Gå til innhold

16/17 år, overtale mor og far til å kjøpe bil..

Syltelabben
 Share

Anbefalte innlegg

Dagens alminnelige biler er mye bedre enn de var bare for noen få år siden. Hvis du holder en lav profil (type: Golf/Oktavia 1,4 TSI eller noe i den duren) er forsikringen også i den hyggelige enden selv om du er en newbie.

Jeg ville ikke ha kjøpt en BMW som en førstebil idag. Den er kul, men alt for dyr og alt for belastet imagemessig. Ungdom i BMW´er tiltrekker politi og dårlige bekjentskaper som fluepapir for insekter. Få litt erfaring og avstand til tingene før du proklamerer at du er gatas kuleste...

Min datter (19) har et velmenende og stående forbud mot å sette seg inn i en typisk "ungdoms" BMW (les: harry/jalla/brian BMW). Det er ganske enkelt for farlig. Hverken bilen eller sjåføren passerer mine kvalitetskrav... :twisted:

Jeg har aldri blitt stoppet av politi en eneste gang i mine 3 år som sjåfør. Jeg har BARE kjørt BMW(litt Mercedes) privat, Ford på jobb og Merca har jeg kjørt med stram vaier på i et år. Bodd i Oslo mesteparten av tiden og rast hit og dit :P

Når det gjelder argument for å kjøpe bil så skal jeg gi deg noen triks. Er mor eller far bilinteressert?

Da jeg var 17 år gikk jeg ikke med tanker om å kjøpe bil igrunn, var for meg ganske utenkelig. Dette ble snudd relativt raskt og uventet. Hjemme har det alltid vært mye prat om bil og konstruksjoner osv ved frokostbordet, slik har det vært i alle år. Det begynner en vanlig lørdag formiddag og fadern sitter å ser på biler, han satt å siklet på en nyere S-klasse som neste bil. Sier fort at jeg kunne tenkt meg en gammel W126, joda så finner han en superfin W126 280SE og ble fort mer ivrig enn meg, på en time har han ringt selger, skaffet vinterlagringsplass, undersøkt svakheter med bilen og motor. Den ble ikke kjøpt på grunn av utslitte kammer ved besiktigelse.

Hele bilkjøpe greia blir igrunn bare glemt en stund, helt til han igjen finner et kupp, en E30 325 en time unna, 105 000 på tellern lyseblå, ikke vinterkjørt og en eier, preface. Lå ute til 20 lapper. På vei for å hente den var det noen som kom oss i forkjøpet. Jeg satt igrunn bare å fyrte litt oppunder da han fant nye biler å se på til fornuftig pris. Dukka opp en W201 2,516V til en fin sum, da vi dro for å kjøpe den sto det alt 2 personer og kranglet om hvem som fortjente bilen.

Endte jo opp med en E24, helt uventa det igrunn, men jeg kjøpte den faktisk usett, det var fattern som sto for handelen.

Så mitt tips er å involvere foreldrene dine litt, legg det fram på en indirekte måte og en saklig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dagens alminnelige biler er mye bedre enn de var bare for noen få år siden. Hvis du holder en lav profil (type: Golf/Oktavia 1,4 TSI eller noe i den duren) er forsikringen også i den hyggelige enden selv om du er en newbie.

Jeg ville ikke ha kjøpt en BMW som en førstebil idag. Den er kul, men alt for dyr og alt for belastet imagemessig. Ungdom i BMW´er tiltrekker politi og dårlige bekjentskaper som fluepapir for insekter. Få litt erfaring og avstand til tingene før du proklamerer at du er gatas kuleste...

Min datter (19) har et velmenende og stående forbud mot å sette seg inn i en typisk "ungdoms" BMW (les: harry/jalla/brian BMW). Det er ganske enkelt for farlig. Hverken bilen eller sjåføren passerer mine kvalitetskrav... :twisted:

Så hvis jeg hadde kjørt datteren din hjem med min orginale E30 M3 så hadde ikke den gått igjennom dine "kvalitetskrav" ?

Så du mener med andre ord at din e30 m3 er en harry/jalla/brian BMW?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E24Bimmer628Csi: Eldre 3-serier (E30/E36/E46) er politimagneter her i Danmark og hvis man også kjører litt usikkert eller gris kommer man før eller siden til å få en alvorlig snakk med politiet. Det samme gjelder også for eldre Audier og MB´er som har "brian" stuket (les: harry/jalla).

Min første bil var faktisk en MB W201 og i likhet med deg var jeg kraftig påvirket av familien (spesielt en tante). Hun var fast bestemt på at en 190E var en sikker og trygg førstebil (noe som jo var korrekt nok i 1985). Litt dyr var den, men jeg var heldig stillet og kunne finansiere bilen. Den var fantastisk og den var såpass ny at jeg aldri ble stoppet av politiet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldre 3-serier (E30/E36/E46) er politimagneter her i Danmark og hvis man også kjører litt usikkert eller gris kommer man før eller siden til å få en alvorlig snakk med politiet. Det samme gjelder også for eldre Audier og MB´er som har "brian" stuket (les: harry/jalla).

Min første bil var faktisk en MB W201 og i likhet med deg var jeg kraftig påvirket av familien (spesielt en tante). Hun var fast bestemt på at en 190E var en sikker og trygg førstebil (noe som jo var korrekt nok i 1985). Litt dyr var den, men jeg var heldig stillet og kunne finansiere bilen. Den var fantastisk og den var såpass at jeg aldri ble stoppet av politiet... :)

Min mor har E36, den har blitt kjørt mange mange tusen kilometer med av meg, skal sies at den er temmelig original, men har blitt rimelig shabby med åra etter noen uhell opp igjennom. Bilen i seg selv er ikke verdt en drit så hvorfor koste på den mer enn man må.. Har ikke blitt stoppa i den heller. Tror at når det gjelder akkurat Oslo så er ikke politiet veldig ivrig på slikt. Kjørte trimma moped i Oslo i 2 år også, ble ikke tatt før jeg ble tatt på fersken med godt sig og subbende fothvilere på en supermotard moped... Andre steder stopper dem alle mopeder de ser.

Lurer på om det er greit å sette en strek før det drar noe mer offtopic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor har E36, den har blitt kjørt mange mange tusen kilometer med av meg, skal sies at den er temmelig original, men har blitt rimelig shabby med åra etter noen uhell opp igjennom. Bilen i seg selv er ikke verdt en drit så hvorfor koste på den mer enn man må.. Har ikke blitt stoppa i den heller. Tror at når det gjelder akkurat Oslo så er ikke politiet veldig ivrig på slikt. Kjørte trimma moped i Oslo i 2 år også, ble ikke tatt før jeg ble tatt på fersken med godt sig og subbende fothvilere på en supermotard moped... Andre steder stopper dem alle mopeder de ser.

Situasjonen er åpenbart litt annerledes i Oslo enn den er her i Århus. Det er 8 år siden jeg ble stoppet i en kontroll, men jeg kjører voksent med vår originale E46. Basert på hva jeg hører lokalt og leser i danske media/fora er dette ikke normalt. E46 har blitt en politimagnet... dog ikke helt ufortjent. De aller fleste minner ikke mye om det designet BMW ga modellen... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdom i BMW´er tiltrekker politi og dårlige bekjentskaper som fluepapir for insekter. Få litt erfaring og avstand til tingene før du proklamerer at du er gatas kuleste...

DET kommer veldig ann på hva slags BMW man kjører som 18 åring. Da jeg som 18 åring hadde min 2002 E39 520I så ble jeg ikke stoppa en gang annet i vanlige kontroller langs veien. Bilen min var helt orginal hadde dog E39 M5 felger ellers så trakk den ikke noe særlig oppmerksomhet. Fordelen men å ha såpass "voksen" bil var at jeg kunne parkere ubemerket og gratis på lærerplassene på skolen :lol:

Vi var jo mye ute å kjørte, på alle tenkelige plasser og til alle døgnets tider. Hvis noen ble stoppet og sjekket av Politiet så var det alltid kompisene mine i slitene E34er eller gammal VAG, meg var de aldri interessert i :roll: Gamle BMWer har dessverre ett litt rufsete rykte, jeg husker faren til min daværende kjæreste sa at hvis dattera kom hjem med en dud i BMW så skulle det bli bråk. Da det var meg i min orginale og fornuftige 520 sa var saken en helt annen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv nylig blidd 18, og fikk lappen for en mnd siden.

Er på min 7. Bil nå. Kjøpte min første da jeg var 15. Har e36 325 cab, og e30 s38. Har bestandig hadd noe og gjort om ettermidager. da har jeg kunnet holde på med bil, og holdt meg unna annen djevelskap. Kjør på, og kjøp bil! jo raskere jo bedre! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...
Jeg fikk selv bil av mine foreldre. Da jeg ble 18 vel og merke. Tror ikke den bilen kunne blitt bedre behandlet, og fått mer respekt av meg. Så bommet litt der MikaelR :P Dersom foreldrene dine har mulighet for å kjøpe en til deg, er det klart du skal ha en. Ingen her inne hadde takket nei til det, fordi det ikke viser ansvar etc. etc.

Dersom du har råd til det vil jeg anbefale deg å forsikre den på deg, når den tid kommer. Svir litt første året. Jeg gjorde det samme, og angrer virkelig ikke i dag. Sammenligner med kamerater som har stått på sine foreldre, er en viss forskjell i bonusen der gitt :)

hvorfor det? man starter på 50% bonus om du kan snakke litt for deg.

ser ingen grunn til å betale 3 ganger så mye i forsikring, på noen modeller må man jo betale mer i forsikring en bilen er verd #-o

Enig med deg der! Har en kompis som faktisk klarte å få 70% bonus på 2 dager på en eller annen måte. Han ringte rundt som bare det og bytta osv.. MEN, han er virkelig helt rå på å snakke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...