Gå til innhold

Angående lading av batteri F10


Turbo-HF
 Share

Anbefalte innlegg

Tok bilen ut av garasjen for en liten "lufting" på gårdsplassen idag, etter at den har stått stille inne i garasjen siden sist.. (-12¤C) ute idag. :o Den startet lett og alt var i orden, men lyste orange at den gjerne ville ha litt vedlikeholdslading av batteri. Prøvde da å koble til den enkle laderen jeg hadde tilgjengelig hjemme, og koblet (den røde) plussklypen på polen sin, og den svarte på en av boltene i dempertårnet, som skulle gi god kontang og jording. Burde være riktig, så håper den tar til seg noe, hvis ikke så får jeg få pappa til å bli med på en kjøretur med den, så den får gått seg varm og ladet seg på turen. Den tar jo ikke til seg noe, men tapper, ved stillestående tomgang.. Kjedelig! :S Hadde så bilen ute på 1 drøy times luftetur, og den ble kjørt god og varm, i -16,5 grader Celcius ute! :o Stod fortsatt charge battery, med orange skrift! :S Feilkode som hang igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Høres ut som dynamoen din har tatt kvelden.

Og hvis du kjører motoren med en liten vedlikeholdslader koblet på batteriet så er det nok ikke rart den lader ut. En liten vedlikeholdslader leverer ikke så mye strøm at den greier å levere nok til å lade både batteret og drive det som er av elektronikk i bilen.

Prøv og mål spenningen over batteriet når motoren går. Skal være ca 14,5v. Hvis det er under dette så har nok dynamoen gått. (Evt brudd/dårlig kontakt i ledninger mellom dynamo-batteri.

Dersom det er 14,5v der så ville jeg satt en knapp på batteriet. Prøv å koble fra batteriet og lad det opp igjen. Hjelper ikke dette, bør du nok skifte batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dynamoen din har tatt kvelden.

Og hvis du kjører motoren med en liten vedlikeholdslader koblet på batteriet så er det nok ikke rart den lader ut. En liten vedlikeholdslader leverer ikke så mye strøm at den greier å levere nok til å lade både batteret og drive det som er av elektronikk i bilen.

Prøv og mål spenningen over batteriet når motoren går. Skal være ca 14,5v. Hvis det er under dette så har nok dynamoen gått. (Evt brudd/dårlig kontakt i ledninger mellom dynamo-batteri.

Dersom det er 14,5v der så ville jeg satt en knapp på batteriet. Prøv å koble fra batteriet og lad det opp igjen. Hjelper ikke dette, bør du nok skifte batteri.

Takk for svar! :) Dette er en ny bil altså, 14 måneder gammel bare og batteriet sitter langt under i bagasjerommet, veldig utilgjengelig. Dynamoen er ikke defekt.. Alt fungerer ok, men siden den har stått såpass lenge i kulden er det nok det. Hørte at det var noen lyder under bilen. Så ingenting heller, så det tyder på kulde og metall som fryser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Detter er normalt...

Dersom bilen står urørt over en lengre periode så vil computeren i bilen beregne batteriets utaldning, dersom bilen står i 2 uker så vil denne varslingen komme uavhengig om batteriet er blitt ladet i mellomtiden. Jeg får denne varlingen på min F11 når bilen har stått lenge, med mine erfaringer så er det ingen feil med bilen. Jeg bruker regelmessig å lade med en ny CETEK lader, bruker da punktene i motorrommet.

God tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Detter er normalt...

Dersom bilen står urørt over en lengre periode så vil computeren i bilen beregne batteriets utaldning, dersom bilen står i 2 uker så vil denne varslingen komme uavhengig om batteriet er blitt ladet i mellomtiden. Jeg får denne varlingen på min F11 når bilen har stått, bare ignorer varslet og kjør, ingen ting er feil. Jeg bruker regelmessig å lade med en ny CETEC lader, bruker da punktene i motorrommet.

God tur...

Hei igjen og tusen takk for godt, utfyllende svar. :) Var vel egentlig det jeg regnet med, også, ja, men greit å sjakke at alt er på stell. :) Ingenting galt, eller feil, er bra. Den blir vel borte etter bruk, pluss når det blir mildere ute, satser jeg på? Regner også med at "lydene" forsvinner samtidig? Den er i "sparemodus" på alt, også, så jeg. En luftetur til idag, blir det vel, tror jeg, når kameraten min kommer på besøk. :) Biltema-laderen jeg hadde nytter ikke, tror jeg. Hvilke punkter bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2 ladepunkter i mottorrommet, de er dekket med deksel, rød og sort på høyre side av rommet.

Dersom du har ladet batteriet og kjørt med bilen i går så vil jeg nesten garantere at du ikke vil få denne varslingen i dag.

:D

Ok, fant jo dem, men det virket ikke som det hjalp, eller at jeg fikk tilstrekkelig god nok kontakt til at den ville lade noe, men.. Min far kjørte den som sagt 1 time sammen med meg igår, uten å bruke for mye klima, eller radio, bakrutevarmer, setevarmere eller noe. Burde vel holde om den blir kjørt i ca. 1 time et par ganger i uken? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2 ladepunkter i mottorrommet, de er dekket med deksel, rød og sort på høyre side av rommet.

Dersom du har ladet batteriet og kjørt med bilen i går så vil jeg nesten garantere at du ikke vil få denne varslingen i dag.

:D

Ok, fant jo dem, men det virket ikke som det hjalp, eller at jeg fikk tilstrekkelig god nok kontakt til at den ville lade noe, men.. Min far kjørte den som sagt 1 time sammen med meg igår, uten å bruke for mye klima, eller radio, bakrutevarmer, setevarmere eller noe. Burde vel holde om den blir kjørt i ca. 1 time et par ganger i uken? :)

Regner med den har et stort batteri, så da må du ha en større lader eller så må den stå å lade et par døgn..

Jeg brukte en ctek lader på min ned 95amp batteri, laderen var på 3 amp eller noe og der måtte den stå i to døgn for og lade fult.

Nå har jeg en ctek på 7,5 og da går det fort. :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2 ladepunkter i mottorrommet, de er dekket med deksel, rød og sort på høyre side av rommet.

Dersom du har ladet batteriet og kjørt med bilen i går så vil jeg nesten garantere at du ikke vil få denne varslingen i dag.

:D

Ok, fant jo dem, men det virket ikke som det hjalp, eller at jeg fikk tilstrekkelig god nok kontakt til at den ville lade noe, men.. Min far kjørte den som sagt 1 time sammen med meg igår, uten å bruke for mye klima, eller radio, bakrutevarmer, setevarmere eller noe. Burde vel holde om den blir kjørt i ca. 1 time et par ganger i uken? :)

Regner med den har et stort batteri, så da må du ha en større lader eller så må den stå å lade et par døgn..

Jeg brukte en ctek lader på min ned 95amp batteri, laderen var på 3 amp eller noe og der måtte den stå i to døgn for og lade fult.

Nå har jeg en ctek på 7,5 og da går det fort. :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Takk, mulig jeg setter den hos merkeverksted for opplading, skal iallfall ut på luftetur og vise frem lakken og mulig utbedre ripene og sårene i lakken etterpå idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da var en DEFA Handy 70 handlet inn hos Furubakken Bilverksted, og jeg fikk koblet den på, så nå føler den seg friskere igjen! :D Satte modus på Snekrystall som indikerer kaldt batteri i vintermodus, så dette lover bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, opplevde noe lignende på en Taxi her som gikk tom over natta. Måtte til med en heftig C-tek for å få liv i den igjen.

Såpass, ja, men nå skal det bli bra, har stått til lading i 1,5 times tid allerede, så det går fremover mot mer krefter for den! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...