Gå til innhold

Slitesterk BMW til ca. 50.000,-..?


BMWBølla
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvis dere skulle anbefalt en slitesterk/driftsikker BMW til under 50.000,-, hva ville det da vært..?

Kunne tenkt meg en eldre bil (samme hvor gammel så lenge det funker) til og ha ved siden av bruksbilen..

Mulig det bare blir med drømmen/tanken, men uansett intr. å få noen innspill på hva folk mener er noe av det bedre BMW har laget kvalitetsmessig..

Erfaringer..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da ville jeg nok prøvd å finne meg en så ny som mulig E39 523I som har gått så lite som mulig, dette er veldig driftsikkre og slitesterke biler. Hvis ikke så kan du gå for en nyere E34 520i, dette også solide og bra biler. Har selv hatt min E34 520IA i ett år og 20 000 km og har kun bytte en kaliper bak og noen lyspærer, utrolig god bil på alle måter. Den er solid, veldig god å kjøre og er mye bil for lite penger. For min så ga jeg 18 000,- og fikk da en bil som var gått 230 000 km, skinn, automat, klima og komplett servicehistorik. Foruten noen små rustbobbler hist og pist så er bilen veldig strøken og har overraskende lite bruks slitasje :)

Joda man får greie Toyotaer og så for den prisen, men de gjør ikke noen bedre jobb en E34en. Den tar meg lange distanser med jobb kjøring, den har dradd tunge hengerlass i forbindelse med husbygging, den har tatt oss og full bagasje til fjells i -20 og den brukes til småkjøring mellom butikkene. Rett og slett en gullegod bil, som tross bruken bare blir mer og mer strøken da den har fått en eier som tar like godt vare på den som om det skulle vært en bil til 600 000,-

Anbefales! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e34, men nyere enn 93, da har du både vanos og en langt større del av karrosseriet er galvanisert enn de tidligere modellene. Jeg ville kjøpt minimum 520i og nyere enn 91. Dette fordi m20 motorene (88-90) har registerreim, og er en langt eldre konstruksjon enn m50 (som også har 24ventiler, 150hk osv (fra 91)

518i har desverre for liten motor for å være interessant i en så tung bil. I tillegg har den m40, en motor som ikke har et spesielt godt rykte.

Se opp for oljeforbruk/vann i oljen etc.

e34 har overaskende god komfort i forhold til e39 (en bil som er 8år nyere).

Vær obs på at bærekuler, foringer, bremser og dekk er i god stand- så har du en god bil i mange år. e34 er en tung bil, så dette sliter mye på understellsdelene. Ellers har e34 problemer med dødgang på rattet, og da må du bytte tannstang for å eliminere problemet. Det er DYRT! Noe av slarken kan justeres.

Automat eller ikke får være opp til deg, men automaten stjeler myye krefter, og 520en er derfor svært lat i denne sammenhengen. Pass på at oljen på girkassen er byttet, eller ta høyde for å gjøre det selv. En kostnad på 6-8000kr inkl mva. Da bør det meste være klart for en driftssikker bmw.

Så konklusjonen herfra blir e34 520-525 (525tds) fra 93 eller nyere. Nettopp eu godkjent, med en del slitedeler byttet. Helst med en voksen eier.

Du finner lett kvite blinklys, felger og senkesett på bruktmarkedet her inne til en overkommelig penge- så jeg ville heller tenkt på den tekniske standen, framfor en "drømme e34"

På en så gammel bil, ville jeg heller funnet en i svært god teknisk stand, enn en med lav kilometer. Mange av e34 her til lands, er importert fra tyskland på slutten av 90tallet/begynnelsen av 2000tallet og det er sannsynlig at svært mange av de har feil km-stand.

Du må imidlertid forvente et forbruk på over 1l pr mil, og gjerne 1,5++ med 520i med automat og frisk kjøring. Du får derfor vurdere e36 318/320i også.

e36 318 fikk m42? Her var problemene som forgjengeren m40 sleit med, fikset. Det er derfor en bil som potensielt sett, vil la deg slippe billigere unna, men bilen er også langt mer kjip når det kommer til komfort. Men et godt alternativ, hvis du ser på total økonomi i bilholdet. De samme rådene med oljeforbruk, tidligere eiere/modifikasjoner etc. gjelder også her.

Sjekk gjerne ut "begagnatguiden" på autopower.se for utfyllende typiske feil for de aktuelle bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som folk sier så vil nok e34 eller e39 stå sterkt under de kriteriene, selv om e46 også begynner å ligge ganske lavt prismessig! om det er en konebil/bil nr.2 så trenger det jo ikke å være superutstyrt, sterk motor osv.. Men bilene jeg ville tittet på disse iallefall

*e34 520 eller oppover med m50-motor,

*e39 520 eller oppover

*e46 318 eller oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E36 318 TDS... Kvalitetsmessig ikke så bra, men slitesterk motor og enkel konstruksjon i chassis som gjør at du slipper å bruke titusen i understellsdeler når du skal feilsøke etter en lyd i understellet.. Finn en uten masse utstyr, lav kilometer og helst ikke senka eller ødelagt på mange måter, da har du enkel og grei bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter den siste. E48 318 preface. Beste bilen jeg har hatt.. fikk den ned på 05-06 ( kjørecomp. ) på langkjøring:) Enkel og god bil

Jepp, og uten sekserlyd og komfort fra 5serie.. Jeg mener hvertfall at e34 520/525 er mer bil for pengene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at oljen på girkassen er byttet, eller ta høyde for å gjøre det selv. En kostnad på 6-8000kr inkl mva. Da bør det meste være klart for en driftssikker .

Jeg fikk faktisk pris på bytte av olje på Automaten her om dagen, 3400,- med olje skulle de ha på Bavaria :D

Jepp, og uten sekserlyd og komfort fra 5serie.. Jeg mener hvertfall at e34 520/525 er mer bil for pengene..

Helt enig! E46 er pyton å kjøre uten f eks sports skinn og sekser, og med dette så koster de gjerne litt igjen. Men gode biler er dem og de er en mye mer moderene i konstruksjon en E34 som faktisk er ti år eldre enn E46.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke eid E46, så kan ikke si så mye om den modellen.

Derimot har jeg hatt E34 og nå en E39 og begge modellene liker jeg godt.

Siden E34 begynner å bli seriøst gammel og de fleste bilene er enten godt slitne eller entusiasteid og da rimelig dyre, ville jeg sjekka ut E39 som mange andre også foreslår.

Det er med forbehold om at du vil mekke litt selv som feks skifte radiator, tette litt pakninger på motoren osv selv. Delene er ikke dyre om du sjekker litt forskjellige butikker og det er en mye tryggere bil om noe skulle skje en E34 modellen. ( min 520 fra 91 hadde ikke airbag noe sted feks)

Tror ikke forsikringen er så horribel heller, noe som er verdt å tenke på.

Bensinforbruket er "solid" i byen, men med litt langkjøring osv kommer du deg rundt på ca 1 liter på mila.

Jeg skifta radiatoren min for 1850 kroner hvor verkstedet skulle ha 3000 for jobben + radiator, dynamo skifta jeg også for 2000 for en overhalt Bosch fra Koed (5-6000 for en helt ny omtrent) og så litt drivreimer og pakninger.

Kan du ikke fikse selv, kan bmw bli dyrt, men det gjelder nok alle biler.

E39 er i hvert fall en veldig komfortabel bil så om du liker det vil den modellen passe mye bedre enn E46

Du kan nok lett fikse denne bilen for noen tusenlapper selv, om du har sveiseapparat og litt plass å mekke på.

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=39548292

20 000 for en 523ia som har gått 195 000 feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...