/t. Kjøring i D er ypperlig til landeveiskjøring. 100% lås og 5 gir fra ca 85-90km/t er supert å cruise med. Kassen girer også raskere. Spesielt fra 3 til 4 gir var det mye nøling tidligere men det er borte nå. Hurtigheten på giringa er såvidt jeg jeg vet avhengig av linjetrykket i kassen så det er nok skrudd opp i forhold til originalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...