quandt1960 Skrevet Mars 11, 2013 Skrevet Mars 11, 2013 Samboeren min satt seg i bilen og skulle til å kjøre av gårde og plutselig bare eksploderte glasstaket på min E91N. Ufattelig kjipt men samtidig er jeg sjeleglad det ikke skjedde i fart! Trodde virkelig panoramatakene til BMW var laminert siden de er så store og kan medføre store skader på de insatte ved en roll-over selv om crashsensoren lukker undertaket automatisk ved en crash. Har sett et annet tilfelle her på bimmers på en E61 og der skjedde det i fart med to små barn bak i bilen. Hadde det vært tilfelle så hadde jeg faktisk saksøkt BMW. Selv om jeg har BMW kjært så har jeg mine aller mest kjær. Har noen andre bimmersfolk opplevd lignende? Forsikringen min dekker det bare på kasko og jeg har ennå ikke snakket med forhandleren (Sandven AS) på om de vil dekke dette siden det skjedde plutselig uten ytre påvirkning, det er herdet glass og hvis det er montert riktig på fabrikken så skal det bare ikke kunne eksplodere på den måten. I utgangspunktet omfatter ikke garantien glasskader. Kun det fremre glasset koster nesten 6000 så har en jobben i tillegg. Tipper det vil koste minst 10000 å fikse det men aller mest reagerer jeg på at BMW designer et glasstak uten at det er laminert. Glassbitene var dritskarp og hvis dette hadde skjedd i fart så tør jeg ikke tenke på konsekvensene! Heldigvis så var undertaket igjen slik at glassbitene ikke er over hele j***** kupen..
warg Skrevet Mars 11, 2013 Skrevet Mars 11, 2013 Dette burde være en garantisak ja. Snakk med forhandler og ta det derfra.
quandt1960 Skrevet Mars 12, 2013 Forfatter Skrevet Mars 12, 2013 Har levert bilen hos BMW verksted idag tidlig og de skal sende inn goodwill søknad til BMW. Forsikringen min (Enter) er helt ubrukelig og de dekker ikke glasstak så jeg må isåfall ta det rett på kaskoen. Gjensidige derimot dekker det selvsagt så jeg kommer til å bytte forsikring tilbake til Gjensidige asap. Utrolig kjipt. De fleste andre bilfabrikanter har glasstak som er laminert og til og med sterkere enn fronruten. At BMW tydeligvis har valgt en så dårlig løsning er hårreisende.
Bellen Skrevet Mars 12, 2013 Skrevet Mars 12, 2013 Dette er soleklart en reklamasjonssak siden bilen din er under 5 år gammal. Drit i forsikringsselskap og "goodwill" brev til bmw. Ta bilen til bmw, der den blei kjøpt som ny og forlang at dei tar dette på reklamasjon. Og stå på dine krav.
quandt1960 Skrevet Mars 12, 2013 Forfatter Skrevet Mars 12, 2013 Ja nå har jeg fått endelig svar fra Sandven AS. De vil selvfølgelig ikke dekke dette og eneste håpet som gjenstår er at BMW godkjenner goodwill forespørselen. Skjønner egentlig ikke hvorfor da dette skjedde helt uten forvarsel og ytre påvirkning. Er rimelig skuffa over de og kommer nok til å handle direkte fra BMW i fremtiden selv om de nok er av samme ulla hele gjengen. Fant en annen sak som er lik men mye mer skummel med små barn involvert. Det er helt utrolig at BMW velger å ikke laminere disse rutene. Spesielt i et så steinete land som Norge. -> http://bmwguiden.no/forum/viewtopic.php ... &view=next I dag sa jeg hvertfall opp den elendige forsikringen de solgte meg hos Enter og gikk tilbake til Gjensidige. Håper uansett at ikke andre opplever dette.
CrZyWiz Skrevet Mars 12, 2013 Skrevet Mars 12, 2013 Ja nå har jeg fått endelig svar fra Sandven AS. De vil selvfølgelig ikke dekke dette og eneste håpet som gjenstår er at BMW godkjenner goodwill forespørselen. Skjønner egentlig ikke hvorfor da dette skjedde helt uten forvarsel og ytre påvirkning. Er rimelig skuffa over de og kommer nok til å handle direkte fra BMW i fremtiden selv om de nok er av samme ulla hele gjengen.Fant en annen sak som er lik men mye mer skummel med små barn involvert. Det er helt utrolig at BMW velger å ikke laminere disse rutene. Spesielt i et så steinete land som Norge. -> http://bmwguiden.no/forum/viewtopic.php ... &view=next I dag sa jeg hvertfall opp den elendige forsikringen de solgte meg hos Enter og gikk tilbake til Gjensidige. Håper uansett at ikke andre opplever dette. Og du fortsetter å sutre over BMW, dette kommer av at det brukes herdet glass, som de fleste andre ruter i bilen. Og det er gjort med vilje av sikkerhetsmessige årsaker. Av samme grunn som at det ikke er lov med noen form for film på siderutene forran. Visst du hadde gjort litt research ville du funnet ut at de aller fleste har soltak som IKKE er laminert. Panorama tak derimot er som oftest laminert. Nytter ikke søke reklamasjon, sålenge bilen er importert(unntatt visst BMW Norge har importert den).
shoetang Skrevet Mars 12, 2013 Skrevet Mars 12, 2013 Du er vel kansje medlem av NAF, du kan jo høre med de? Skulle tru du du kunne få dekket det iforhold til kjøpsloven. Dette er nok en skade av feilmontering/skade som var påført før du kjøpte bilen.
quandt1960 Skrevet Mars 12, 2013 Forfatter Skrevet Mars 12, 2013 Jeg vet ikke hva du babler om mann, fortsetter å sutre over BMW? Vet ikke hvem du er og at jeg har "sutret" over BMW men det er no greit nok det. Det var Carglass og Hurtigruta som sa det i dag at de var svært forundret over at et panorama glasstak ikke er laminert. Soltak er no for pokker noe helt annet, de er ikke laminert og de er liten. At det ikke er lov med noe film på siderutene? Bilen min har "solbeskyttende" glasspakke med sota vinduer på ALT. De fremre og komfort frontruten er noe lysere. Så der vet jeg ikke helt hva du snakker om. At det ikke er lov med mujaffa folie på rutene full i bobler kan jeg forstå så der er jeg enig. Ford, Peogeot, Citroen, Volvo og flere har alle laminerte GLASSTAK som Carglass folkene sa har gått løs på med en slegge en gang og likevel ikke klart å komme gjennom på et ødelagt et på en Ford bare for å prøve. Volvo har også laminerte sideruter rundtom på bilen som ekstrautstyr. Jeg snakker ikke om noe jævla soltak. Det er nettopp av den grunnen til at jeg har gjort research at jeg skriver om ting som jeg syns er kjipt og treffer folk og lurer på om flere har opplevd det samme. F.eks denne som kunne ført til en ulykke og skade på små barn: viewtopic.php?f=1&t=148861 Herdet glass hvis det er montert riktig uten spenn kan ikke sprekke nettopp fordi det er herdet. Du skriver jo selv at panorama-tak som oftest er laminert så jeg vet ikke hva du vil frem til. Så en ting til: At det er gjort av sikkerhetsmessige årsaker som f.eks at det er en nødutgang er bare bullshit og en myte som jeg har hørt flere si. Crashsensoren på alle BMW'r lukker undertaket og glasstaket ovenfor i stor hastighet ved en tilt på over en kritisk % i forhold til bilens akse. Hvis du går rundt da så kan du drømme om å få opp taket da det vil låse seg. Les fabrikkmanualen hvis du finner den på nettet så vil du se selv. BMW Group er verdens mest verdisatte selskap hvis du tar image i betraktning ved siden av pengeverdi og gutta der er hardcore businessfolk. Quandt familien eier 47 % av BMW og sønnen Stefan Quandt er en tverrs gjennom Gordon Gekko. Så det at de har brukt jævla vanlig herda glass er business og det er fair enough men ikke når du kan risikerer å få skarpe glassbiter i øynene...Så jeg er litt sjokkert fordi BMW vanligvis ellers alltid har vært tvert gjennom god kvalitet frem til finanskrisen 2007...
quandt1960 Skrevet Mars 12, 2013 Forfatter Skrevet Mars 12, 2013 Du er vel kansje medlem av NAF, du kan jo høre med de? Skulle tru du du kunne få dekket det iforhold til kjøpsloven. Dette er nok en skade av feilmontering/skade som var påført før du kjøpte bilen. Jeg har sendt saken til en advokat i NAF som vil se på det. Er egentlig ikke penger dette handler om, sånn sett skal jeg klare meg fint, jeg jobber jo offshore for pokker . Det handler om at jeg faen ikke tør å kjøre med undertaket bak lenger. Glasset var faen meg sylskarpt og ingenting som en siderute. Der sprekker jo glasset i ganske runde biter og er ikke så veldig skarp. Å risikere å få det dritet i øynene når du kjører har jeg ikke lyst til. Får vel gi opp bilinteressen og kjøreglede, holde kjeft ta meg en cola og kjøpe meg en jævla toyota
Sjøbuse Skrevet Mars 12, 2013 Skrevet Mars 12, 2013 En jeg kjenner har en bil der et herda glass brått eksploderte helt uten vidre etter 23 år. Han fikk beskjed at et herda glass kunne sprenge etter 1 år eller 50 år. Sånn var det bare med herda glass.
quandt1960 Skrevet Mars 13, 2013 Forfatter Skrevet Mars 13, 2013 En jeg kjenner har en bil der et herda glass brått eksploderte helt uten vidre etter 23 år. Han fikk beskjed at et herda glass kunne sprenge etter 1 år eller 50 år. Sånn var det bare med herda glass. Hei og takk for svar Ja herda glass er vel en vanskelig sak å jobbe med. Men hvis de er korrekt montert så skal de tåle store temperatursvingninger og moderate slag uten å knuse. Har selv hatt "gleden" av en gang på gå løs på en siderute på et opphuggingsanlegg. Det var sykt vanskelig å knuse med bare hånden og en god hanske. Men med en gang du hadde noe spist så skulle det ikke mye kraft til. Siden det er herdet så er det vel allerede "oppspent" slik at noe skarpt frigjør den energien lett å glasset går i tusen knas. Nytt glass er bestilt og det kostet 5700,- så kommer vel jobben i tillegg. Så antar det blir 10 lapper på den jobben.
quandt1960 Skrevet April 11, 2013 Forfatter Skrevet April 11, 2013 Da har jeg fått svar fra BMW og forhandler Sandven. De dekker ingenting skuffende nok. Regnigen kommer på en 9000 kr Så der tapte forhandleren en kunde og fra nå av handler jeg enten direkte hos BMW eller henter bil selv i Tyskland. Finnes et hav av gode garantier en kan kjøpe for en grei peng. Gidder ikke gi vekk 60-90000 kr til en forhandler lenger for ingenting.
awt Skrevet April 11, 2013 Skrevet April 11, 2013 Veldig kjedelig sak dette igrunn, og helt idiotisk at ingen tar ansvar når det skjer på en såpass ny bil. Uansett, har du vurdert å "sote" det nye panoramataket for å unngå og få bilen dekket i glass om det skulle skje igjen?
knoskar Skrevet April 11, 2013 Skrevet April 11, 2013 Utrolig trist å høre om de Jobber litt innen glass, og vi får inn herdet glass hele tiden, og de skjer ofte att dem knuser i hende våre , når vi tar dem ut ifra lastebilen Herdet glass varmet opp til en viss grader, slik at flatene på hver side "trekker" seg sammen. Sånn som en lenger opp sier, skal tåle hyppige temperatur svinginger. Men om herdeovnen ikkje gjør jobben sin, eller "feil" i glasset. Så kan dem knuse når som helst Håper du kommer best mulig ut av situasjonen! Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
Tare Jansen Skrevet April 11, 2013 Skrevet April 11, 2013 Selv om glassbord fra ikea er en helt annen greie, trakk iallfall de tilbake sine bord i herdet glass etter at par tilfeller av slike "eksplosjoner". Så hvofor BMW ikke vil prøve å rette opp en "feil" som dette synes jeg er rart, her vil de jo helt klart tape ansikt. Men fint du legger det ut her inne, så skal jeg aldri ha noe panorama fra BMW iallfall..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå