Rayen Skrevet November 3, 2012 Share Skrevet November 3, 2012 jau... da har tiden kommet, som sagt byttet eg vekk min E34 M5 i en e46 330cd i sommer, og solgte no 330en for et par uker siden og penger er på konto Lengselen etter M power er STOR men no når eg endelig har pengene så er eg så ****** usikker! E39 M5 har eg fått prøvd litt og synes det er et brutalt drag i den store bilen og det er full effekt fra lavt turtall, slik er jo ikke e46 M3 vil eg tro.. (har bare sotte på i en slik en liten tur men ikke testet skikkelig) Der skjer det vel mest fra 3000.. Men mitt store spørsmål er hva ville dere valgt? selv er eg slik som liker litt stor bil og banekjøring.. og vet at M3 er nok litt mere sportslig men er ikke M5en sportslig nok til litt sidelengs kjøring osv?...ikke at det blir mye banekjøring på meg men har lyst og kjøre endel Dette er jo et luksus problem men vil gjerne høre folks erfaringer rundt dette.. og hva som vil være det beste kjøpe.. Også veldig intressert om problemer på disse forsjellige modelene.. er det masse feil med M5? Tenker også at en e39 med ess presse ville toppet alt for meg.. men gjør meg uansett usikker da det koster jo 300-400k for en slik bil som dette.. så da blir mann litt usikker før mann bruker så mye penger på en "gammel" bil.. mvh Raymond Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet November 4, 2012 Share Skrevet November 4, 2012 Interessant "problemstilling". Jeg er selvfølgelig "partisk" ettersom jeg har E39 M5. Av feil på disse så er jo gjengangere: Vanos tikking og Olje forbruk(oftest er det feil på dette på pre-facelift modeller) Pixel feil i instrumenter. Mine synspunkter/tanker: Minus med M5: - TØRST. - Dyre deler(dog, som på M3 så er jo mange av delene samme som basismodellene..men enkelte deler er endel dyrere kun fordi det er ///M) - Hvis man skal style og tune så er ikke utvalget like godt som på E46 M3. - Litt for diskrè ? Pluss med M5 : + God plass. går faktisk ant å reise på ferie med / ha familien i bilen. + Mer "luksus cruiser" da det trossalt er en serie oppifra 3 serien. + Bedre motor(mer solid og en bedre konstruksjon?). + Grommere motor lyd ifra en V8`er. + En mer "voksen" bil kanskje da den ikke skriker oppmerksomhet og ofte blir annerkjent av voksne kontra ungdommer. + E39 har jo rykte på seg for å være blandt de beste av BMW konstruksjonene ifra nyere tid, har de ikke det ? Minus med M3: - Liten plass kontra M5 ? - kanskje like tørst ved aktiv kjøring ? - Minst like dyre deler som M5 ? - Litt mer "ungdomms bil" ? - Hvorfor velge mindre bil med mindre motor når man kan få større bil, mer plass og mer "mandig" motor ? Pluss med M3: - Mer "racing" og kanskje en bedre plattform for trimming ? - Raskere (men ikke sterkere) - Mer deler å få tak i om man vil style og pynte på bilen - Mer "å fy faen, det der var en M3 dere!!" - Mer "sportsbil" aktigt utseende med coupè og mindre bil Alt i alt tror jeg det koker ned til hva man ønsker å oppnå med ///M kjøp. Du har jo hatt E34 M5 og sammenlikner man den imot M3 så er vel mange av + og - akkurat de samme..(uten at jeg har eid noen av den typer biler) Kan jo nevnte at hvorfor E46 M3 er dyrere enn E39 M5 forstår jeg simpelthen ikke. Hvordan kan man ikke ville kjøpe en bil som er en klasse opp, har mer bagasje/kupè plass, større motor, finere lyd og er mer "raffinert" som ofte koster 50-100,- mindre enn lillebror M3 ? Kjapp googling: http://www.autofil.no/900200/bmw-m5-e39-1999 http://sportscarforums.com/f11/e39-m5-v ... 35924.html http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... p?t=951502 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rayen Skrevet November 4, 2012 Forfatter Share Skrevet November 4, 2012 Takker så mye for et veldig bra svar, dette er jo en bil eg kun kommer til og bruke på sommerstid og til ferie turer, treff og Den slags.. Her som eg bor er det mangen e46 m3 me Så godt som ingen M5er og derfor frister det meg litt også og velge M5... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joachim sørlie Skrevet November 4, 2012 Share Skrevet November 4, 2012 Jeg ville helt klart valgt m5 en m3 er liksom litt liten, mens m5 er mer muskulin men så digger jeg 5'er mer enn 3'er uansett da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Inline six Skrevet November 4, 2012 Share Skrevet November 4, 2012 Vis du skal bruke bilen på ferieturer som du skriver og da spesielt lengre turer er vel M5 å foretrekke. M5 er jo i bunn å grunn en 4 dørs gt, mens M3 er mer fokusert på sporstslighet og grunnlag for best mulig rundetider på en bane, ikke det at M5 er usportslig men er ikke på nivå med M3. PenguiN-s påstand om at E39 M5 har en bedre og mer solid motorkonstruksjon er jeg noe skeptisk til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet November 4, 2012 Share Skrevet November 4, 2012 Siden du har tenkt å bruke bilen litt, så er kanskje drivstofføkonomi et tema også? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet November 4, 2012 Share Skrevet November 4, 2012 Jeg har kjørt e46 m3, men bare sittet på i e39 m5. For meg er m5 litt bortkastet for oss vanlig folk. Vil jeg ha en 5 serie med bøs motor og høyt bensinforbruk så hadde jeg heller brukt halvparten av kronene å kjøpt meg en 540i og kostet på den en kompressor. hehe Men m5 er jo en fantastisk bil uten tvil, selvom jeg heller hadde valgt en e34 eller e60 om jeg hadde muligheten til det. Har vært borti endel standar e39 og det er etter min erfaring langt ifra bmw's beste når det kommer til kvalitet. Dette slipper man nok å bekymre seg for når det kommer til m5'n, da denne ikke lever samme type liv som di vanlige e39 modellene. Angående motorkonstruksjonen så har jeg aldri hørt noe om at s62 er en mer solid konstruksjon enn s54, har hørt endel om det motsatte riktignok. uansett hva valget blir så blir du nok fornøyd Jeg har vært på mange ferieturer med min tidligere e46 coupe. Så lenge man ikke har barn så er plassen grei nok i en e46 coupe... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael-B Skrevet November 4, 2012 Share Skrevet November 4, 2012 Jeg har kjørt e46 m3, men bare sittet på i e39 m5. For meg er m5 litt bortkastet for oss vanlig folk. Vil jeg ha en 5 serie med bøs motor og høyt bensinforbruk så hadde jeg heller brukt halvparten av kronene å kjøpt meg en 540i og kostet på den en kompressor. hehe Men m5 er jo en fantastisk bil uten tvil, selvom jeg heller hadde valgt en e34 eller e60 om jeg hadde muligheten til det. Har vært borti endel standar e39 og det er etter min erfaring langt ifra bmw's beste når det kommer til kvalitet. Dette slipper man nok å bekymre seg for når det kommer til m5'n, da denne ikke lever samme type liv som di vanlige e39 modellene.Angående motorkonstruksjonen så har jeg aldri hørt noe om at s62 er en mer solid konstruksjon enn s54, har hørt endel om det motsatte riktignok. uansett hva valget blir så blir du nok fornøyd Jeg har vært på mange ferieturer med min tidligere e46 coupe. Så lenge man ikke har barn så er plassen grei nok i en e46 coupe... 540i blir jo ikke i nærheten av en M5 før man koster på bedre bremser, fjæring, differensial, kompressor, interiør osv. Og da er man allerede oppe i prisen av en fin M5. M62 er heller ikke i nærheten av S62, uansett hva man gjør ... E34 M5 er slapt i forhold til E39 M5, skjer jo ingenting før du må bytte gir. Ikke brukende til lange turer og cruising. E60 er jo forholdsvis stivt i pris enda, regner ikke med trådstarter har 700k å legge i det her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet November 4, 2012 Share Skrevet November 4, 2012 E39 M5. Den har v8, og er noe mer uvanlig. En E46 skal godt gjøres å få spennende, da må det påkostes KRAFTIG:) Men det er i mine øyne:) Det er tross alt ditt valg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 4, 2012 Share Skrevet November 4, 2012 Jeg vil hevde at dette er to helt forskjellige modeller som ikke har mer til felles enn navnet BMW og muligens enkelte deler/komponenter. Bilene er bygget av BMW, men der stopper objektivt også likheten hvis vi ser bort fra at de begge er bygget på standardmodeller i BMW´s sortiment og at de begge er toppmodeller i hhv. 3 og 5-serien. Umiddelbart er det klart at en stor V8 motor er mer interessant enn en gjennomsnitlig stor rekkesekser. Det handler om effekt, men også om lydbilde og kraftutvikling. På den annen side er det Kg/HK forholdet som teller når det handler om sportslige biler og der er ikke forskjellen så stor som man kanskje skulle tro... 4,5 vs. 4,6 Kg pr. HK for hhv. E39 M5 og E46 M3. Større er forskjellen ikke på 400 og 343 HK når vektforskjellen på E39 M5 og E46 M3 er over 200 Kg. E39 M5 er en tung bil i forhold til E46 M3 og det er en grunn til at den blir omtalt som en GT (Grand Touring) fremfor en sportsbil. Der E46 M3 mer eller mindre er en Porsche 911 konkurrent er E39 M5 mer i klasse med Audi S6 og Mercedes-Benz E55 AMG... tunge og komfortorienterte lyskryssracere/kontinentkryssere... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KingB Skrevet November 4, 2012 Share Skrevet November 4, 2012 M3 er også lettere omsettelig enn M5... Men jeg ville valgt M5! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet November 4, 2012 Share Skrevet November 4, 2012 Kingb, det er jo nettop det jeg ikke forstår. Hvorfor vil man betale 50-100 mer for en mindre bil med mindre utstyr og litt mer vanlig type motor? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet November 4, 2012 Share Skrevet November 4, 2012 Interessant "problemstilling".Jeg er selvfølgelig "partisk" ettersom jeg har E39 M5. Av feil på disse så er jo gjengangere: Vanos tikking og Olje forbruk(oftest er det feil på dette på pre-facelift modeller) Pixel feil i instrumenter. Mine synspunkter/tanker: Minus med M5: - TØRST. - Dyre deler(dog, som på M3 så er jo mange av delene samme som basismodellene..men enkelte deler er endel dyrere kun fordi det er ///M) - Hvis man skal style og tune så er ikke utvalget like godt som på E46 M3. - Litt for diskrè ? Pluss med M5 : + God plass. går faktisk ant å reise på ferie med / ha familien i bilen. + Mer "luksus cruiser" da det trossalt er en serie oppifra 3 serien. + Bedre motor(mer solid og en bedre konstruksjon?). + Grommere motor lyd ifra en V8`er. + En mer "voksen" bil kanskje da den ikke skriker oppmerksomhet og ofte blir annerkjent av voksne kontra ungdommer. + E39 har jo rykte på seg for å være blandt de beste av BMW konstruksjonene ifra nyere tid, har de ikke det ? Minus med M3: - Liten plass kontra M5 ? - kanskje like tørst ved aktiv kjøring ? - Minst like dyre deler som M5 ? - Litt mer "ungdomms bil" ? - Hvorfor velge mindre bil med mindre motor når man kan få større bil, mer plass og mer "mandig" motor ? Pluss med M3: - Mer "racing" og kanskje en bedre plattform for trimming ? - Raskere (men ikke sterkere) - Mer deler å få tak i om man vil style og pynte på bilen - Mer "å fy faen, det der var en M3 dere!!" - Mer "sportsbil" aktigt utseende med coupè og mindre bil Alt i alt tror jeg det koker ned til hva man ønsker å oppnå med ///M kjøp. Du har jo hatt E34 M5 og sammenlikner man den imot M3 så er vel mange av + og - akkurat de samme..(uten at jeg har eid noen av den typer biler) Kan jo nevnte at hvorfor E46 M3 er dyrere enn E39 M5 forstår jeg simpelthen ikke. Hvordan kan man ikke ville kjøpe en bil som er en klasse opp, har mer bagasje/kupè plass, større motor, finere lyd og er mer "raffinert" som ofte koster 50-100,- mindre enn lillebror M3 ? Kjapp googling: http://www.autofil.no/900200/bmw-m5-e39-1999 http://sportscarforums.com/f11/e39-m5-v ... 35924.html http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... p?t=951502 Hvorfor skriver du ting du egentlig ikke har peiling på, og setter ett spørsmålstegn bak? S62 er faktisk den DÅRLIGSTE konstruksjonen hva S motorene angår, så her er du på veldig glatt is. Hvordan kan M3en være raskere, men ikke sterkere? Og sist, M3 er en sportsbil,som er mer populær. derfor ligger den høyere i pris også. Valget her må tas utifra hva Rayen er ute etter. skal han ha morsom sportsbil, så er M3'en det rette valget. Sportslig familiebil, M5. E46 M3 generelt er en mer solid konstruksjon. Edit: Og type mer vanlig motor? Visst det er noen av M-bilene som har en vanlig motor, så er det E39 M5. 400hk ut av en 5 liters motor er langt mindre imponerende en 343 ut av en 3.2 liter. Ikke er S62n spesielt glad i turtall heller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet November 4, 2012 Share Skrevet November 4, 2012 Jeg skriver ting utifra hva jeg mener. Jeg har aldri sagt at "SLIK ER DET". Når jeg setter spørsmålstegn så er det fordi jeg er usikker på om min oppfatning stemmer. Har du noen gang eid en M5 ? Hva med M3 ? Hvis du ikke har eid noen av dem så forstår jeg ikke hvorfor du prøver å latterligjøre min post. Jeg eier en E39 M5. Slik jeg oppfatter min S62 så har den ingen problem med turtall. Forøvrig, hvis man skal se på hvilken bil/motor som er vanligst så kan det nevnes at E39 M5 ble laget i 20 482 eksemplarer. E46 M3 ble laget i 85 741 eksemplarer, så da vet vi iallefall hvilken bil som er "vanligst". Hvor finner du materiale som støtter din påstand om at S62 er den dårligste M motoren som er laget ? kunne gjerne tenkt meg å se en slik avklaring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet November 4, 2012 Share Skrevet November 4, 2012 Jeg skriver ting utifra hva jeg mener. Jeg har aldri sagt at "SLIK ER DET".Når jeg setter spørsmålstegn så er det fordi jeg er usikker på om min oppfatning stemmer. M3`n har vel langt ifra samme dreiemomentet til en M5, så da er den vel ikke like sterk selv om den er like rask? går det ikke ant å si det på den måten ? Jeg er ingen guru på motorkonstruksjoner, men en V8`er vel en mer kurant motor enn en R6 ? Har du noen gang eid eller kjørt en M5 ? Hva med M3 ? Hvis du ikke har eid noen av dem så forstår jeg ikke hvorfor du prøver å latterligjøre min post. Slik jeg oppfatter S62 så har den ingen problem med turtall. ps: hvis man skal se på hvilken bil/motor som er vanligst så kan det nevnes at E39 M5 ble laget i 20 482 eksemplarer. E46 M3 ble laget i 85 741 eksemplarer, så da vet vi iallefall hvilken bil som er "vanligst". Hva måler man en bil i? Nettopp hvor rask den er. dreiemomentet sier bare hvor sterk en motor er på ett gitt tidspunkt. Hvorfor skal en V8 være mer kurant enn en R6? En R6 er som konstruksjon helt i balanse, det er ikke en V8. Ja, har både eid og kjørt. Dog ikke E60,E92,F10 eller E28. Nei, hadde du oppfattet det som ett problem på din motor, så hadde det vært feil med den. Men S62 motoren tåler ikke like mye turtall som f.eks S54 motoren, og oppfattes ikke som en turtallsmaskin. Den er en mer "normal" konstruksjon en noen av de andre S motorene. Den har bla. hydrauliske ventilløftere. Du skrev ingenting om prod. antall, men at E46 M3 motoren var en mer "vanlig type" motor, enn S62. Noe som er tvert imot. Når du skriver det til en som lurer, så oppfattes det som en sannhet. Selv om du ikke vet det, som du selv skriver. Bare å se på Bimmerpost.com det, men der s52 motoren ikke har noen store svakheter utenom for trange veivlager de første årene. Så har S62 motoren flere, bla luftmassemålere, clutsj, vanos, stempelringer, register. Man kan se på det slik, hvorfor er S52 motoren mer populær å hente mye effekt ut av? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå