Gå til innhold

Erfaringer med bakovervendt isofix barnesete i F11 ???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er heller ikke alle seter som kan snus. Det ene vi har kan ikke det.

Vi har Cybex Sirona sete til vår 15 mnd gamle gutt. Et utrolig genialt sete som du kan snu 180 grader, veldig praktisk når du skal sette gutten inn/ta han ut av bilen. Samboeren sitter greit framme men god plass er det ikke til henne. Har et sete i F11 og samme sete i F10.

Skrevet

Snur du barnet til framovervendt når det er 1 år er du idiot... Her får man prioritere barnets sikkerhet på bekostning av egen komfort. Er det i det hele tatt et valg noen vurderer? Det anbefales å vente til ungene er minst tre år, helst fire før man snur de pga. faren for nakke/hodeskade ved kollisjon.

Så man er idiot om man velger å la barnet sitte fremovervendt etter ett år altså? (Ja, svært mange både vurderer og gjør det. Selv vil jeg vurdere det, så får du kalle meg hva du vil).

Skrevet

Så man er idiot om man velger å la barnet sitte fremovervendt etter ett år altså? (Ja, svært mange både vurderer og gjør det. Selv vil jeg vurdere det, så får du kalle meg hva du vil).

Ja da er man faktisk idiot!

Skrevet

Belærende og saklig... Det stemmer at barnet har lavest risiko for skade ved å sitte bakovervendt. (Skal man flisespikke gjelder det voksne og, uten at noen snakker om det). Men en ting er laboratorieøvelser. Noe annet er hva som fungerer i praksis. Noen barn blir rett og slett helt umulige etter en viss alder, helt til de snus. Bilsyke og skriking er da en saga blott, og et stort forstyrrelsesmoment er plutselig borte for sjåføren. At kun et fåtall biler har plass til både en bakovervent stol for 1+ og en langbeint passasjer i setet foran er også verdt å tenke på. Så har man statistikken da. Om man blir involvert i en kollisjon: hva er mest sannsynlig? Møteulykke /kjøre i fjellveggen? Eller påkjørsel bakfra i et kryss? Eller gjerne fra siden? Å kalle noen for en idiot fordi man vurderer eller velger å la barnet sitte fremovervendt etter ett år er skikkelig usaklig. Jeg ventet på reaksjonen når jeg skrev det første gangen i tråden, og jammen bet flere på. Reaksjonen tilsier at jeg vurderer å tape barnet fast i grillen, når faktum er at det sitter fastspent, trygt og behagelig, i en godkjent barnestol.

Nei. Jeg er ingen idiot, og jo, jeg er glad i datteren min. Det er likevel ikke gitt på forhånd at hun SKAL sitte bakovervendt til hun er minst 3 år, selv om det er utgangspunktet.

Men det får være nok avsporing fra meg i en tråd som handler om barnesete i F11.

Skrevet

Har to barn ene er 2,5 nå, hun blir heeeelt umulig på lengre turer enn 15 min kjøring, sikkert grunnet bakovervendt, men det får bare være til hun ihvertfall er 4 år.

Den andre ungen på 6 år fikk sitte fremovervendt fra hun var 4, dette er og egentlig for tidlig i følge spesialistene, men hun kan ihvertfall kontrollere hodet sitt bedre enn om hun var 1 - 2 år gammel....

Skrevet

Voksne er en helt annen faktor da hodet utgjøre en langt mindre del av kroppsvekta vår OG nakken vår er vesentlig sterkere. Man er jo alltid utsatt i en krasj og det er sjelden man blir truffet helt klokkerent på ene eller andre kanten som du sier. MEN, når det først smeller er det liten tvil at det er i frontkollisjon man har størst risiko, det er der vi oftest ser de stygge skadene og død. Det er langt større sannsynlighet for å klare seg ved treff i side eller bak. Derfor vil jeg fortsatt kalle de som snur ungene sine av komfortgrunner (plass i bil) for idioter. Om du har en unge som blir bilsyk etc. så er du så uheldig at du må ta en avveining, ja (men, du sier ingenting om du selv i er en slik situasjon så da holder vi det utenfor). Ikke bruk betegnelser som å bite på eller tape ungen til grillen for å unnskylde om du ikke er villig til å ofre komfort for barnets sikkerhet.

Skrevet

Voksne er en helt annen faktor da hodet utgjøre en langt mindre del av kroppsvekta vår OG nakken vår er vesentlig sterkere. Man er jo alltid utsatt i en krasj og det er sjelden man blir truffet helt klokkerent på ene eller andre kanten som du sier. MEN, når det først smeller er det liten tvil at det er i frontkollisjon man har størst risiko, det er der vi oftest ser de stygge skadene og død. Det er langt større sannsynlighet for å klare seg ved treff i side eller bak. Derfor vil jeg fortsatt kalle de som snur ungene sine av komfortgrunner (plass i bil) for idioter. Om du har en unge som blir bilsyk etc. så er du så uheldig at du må ta en avveining, ja (men, du sier ingenting om du selv i er en slik situasjon så da holder vi det utenfor). Ikke bruk betegnelser som å bite på eller tape ungen til grillen for å unnskylde om du ikke er villig til å ofre komfort for barnets sikkerhet.

Når du kaller folk for idiot fordi de tenker litt annerledes enn deg, så får du svar som fortjent. Du går langt i å stemple folk som dårlige foreldre om de velger å la barna sitte fremovervendt etter ett år. Og hva i all verden vet du om det? Det er mange som gjør dette, og i følge deg er dette altså egoister som setter egen komfort foran barnas sikkerhet? Det er en overforenkling, og spissformuleringen med å tape barnet fast i grillen var en direkte respons på det. Om du ikke forsto dette så har jeg heller ikke mer å tilføye. eller jo: Hvorfor har ikke du en X5? Barna dine er da sikrere i en slik enn i en E6X. Skjønner du hvor jeg vil?

Jeg har en datter på 4 mnd. Det KAN skje at hun blir sittende fremovervendt om et år, men det er ikke det som er hovedplanen. Da er altså jeg en av disse egoistene i dine øyne. 

Skrevet

Nei, jeg stempler ikke folk som dårlige foreldre om de lar barna sine sitte framovervendt etter ett år. Men, jeg synes at foreldre som setter barna sine framovervendt så de selv kan sitte mer behagelig i bilen er idioter. Er du uenig i det? Du er ikke en egoist i mine øyne før du faktisk setter et lite barn utsatt til i bilen for din egen bekvemmelighet. Men, jeg kjenner flere familier der de har gjort nettopp det og det sier jeg ifra til selv folk jeg kjenner godt hvor egoistisk det er og at de ikke har respekt for risikoen de utsetter sine barn for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...