Gå til innhold

Chip 320da e46 spm


snoppleif
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nylig godt til innkjøp av en 2000mod 320da, som jeg er meget fornøyd med så langt.

Bilen er chippet og selger sa at det va satt inn en boks i bilen. Så har det kommet meg for øret at dette ikke er bra for automatkassa, pga annen effektkurve i motor osv.

Hadde håpet at noen litt kyndige kunne kommet med litt info rundt dette, og belyst evt negativiteter rundt dette for meg :-)

Bilen er per dags dato gått 148.000km, og har vært chippet siden 137-138.000 km.

Patrick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Noen av disse boksene gjør ikke annet enn å lure bilen til å pøse på mer diesel og mer ladetrykk ved å manipulere railtrykksignal.

Problemet med slik "trimming" er at automatkassen ikke vet hvilket moment motoren har fordi dette blir regnet ut ved hjelp av dieselmengde etc men disse verdiene er forfalsket i en bil med jallaboks og dermed er momentet høyere enn automatkassen tror. Automatkasse gir beskjed til motor hjerne når den skal gire slik at motor slakker av i giringsøyeblikket men med en slik railtrykk boks så vil dette også bli feil pga falske verdier og motor slakker kanskje ikke nok av idet kassen skal gire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har nylig godt til innkjøp av en 2000mod 320da, som jeg er meget fornøyd med så langt.

Bilen er chippet og selger sa at det va satt inn en boks i bilen. Så har det kommet meg for øret at dette ikke er bra for automatkassa, pga annen effektkurve i motor osv.

Hadde håpet at noen litt kyndige kunne kommet med litt info rundt dette, og belyst evt negativiteter rundt dette for meg :-)

Bilen er per dags dato gått 148.000km, og har vært chippet siden 137-138.000 km.

Patrick

Godt spørsmål. Jeg har prøvd å få svar på det samme uten suksess. Har nylig kjøpt en 320 dat 2006 mod og har selv tunet den. Går som faen... Jeg har fått omprogramert bilens styringssystem direkte og ikke har ikke boks som deg. Jeg er vel 99% beroliget på at det går greit med automatkassen. Dels fordi min programvare skal ta hensyn til at det er automat og dels fordi jeg ikke grisekjører bilen. Hva er det forresten som har kommet deg for øret og hvem påsto det? Det jeg har hørt og klart å lese meg frem til er at det er betydelig mer skepsis til boksene enn det spesifikke tuningen av bilens styringssystem. Men jeg som deg ønsker litt mer feedback på dette. Er Bmw-automatkassene hardere kasser eller er det endel problemer med dem og oppstår problemene hyppigere med dem som er tunet? Vil gjerne også ha en teknisk utgreiing på hva som er mest belastende på automatkassene. Er det kickdown i lyskrysset eller er det høy belastning og turtall i høy hastighet som er belastende? Varm vs kald kasse. Osv osv... Kjør debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av disse boksene gjør ikke annet enn å lure bilen til å pøse på mer diesel og mer ladetrykk ved å manipulere railtrykksignal.

Problemet med slik "trimming" er at automatkassen ikke vet hvilket moment motoren har fordi dette blir regnet ut ved hjelp av dieselmengde etc men disse verdiene er forfalsket i en bil med jallaboks og dermed er momentet høyere enn automatkassen tror. Automatkasse gir beskjed til motor hjerne når den skal gire slik at motor slakker av i giringsøyeblikket men med en slik railtrykk boks så vil dette også bli feil pga falske verdier og motor slakker kanskje ikke nok av idet kassen skal gire.

Så det vil si at jeg bør kunne senke skuldrene med min BSR tuning da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har også en bil som er omprogramert og der skal momentet som girkassen tåler være tatt hensyn til. Disse jallaboksene tar ikke hensyn til dette. Da snakker jeg om de boksene som manipulerer railtrykksignal og kun det.

Hvor mye en automatkasse tåler kan sikkert diskuteres til sola går ned uten at noen har fasit på det. Det som uansett er et faktum er at de fleste havarier av automatkasser kommer av varmgang i kassen. En annen ting er at gammel olje og gammelt tett filter i kassen fører til lavere linjetrykk og mer glipping/sluring som igjen fører til fortere varmgang og havari så jeg personlig tror det er veldig viktig med vedlikehold på kassen og kjører selv 60.000km mellom hver flushing med olje og filterskift på kassen. Andre er overbevist om at trimming er den sikre død for en automatkasse noe jeg ikke tror stemmer.

Fikk selv beskjed om å unngå spinning og herjing og rivstarter ut av kryss i tillegg til skikkelig vedlikehold uavhengig av trimming eller ikke. Jeg har kjørt bilen min over 80.000km nå etter den ble omprogramert uten problem med automatkasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende og flott svar hpi :-)

Hvor er disse boksene lokalisert? Jeg vil gjerne finne ut hvilken jeg har, for igjen finne ut om det er av jallatypen eller noe som anses av skikkelig kvalitet. Selv om det er en 13 år gammel bil, har den enda ikke rullet 150km og jeg ønsker å ta vare på den etter beste evne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips är kort och gott att skippa diesel boxar då alla lurar systemet och massa konstigheter kan uppstå.

Skaffa istället ett bra program till bilens egna Ecu, dvs chiptrimning.

Jag driver med chipning i Sverige och kan svara på lite spörsmål hvis någon funderar över hur det funkar.

Kan ordna bra pris på riktig chipning, bara skicka mig PM.

Mvh A.Fekzen

Sthlm, Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende og flott svar hpi :-)

Hvor er disse boksene lokalisert? Jeg vil gjerne finne ut hvilken jeg har, for igjen finne ut om det er av jallatypen eller noe som anses av skikkelig kvalitet. Selv om det er en 13 år gammel bil, har den enda ikke rullet 150km og jeg ønsker å ta vare på den etter beste evne.

Bare hyggelig, har selv en 13 år gammel 530Dat og den tas også vare på ja :-)

Her skriver BSR litt om forskjellen på tuning og powerbokser :

http://www.bsr-tuning.no/om/ekte-diesel-optimering/

Her er en video:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til kvaliteten eller prisen til BSR så det tør jeg ikke mene noe om men selv fikk jeg bilen omprogramert med software fra Flissundet og mener jeg betalte ca 8000,-

Har fungert meget bra i over 3 år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo meddele at min 04 mod automat ikke taklet dette så bra. Iallefall det jeg har fått høre etter at converteren røk på girkassa. Nå har jeg en GM kasse og har hørt/lest at ZF kassene vistnok skal takle dette bedre? usikker

Så for min del så blir det ikke mer chipping med denne bilen. Ble 30 lapper ut av vindu! :roll:

Kentho

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende og flott svar hpi :-)

Hvor er disse boksene lokalisert? Jeg vil gjerne finne ut hvilken jeg har, for igjen finne ut om det er av jallatypen eller noe som anses av skikkelig kvalitet. Selv om det er en 13 år gammel bil, har den enda ikke rullet 150km og jeg ønsker å ta vare på den etter beste evne.

Trenger ikke finne ut hvordan type du har, siden alle tuningbokser gjør det samme. Altså kast driten, og send Fekzen pm om tilbud!

Du kan finne den nesten hvor som helst, men ofte legges de der det er plass på sidene eller under toppdekselet.

Se etter en boks tilkoblet en ledning, slik som her:

image_17156_big.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo meddele at min 04 mod automat ikke taklet dette så bra. Iallefall det jeg har fått høre etter at converteren røk på girkassa. Nå har jeg en GM kasse og har hørt/lest at ZF kassene vistnok skal takle dette bedre? usikker

Så for min del så blir det ikke mer chipping med denne bilen. Ble 30 lapper ut av vindu! :roll:

Kentho

Hva var det den ikke taklet? Powerboks eller skikkelig tuning? Hvordan vet du at dette ikke hadde hendt med original bil? Ikke for å kverulere dette jeg er bare oppriktig interessert i noe som helst dokumentasjon på at trimming var skyld i havariet ditt og at det ikke hadde hendt med original bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo meddele at min 04 mod automat ikke taklet dette så bra. Iallefall det jeg har fått høre etter at converteren røk på girkassa. Nå har jeg en GM kasse og har hørt/lest at ZF kassene vistnok skal takle dette bedre? usikker

Så for min del så blir det ikke mer chipping med denne bilen. Ble 30 lapper ut av vindu! :roll:

Kentho

Et annet oppfølgingsspørsmål blir da hva er en gm kasse og hva er en zf kasse og hvordan finner man ut hva man selv har....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...