Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Håper det blir en ålreit E39 :)

Ikke det grommeste, men får oppgradere videre etterhvert!

Arbeidet har fortsatt hele helgen, slenger ut noen bilder av hva jeg har drevet med :)

IMG_1352.jpg

Det blir disse interiørlistene. Her ligger de nyvokset og klar for montering, men jeg drøyer det til jeg har manuell kasse så ikke treverk girspaken kræsjer med resten. Skal legge opp AUX opplegg til org spilleren også, og interfacet har jeg ikke fått enda, så jeg venter med listen over cd spilleren til det er på plass :)

IMG_1353.jpg

Motorrommet er rensket. Har også tatt av stabstag nå, men det har jeg ikke bilde av. Disse skal pusses ned og lakkeres før montering med nye powerflex foringer :)

IMG_1354.jpg

Sandblåst giroverføringsarmen.

IMG_1357.jpg

IMG_1359.jpg

Stag nr 2 sandblåst og grunnet/lakkert

IMG_1358.jpg

Kalippere bak malt i grå Hammerite :)

IMG_1360.jpg

520en inne i verkstedet for å legge opp ledning til clutchbryter. Nærmere bilder/info av dette skal jeg legge ut :)

IMG_1362.jpg

Ser ut som den har lyst på ny motor!

IMG_1372.jpg

Girkasse skilt fra motor :)

IMG_1373.jpg

Her nyvasket, klar for skifte av simmeringer på utgående aksel og overføringsaksel.

IMG_1374.jpg

Simmeringer tatt ut :)

IMG_1377.jpg

Og alt montert igjen :)

IMG_1375.jpg

IMG_1376.jpg

Måtte sette på giroverføringen og teste. TIGHT!

IMG_1381.jpg

Diff utmontert. Denne er nå sandblåst og klar for å bli malt svart/grå, men det har jeg ikke bilder av enda.

IMG_1379.jpg

Og drivaksler, disse skal også få seg en shine :)

Det var alt for ikveld.

Bilen er snart ferdig demontert nå, kun forstilling og bakstilling igjen egentlig.

Men venter med det til jeg får lånt meg en henger så jeg kan frakte karosseriet til vraking :)

Skrevet
Flott prosjekt!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Takk :)

Rått:)

Hyggelig at dere følger med!

Fant ut ved skille av motor og gir idag at utløserlager har en liten ulyd.

Iogmed at nytt utløserlager på GS koster halvparten av nytt Sachs clutchkit fra Koed tror jeg like gjerne at jeg bestiller meg ny clutch.

Men så fløy jeg innom Ebay og kom over dette kitet:

http://viewitem.eim.ebay.no/TORQUE-STAG ... 29043/item

Det er et ''stage2'' kit og skal tåle 35-40% mer, så ved eventuell pustehjelp i framtiden kan det være fint å ha. Har noen erfaringer med dette? Prisen er jo bare såvidt over Sachs clutch prisen :)

Så de hadde et ''stage3'' kit også med 4-puck lamell, men det blir vel litt overkill og prisen var på nærmere 4 000kr inkl frakt..

Skrevet

I helga har jeg polert bilen!

Var på Würt her om dagen og plukket med meg noe av den nye poleringsserien deres.

P10 og P30, omtrent det samme som Scholl S3 og S40. Med S40 og blå pad tilsvarer det også S17+ med en myk pad.

8-3.jpg

IMG_1395.jpg

Så jeg kjørte over bilen ca 3 runder. Høyre siden er lakkert noen år tilbake pga en skade, så der var lakken forholdsvis myk. Turte ikke kjøre P10 med blå pad, da jeg fikk antydning til klarlakkskader på et prøveområde. Kjørte med oransje pad og resultatet ble ganske bra.

4-5.jpg

5-6.jpg

1-4.jpg

2-4.jpg

3-4.jpg

Andre siden var originallakken fortsatt intakt og den er steinhard. Kjørte blå pad med hardt press over hele, men jeg fikk dessverre ikke vekk alle småriper. Mesteparten av swirls og vaskeriper ble borte, men jeg er ikke heelt fornøyd.

Tilslutt kjørte jeg over en runde med P30 og oransje pad, kun for å fjerne eventuelle kjørespor. Resultatet ble brukbart, og etter en runde med avfettingsvask var det ingen nevneverdige swirls/vaskeriper å sette fingeren på! Resultatet kunne alltids vært bedre, men etter 6 timer bak maskinen hadde jeg ikke ork til å gå på en runde til.

Får ta en ny runde til våren med nytt pågangsmot, da er forhåpentligvis utgangspunktet lettere også. Lakken nå før jeg begynte bar preg av MYE swirls/småriper og en del kjørespor etter tidligere maskinpolering utført av et firma jeg ikke skal nevne her.

Tilslutt fikk bilen seg et lag med Meguairs NXT voks.

Tok også en interiørshine. Renset gulvmattene med høytrykkspyler og interiørrens.

Støvsugde også og tørket litt støv ellers.

6-6.jpg

7-4.jpg

M-sport rattet er så deilig!

9-3.jpg

Førermatta begynner å bli slitt, tror jeg må investere i et sett nye.

Deretter gikk jeg videre til frontlykt prosjektet mitt.

Reflektorene var løse inni lykta pga det kjente problemet med knekte justeringsarmer (sprø plast).

Har byttet disse på noen sett prelift lykter og der er det forholdsvis enkelt.

Problemet med AE/facelift lyktene er at de er limt, men jeg fikk av glasset tilslutt etter litt varming med varmepistol :)

Justeringsarmene så ut som ventet:

IMG_1400.jpg

IMG_1396.jpg

Her er reflektorene ute og nye armer på vei inn :)

IMG_1398.jpg

På plass!

IMG_1399.jpg

Lykta nærmer seg hel igjen.

IMG_1401.jpg

Her er begge gjort ferdig.

Klar for matting og polering av glassene:

Våtsliping med 400-800-1200 papir :)

IMG_1402.jpg

Etter det fikk de seg en god runde med P10 og P30!

Bil ferdig montert:

IMG_1403.jpg

10-3.jpg

Har sendt søknad til Statens Vegvesen om å godkjenne motorbytte, så jeg venter på svar fra denne før jeg begynner motorbytte. Om jeg får svar på søknaden innen 2 uker går jeg igang med motorbytte om 2 uker.

Det blir en hektisk helg. Skal montere nye bremser (Skivene er sendt til slissing og hullboring), montere m-fangere (sendes på lakk imorgen), bygge om til manuel kasse, skifte motor og bytte interiørlister på 1 helg. Håper alt går i boks slik at alle deler er klare til da :) Hvis ikke får jeg utsette 1 helg!

Skrevet

Kjempefin!

Ble fin med. Polering!

Jeg har 540 skiver og kalipere foran om du trenger, har sandblåst dem og hatt på syregrunning.

Si ifra om du trenger :-)

Skrevet

Ikke vits å vente på svar, du får lov til å bygge om uansett:-)

Sørg for å ta bilder av chassinr på begge bilene og masse bilder av det du gjør :)

Skrevet

Tror jeg drøyer de større bremsene til jeg evnt satser på mer effekt.

Fant ut at kalipperene var i stål, og da er det egentlig ikke så mye å hente.

Har sendt original skivene på slissing/borring nå, og de burde holde mer enn nok til org effekt med yellowstuff klosser. Mindre uavfjæret vekt med alu kalippere og lettere skiver, det er en fordel som veier mer opp enn den ekstra bremseeffekten/varmebestandigheten.

Så du mener at jeg ikke må vise bilen på trafikkstasjonen før jeg begynner ombyggingen? Ifølge LasseEllingsen her inne sin DIY tråd må bilen vises før påbegynt ombygging. Satser på at søknaden kommer inn i løpet av neste uke, da er det nesten 3 uker siden jeg sendte den. Har fått svar om at den er sendt til behandling. Burde ikke være noe lang saksbehandlingstid på en så enkel sak :) Så er det bare å få vist den i løpet av neste uke!

Skal sørge for å dokumentere chassinr osv godt med bilder.

Sliter fortsatt med å forstå hvordan de kan være sikre på at motoren faktisk stammer fra 528en, ifølge LasseEllingsen sin tråd ser de ikke på motornummeret (Hvor står dette forresten?). Det står jo chassinr på DME, men den kan jo lett modifiseres.

Leverte fangere, bakluke osv på lakk idag. Ifølge lakkerer burde dette være ferdig i løpet av helgen/tidlig neste uke, så da har jeg det klart!

Skrevet

Litt deler ankommet 8)

IMG_1426.jpg

IMG_1425.jpg

598763_10151276345127394_1976852192_n.jpg

Powerflex til stabstag foran og bak og til casterstag :)

IMG_1411.jpg

AUX interface til original spilleren!

IMG_1407.jpg

Nye tåkelys :)

1-5.jpg

Bremseskivene er tilbake fra slissing og hullborring.

Skal få slengt noe lakk på de for bedre rustbestandighet :)

Venter spent på å få M-fangere, bakluke med M-list og div tilbake fra lakk!

Skrevet

Fått gjort litt idag også :)

Demontert dashboard for å legge opp AUX kabel til rom nede på v. side av rattstammen og clutchbryter ledning fra DME boks til pedaler :)

Har ikke bilder foreløpig, men kommer!

254227_10151278352752394_1016303608_n.jpg

Montert svarte interiørlister i samme slengen :)

12873_10151278351362394_2114326232_n.jpg

Black edition skiver, homemade!

3439_10151278350662394_943191815_n.jpg

Sandblåst og fått litt maling på diffen :)

523562_10151278349777394_1260306820_n.jpg

Sandblåst og lakkert bremser foran :)

Rakk også å skifte plugger og oljefilter på B28 motoren :)

+ at jeg fikk montert M-tech stabstag bak med powerflex foringer, bilder kommer!

Imorgen står bensinfilter, powerflex i forstilling, henting av deler fra lakk og annet smått på agendaen 8)

Begynner å ta ut motor på torsdag :D

Skrevet

Takk for hyggelige kommentarer :)

Nå er bremser på plass!

579102_10151279953917394_2070820382_n.jpg

3427_10151279954452394_1006683009_n.jpg

522272_10151279955087394_1124049171_n.jpg

Er også nye håndbrekksko og fjærer, men det tok jeg ikke bilder av!

Kommer en større update imorgen, da skal jeg hente greier fra lakk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...