Gå til innhold

Europa roadtrip 2012. 9 land og 7000 km


Anbefalte innlegg

Dag 4

Vi reiser videre fra Munchen på formiddagen mot Roma, vi kjører igjennom Østerike og annkommer Roma i sekstiden på ettermiddagen :)

Rett før grensa til Østerike så stoppa vi å kjøpte motorvei oblat og tanket diesel, oblaten koster 4,50 euro og var da gyldig i to uker

xqh0zfkxfzmiefss33aw.jpg

De østeriske Aplene begynner å reise seg, flott landskap

wlao98yf7rojvlnldiwm.jpg

px4r4anp6z78vbssm2fa.jpg

uck0itk4qhuoq1spghr1.jpg

c8kj6laxheblxomy1mwj.jpg

3wgoi6sket0uhw2glu5p.jpg

s8kibqqo93hy0bk7k6dg.jpg

x0yikmupjmeu7d4z8jek.jpg

Italia møter oss med flott og grønt fjell-landskap og noen utrolige brokonstuksjoner, nå er det også slutt på morroa med å kjøre "gratis" for her er det vår første bom så langt i europa

a3niyp5fbj4f7jpoge30.jpg

Etterhvert som vi kommer lengre nedover i "støvlen" så stiger tempraturen gjevnt og trutt :wink:

3jksbeznbe6iicxqvb48.jpg

Dagen avslutter vi med å kun være på hotellet, med untakk av et måltid på en lokal nærliggende pizzasjappe

Dag 5

Vi tar turen ut i Roma, tempraturen lå stødig på 40 pluss grader og det ble MYE drikking av vann. Vi tok oss litt vann over hodet og gikk ned til sentrum av Roma fra hotellet, gå turen tok vel tre kvarter og var litt i lengste laget i denne varmen. Men hvilken by Roma er da :)

Vatikanet og St Peters katedralen er ett must når man er i Roma, uansett :wink: Tross varmen og en sinnskykt lang kø så bestemte vi oss for å gå inn

9a5lssgmlco7id3331if.jpg

wrtiwh1hhesjn686lkbo.jpg

5ark7tjelx186xi3l6u3.jpg

bs3mrq5uo3csuhrmgaqs.jpg

Når vi først var inne i katedralen så valgte vi å ta turen helt opp i kuppelen, var et spektakulært syn som møtte oss da vi gikk inn og så ned i katedralen. Et høyt gjerde med hønsenetting gjorde imidlertid forografering vanskelig

zqiy5q9f1xvh98615fy0.jpg

Man kan likevel spotte de små maurene av noen mennesker langt der nede. Er her dimensjonenen på dette bygget virkelig går opp for enn

lhdh1h1cjamt1lx2rn6t.jpg

xfj7k80u702otnl6zq39.jpg

Og som om ikke dette var nok så kunne man også gå helt opp i toppen på kuppelen, veien opp dit besto av mange hundre smale trappetrinn. Høyde skrekken til fruen slo inn så jeg gikk helt opp alene mens hun ventet nede, i tillegg til overaskende mange nordmenn oppå der så var det også en flott utsikt over Vatikanet og Roma

ong4rzvoyk9zhp368a6p.jpg

3s8ptzwyq3n0olhac3k7.jpg

8qvjmmetbvb9l1s16vxt.jpg

199bzo3p1fgsowfekf7k.jpg

69tyidigijwanbjo0pvp.jpg

az3wu030an11wg0sb0sn.jpg

Vi vlagte å ta Taxi tilbake til hotellet igjen, sjåføren så sitt snitt til å tjene noen grunker ekstra da vi spurte å mye det ville koste. 35 euro skulle han ha, men føttene våre verka og vi var passe utkjørt av all gåinga i varmen så vi slo til tross prisen. Taxituren var jo en liten attraksjon i seg selv, vill kjørestil, tuting og kjefting og ett par tre nestnkollisjoner :roll: Resten av ettermidagen tilbrakte vi på et større kjøpesenter i utkanten av Roma, ikke noe spennede med det :wink:

Dag 4

I dag valgte jeg å ta BMWen ut i Roma trafikken, hadde på forhånd bestemt meg for å ikke gjøre det men skitt au, gård det så går det og går det ikke så går det ikke :) Gikk faktisk helt greit, gjelder bare å vite hvor du skal å hvor du skal legge deg. Men joda, trafikksituasjonen er absolutt "krevende"

ihw6hnkj9xit0upc2fbw.jpg

gha3sqfxz208o68vz4un.jpg

ku3h20iee7wptazp8lvn.jpg

75a0064ow59nrpko2vgs.jpg

z3unfm9si16iusv3a7o9.jpg

Fontana di Trevi var vakker og i god tradisjon så kastet vi hver vår mynt i vannet. Gjør man det så skal man visst nok få komme tilbake å oppleve Roma en gang til før man dør

mmo02jwcvxxfjey6i9kg.jpg

Var mye folk rundt fontenen naturligvis og politiet hadde plassert ut ett par tre betjenter til å passe på at langfingrede ikke stakk neven i vannet etter myntene på bunnen. Men jeg synes de passe litt for godt på, flere turister stakk neven i vannet for å få litt kaldt og avkjølende vann i ansiktet i heten, noe som fikk han ene betjenten til å gå amok med fløyta si og kjefte de stakkars turistene ut på italiensk. Etter å ha sett på dette en stund sp kjennte jeg at jeg ble direkte provosert av denne typen :evil: Mest fristet det å gå ned til ham, røkke fløyta ut av neven han og stappe den ned i halsen hans for så å ta tak i nakke og buksebak å slenge ham på vannet. Var en kombinasjon av lavt blodsukker og varmen som satte meg på de tanker, hehe :roll:

zfig3eebihxxypk4wb7k.jpg

hplif07jk3pvm9au7tvl.jpg

wzlvytxnke9jy7h8yezo.jpg

os02ev07tirn7ktiqbux.jpg

8enapws8tdf51zvqu3zh.jpg

Italiens is er jo verdens kjent for sin gode smak, vi kan bekrefte denne påstanden :wink:

4rdu52ds3ai6bghp90kl.jpg

Coluseum er jo ett annet must når man er i Roma, vi ville egentelig ha gått inn men lang kø og slitene ben gjorde at vi satte kursen mot bilen

a2g727a1ti4fej05w5qh.jpg

k3ckdm5yuxppst8uqqo9.jpg

Vonde føtter var fort glemt da jeg tilfeldig kom forbi en skikkelig selvvask. Bilen hadde jeg ikke fått vasket siden Munchen så det var godt med insekter og annet dritt som måtte bort. Glad jeg tok med bøtte, vaskehandske, felgrens og skikkelig såpe, eneste jeg brukte selvvasken til var å spylte rent med vann :)

kd8fyk8fvvqexl2qmnd0.jpg

En annen bil som godt kunne trengt en vask :lol:

np6lcwgmaj8apapntf97.jpg

Siden dette var siste kvelden i Roma så tok vi ut og spiste godt på en finere resturant før vi avsluttet kvelden med en spasertur rundt Vatikanet. Katedralen var vakker å se på i mørket med all belysningen, dessverre var vi kun utstyrt med Iphone som kamera denne kvelden

ens3934d3rm7sx7novbu.jpg

BMWen sto med nesa mot muren inn til Vatikanet, mesteparten av parkeringa var gratis mellom 16:00 og 07:00

tkhg6a95vk8gol9tvjek.jpg

Absolutt behagelige kveldstempraturer. Snittforbruket er fortsatt pent selv med tidvis hard kjøring nedover og en del by kjøring, bruker ikke så mye denna bilen :D

s6nakcq0gsa1ch82jjix.jpg

Fortsettelse følger i morgen! Rivieraen neste :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Spennende og gøy lesning! :-D

Takker :)

Gøy med bilferie :-) enda mer gøy å teste bilen skikkelig på autobahn regner jeg med?

Ja dette var min første sikkelige bilferie med meg selv bak rattet, var absolutt morro og kommer til å gjentas :) Autobahn var kjempegøy, gikk rimelig fort i perioder til større protester fra passasjersetet :wink: Men jeg fikk logget toppfarta med TomTom GPSen før den tok kvelden i Munchen, da var det å ty til BMW navien som er fra 2008 :? Det gikk heldigvis greit og den villedet oss kun en gang, var ikke verre enn at vi måtte kjøre igjennom samme bom to ganger :roll:

Virker som en bra reiseplan. Var selv på en litt mindre tur til Amsterdam for litt siden. Roadtrip er gøy og kommer til å følge med her...

Takker for det :) Det som er så gøy med roadtrip er at det er ikke noen fasit på hvor lang den behøver å være, det er hva man selv gjør det til. Amster dam var vårt siste stopp på turen, en meget flott og koselig by som ga en spesiell atmosfære med kanalene og alle de gamle skjeive husa :)

Får vel følge med her :) Du kjørte par mil lenger enn meg..skulle nesten ha hatt en annen rute hjem igjen, men siden vi hadde dårlig tid så ble det strake veien hjem igjen...

Ja vi hadde heldigvis god tid, med det virker jo som dere fikk opplevd en god del dere også. Kunne absolutt tenkt meg en liknende tur etter å ha last reisetråden din :)

Artig lesning Fredrik :) Pøs på med mer! :D

Takker :D Mere kommer, vi har ikke kommet halvveis en gang :wink:

Skal forøvrig også komme tilbake med info ang hvor mye det kostet i bommer, ferger osv. Må bare få oversikten først :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk, dette gir iver til å komme seg på tur, finnes jo egentlig ikke noe bedre å hele tiden være på vei et sted, når man i tillegg er glad i å kjøre bil.

Mye bra bilder.

Følger med her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja, masse opplevelser og fordøye her ser jeg :) Må være utroig morsomt med en sånn roadtrip. Det er vel kanskje mange BMW-eieres drøm (sikkert flere også) å få kjøre en slik tur..!

Morsomt å se bilder fra starten av BMW.. Sikkert en utrolig opplevelse å se gamle men dønn strøkne biler på så nært hold! Den E28 M5`en hadde nok vært en av mine favoritter, sammen med E24`n og E30 M3`n.!

Skal bli moro å se videre hva dere har opplevd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hyggelige tilbakemeldinger, er artig å høre at tråden og bildene kan være til glede for flere. Jeg leste litt igjennom det jeg selv har skrevet og jeg må bare på det sterkeste beklage mine skrivefeil som forekommer. Dette retter jeg opp i når tråden er ferdig :)

Morsomt å se bilder fra starten av BMW.. Sikkert en utrolig opplevelse å se gamle men dønn strøkne biler på så nært hold! Den E28 M5`en hadde nok vært en av mine favoritter, sammen med E24`n og E30 M3`n.!

Skal bli moro å se videre hva dere har opplevd :)

Ja BMW museum var helt fantastisk, for meg som er totalt BMW mann så kunne jeg ikke vært nærmere himmelen :wink: Er helt utrolig hvordan de har lagt opp utstillingene og bilene som ser helt nye ut, man går jo å sikkler hele tiden der inne :roll: Anbefales :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flott tråd dette med mange fine bilder... 8)

Man får skikkelig lyst til å dra på en roadtrip når man leser reisetråder som dette. Jeg fabler litt om en tur sydover neste sommer som en avslutning på E46´ens karriere i vårt eie. Hvis ikke noe overraskende skjer med bilen i løpet av året (som krever større reparasjoner/vedlikehold) tror jeg at dette blir en fin måte å avslutte 10 års eierskap. Innen den tid har bilen trolig kjørt rundt 340000 Km (inkl. ca. 325000 Km i vårt eie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flott tråd dette med mange fine bilder... 8)

Man får skikkelig lyst til å dra på en roadtrip når man leser reisetråder som dette. Jeg fabler litt om en tur sydover neste sommer som en avslutning på E46´ens karriere i vårt eie. Hvis ikke noe overraskende skjer med bilen i løpet av året (som krever større reparasjoner/vedlikehold) tror jeg at dette blir en fin måte å avslutte 10 års eierskap. Innen den tid har bilen trolig kjørt rundt 340000 Km (inkl. ca. 325000 Km i vårt eie).

Takker for det :)

Det hadde virkelig vært en verdig avsluttning på eierskapet, veldig artig tanke :)

Ang drivstoff utgifter som det ble spurt etter tidligere her så har vi funnet ut at vi brukte ca 6600,- i drivstoff totalt. I resiebudjettet hadde vi satt av hele 8000 kr til denne posten, tross at vi for det meste brukte bilen til transport. Kun to ganger i løpet av hele turen tok vi henholdvis Taxi og Metro, resten brukte vi bilen da jeg på forhånd av turen hadde funnet ut hvor alle perkeringshus i storbyene lå :) Synes igrunn det val veldig greit å gjøre det sånn, da kunne vi komme og resise når vi ville og ville vi til andre kanten av byen så var det bare å plotte inn på Navien :wink:

Når det gjelder bommer så brukte vi ca 1750,- totalt med de bommene som vi passerte i Norge også. I Italia og Frankrike så fungerte bommene slik at man fikk ett kort når man kjørte på motorveien og betalte der man kjørte av, igrunn et helt greit system synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting du ABSOLUTT burde fått deg deg er det sixtinske kapellet. Kunstverkene der er til å få en halvkram en av. Italia er helt suverent, har hatt en skikkelig rundreise der for 7 år siden, og dit vil jeg gjerne igjen!

Høydepunktet for meg var Kolosseum som vi var inne i, et sted med mye død og fordervelse, men også med legendariske hendelser og personligheter. Også det sixtinske kapellet overvelder enhver sjel med sin praktfulle kunst.

Anbefaler alle som skal reise slike steder til å lese seg opp på historien på forhånd, for da får man et annet blikk på det hele.

BTW: Misunner deg denne turen.. MEN:

At du tør å kjøre i Italia!! Det ser jo helt jævlig ut å kjøre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting du ABSOLUTT burde fått deg deg er det sixtinske kapellet. Kunstverkene der er til å få en halvkram en av. Italia er helt suverent, har hatt en skikkelig rundreise der for 7 år siden, og dit vil jeg gjerne igjen!

Høydepunktet for meg var Kolosseum som vi var inne i, et sted med mye død og fordervelse, men også med legendariske hendelser og personligheter. Også det sixtinske kapellet overvelder enhver sjel med sin praktfulle kunst.

Anbefaler alle som skal reise slike steder til å lese seg opp på historien på forhånd, for da får man et annet blikk på det hele.

BTW: Misunner deg denne turen.. MEN:

At du tør å kjøre i Italia!! Det ser jo helt jævlig ut å kjøre der.

Ja det Sixtinske kapellet angret vi veldig på at vi ikke fikk med oss, dette og Kolosseum må stå på dagsorden neste gang vi skal nedover :)

Det gikk overraskende greit i grunn å kjøre her, men for all del så må man være våken og passe på en hver tid på hva som er rundt bilen din. I ett sekund kan du ha ledig plass i speilet ditt i neste så er det tre Fiater der, scooter folket må man også passe på der de kjører på kryss og tvers imellom bilene :wink: Det værste med å kjøre her var veiene synes jeg, mye brostein og elendighet inne i Roma :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig bra!

kjørte selv til italia sommeren 2011, til tolfa (1times kjøring fra roma) kjente meg igjen mange plasser! :) takk :)

keep up the good work!

Takker og takker :D

Mere kommer senere i dag, går så skrekkelig sent å laste opp bilder plutselig her :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips, last opp bildene på photobucket/flickr ect så går det fortere. Da har du også bildene tilgjengelig på nett ved en senere anledning :)

Takk for tipset :) Det har jeg faktisk ikke tenkt på, er sikker mye lettere også når det er så mye bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...