Gå til innhold

På tur med gromme Audibiler!!!!

johnja
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hehe.. Lexus er fine biler, mitt problem med de er at de er altfor anonyme - ikke det at jeg skal ha noen "flashy" bil, men de er som Toyota - det bare er der. Det er klart at LFA er noe annet, men det er ikke akkurat noe vanlig syn. Dessuten er vel ikke Lexusene jevnt over vært kjent for å ha så veldig spennende kjøreegenskaper? M5 dødaren deres for noen år siden var vel ganske god, men det blir liksom ikke det samme. For meg vil aldri Lexus være en bil jeg ville vurdert hvis jeg skulle hatt en bil i M/RS/AMG klassen, men igjen - det er min mening :) Det er noe spesielt med disse tyskerne... Skulle jeg derimot hatt en bil i 7-serie, A8 eller S-klasse, da ville jeg nok tittet på LS-serien til Lexus :)

Kan si meg litt enig.. problemet er at de orginalt ikke kan å utruste de med fine hjul og en fin høyde. Fikser man på det er problemet løst. Begge mine IS'er var betraktelig større blikkfang enn en tysker med senk og felger :)

Og når det gjelder kjøreegenskaper likte jeg også lexusene bedre enn bmw. Men det er bare smak og behag.

Jeg hadde nok glatt tatt en isf istedefor m,s og amg.. da de er mer skjeldne og fullt på høyde :)

Ifølge tester er de ikke fullt på høyde, og har og vil nok i lang tid bli sett på som "Wannabe BMW\AMG". Kjøreegenskapene er japansk, ikke tysk.

Det er trossalt bare en forfinet Toyota.

Du må prøve ting selv først. Jeg for min del har ikke prøvd isf.. men jeg har kjørt mye med IS.. og sammenligner jeg dem med 3 serie m-sport mener jeg IS er ett hakk over. Men nå er også bmw eiere kjent for å være litt mer trangsynt enn andre ;) Jeg er ikke det.. åpen for alt men vil ha det som passer meg i nuet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er nok enig med deg der. Derfor jeg også har x-drive :)

*kremt* den RX'n blir vel billig iforhold til 550dx? ;p

Mulig, men en RX er ikke i samme liga som en 5-serie kjøremessig ;) Har gått vekk fra SUV skjønner du :wink:

Hehe..ser den :) Ikke i nærheten utsendemessig heller da RX'n ikke er spesielt pen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet med Audi er kjøreeegnskapene, de er ofte veldig stumpete for å kompansere for den dårlige vektfordelingen.

Mine erfaringer stemmer ganske bra med diverse tester, der de ofte blir karakterisert som understyrt.

Men bevares, det finnes mye værre ting her i verden :)

Stumpete?... En Audi (2WD) kan oppleves som understyrt på grensen av hva den kan klare, men den er ikke "stumpete" som en direkte konsekvens av understyringen. Hvis en bil er "stumpete" får man følelsen av at den ikke riktig har kontakt med veien (type: understelet lever sitt eget liv), men dette er bestemt ikke tilfellet med moderne Audi modeller. Dagens Audi modeller har glimrende kjøreegenskaper, men en alminnelig BMW har bedre balanse (vektfordeling) og det merker man godt hvis man presser bilen i svingene. En BMW "lever" og er mer villig til kursendringer enn en Audi (2WD)... :)

Stumpete, som i hard på fjæringen.

OK, men skyldes ikke det bare feil dimensjon på felgene/dekkene (forutsatt at man ønsker stiv fjæring)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok i noen tilfeller gjøre det, men synes det taes litt vel mange Audier under en kam her nå. A4ene vi har hjemme er ikke stumpete, disse går på 20", med unntak av 00 modellen som går på 18" - som er stort på den bilen. Disse er absolutt ikke stumpete, og svelger veldig godt unna "krappe" dumper o.l. Det samme gjalt A3´en jeg hadde, og A5´n og A1´en heller ikke er stumpete, med unntak av A1én, men dette kommer av svært kort akselavstand o.l. mistenker jeg. Det som derimot er litt spesielt er at Q7ene er de bilene som har vært desidert mest stumpete. Uavhengig om bilen var på 22" eller 20" som vi hadde på henholdsvis sommer/vinter, var bilen unaturlig stumpete og "brå". Det slo i små dumper, og "striper" på kryss av veibanen merket man godt. Hadde ingenting å si om bilen stod i dynamic eller comfort modus, eller om det var sommer/vinter hjul. Med unntak av dette vil jeg ikke si at jeg oppfatter Audiene noe mer stumpete enn sine tyske rivaler. Selv nyeste CLS var ekstremt stumpete i forhold til 550´n, selv om denne stod på 19" og i comfortmodus (med luftfjæring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, men skyldes ikke det bare feil dimensjon på felgene/dekkene (forutsatt at man ønsker stiv fjæring)?

Nei, stumpete som i stump fjæring for å kompansere for dårlig vektbalanse.

Merkes godt når man begynner å presse de på svingete landeveg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at den Audi A4 2011 model 2.0 TDI jeg kjørte var stumpete å kjøre å heller ikke følelsen inni var det noe å klage på for å si det sånn.Kan ikke si at BMW har gjort det noe spesielt bedre utenom vektfordeling da.Utsende gjorde BMW det best på gammle modelene,men der har desverre Audi tatt over styringen.

Ny Audi + en gammel BMW blir det her i gården.

Men nå er ikke jeg en person som sverger kun til en bil model å ikke kan se noe positivt i andre modeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har virkelig sansen for nye Audi. Som fredrik 90 skrev tidliger om bygge og materialkvalitet må jeg si meg helt uenig i. Har kjørt mye e60 og a6 08 mod. da vi har hatt begge bilene. Begge fullspekket av utstyr, og audien med quattro. Presses bilene på det ytterste (noe det sjeldent gjør) er bmw klart best. Men ved normal aktiv kjøring, må jeg si audien var overlegen. Virket mye mer solid og kompakt på alle punkter. Se f.eks. bare på knappene på rattet på e60, eller girspaken som kan vris rundt egen akse, hva er greien med det?

Og interiøret til nye a6 er bare utrolig lekkert.

Må trekke det så langt som at jeg sitter å lurer på om jeg likte a6 bedre en min fars nåværende nye cayenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at den Audi A4 2011 model 2.0 TDI jeg kjørte var stumpete å kjøre å heller ikke følelsen inni var det noe å klage på for å si det sånn.Kan ikke si at BMW har gjort det noe spesielt bedre utenom vektfordeling da.Utsende gjorde BMW det best på gammle modelene,men der har desverre Audi tatt over styringen.

Ny Audi + en gammel BMW blir det her i gården.

Men nå er ikke jeg en person som sverger kun til en bil model å ikke kan se noe positivt i andre modeler.

Nei alt avhenger jo hva du er vant med...

Jeg har virkelig sansen for nye Audi. Som fredrik 90 skrev tidliger om bygge og materialkvalitet må jeg si meg helt uenig i. Har kjørt mye e60 og a6 08 mod. da vi har hatt begge bilene. Begge fullspekket av utstyr, og audien med quattro. Presses bilene på det ytterste (noe det sjeldent gjør) er bmw klart best. Men ved normal aktiv kjøring, må jeg si audien var overlegen. Virket mye mer solid og kompakt på alle punkter. Se f.eks. bare på knappene på rattet på e60, eller girspaken som kan vris rundt egen akse, hva er greien med det?

Og interiøret til nye a6 er bare utrolig lekkert.

Må trekke det så langt som at jeg sitter å lurer på om jeg likte a6 bedre en min fars nåværende nye cayenne.

Hvordan årsmodell er E60en da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det finnes mengder av biler med dårlig vektbalanse og stiv fjæring som ikke har stumpete kjøreegenskaper. Hva er forskjellen?

Den her testen forklarer egentlig forskjellen mellom BMW og Audi sine kjøreegenskaper veldig greit.

http://www.klikk.no/motor/bil/biltester ... 704036.ece

Audi er enkelt og greit ikke i samme klasse som BMW hva kjøreegenskaper angår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en fordel å ha levd med de aktuelle bilene over en lengre periode også og ikke bare baserer seg på ett inntrykk unfanget i begeistrelsens rus over å få prøve en grom bil :wink:

Jeg og min far satt og diskuterte nettopp dette med hvordan man oppfatter BMW og Audi, han gikk over til sin første BMW fra Mazda i 1994 da en to år gammel E34 525i ble kjøpt. Overgangen fra en 93 626 V6 var enorm både i kjøreegenskaper og kvalitetsfølelse, og i 1996 så ble dengang nye A4 med 1.8 Turbo motor innkjøpt. Denne var en skuffelse motor og kjøremessig men både interiøret og designet på bilen imponerte, med å være moderene og bra sammenskrudd. I 1998 ble det E39 520IA, nydelig design, nydelig å kjøre men visst nok alt for slapp og "tung" men den utstrålte bunnsolid kvalitet og min mor savner ennå denne bilen :wink: Denne ble i 2001 byttet i en ny A6 2,4 quattro som i følge min far skuffet på kvalitetsfølelse, her knirket interiøret og mye virket spinkelt og underminensjonert i forhold til E39en, den hadde forøvrig bunnsolid veigrep og var en veldig pen bil på mange måter. Så i 2004 så ble det ny E46 320i som skuffet interiør messig, bilen var plaget av en lei knakende lyd fra dørpakkningene som ingen fantastisk fant ut hva var. Men kjøremessig var den helt topp, snerten, kjappe 170 hester og nydelige kjøreegenskaper, bilen bar også preg av å være solid mekanisk sett. Nå var det slutt på Audi da min far oppsummerte de siste bilkjøpa med BMW som den solide og spennende og Audi som den moderne men litt for mainstream. BMW hadde i løpet av disse åra vist seg å være mest driftsikker og hold verdien best, i tillegg så ga de mer kjøreglede enn de litt mer ordinære Audiene.

E46en ble i 2007 byttet i ny E60 520d og den har de ennå, solid og flott bil med fantastiske kjøreegensapene selv med moderat motor. De vurderte å gå til innkjøp av Q5 men den ble rett og slett for kjedelig, litt sånn grå og trist som min far sa :) Selv var jeg liten drittunge da mine foreldre hadde disse bilene men jeg falt alltid for BMWene, se var liksom noe ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...