CrZyWiz Skrevet Februar 27, 2013 Share Skrevet Februar 27, 2013 Ikke faen om jeg hadde kjøpt en toliters bensinbil uten turbo. Enten opp i motorstørrelse, eller diesel.Skulle jeg hatt en E92, ville jeg aldri valgt diesel. Men, aldri noe mindre enn en 325i i bensin. Om man på død og liv må ha en E92 320, velg diesel. Eller om man må ha diesel, ikke velg E92. Skulle du fått et turbohavari, har du spart inn det på å fylle diesel forresten. Jeg har foreløpig ikke knerta turboen på to dieselbiler jeg har eid, så om det hadde skjedd nå ville jeg nok allikevel tjent på å ha diesel kontra tilsvarende bensin. Når det er sagt, synes jeg det er synd at diesel er det som er billig og fornuftig i Norge. Det fjerner mye av sjarmen i enkelte biler Den der må du lengre ut på landet med. Vil gjerne se deg vise regnestykket ditt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SofaKingFresh Skrevet Februar 27, 2013 Share Skrevet Februar 27, 2013 Er sportsbil en som går fort, eller morsom å kjøre? Min 320i er for all del ingen sinke mee sine usle 170hk. Ikke er den en M3 heller, men det var jwg klar over mår jeg kjøpte min for 2, 5 år siden, da de fortsatt var dyre. Derfor ble det en bensin, iom at den var i mærdistriktet, var ålreit priset osv. Jeg ville ha meg en av de peneste bilene BMW har produsert, og jeg skulle ha meg en "cruiser". Senk, felger og andre små oppgraderinger har gjort bilen mer eller mindre morsom på svingete veier med strikkmotoren sin. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spax_thomas Skrevet Februar 27, 2013 Share Skrevet Februar 27, 2013 Den der må du lengre ut på landet med. Vil gjerne se deg vise regnestykket ditt To like biler som er akkurat likt tatt vare på og likt kjørt i 150 000 km: Bensinbilen: 15 000 mil * 0.9 ltr pr. mil = 13 500 ltr bensin. 13500 ltr bensin * 14 kr/ltr = 189 000 kr i drivstoff Dieselbilen: 15 000 mil * 0,7 ltr pr.mil = 10 500 ltr diesel. 10 500 ltr diesel * 14 kr/ltr = 147 000 kr i drivstoff 189000 - 147000 = 42000 kroner. Man har altså med disse tallene 42000 kroner å bytte turbo om den ryker på 150 000 km, som er det mange regner som turboens levetid. Så skal jeg forklare deg tallene jeg har kommet fram til her er det bare å rette på det som er feil. Jeg har tatt i litt når det gjelder dieselbilen, og holdt igjen når det gjelder bensinbilen. Jeg har ikke brukt mye energi på å finne fram til dette, men regner med at en 2liter e92 bruker 0,9 på mila. Og så tar jeg i litt med å si at en 2liters diesel bruker 0,7 på mila.(dette er kanskje litt å ta i, men dette er for å illustrere et eksempel) Jeg har også tatt drivstoffprisene som er fra i dag på dinside. Bensinprisene jeg har tatt er sånn ca midt på treet av alle, mens jeg har tatt den dyreste dieselen som var der. Det ble ganske likt, så da tok jeg utgangspunkt i at diesel og bensinpris er helt like i 150 000 km. (altså 14 kr) Så vet vi fra før at i realiteten er stort sett dieselen en del billigere enn bensin pr liter, og det pleier som regel å være større differanse på forbruket. Jobb gjerne med svakhetene på regnestykket mitt. Jeg har gjort overslag på dieselen, så det er mye å gå på der. Altså, 42 000 kroner er minimum av hva man sparer på å kjøre en tilsvarende dieselbil. Om det koster 42k å bytte turbo..... da er det status quo(i følge regnestykket mitt med lik literpris på diesel og bensin) Men, jeg ville fortsatt aldri hatt en E92 i diesel bare så det er sagt EDIT: Litt omregning fra forrige gang da jeg fant gjennomsnittsforbruk på begge motorene. 0,49 på diesel og 0,63 på bensin. Da fikk jeg til slutt 29400, altså har man MINIMUM 30 000 å bytte turbo for. Det er fortsatt regnet 14 kroner for begge typer drivstoff. Bensinen her er ganske gjerrig, så det blir ikke et så bra eksempel som på noen andre modeller. Så jeg skal svelge litt det jeg sa, da det blir rimelig hipp som happ med disse motorene (kun i forhold til regnestykket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Februar 27, 2013 Share Skrevet Februar 27, 2013 Men hvor mange av oss som kjøper en bruktbil kjører 150 000 km? Si at du kjøper en bruktbil, og kjører 15 000 i året. Deretter får havari etter 1 år, hvordan ser regnskapet da ut? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spax_thomas Skrevet Februar 28, 2013 Share Skrevet Februar 28, 2013 True. Er vel mer reelt med en nybil. Om man skal ha den i 150 000 km Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Februar 28, 2013 Share Skrevet Februar 28, 2013 Regnestykket over er høyst hypotetisk. Dessuten er ikke 30000kr mye penger når man fordeler det på 10 år. (hvilket det blir med en normal kjørelengde). At tolitersdieselen er eksponert for registerhavari bør også tas med i beregningen sånn sett, selv om det er delte meninger om hvor utbredt dette faktisk er. Bensinmotoren har coilproblemer, men disse koster 500kr/stk, og er temmelig enkle å bytte i sammenligning. E92 320i er en kjempefin pakke om man ikke er besatt av sekserlyd, slik som meg. Ytelsen og karakteristikken er det ingenting å si på. den kler bilen godt. Vel å merke med manuell kasse. 320d vil nok oppleves som sprekere i daglig bruk men i min bok er det likevel en forferdelig motor. Fæl gange (ikke så ille som VAGs gamle 1,9 dog), ikke spesielt snill på drivstoff (0.65-0,7 på blandet kjøring med fruens 120ia), og veldig masete på småkjøring. Det beste tipset til trådstarter er uansett å prøvekjøre begge alternativene, og handle det han trives best med. Økonomisk sett er det ikke mulig å si hva som vil lønne seg, så da må man vektlegge personlige preferanser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 28, 2013 Share Skrevet Februar 28, 2013 Jeg mener at man idag bør tenke seg godt om før man velger hva slags drivstoff en ny bil skal kjøre på. Viktigst er selvfølgelig personlige preferanser... hva man trives best med, men det er også økonomiske forskjeller. Utfordringen er imidlertid at den direkte økonomiske forskjellen er mye mindre enn den var for la oss si 7-8 år siden. Dette betyr at man må kjøre mye lenger med en dieselbil for å oppnå en signifikant økonomisk gevinst. Jeg vender tilbake til eksempelet med E9x 320d vs. 320i (2012 modeller). Den direkte gjennomsnitlige forskjellen ved blandet kjøring er 0,17 liter/mil. For 7-8 år siden var til sammenligning forskjellen på E46 320d og 320i 0,32 liter/mil... altså en relativ endring på nesten 50%. Hvis man legger til at prisforskjellen på 1 liter drivstoff i perioden også er redusert med ca. 50% (fra ca. 2 kroner forskjell til 1 krone her i Danmark) forstår man at bensinbiler idag er økonomisk langt mer konkurransedyktige mot dieselbilene enn de var. I tillegg kommer det faktum at mange bensinbiler idag også har motorer med ladeluft som medfører at den opplevde forskjellen mhp. dreiemoment og mellomakselerasjoner er minimal i forhold til hva den var da f.eks E46 var på markedet. Dette betyr imidlertid at vedlikeholdskostnadene også ganske sikkert kommer til å øke om noen år når de nye bensinbilene får noen kilometer på telleren. Enkelte moderne bensinmotorer er idag mer teknisk avanserte enn tilsvarende dieselmotorer og den regningen kommer før eller siden. Jeg tror derfor at det totale regnestykket når det gjelder vedlikehold (service, motorproblemer, bytte av turbo/kompressor etc.) blir nogenlunde det samme for begge motorvariantene. Tilbake står altså direkte drivstoffkostnader samt subjektive preferanser vedr. kjøreopplevelsen. Når den gjennomsnitlige forskjellen ved blandet kjøring kun er rundt 0,20 liter/mil skal man kjøre relativt langt før gevinsten blir betydelig ved å kjøre en dieselbil. Bensinbilen: 15000 mil * 0.64 ltr pr. mil = 9600 ltr bensin. 9600 ltr bensin * 14 kr/ltr = 134400 kr i drivstoff Dieselbilen: 15000 mil * 0,47 ltr pr.mil = 7050 ltr diesel. 7050 ltr diesel * 14 kr/ltr = 98700 kr i drivstoff 134400 - 98700 = 35700 kroner over 150000 Km... eller ca. 12000 kroner over 50000 Km. Man skal ikke kjøpe mye ekstrautstyr til bilen før vinningen går opp i spinningen. Konklusjon... kjøp den bilen du har lyst til... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spax_thomas Skrevet Februar 28, 2013 Share Skrevet Februar 28, 2013 I dette tilfellet en bensin, da dette er en coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VegardB Skrevet Mars 1, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 1, 2013 Hehe, her var det mykje meiningar, men ser ut til at det blir ein bensin med manuell ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå