Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha lest rundt på forumet, har jeg sett at det er noen som studerer her. Så tenkte bare for morroskyld å bare høre hvordan finansiere dette, og hvordan det går. Er jo ikke en ukjent sak at studenter ikke er de rikeste i dette langstrakte land, og det å ha bil i tilleg er jo noe få har.

Etter ett år i militæret, og ett år med arbeid, skal jeg ut i studielivet neste år, og ser ikke helt for meg å ikke ha bil :P

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Helt uproblematisk å ha bil mens man studerer. Ta deg en jobb ved siden av, så har du fint mulighet til å ha en (billig) bil.

Å ha en jobb ved siden av studier teller også positivt senere, av åpenbare grunner...

Du rekker kanskje ikke jobbe så mye når du tar master, men på en annen side har du ikke mye tid til å kjøre bil uansett....

Skrevet

For min del var den største utgiftsposten bil da jeg var student. Egentlig helt hodeløst å jobbe mye ved siden av for å beholde luksusen av å ha bil. Av min erfaring går mye jobbing ved siden av utover studiekvaliteten, man må ha fri avogtil. Vet ikke hva du skal studere, men f.eks teknologiske studier er tidkrevende.

Skrevet

Jeg har ingen problemer med å ha bil. Jeg er sjelden ute på byen, så jeg tenker som så at de faste avgiftene jeg har på bil i året bruker ganske mange bare noen mnd på å drikke bort... Jeg sitter igjen med komforten av å kunne kjøre dit jeg vil, samt jeg faktisk har en bil å holde på med :P

Jeg er ikke avhengig av bil, men det er en komfort i hverdagen som er veldig god å ha. Om jeg regner sammen eventuelle bussreiser jeg måtte tatt iløpet av et år så tror jeg jaggu ikke det er så mye dyrere for meg å ha bil heller, kontra buss... klart.. dyrt i innkjøp, men sånn utgiftsmessig utover det så er det ikke såå galt.

Skrevet

Jeg fulgte nogenlunde den samme oppskriften som Adivass, men jeg var avhengig av bil for å komme til skolen. Den første tiden kjørte jeg en Land Rover (Series 3, 88") som jeg hadde kjøpt av det danske forsvaret og importert til Norge. Senere hadde jeg en Boble (med automatgear) og etter at vi fikk vårt første barn hadde jeg en Peugeot 405 2,0 GTX stasjonsvogn. De to første bilene var billigbiler (som interessant nok har stor verdi idag), mens Peugeot´en ble kjøpt ny og var ikke fullt så billig... :)

Skrevet

Ikke noe problem det. Jeg hadde en 1976 Corolla, så en 1978 Volvo 244. Kjørte ikke så veldig mye, og veteranbiler koster ikke så mye å ha.

edit: jeg hadde forøvrig ikke jobb ved siden av, og dro gjerne ut på byen i helgene.

Skrevet

Da jeg var 18 år og gikk på videregående så hadde jeg 2002 520i og jobba ved siden av skolen, ikke noe problem det :) En kompis studerer på universitet og kjører 04 E60 530d, han bor hjemme og sparer på bo-omkostninger.

Så man kan til og med ha fin bil selv om man studerer, kommer bare ann hva man prioriterer :)

Skrevet

Hadde også bil, 4 av 5år som student.. Både VGS og fagskole. Hadde ikke trengt bil, men tok meg råd. Hadde ekstra jobb, samt de to årene på Teknisk Fagskole, så ble det mye mindre festing, og levde "rimeligere". Hadde da også lagt av litt cash de to årene jeg var lærling. Om man går inn for det, og kanskje ikke er avhenging av mange bommer/ferger osv, så er det fult mulig.! :)

Skrevet

Har to BMWer på skilt og studerer for å bli ingeniør, har ikke jobb, ofte på byen og leier hybel. Det sier litt seg selv at det da ikke går rundt på studentlånet/stipend som er på 6800kr. Bruker selv av penger jeg sparte når jeg jobbet som rørlegger / lærling. Konklusjonen min er at det nesten er umulig å ha bil, hvis du ikke har en annen inntekt eller sparepenger, så lenge du må betale for et sted og bo også.

Skrevet

Tar en bachelor i Ingeniørfag selv, har 2 biler, vurderer dog å selge BMWn da jeg ikke har stort bruk for den lenger. I utgangspunktet jobber jeg ikke, men har mulighet for å jobbe en i helgene når jeg ønsker dette. Tar toget hver morgen og bruker bil kun i helgene og da kjører jeg venner og kjente rundt på fest som oftest.

Har jobba som telemontør i 3,5 år og satt av mye penger.

Dra på byn tar jeg meg ikke råd til jeg har heller ikke så veldig anledning til det lenger. Når jeg først studerer går jeg 100% inn for det og jobber med Matematikk og Fysikk hver eneste ukedag.

Mest sansynlig har du ikke tid til å reise på byn alikevel. Jeg føler at bilholdet går litt med overskudd alt i alt.

Skrevet

Se her ja, da ser jeg at det ikke er umulig med bil likevel. Skal ta master i økonomi, altså siv. økonom. Krever vel sitt det, men får bare jobbe mye i år :)

Skrevet

Går fint, men bør vel ha en ekstrajobb eller evt oppsparte midler å gå på :)

Gjør du litt smarte kjøp og ikke har biler for lenge så er jo det fullt mulig å gå i pluss på å ha bil også ;)

Skrevet

Av ren nysgjerrighet, hvor mange av dere som hadde bil studerte i Oslo? Er vell litt stivere priser der med tanke på bokostnader.

Har hatt bil nå mens jeg har vært på VGS, meen blir nok kanskje salg når studiene skal starte neste år.

Skrevet

Jeg studerte i Oslo og Bærum. Jeg er født og oppvokst i Oslo. Jeg bodde også i byen frem til jeg var 33 år gammel da familien flyttet til Århus i Danmark... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...