Gå til innhold

V12 BMW Z3 PROTOTYPE


///M85
 Share

Anbefalte innlegg

Til og med de gamle E23'ene bygde de prototyper av med V12 og V8 i sin tid. :D

Før de fant ut at en 3,2/3,4 turbo sekser (745i, basert på M30) brukte mindre drivstoff og hadde tilsvarende motorvolum som en 4,5 liter, pga turboen sørget for ett høyere volum av komprimert luft. Derfor ble navnet 745i brukt selv om ikke motorene var mer enn 3,2/3,4 liter. V12'eren de brukte i E23 var basert på to E21 323i motorer satt i v-formasjon, 2,3+2,3 = 4,5-4,6 liter ca.. ;)

Mange spennende prototyper fra BMW igrunn, hadde ikke vært meg imot og hatt en Z3 med V12.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Kan ikke huske å ha sett den før. :shock:

Denne var kanskje ikke så realistisk mtp vektfordeling osv, men skulle virkelig ønske BMW (M) turte å sette flere av ideene sine i produksjon. Dette gjelder ikke minst E34 M5 cab, E39 M5 Touring, alle M3 Touring og M8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft :) Har sett mange av de før men det som jeg nesten blir litt trist over er at mange av de skulle vært produsert, særlig E39 M5 Touring, M8 og E60 M5 CSL. Etter hva jeg har hørt så var det likefør E39 M5 Touring gikk i produksjon, men BMW var tvilende med tanke på det labre salget av E34 M5 Touring og en spørreundersøkelse blandt forhandlerene avgjorde saken med at Touringen ble droppet. E34 M5 cab synes jeg selv var kul, men der tror jeg BMW gjorde lurt i å droppe bilen. MB 124 var alt for godt innarbeidet i markedet og ser en tanke mer gjennomført ut, E34 gjør seg best som sedan hvor den danker ut 124 på design :wink:

E34 530IX Enduro Touring viser hvor tidlig ute BMW var med sin tankegang, hvis vi ser bort i fra Subaru Outback ffra 1997 så var det ikke før i 2000 at Audi entret premium klassen med en stasjonsvogn med høyere bakkeklaring :) Hartge (tror jeg det var) lagde også noe liknende ut av E46 330IX Touring, har sett ett bilde en gang men jeg klarer ikke å spore opp noe informansjon om denne :(

Her er forøvrig en artikkel om E34 Enduro Touring:

http://www.motor-klassik.de/oldtimer/un ... 78575.html

Edit:

Fant E46 Allroaden nå, eller E46 X-Road som den heter :) Var heller ikke Hartge men AC Schnitzer som laget denna, kul igrunn :)

nerdb709nnjdnk9xneu3.jpg

2cb1ayhv2rki66lw1jze.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...