Gå til innhold

Bremseskiver 525d/F11 skiftet 4gg på ett år. Hva er feil?

Halco
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har de siste ukene purret endel på telefon og mails til BMW Norge i Oslo og til BMW-verkstedet Jæger Sentrum her i Bergen, og forklart at det dessverre går mot heving av kjøpet, og at verkstedsloggen som jeg har kopi av viser at saken er vanntett ihht Forbrukerkjøpslovens §er om heving av kjøp. Det har heldigvis gitt resultater.

Så nå når bilen igjen rister og bærer seg under oppbremsing, og Jæger igjenskifte skivene på alle fire hjul for 4.gang på under 10 måneder (!!) har Jæger fått "klarert" sentralt (Tyskland?, Oslo?) at de samtidig med skivene denne gang også skifter begge casterstagene med foringer på forhjulene (foringene sitter fast så hele staget må skiftes). I tillegg har de besluttet intet mindre enn å "oppgradere" til kraftigere bremser, dvs skiver og calipere på alle fire hjul skiftes.

Det måtte hele fire ganger fire skiveskift før BMW innså at problemet lå et annet sted enn i skivene. Så da kan jeg egentlig ikke være annet enn fornøyd. Så langt. Nå har de åpenbart bestemt seg for å fikse feilen, og det vil jeg gi dem ros for, selv om de har oppført seg irriterende halvbevisstløse tidligere.

Bilen skal inn over påske, og så får jeg noen spennende månder før jeg forhåpentligvis kan nyte bilen med lave skuldre.

Jæger trodde ikke feilen lå i skjevt nav/spindel eller slarkne hjullagre, for det har de målt og kontrollert med sitt nyinnkjøpte superduper måleapparat. Og de trodde heller ikke at slarkne støtdemperfester eller andre foringer i hjulopphenget kan føre til kast i skivene.

Casterstagsforingene var også deres usual suspect fordi unødig bevegelse i foringene her gir "vridning" av skivene i caliperne (slakk i spissingenen gir til sammenligning kun mer ensidig press på press på ett av stemplene i caliperen). Det er jo logisk, for casteren vinkler med størst konsekvens for caliperne.

Det jeg ikke forsto var at F10/F11 ikke har casterstag på bakhjulene, kun justering av spissing. Hvordan finjusteer man caster bak da? Er den låst fra fabrikk?

Uansett, nå er jeg glad for at BMW nå trøkker på for å fikse feilen, og håper at kuren funker. Etterhvert som problemet og BMWs forslag til utbedringer har modnet i hodet mitt så har jeg fått mest tro på at skifte av alle caliperne kanskje er det mest sannsynlige - i dette tilfellet, ettersom samtlige fire hjul utvikler skivekast.

Takker til alle her som har bidratt med tips og råd underveis. Det har roet nervene og har vært gull verdt når jeg har snakket med BMW-ekspertene på telefon.

Kommer tilbake med mer info utover våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at BMW tar tak i dette, noe bekymringsverdig at du må gjennom mølla 3-4 ganger før de oppfatter at det kan være noe annet som forårsaker problemene. Jeg er selv flymekaniker (30 års erfaring) og her har vi noen andre rutiner å jobbe etter, men kostnadene er også høyere da :-).

Det kan faktisk hende at denne saken har blitt løst første gangen med et annet BMW verksted, man ser seg fort blind.

Jeg er spendt på veien videre, håper nå at det er endeks på denne saken.

Lykke til og ikke minst GOD PÅSKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de sier at problemet er utbedret tre ganger kan du kreve omlevering, hvis de kaller det reparasjonsforsøk har de sitt på det rene..

Har hatt samme problem med en bil, da dreide jeg skivene på bilen. Virker som det hjalp, men er ikke så lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har en opplagt sak hvis feilen skulle dukke opp igjen i løpet av våren, og jeg ønsker å heve kjøpet. Bilen er 18 måneder gammel og kun kjørt 33.000km. Kjørecomputeren viser normalt kjøremønster og bilen er skadefri. Når en slik bil må på verksted hele seks ganger i løpet av ti måneder med samme bremsefeil (hugger og vibrerer pga kast i skivene++), og verkstedet ved hver av de seks anledningene innrømmer feilen og hver gang skriver i loggen at det er samme type bremsefeil som sist, da har verkstedet beviselig fått "mer enn rimelig anledning til å utbedre feilen".

Og slik Forbrukerkjøpsloven er pr idag har jeg som kjøper i dette tilfellet rett til å heve kjøpet, hvis jeg ønsker det. Om verkstedet velger å beskrive eget arbeid som "forsøk på feilretting" eller annet er helt irrelevant. Det er nettopp slikt tåkeprat og trenering loven skal beskytte oss forbrukere mot.

For å være helt sikker gikk jeg gjennom saken og verkstedsloggen med en jurist hos NAF etter tredje skiveskiftet i januar, og hun var krystallklar på at jeg hadde all rett på min side. Og nå skal skivene skiftes for fjerde gang...

Men dritt heller, nå tenker jeg ikke på annet enn at Jæger selvfølgelig klarer å fikse bilen. Tror ikke BMW-systemet tåler å være bekjent av å bli rammet av Forbrukerkjøpslovens §15-§16-§30-§32 om heving av kjøp, fordi de ikke klarer å utbedre noe så vesentlig som en bremsefeil. Så dette må gå bra.

Ellers må jeg få lov til å skryte litt av bilen. For meg og kompisene mine som har kjørt bilen er den ikke bare en "ny bil" i rekken, men en helt ny måte å kjøre bil på. Medstyrende bakaksel gjør den like smidig som 1-serie i parkeringshus og tett bytrafikk. Og i sport-modus er den (nesten) like kjøreglad på svingete veier som madammens 318i. Og i comfort-mode med rekkesekser diesel og 8-trinns automaten er den som en 7-serie cruiser eller et duvende flak fra over dammen, med et behagelig lydbilde som fra en kultivert V8 bensin sugemotor.

Men det som imponerer mest med bilen er den herlige aksellerasjonen som jeg tror man kun får med rekkesekser diesel og automatkassen. Jevnt og kraftig skyv helt nede fra 1200/r, med et veldig spesielt lydbilde som både dempes og kultiveres under pådrag. Noe slikt har jeg aldri hørt fra en motor før. Den blir bare stillere og nydeligere jo mer den presses. Dette er noe som fremdeles fascinerer meg hver dag.

Jeg tror F10/F11 må være det største kvantespranget i premium mellomklassen siden MB kom med W123 i 1978. Ja, jeg vet at mange er kritiske til sedat fjæring og ufølsom styring, og at modellen har mistet for mye av det sportslige 5-serie arvestoffet. Men det den har er i hvertfall suverent mye bedre (etter mine preferanser) enn alt annet jeg prøvekjørte før kjøpet.

Hvis bremsene går i orden kan jeg ikke tenke meg at den noengang blir skiftet ut.

Og til flymekanikeren kan jeg nevne at jeg for nøyaktig 30 år siden avtjente verneplikten som tekniker på 331 skv i Bodø. Der lærte jeg endel om sjekklister, toleranser og avvikshåndtering som får dagens bilverksteder til å fremstå som smier. Enig der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underlig problem. Skulle bare mangle at BMW tar tak i dette. Syns ikke det er noe å applaudere for. Også pinlig at verkstedet ikke innrømmer når de mangler teknisk kompetanse.

At de bytter til "oppgraderte" bremser syns jeg er mystisk med tanke på at dette er et totalt ukjent problem, og befatter ikke andre 5-seriekunder.

Skulle problemet oppstå på nytt bør du absolutt heve kjøpet. Viktig å være klar over at bilen en gang skal selges, og da er det veldig surt å sitte på en mandagsbil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Beklager, men jeg kan ikke dy meg. I går var bilen innom verkstedet igjen for å få fire nye skiver. Og denne gangen skulle de som nevnt også skifte alle fire caliperne. Og alt skulle ett nummer opp i dimensjon.

De fikk bilen greit opp på bukken, og de fikk også skrudd av alle fire skiver og calipere. Men da de skulle sette på de nye skivene og caliperne oppdaget de at delene ikke var komplette. De manglet bla noen braketter som caliperne festes i. Er det mulig? Sist vår hadde de bilen på bukk i tre hele dager for et skiveskift. Også den gang pga problemer med logistikken.

Som glad amatørmekker i gamle dager husket jeg i hvertfall alltid å forsikre meg om at jeg hadde nye deler klare før jeg gikk i gang med demontering.

Jeg har ikke bare fått en mandagsbil. Jeg har også fått et mandagsverksted.

Nå må jeg vente en uke på postmann pat før de kommer videre. Utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du orginale eller uorginale felger? Har vært bort i samme problemet med en F11 selv, der problemet kom pga uorginale felger med dårlige plastikk senterringer, disse ble liggende imellom felg/nav som skapte små nok vibrasjoner til at skivene ble ødelagt allerede etter 2 uker etter nye skiver og klosser ble montert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opshaug:

Skivene skiftes nå for 4.gang på 18 måneder/36.000km. Jeg har orginale sommerfelger og uorginale vinterfelger, men kastene har oppstått med begge felgene, også de orginale. Skiftet skiver i mai i fjor og måtte skifte igjen i september, dvs hadde da kun kjørt med orginale felger. Og nå må jeg skifte igjen etter skiftet i januar, dvs har denne gangen kun kjørt med de uorginale felgene.

Men du har et poeng, for verkstedet krever nå at jeg har de orginale felgene på bilen etter kommende skiftet av skiver, calipere og stag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...