Gå til innhold

NAF-test av brukt 3.0D (2003-2007) X5

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe brukt X5 (3.0 diesel mellom 2003-2007), hvor hensiktsmessig vil det være å be om en NAF-test av disse bilene?

Såvidt jeg skjønner når jeg googler så virker det som at NAF-testene kanskje ikke er så godt egnet til å oppdage de store/typiske/dyre problemene med brukt X5, dvs f.eks girkasse og turbo.

Ser at f.eks http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/ ... 600922.ece viser til disse typiske problemene:

Feil på forhjuloppheng/styring

Bremseslitasje

Feil på motorstyring

Mangler på felger/dekk

Feil på navigasjon/telefon

Elektronikkproblemer

Noen som har erfaring med NAF-test av X5, evnt generelle innspill til hva man bør gjøre/sjekke som potensiell kjøper av brukt X5?

Takker!

Skrevet

Jeg ville ha fått ett Bmw verksted til å ta en sjekk/takst av bilen.

Da er du sikker på at folk som har peiling på X5 og vet hva man skal sjekke kontrollerer bilen.

Skrevet

Om du har råd, så se på biler som er 2004 eller nyere. Da kom det ny girkasse som visstnok skal være atskillig sterkere...

Skrevet

Jeg tenkte at NAF kanskje var litt mere nøytrale, de fleste selgere sier jo at bilen har vært til "grundig sjekk hos merkeverksted", men eksakt hva det betyr er jeg mer usikker på...

Takk for tipset om girkasseendringen. Jeg sikter meg nok hovedsaklig inn på 2004, 2005 eller 2006 modeller.

Skrevet
Jeg tenkte at NAF kanskje var litt mere nøytrale, de fleste selgere sier jo at bilen har vært til "grundig sjekk hos merkeverksted", men eksakt hva det betyr er jeg mer usikker på...

Det må du bare glemme, det er ikkje alle Bmw verksteder som sjekker bilene grundig, det kan eg sei deg med ein gang. Naf test er vel en grei test for å sjekke foringer, driverk osv. Det kan nok ver lurt å få sjekket den opp før evt kjøp.

Som en nevnte tidligere styr unna dei gammle kassene, viss du ikkje vil betale 50k på overhaling av kasser.

Skrevet

Det må du bare glemme, det er ikkje alle Bmw verksteder som sjekker bilene grundig, det kan eg sei deg med ein gang. Naf test er vel en grei test for å sjekke foringer, driverk osv. Det kan nok ver lurt å få sjekket den opp før evt kjøp.

Som en nevnte tidligere styr unna dei gammle kassene, viss du ikkje vil betale 50k på overhaling av kasser.

Og her er vi igang med å spre galle.

Kilde på at de gamle kassene er så dårlige?

• 1 year later...
Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe brukt X5 (3.0 diesel mellom 2003-2007), hvor hensiktsmessig vil det være å be om en NAF-test av disse bilene?

Såvidt jeg skjønner når jeg googler så virker det som at NAF-testene kanskje ikke er så godt egnet til å oppdage de store/typiske/dyre problemene med brukt X5, dvs f.eks girkasse og turbo.

Ser at f.eks http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/ ... 600922.eceviser til disse typiske problemene:

Feil på forhjuloppheng/styring

Bremseslitasje

Feil på motorstyring

Mangler på felger/dekk

Feil på navigasjon/telefon

Elektronikkproblemer

Noen som har erfaring med NAF-test av X5, evnt generelle innspill til hva man bør gjøre/sjekke som potensiell kjøper av brukt X5?

Takker!

Hei, hadde min X5 2004 modell på NAF Test- de gikk grundig igjennom bilen, men har f.eks.utstyr til å tolke feilkoder som måtte ligge inne, og virker heller ikkje kjent med evt.problemere på typer bilmodeller..

Skrevet

Jeg naf-tester alle biler jeg selger. Der får du de opplysninger du trenger. Alt fra om bilen er omlakkert, el feil, lekkasje på motor/girkasse etc etc. Du får en viss pekepinn på om bilen er passet på eller ikke. Ett merkebil verksted går aldri gjennom hele bilen, verken lakk, bulker, slitte dekk, osv osv. De tar en sjekk av motor og driv verk, litt rust.

Jeg har en BMW X5 2002 3.0da med nesten 200,000 km på samvitgheten. Og den er det aldri vært byttet girkasse på, så det er tull at de girkassene er dårlige. Folk tror de bilene er formel-1 biler med 184 hk, så selvfølgelig ryker det girkasser med rykk og napp kjøring eller mye campingvogn kjøring. Er du nøye med å bytte girkasse olje hver 50000 km, så går alt fint. BMW skrøyt på seg at det er long life olje på kassene så de ryker aldri, og nå sier de at de girkassene er dårlige. Piss preik alt sammen.

Selvfølgelig er X5 facelift fra 2004 til 2006 en litt bedre bil, men da er også prisen dyrere. Den har en bedre og forsterket girkasse, men det skulle bare mangle når hestekrefter blir øket fra 184 til 218.

Hvis du evt skal ha nye X5 som kom i 2007, så fraråder jeg deg å kjøpe den. Jeg har hatt en 2007, og den var det jævlig mye feil på, selv med bare 67000 på telleren, den hadde mye barnesykdommer. Hadde også en 2009, som var en mye bedre bil, og hadde nesten ikke feil på den. Av en merkelig grunn så liker jeg den første X5 bedre enn den nye. Men smakmog behag:)

Skrevet

Jeg fikk nettopp overhalt og forsterket GM kassen i min 530Dat 2000 modell. .  Den hadde da rullet ca 300.000km. Den hadde ikke havarert men var så slitt som en kan forvente i forhold til kjørelengden sa de som overhalte/forsterket den, Dette er samme GM 5l40E som sitter i X5 Prefacelift. Det er uansett kjent at disse har noen svakheter originalt som til slutt kan føre til tap av oljetrykk og medførende havari men mange av X5 som ligger ute for salg har byttet eller overhalt kasse og da er disse svakhetene eleminert og personlig hadde jeg ikke vært redd for å kjøpe en slik. De tåler juling når de er i orden og ikke går med tett filter og gammel brent olje.

Når det er sagt så hadde jeg en slik stor Naf kjøpstest da jeg kjøpte min 530 og de fant en del å sette fingen på men det var også ting de ikke fant som jeg synes de burde funnet bl.a rust i kanaler/jekkfester og defekt Webasto, De fikk ikke tatt diagnose pga at de manglet den runde 20 pins OBD2 pluggen.

Skrevet

bare erfaring fra å jobbe på verksted så pleier naf å være overivrige på å sette masse tullefeil, hvertfall det som har vert inntrykket når jeg har fått inn biler med naf test på.

Skrevet

Men det er det vi betaler for. At de finner masse tullefeil. Det kan starte med tullefeil som igjen blir en stor feil. Uansett, så har vi ingen annen organ i norge som utfører noe slikt. Det er kun Naf.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...