Gå til innhold

Europa roadtrip 2012. 9 land og 7000 km


Anbefalte innlegg

Blir jo siste "gutteturen" for min del før unger og familieliv tar helt av :lol: Er dog viktig å ha alle tingene gjemt i bagasjen så slipper man at noen fingerfriske personer tafser...

Ja det blir jo en fin avslutting på guttetiden da, neste gang du har sjansen til dette er kanskje om 20 år når barna er ute av redet :wink:

Å ikke la noe ligge synlig er alfa omega altså, få mest mulig i bagasjerommet. Når vi var på de forskjellige stedene så tømte vi bilen helt for saker og ting, for selv i parkeringshusene kan de luske folk rundt. Vi opplevde forøvrig ikke andre ubehagelig heter, er jo mye lommetyver særlig i Roma og Paris men vi holdt godt på lommene. Alt av mobiler, nøkler og lommebok la vi i innerlomma i jakka stort sett og dama hadde ikke de større verdiene i veska. Vi kler oss heller ikke som typiske turister når vi er på tur, vi går vanlig sånn som jeg ville gått på byen her hjemme i Arendal. Tror nok at folk med ryggsekk, mageveske og kamera i snor rundt halsen er letter bytte for lommetyvene.

Jeg med Boss teskjorte, shorts og Lacoste sko og dama med Louis Vitton veske og store solbriller så ut som de innfødte storbyborgere der vi vandra rundt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 5 months later...

Jeg bumper denne tråden litt siden jeg også skal på en lignende roadtrip. Vi skal også helt ned til Roma. Det er varslet 35 grader om dagen der. Jeg får håpe jeg overlever! Dere var der også i midten av august? Vi skal også til Monaco. Jeg har lyst til å filme hele F1-banen med kamera montert i frontruta. Men er dette mulig eller går F1-banen mot kjøreretningen noen steder?

I fjor bodde jeg faktisk på samme hotell og nesten helt samme rom som deg i Almere utenfor Amsterdam. Det hotellet var helt genialt! Plenty med gratis parkeringsplasser, digg frokost, schwære rom, dritrask internett, osv.

Du hadde et imponerende forbruk på 6,6/100 km da. Og det tatt i betrakning at du lå i 150 km/t på motorveiene. Min E61 525d (med 2,5-literen) endte med snitt på 8,5 ellerno. Jeg lå i 140-160 på motorveiene, med sprinter opp i 200-210.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar til forbrukstallene... et gjennomsnitlig forbruk på 6,6 liter/mil er ganske fornuftig med tanke på størrelsen på Fredrik´s dieselmotor og hastighetene på kontinentet. Jeg reagerer imidlertid på ditt forbruk når du sier at gjennomsnitlig forbruk var rundt 8,5 liter/mil. Dette er svært mye til å være en moderne dieselmotor og jeg ville ha sjekket om alt er ok med motor og gear.

På vår vår nylig overståtte 2500 Km tur til Sydtyskland hadde vi et gjennomsnitlig dieselforbruk på 0,56 liter/mil. Dette tiltross for at vi lå svært mye i 150-160 Km/t, hadde mye bykjøring i Stuttgart/München samt hadde et par-tre sprinter opp mot 200-210 Km/t. Motoren (M47D20) har imidlertid et marginalt høyere forbruk idag ved 340000 Km enn den hadde da den var nyere på tilsvarende turer sydover. På det beste hadde den et gjennomsnitlig forbruk ned mot en halv liter/mil... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge syntes at E61en bruker mye. I bykjøring ligger jeg på 0,9-1,0 og på langkjøring på norske veier 0,6-0,7. Det er da aktiv kjørestil med en del forbikjøringer og +10 km/t over fartsgrensa. Mulig det var all bykjøringen/køkjøring som trakk opp gjennomsnittet på den turen.

Men det kan også være at systemet var schmutzig fra jeg kjøpte bilen. Den forrige eieren var ikke nøye med sånt virket det som. Jeg tok en rens på Snapdrive i år. De sa at den var ganske skitten og nedsotet. Bilen ble jo brukt som kjøreskolebil av den første eieren (10-240k km), så jeg kan tenke meg det var en del småkjøring hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... er motoren nedsotet og det er lenge siden den har fått lov til å gå på litt høyere turtall med belastning over lengere tid på motorveier sydover i Europa har dette betydning både på bilens ytelser og drivstofforbruk. Jeg kunne tydelig merke hvordan min motor "løsnet" på vei sydover i år og du burde ha merket det samme på din tur. Det er imidlertid flere faktorer som spiller inn på forbruket utover kjørestil og hastigheter. Brede felger med brede dekk gir 10-15% større drivstofforbruk enn mer moderate størrelser. Bruk av AC/klimaanlegg gir også 10-15% større drivstofforbruk. Det er som med varmen på radiatorene hjemme i huset/leiligheten bare med motsatt fortegn. Senker man temperaturen fra 20 til 19 grader inne i bilen vil AC kompressoren måtte kjøle betydelig mer og dette påvirker drivstofforbruket. Jeg aktiverer derfor AC/klimaanlegget kun når det er nødvendig. Ellers vil et skikkelig skittent luftfilter i motoren også kunne påvirke motorens ytelser ved at den får en mindre optimal blanding av luft og diesel. Jevnlig service på bilen er en god ting i forhold til drivstofforbruket... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker så gnien fredrik...skikkelig gnien....

Det er jeg ikke så sikker på, men du og jeg er helt forskjellige typer og har totalt forskjellig tilgang til tingene. Jeg har andre interesser enn deg og bruker derfor penger på helt andre ting enn deg. Bilbruk står ikke øverst på min interesseliste og dette preger selvfølgelig hvor mye penger jeg vil bruke på min bil. Jeg er imidlertid interessert i biler, men på en annen måte enn deg. Jeg synes f.eks at det er spennende å vite hvordan man selv kan påvirke drivstofforbruket på bilen. Mitt eksempel over viser at brede felger/dekk + mindre fornuftig bruk av AC langt på vei kan være en mulig teoretisk forklaring på det høye drivstofforbruket (også selv om jeg tror at forklaringen er en annen)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joa..men altså....du er på langtur...ferie med bil i europa..skal du virkelig bruke tid på å spare 0,1l drivstoff elller bare skru på AC og nyte turen!? Har dere vinduene åpne og ac av så blir det jo mer luftmotstand som øker forbruket...Eller lukkes alt og dere sitter der inne og svetter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sparer mye mer enn 0,1 liter drivstoff (jeg forstår ironien). La oss ta Fredriks tur siden dette er hans tråd. Han kjørte 7000 Km på sin tur. Hvis bilen gjennomsnitlig bruker 0,60 liter/mil svarer dette til at han brukte ca. 420 liter diesel på turen til en verdi av ca. 4500 kroner (kontinental pris). Hvis bilen pga. ulike årsaker bruker 25% mer drivstoff svarer dette til ca. 105 liter diesel til en verdi av ca. 1100 kroner. Det løper fort opp til litt større summer når man kjører langt og jeg vet om bedre måter å bruke disse pengene.

Jeg pleier å ha mitt vindu på sjåførsiden litt åpent opp til og med ca. 80-90 Km/t, men det avgjørende er selvfølgelig hvor varmt det er utenfor. Jeg synes at forskjellen på ønsket innetemperatur (20 grader i mitt tilfelle) og utetemperatur bør være mer enn 4-5 grader før jeg aktiverer AC/klimaanlegget. Er forskjellen mindre klarer alminnelig friskluft igjennom viften fint å kjøle ned bilen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yolo, AC dag inn å ut uansett fuckings varme!!! HATER å ha dårlig luft i bil!

Du har åpenbart misforstått ganske mye om hvordan et AC/klimaanlegg virker. Hvis du ikke aktiverer AC-kompressoren er det kun luften som den er utenfra som slipper inn i bilen. Noen har også et aktivt kullfilter som man etter ønske kan aktivere for å fjerne luktpartikler fra luften. Dette filteret renser også automatisk luften for bl.a støvpartikler og pollen.

Det samme gjelder naturligvis hvis AC-kompressoren er aktivert, men da blir en stor del av fuktigheten i luften også fjernet. Dette opplever mange som om luften er friskere (som på fjellet), men iom. at dette klimaet er kunstig og ikke regulert (iallefall ikke på enklere AC-anlegg) påvirker den tørre luften også bl.a slimhinnene i halsen samt væsken man har i øynene. Når disse mangler fuktighet/væske blir man mer mottagelig for bakterier og kan lettere bli forkjølet. Mange opplever også overgangen fra en knusktørr bil til et fuktig utemiljø som ekstremt ubehagelig (den andre veien er selvfølgelig mer behagelig). Med litt fornuftig bruk av AC/klimanlegget kan man lett unngå disse ulempene når man er på bl.a roadtrip... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bumper denne tråden litt siden jeg også skal på en lignende roadtrip. Vi skal også helt ned til Roma. Det er varslet 35 grader om dagen der. Jeg får håpe jeg overlever! Dere var der også i midten av august? Vi skal også til Monaco. Jeg har lyst til å filme hele F1-banen med kamera montert i frontruta. Men er dette mulig eller går F1-banen mot kjøreretningen noen steder?

I fjor bodde jeg faktisk på samme hotell og nesten helt samme rom som deg i Almere utenfor Amsterdam. Det hotellet var helt genialt! Plenty med gratis parkeringsplasser, digg frokost, schwære rom, dritrask internett, osv.

Du hadde et imponerende forbruk på 6,6/100 km da. Og det tatt i betrakning at du lå i 150 km/t på motorveiene. Min E61 525d (med 2,5-literen) endte med snitt på 8,5 ellerno. Jeg lå i 140-160 på motorveiene, med sprinter opp i 200-210.

Artig med bump :) Vi var i Roma i midten av Juli og med solide 40 varmegrader så synes jeg det var litt i overkant varmt, særlig på storbyferie. Hadde vært noe annet hvis vi var med vannet føler jeg :? Roma er fantastisk, faktisk mindre krevende å kjøre i enn Paris. Monaco var kjempe artig å få oppleve, her skal jeg definitivt tilbake. Er en fantastisk god stemningen og atmosfæren er helt spesiell, kjørte selv hele F1 runda. Du kan gå hele F1 runda mot kjørerettningen ja, kan kjøre den begge veier også forøvrig :wink:

Ja hotellet i Almere var fantastisk, jeg valgte det etter å ha lest din reise tråd. Kommer absolutt til å velge dette igjen hvis jeg skal på de kanter :)

Ja snittforbruket var veldig bra synes jeg, selv med mye bykjøring og litt gassing på motorveiene. Var ofte opp i 230-250 km/t, som oftes for å riste av meg biler som ville kappkjøre :P Men gode 80 prosent av tiden på motorveiene så lå vi med cruisekontrollen på 140 km/t, synes det var en grei ekspressfart :wink:

Uansett AC eller ikke, kjempefint reisebrev Fredrik. Har lest igjennom hele tråden nå og er imponert. Vi skal på lignende tur til neste år og trenger noen tips. Da er slike tråder gull verdt. :)

Hyggelig å høre ESveen, godt tråden kan være til nytte :D Bare å spørre om det er noe mer du lurer på, håper på ett reisebrev når du også legge ut på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...