Gå til innhold

Gjøre bilen stivere


Hernik
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg syntes at bilen min er litt for myk i alle salgs fartshumper å hull i veien, så jeg ønsker å gjøre bilen stivere.

Hva slags muligheter har jeg da? Hørt at å bytte fjærer er en mulighet. Har senkesett på bilen fra før av, det er en 523i e39 1996 modell. Takk på forhånd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å kjøpe coilovers der du kan justere hardheten. Finst også lite powerflex til E39, dessverre.. Stabilisatorsstagene , bærearm og casterstag.

Personlig har eg alt av powerflex til min E39 + 19" med laaavprofil og forskjellig dimmensjon, og supersport black evolution coilovers, fungerer forsåvidt greitt, men skulle gjerne hatt bilen stivere, mangen som syns bilen allerede er altfor stiv, men ville absolutt hatt den litt mer stivere sjøl. Så kjem litt an på kor stivt du vil ha det.

Men powerflex og coilovers med justerbar hardhet så trur eg du kan komme langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spax rsx720 på min e39 (rustfrie coilovers med høyde og hardhetsjustering) og 18"

Da ble den enormt stiv. Faktisk så stiv at jeg måtte bytte tårnlagrene bak hver 2500-3000km.

Videre opplevde jeg bilen i seg selv som myk, og at den vridde seg. Det er selvsagt mulig at slike ting ville bedret seg hvis jeg hadde byttet til powerflex eller andre hardere foringer.

Det spørs egentlig litt hva du er ute etter. Er det kjøreegenskaper, så ville jeg brukt pengene på bedre fjører og dempere samt foringer. Er det pga du vil ha maks senk, ville jeg gått for coilovers med hardhetsjustering.

Bare vær obs hvis du monterer coilovers og skrur det i bunn, eller på andre måter senker bilen mye, så endrer alle hjulvinkler seg, så å kjøre griselav bil, uten å rette på hjulvinklene vil i mange tilfeller gjøre grepet enda dårligere. For å ikke snakke om hvor mye ekstra dekk du sliter.. Spesielt bak på e39.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spax rsx720 på min e39 (rustfrie coilovers med høyde og hardhetsjustering) og 18"

Da ble den enormt stiv. Faktisk så stiv at jeg måtte bytte tårnlagrene bak hver 2500-3000km.

Videre opplevde jeg bilen i seg selv som myk, og at den vridde seg. Det er selvsagt mulig at slike ting ville bedret seg hvis jeg hadde byttet til powerflex eller andre hardere foringer.

Det spørs egentlig litt hva du er ute etter. Er det kjøreegenskaper, så ville jeg brukt pengene på bedre fjører og dempere samt foringer. Er det pga du vil ha maks senk, ville jeg gått for coilovers med hardhetsjustering.

Bare vær obs hvis du monterer coilovers og skrur det i bunn, eller på andre måter senker bilen mye, så endrer alle hjulvinkler seg, så å kjøre griselav bil, uten å rette på hjulvinklene vil i mange tilfeller gjøre grepet enda dårligere. For å ikke snakke om hvor mye ekstra dekk du sliter.. Spesielt bak på e39.

Er mest ute etter å få stivere bil, den er senket helt greit for meg (bor rett i stavanger så fartshumper er en stor trussel her) så då burde eg bare gå for hardere foringer å fjærer? noen som har nettside / vett om et par steder med greie priser ? å en siste ting, mulighet for å fyre på M5 fjærer? eller er dette "umuligt" / for stivt?

Takk for alle svar så langt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg en E39 på Originalt understell og 16" felger gir en herlig balansegang mellom stivhet og komfort! Det var det første jeg bemerket da jeg kjørte en slik første gang.

Fattern som har E39 bytta til Bilstein forran og den ble en del stivere, likte det bedre slik det var originalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg en E39 på Originalt understell og 16" felger gir en herlig balansegang mellom stivhet og komfort! Det var det første jeg bemerket da jeg kjørte en slik første gang.

Fattern som har E39 bytta til Bilstein forran og den ble en del stivere, likte det bedre slik det var originalt.

+1!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slenger Meg på her, av ren nysgerrighet lurer jeg på hvordan man får hjulvinkelen rett med masse senk...

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Justerbare topplagre og casterstag?

Ang. stivhet så syntes jeg bilstein B8 gav en fin balansegang mellom komfort og sportslighet. Dette var på E36 men er da verdt noe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...