Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet
Mange kokker og mye søl det var her da...

Parklys + grøftelys = kun tillatt i dagslys.

Nærlys ("hovedlys") + grøftelys = kun tillatt i spesielle tilfeller (feks ved tett tåke eller kraftig nedbør), men ikke i hastighet over 30 km/t.

Ganske enkelt å forholde seg til - er det lyst ute, bruk nærlys eller park+grøft. Er det mørkt ute, bruk nærlys.

Ovennevnte var meget ryddig sagt :-)! Men for ikke å avslutte helt enda ;-)... du nevner 30km/t, er dette hjemlet i loven?

Skrevet
Mange kokker og mye søl det var her da...

Parklys + grøftelys = kun tillatt i dagslys.

Nærlys ("hovedlys") + grøftelys = kun tillatt i spesielle tilfeller (feks ved tett tåke eller kraftig nedbør), men ikke i hastighet over 30 km/t.

Ganske enkelt å forholde seg til - er det lyst ute, bruk nærlys eller park+grøft. Er det mørkt ute, bruk nærlys.

Ovennevnte var meget ryddig sagt :-)! Men for ikke å avslutte helt enda ;-)... du nevner 30km/t, er dette hjemlet i loven?

Er det tåke og en skal bruke tåkelysene skal hovedlys slås av. En skal kun ha 2 kjørelys av gangen (Pluss parklys selvfølgelig). Hovedlysene lyser rett i tåka/nedbøren slik at en blender seg selv. Tåkelysene er derfor plassert lavt for å lyse "under" tåken. Det er derfor ikke lov å kombinere nærlys med tåkelys.

Forstår ikke at så mange skal rote med dette? Reglene er forsåvidt enkle:

kun 2 kjørelys av gangen:

Nærlys alene med parklys/angeleyes, eller tåkelys i kombinasjon med parkeringslys/angeleyes.

Når det er mørkt skal kun hovedlys og parkeringslys benyttes. Eventuelt med fjernlys i tillegg. Kjører man med fjernlys på har man faktisk lov til å bruke tåkelys samtidig, men siden de lyser 30 meter foran bilen har de liten eller ingen hensikt og lyser opp et felt foran bilen som gjør at en får dårligere syn lenger fremme hvor en trenger der.

Jeg bruker å vri om fra tåkelys og park til hovedlys og park når gatelysene slås på.

Samtidig skal det sies at etter adaptive lys kom på bilene har lovene med lysbruk blitt noe foreldet, da bilen selv slår på både 3 og 4 lys av seg selv i lavere hastighet og dette er jo et system som er godkjent i eu.

Skrevet
Tåkelys

Det er ikke tillatt å ha flere enn 2 tåkelys.

Det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys.

Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid.

Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t).

Står her. Svart på hvitt fra vegvesenet. Nærlys og tåkelys er ikke lov sammtidig. Det betyr jo ikke at det er lov noen gangr.

Det er som mexos sier. Skal tåkelys på. Så skal nærlys av. Uansett vær.

Grunnen til det er at nærlysene bare lyser opp tåka foran bilen. Og du ser bare tåke.

Tåkelyset lyser lavt (under ditt synsfelt i tåken) slik at tåken ikke lyser opp.

Grunnen til at tåkelys ikke skal benyttes på natten er at de lyser kort. Og du ser ikke så godt hva som skjer langt fremme.

I kombinasjon med nærlys skjer faktisk det samme. Det lyser langt frem. Men tåkelysene er nermere og oppfattes da sterkere. Dette gjør at man fokuserer mest det det er mest lys. Og man oppfatter ikke hva som skjer langt borte der det er dårlig lys. Det skjer selv om man tror man har fokus lamgt borte. Våre øyne fokuserer selv der det er lettest og se (Mest lys).

Dette er forsket på, og det er nok en grunn til at låven er sånn.

Skrevet
Fra en av våre lesre har vi fått spørsmål om man kan benytte tåkelys sammen med nærlys ved tett tåke? Til det er å si at det ikke er anledning i det hele tatt å benytte nærlys og tåkelys sammen. Det er enten eller. Dette følger av trafikkreglene § 15 nr 5 hvor det står "Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys".

Et tilleggspørsmål ble så om hva med tett tåke og mørkt? Er det tilstrekkelig å bruke bare nærlys/fjernlys da? Til det er å si at fjernlys kan faktisk benyttes sammen med kurve-/tåkelys. Dette har en Lagmannsrett kommet frem til. Ellers må man velge. Når man benytter kun kurve-/tåkelys forutsettes det at man kjører meget sakte.

§ 15. Bruk av lys

1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent.

2. Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet. Det samme gjelder ved møte med jernbanetog, sporvogn eller fartøy som føres langs vegen.

3. Nærlys skal nyttes når fjernlys ikke er påkrevd eller ikke er tillatt brukt.

4. Parkeringslys skal være tent under stans eller parkering på veg når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

Fjernlys eller nærlys må ikke være tent under stans eller parkering som nevnt i første ledd.

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.

Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

6. Denne paragraf gjelder så langt den passer også for fører av sporvogn.

0 Endret ved forskrift 14 des 2001 nr. 1413 (i kraft 1 juli 2002).

Skrevet
Er jo det som ble sagt helt til Clevion kom :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Eh? Han som kom først, sa at det var lov med tåke i hvilken som helst kombinasjon så lenge det er lyst, noe det ikke er.

Som jeg sa, også som de andre sa etter meg, tåkelys og nærlys på dagtid er ikke lov. Ikke om kvelden eller natten heller. End of discussion.

Skrevet
Men ikke om kvelden/natta.

Er jo det som blir sagt her. Regner nesten meg, ihvertall jeg, at med snakk om angeleyes så mener folk at det er parklys.

Vet ikke om du svarte på mitt innlegg, men altså og ha på kjørelys (nærlys) og ha på tåke/grøfte/kurvelys samtidig på dagen, kvelden eller nattan, generelt egentlig, det er ulovlig. Men, parklys (Angel Eyes på BMW) med tåke/grøfte/kurvelys er lov om det er dag, kveld eller natt, men du får jo ikke samme sikten om nattan vis du kjører med tåkelys, så om kvelden/natten så kjører man med nærlys, og ingenting mer. Jada, det går, men møter du på en politikar som hater at folk kjører med tåkelys og kjørelys, så tar han deg. Snakker av erfaring, heldigvis fikk jeg bare advarsel.

For det første er det INGEN som har hevdet at det var lov å kjøre med nærlys og tåkelys, før du kom her.

Og for det andre, så har du helt feil. Du har ikke lov å kjøre med park og tåkelys når det er mørkt.

Skrevet
Men ikke om kvelden/natta.

Er jo det som blir sagt her. Regner nesten meg, ihvertall jeg, at med snakk om angeleyes så mener folk at det er parklys.

Vet ikke om du svarte på mitt innlegg, men altså og ha på kjørelys (nærlys) og ha på tåke/grøfte/kurvelys samtidig på dagen, kvelden eller nattan, generelt egentlig, det er ulovlig. Men, parklys (Angel Eyes på BMW) med tåke/grøfte/kurvelys er lov om det er dag, kveld eller natt, men du får jo ikke samme sikten om nattan vis du kjører med tåkelys, så om kvelden/natten så kjører man med nærlys, og ingenting mer. Jada, det går, men møter du på en politikar som hater at folk kjører med tåkelys og kjørelys, så tar han deg. Snakker av erfaring, heldigvis fikk jeg bare advarsel.

For det første er det INGEN som har hevdet at det var lov å kjøre med nærlys og tåkelys, før du kom her.

Og for det andre, så har du helt feil. Du har ikke lov å kjøre med park og tåkelys når det er mørkt.

Tåkelys/grøfte lys W/E, er fult lovlig om dagen, uansett kombo, men strengt forbudt om natta. da blir det 2000,- i bot, (vet av erfaring)

Så han sa ikke med at "tåkelys/grøfte lys whatever er fult lovlig om dagen uansett kombo", det vil med andre ord si, at han sier at det ER lov med tåkelys og nærlys om dagen, men ikke om natten, ergo, DU tar feil, JEG tar ikke feil.

Nummer 2, så kan du gjerne hoste opp et sted der det står at kjøring med park og tåkelys om natten IKKE er lov, for det så IKKE jeg når jeg leste gjennom på statens vegvesen.

Skrevet

Nummer 2, så kan du gjerne hoste opp et sted der det står at kjøring med park og tåkelys om natten IKKE er lov, for det så IKKE jeg når jeg leste gjennom på statens vegvesen.

Skrevet

Jeg sa heller ingenting om dagtid, men når det er mørkt. Skjønner at det er vanskelig pg forstå når flere ikke leser hva jeg skriver.

Skrevet

På dagtid er det lyst ute. Da er det lov med tåkelys.

Når det ikke lenger er dagtid. Blir det mørkt ute. Da er det ikke lov lenger.

Om du ringer statens vegvesen og spør. Så sier de at du kan følge gatebelysningen. Når lys langs veien skrus på er det mørkt. Da skal tåkelys av.

Telefonnummer:

02030*

*Kr. 0,59 i oppstart og kr. 0,39 pr.min. inkl. mva. Fra mobiltelefon gjelder egne takster som varierer med operatør og abonnementstype (se de enkelte operatørenes nettsider).

Skrevet

Når jeg møter bilister med nærlys og tåkelys/grøftelys får de langlys i retur.

Det er utrolig at politiet ikke er mer aktive med å bøtelegge folk som kjører med ulovlige lys når de har kontroller, det er fristende å anmelde politimesteren for tjeneste forsømmelse.

Bøtesatsen for og kjøre med ulovlige lys er høyere enn å kjøre uten belte eller bruke mobil så politikerne anser det som mer alvorlig men politiet gir faen.

Ser at de fleste med ulovlig lysbruk kjører SUV, Audi og BMW

Skrevet
Når jeg møter bilister med nærlys og tåkelys/grøftelys får de langlys i retur.

Det er utrolig at politiet ikke er mer aktive med å bøtelegge folk som kjører med ulovlige lys når de har kontroller, det er fristende å anmelde politimesteren for tjeneste forsømmelse.

Bøtesatsen for og kjøre med ulovlige lys er høyere enn å kjøre uten belte eller bruke mobil så politikerne anser det som mer alvorlig men politiet gir faen.

Ser at de fleste med ulovlig lysbruk kjører SUV, Audi og BMW

Ikke meningen å være ekkel her, men jeg forstår ikke helt frustrasjonen... selv ved regnvåt asfalt og møtende bil med nærlys og tåkelys, har jeg på mine tre år langs veien aldri blitt plaget (blendet) av slik lysbruk (med mindre jeg stirrer inn i lysene, da).

Skrevet

Det plager somregel meg også. selv om jeg ikke stirrer på lysene.

Om man stirrer på lysene på møtende bil blir jo til og med nærlys plagsomt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...