Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver og vurderer en litt større bil, så har lagt ut E46`n for salg.

Har sett litt på X5, men oppover årene hørt mye rart om både diesel-motorene i de første X5`ene, samt automatkasse-tull..

Noen som har tips/erfaringer osv om de første årsmodellene av X5 som de vil del?? Noe man skal se etter? De fleste som ligger til salgs har gått rundt 180-220.000km... Så de begynner jo å få noen år bak seg..

Mvh Jørgen

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet
Driver og vurderer en litt større bil, så har lagt ut E46`n for salg.

Har sett litt på X5, men oppover årene hørt mye rart om både diesel-motorene i de første X5`ene, samt automatkasse-tull..

Noen som har tips/erfaringer osv om de første årsmodellene av X5 som de vil del?? Noe man skal se etter? De fleste som ligger til salgs har gått rundt 180-220.000km... Så de begynner jo å få noen år bak seg..

Mvh Jørgen

Husk at en automat overhaling koster minimum 75t....

Skrevet

184 hestern med automatkasse fra GM har mye problemer og er regnet for å være blant de BMWene med mest feil og problemer. Girkassehavari var en gjenganger sammen med turbohavari, dyseproblemer og kleine manifoiler. Er bilene chippet så ryker girkassen bare du ser strengt på den så unngå slike biler helst. Med 218 hestern ble alt mye bedre men ennå ikke godt nok til at det stadig kan ryke ting som igjen resulterer i kostbare reparasjoner. 3,0 bensin er derimot en skuddsikker motor som både er drftsikker og ikke så alt for gal på forbruk, har en kollega med en 2002 X5 med denne motoren og han er strålende fornøyd :) Silkemyk og kultivert gange og akkurat nok krefter til å dra bilen, men ikke noe mer en det.

Selv hadde jeg valgt 4,4 literen med V8er, masse krefter, fantastisk lyd 8) De ekstra drivstoff prisene skulle jeg i såfall levd med, X5 er uansett ikke bilen for de som teller kronene når de skal fylle opp tanken.

Skrevet

Har hørt en del om automatkassene ja.. Men er det samme kasse på både dieselutgavene kontra bensinutgavene??

Har du litt mere og komme med, TRF?? Hadde egentlig håpt på et lite innlegg fra deg på diesel-fronten.:)

Skrevet
er du helt drita mann? #-o

Nå må du slutte å spre "fakta" du ikke har greie på.

Du har kanskje ett mer fornuftig innlegg som kan være til hjelp for Jørgen? Skal du snakke dritt til meg så ta det på PM så du ikke driter deg ut.

Skrevet

Motoren er meget bra, som de aller fleste sekserne til bmw.

184hk: sliter IKKE med eksosmanifolder, det er det 218hk som gjør. Motoren er fin i x5, men det er viktig at den går som den skal, da spsesielt med tanke på MAF. Det er mange som går med defekt MAF, med dårlig respons og effekt som et resultat.

Dyser og turbo, "likt" som på 218hesteren (omtrent samme feilfrekvens da delene er veldig like), og de fleste andre dieselbiler. Det som er avgjørende for levetid på turbo er veivhusventilasjon og oljeskift intervall.

Girkasse; gm kassa på de første 184hk har hatt en del problemer, men ingen er relatert direkte til effekt. Det er helt andre ting som tar knekken på disse kassene.

Kassa som kom på 218hk (ZF) har hatt andre problemer, noe convertere, men mye færre bytter sammenlignet med GM kassa.

Skrevet

Se der ja, da var jeg visst inne på litt riktig spor likevel da :wink:

E53 er iallfall veldig flotte biler og fantastisk gode å kjøre, BMW kan virkelig lage SUV også :)

Skrevet

Girkasse; gm kassa på de første 184hk har hatt en del problemer, men ingen er relatert direkte til effekt. Det er helt andre ting som tar knekken på disse kassene.

Jeg har selv denne motoren og girkassen i en 530Dat. Hva er det som faktisk tar livet av disse automatkassene? Har lest om ventilhusene og myk aluminiumslegering som blir ødelagt pga mye inn og ut av lock up men vet ikke om dette stemmer eller om det er atter en "sannhet" Litt greit å vite om det er noe en kan gjøre selv for å få kassen til å vare lengst mulig.

Skrevet

Helt riktig med legeringen i ventilhuset, eller dette er iallefall det som later til å være den store synderen.

Det er jo flere som kjører typ 900nm på disse kassene uten slip, forutsatt at det ikke er problemer med "indre lekkasje".

Et annet problem (tror jeg) er den gradvise lock upen som blir å regulere inn og ut under normal landevegskjrøing i norge, mens den i andre land med litt høyere marsjfart får lock up og greier å holde dette.

Skrevet
Motoren er meget bra, som de aller fleste sekserne til bmw.

184hk: sliter IKKE med eksosmanifolder, det er det 218hk som gjør. Motoren er fin i x5, men det er viktig at den går som den skal, da spsesielt med tanke på MAF. Det er mange som går med defekt MAF, med dårlig respons og effekt som et resultat.

Dyser og turbo, "likt" som på 218hesteren (omtrent samme feilfrekvens da delene er veldig like), og de fleste andre dieselbiler. Det som er avgjørende for levetid på turbo er veivhusventilasjon og oljeskift intervall.

Girkasse; gm kassa på de første 184hk har hatt en del problemer, men ingen er relatert direkte til effekt. Det er helt andre ting som tar knekken på disse kassene.

Kassa som kom på 218hk (ZF) har hatt andre problemer, noe convertere, men mye færre bytter sammenlignet med GM kassa.

Det er to utgaver av diesel-motoren om jeg skjønner rett? Den som er aktuell for min del bil vel da bli den første med 184hk, om det blir diesel. Regner med 218hk er en litt nyere motor.

Er vel mye godt samme motorene som står i E39/E60 da? E39 med 3.0d (også 2,5d) har jeg alltid vært litt skeptisk på, pga dieselpumpe/fødepumpe-problemer, injectorer/dyser samt turbo. Mange skrekkhistorier der.. Men igjen, en bil som har gått rundt 200.000km har sikkert allerede hatt de problemene??

E53 er iallfall veldig flotte biler og fantastisk gode å kjøre, BMW kan virkelig lage SUV også :)

Har kun kjørt 2009mod med 3.0d.. Den var grei, men syns den virka litt "stiv" og humpete.. Men skal i vei å prøve en av de tidligere utgavene med 3.0i over helga..

Helt riktig med legeringen i ventilhuset, eller dette er iallefall det som later til å være den store synderen.

Det er jo flere som kjører typ 900nm på disse kassene uten slip, forutsatt at det ikke er problemer med "indre lekkasje".

Et annet problem (tror jeg) er den gradvise lock upen som blir å regulere inn og ut under normal landevegskjrøing i norge, mens den i andre land med litt høyere marsjfart får lock up og greier å holde dette.

Kan du forklare nærmere hva lock up er, og hva den gjør? Evt forebyggende ting?

Skrevet

utifra ditt inlegg:

1. Motoren er kjent for å være dårlig

dette er 100% feil. Den er kjent for å være bra.

2. Turbo og dyser,

dette ble ikke bedre på 218 hesteren, og det er heller ikke noe spesielt dårlig på 184 hesteren.

3. Sprekte eksosmanifolder er et problem på 184hk

NEI, det er det ikke. Dette skjønner man enkelt hvorfor om man noen gang har tatt i en 184hk manifold, og en 218hk. 218hk har problemer, det har ikke 184hk.

4. GM kassa tåler ikke trimming

jo det gjør den, utmerket godt. Forutsatt at den er iorden. Om ikke vil den havarere med eller uten trimming.

5. alt ble mye bedre på 218 hk

Nei, motorene er ganske like.

6. 3,0 m54 er en skuddsikker motor

ikke noe mer enn de fleste motorer. coiler og falskluft er gjengangere. I tilegg har den for lite krefter på lavt turtall i en slik bil, etter min mening. I en e46 er det en veldig fin motor.

Skrevet

184/193hk = m57

204/218hk = m57n

231/235hk = m57n2

e53 kom med 184 og 218.

Som sagt over, er ikke noe vesentlig forskjell på feilfrekvens på m57 kontra m57n. Bruk og vedlikehold er avgjørende. Er ei litt anne høytrykkspumpe på m57n, samt ikke helt likt matesystem.

Lock up er når converteren låses, og krafte går direkte gjennom kassa, litt som manuell. Er nok ikke så mye forebyggende, dersom du drar tungt er det lurt å gire ned så den går i full lock og ikke ligger og regulerer. Lurt å finne en som har fått ny kasse, men jeg hadde ikke latt det være avgjørende.

Skrevet

Aha, da er jeg med..

Mm, ang det å finne en med byttet kasse har slått meg faktisk..

Tror jeg må finne en med 3.0d 184hk og prøve den.. Har tilgang til 3.0i, så den får jeg prøvd ila neste uke tenker jeg.

Tusen takk for flott informasjon, TRF..:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...