Gå til innhold

Bimmers.no sin store barnevogn tråd!


wicky124
 Share

Anbefalte innlegg

Om jeg sverger vet jeg ikke, men jeg har ihvertfall en e61, så kan svare litt.

Vi hadde først en e46 coupè. Med babystol gikk dette stort sett helt fint, men det var litt tungvindt å ta stolen inn og ut. I Tillegg tror jeg ikke bilens interiør har godt av at et barnesete blir tatt inn og ut av bilen hele tiden. Vi hadde ikke vognen med i denne bilen annet en når vi kjøpte den, og det var vel igrunn der det største ankepunktet var. Vognen gikk med et nødskrik inn i bilen om den ble demontert i molekyler, noe som blir litt voldsomt å gjøre hver gang. Vi har en Emmaljunga City Cross (med bagdel) som er en av de minste og letteste vognene på markedet av denne typen, så det var ikke der problemet var.

Jeg hadde forsåvidt kikket på bil en stund før vi ble foreldre, og jeg hadde følgende krav fra fruen: Manuell, ikke stasjonsvogn og ikke Volvo. I begynnelsen hadde jeg mest lyst på en 5-dørs 1-serie. Vi var og kikket på et par, og fant vel igrunn at den ble litt liten, spesielt i bagasjerommet. e90 fikk jeg inntykk av at ikke hadde så veldig mye større bagasjerom enn e46-en, så den ble egentlig aldri helt vurdert. Stasjonsvogn var fortsatt ikke aktuelt, så e91 ble aldri vurdert. I tillegg har jeg aldri helt hatt sansen for verken sedan eller stasjonsvognutgavene av 3-serie generelt.

Videre da ble det til at vi kikket på 5-serie sedan. Vi hadde en hjemme og testet vognen i denne, noe som gikk helt greit om man tok av bag-delen, men det skulle vi nå klare å leve med. Jeg kikket daglig på både finn.no og mobile.de etter aktuelle e60-er uten å finne noe særlig.

En dag kom plutselig fruen hjem og da hun hadde lyst på stasjonsvogn likevel, da hun hadde kommet frem til at hun ikke hadde interesse av å demontere vognen når denne skulle inn i bilen. På denne tiden av jeg innstilt på 5-serie, så da ble e61 et naturlig valg. Jeg kom på at jeg hadde sett en Imola-rød (jaktet hovedsakelig etter denne fargen) e61 tilsalgs på finn.no litt tidligere, og med litt flaks fant jeg igjen denne annonsen her inne. Resten er historie. :)

Jeg har jo nå handlet en 3-dørs 1-serie, og har testet barnesetet vi har nå i denne. Jeg ser nå at en 1-serie ikke hadde fungert så godt hovedbil så lenge man er avhengige av bakovervendte stoler, spesielt om man har mer enn et barn. Har man et barn som bruker stolen etter babystol kan denne plasseres i midten, men om man må ha denne i en side blir det for trangt. Nå skal vi i tillegg ha et barn til i mai, og får mest sannsynlig behov for søskenvogn. Dette tror jeg også hadde blitt en passelig grei utfordring i en 1-serie. :) Tror faktisk det blir en utfordring i 5-serien også..

En 3-serie touring hadde nok muligens gjort jobben like greit som 5-serien, men som sagt er jeg ikke så kjempebegeistret for 3-serien med mer enn tre dører, i tillegg har jeg lest at de kan være litt småtrange de også når det kommer til bakovervendte seter.

Jeg er også blandt de som mener det er unødvendig å dra med seg den idiotiske vognen overalt, men her er ikke fruen like enig, og alle vet jo hvem som vinner da. :? Når jeg i tillegg er bortreist på jobb i perioder og hun alene skal inn og ut med unger, vogn og alt det der liker jeg at det er mest mulig lettvindt for henne.

Når vi en gang er ferdig med barnevogn-perioden ser jeg ikke noen spesiell grunn til å velge stasjonsvogn igjen, annet enn at det er praktisk innimellom om jeg skal ha noe litt stort med meg. Kommer nok likevel til å foretrekke 5-serie eller lignende biler som hovedbil grunnet comforten, som er i en helt annen liga enn i 1-serien. Coupè som hovedbil ser jeg ikke for meg at det blir igjen dessverre, men kunne veldig gjerne tenkt meg en "coupè-sedan" som CLS, 6-serie Gran Coupè o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sverger til minimum E-klasse eller 5-serie stv: Hva er begrunnelsen for dette plassbehovet når dere har 1 eller 2 unger? Har dere hund i tillegg? Hytte på fjellet? Annet? En 1-serie sluker 2 voksne og 1 barn (m sete og vogn). Ikke akkurat romslig, men det går. Selv min E92 klarer dette, om enn på en tungvint måte. (Ble bevist i en annen tråd her inne). For min del sitter det langt inne å investere i så stor stv bare fordi man får småbarn. En 3-serie stv eller kanskje en 5-serie/E-klasse sedan må da løse dette brillefint? Spesielt store sedaner av nyere dato har jo kjempeplass baki. Ser for meg at disse er undervurdert som familiebiler, og her kan man gjøre gode kjøp i stasjonsvognlandet Norge. Ekstra plass er påkrevd maks 1-2 ganger i året for min del, og da finnes det takbokser.

Vi har prøvd mange biler... E klassen var det mest fornuftige valget for oss... Har jo s-klassen og den kunne fungert fint som familiebil, men barnevogna får ikke plass i denne... Den passer ingen sedaner jeg har prøvd = kan ikke ha sedan! Deretter har jeg aldri likt 3serien (har nesten bare hatt 7ere som favorittbiler) En kompis kjøpte seg e90 stv..og den var jo grei, men jeg klarer ikke å venne meg til å ha en 3er.. Coupe vil jeg ikke vurdere i det hele tatt, for mye stress å ta ungen inn/ut av bilen, selv med fast base montert..og vogna passer ikke, uansett hvordan man vrir og vender på den...

E-klassen er genial på dette stadiet for oss... Integrerte barnestoler bak, enorm plass i bagasjen = slipper å dele vogna, bare brette den ned og putte den inn = mindre stress/tidsbruk når det pissregner og vogna skal inn i bilen.. Denne bilen blir hos oss en del år fremover, og det var derfor viktig å ha god nok plass til videreutvikling av familien...

Dessuten er e-klassen godt utstyrt med el-stoler. navi dvd fin fargekombo etc... Og den kosta 100tusen mindre enn tilsvarende E61...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå utarter vel dette til en barnevogn OG familiebiltråd, menmen...

Jeg er så heldig å ha en samboer som heller ikke er fan av store biler, og ikke ønsker å drasse med seg vognen land og strand rundt når den tid kommer. Vi har egentlig bestemt oss for at en familiebil for oss kommer til å bli en E91 (MÅ være LCI), E60 (helst ikke E61, da disse ser sidrumpa og kjip ut med mindre man er så heldig å finne en med M), eller en E-sedan. (E stv har samme ankepunktet som E61 i min bok). Sånn sett er vi veldig samstemte. Vi er BMW-glade begge to, og ser strengt tatt bare MB som et evt alternativ. Tanken på Passat, Superb, Mondeo, Volvo V70 osv gjør meg bare litt trist. Vil kunne ha det litt fint bak rattet, selv om jeg blir familiemann, og da troner RWD-tyskerne øverst ift mine preferanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av den samme oppfatninga har kona "nei vil ikke betale sååå mye for en ford lissom"... Hun synes passat volvo mondeo etc ser for anonyme ut...Og ikke er de verdt "like mye som en e-klasse"... selv om de kjipe bilene er 3-5år nyere... Må ha litt stil og klasse :) Fikk forresten ikke lov til å kjøpe bmw siden jeg kjører litt vel aggressivt med BMW...uansett modell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sverger til minimum E-klasse eller 5-serie stv: Hva er begrunnelsen for dette plassbehovet når dere har 1 eller 2 unger? Har dere hund i tillegg? Hytte på fjellet? Annet? En 1-serie sluker 2 voksne og 1 barn (m sete og vogn). Ikke akkurat romslig, men det går. Selv min E92 klarer dette, om enn på en tungvint måte. (Ble bevist i en annen tråd her inne). For min del sitter det langt inne å investere i så stor stv bare fordi man får småbarn. En 3-serie stv eller kanskje en 5-serie/E-klasse sedan må da løse dette brillefint? Spesielt store sedaner av nyere dato har jo kjempeplass baki. Ser for meg at disse er undervurdert som familiebiler, og her kan man gjøre gode kjøp i stasjonsvognlandet Norge. Ekstra plass er påkrevd maks 1-2 ganger i året for min del, og da finnes det takbokser.

Vi to tenker veldig likt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare den første tiden/månedene med den store barnevognen/bagen jeg ser det store behovet for en stv med god plass.

Kommer man seg gjennom den perioden går det helt greit :)

Jeg har 2 unger og E90.

Reiser man på langtur blir det takboks uansett.

Her er forøvrig bilen vi hadde før barn nr 2 kom til verden 8)

32202_1387480739893_4915857_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...