Gå til innhold

Slik får du enkelt bixenon på E39 facelift


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Siden jeg likevel må bytte de stygge plastglassene på faceliften min så blir det nok å handle inn litt for å gjøre dette hos meg også etterhvert. Lyset ser jo enormt ut mtp hvordan det er hos meg idag:p

 

Lyser ganske så godt ja. :)

 

 

Stilig ombygging. Bixenon er en markant oppgradering til kun fast i nærlys. Hvordan blir dette mtp eu kontroll og slikt? Noen formening?

 

Sist jeg var på EU kobla jeg bare ut, sånn at dem ikke opna seg. Null stress. :)

Er ikke sikkert dem hadde tenkt over det en gang. :P

 

 

Du bør jo få med at dette kun er mulig på de Facelift Lyktene som kan bakes åpne, husker ikke helt i farten om det er de med sort lokk på toppen men mener det.

 

Stemmer, var vel fra en eller annen gang i 2002? Vet det er noe med fargen på lokket ja, men husker aldri hvordan det var. :)

Har hvertfall lagt til en liten notis ang dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mine Hella facelift halogen lykter så jeg ikke merking på glass, men på denne lappen på toppen av lykta. HR HC, som stemmer bra med halogen i nær- og fjernlys.

post-84006-0-33830200-1417559889_thumb.j

Endret av jonka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lokk er det snakk om her?

 

Om du åpner panseret og ser på toppen på lykten mellom nærlys og fjernlys reflektor så vil du enten se ett klart lokk lignende sak eller en sort lokk lignende sak, vanskelig å forklare men det ser ut som om det kan åpnes om man vrir rundt på det.

 

Jeg mener at det er de med det sorte lokket som kan åpnes eller bakes åpent.

 

Om du ser i denne linken så kommer du til ett bilde av en Hella Xenon Facelift lykt som kan åpnes, fikk ikke til å legge bildet inn direkte da det var ett gif:

 

http://www.google.no/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fi1220.photobucket.com%2Falbums%2Fdd449%2Fmarkfromeac%2Fheadlamps002.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.bimmerfest.com%2Fforums%2Farchive%2Findex.php%2Ft-491404.html&h=665&w=798&tbnid=QMXMvmMdRI-q6M%3A&zoom=1&docid=sAuBMuhSpPR8nM&ei=FQGCVN-tMMWCPLG8gbgP&tbm=isch&ved=0CFMQMygwMDA&iact=rc&uact=3&dur=1621&page=3&start=41&ndsp=22

 

Det var ett skifte i mellom 2002-03 tror jeg hvor Bmw skiftet limet som holder lykten sammen og lykten med dette limet kan ikke bakes åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Det stemmer ikke helt.

 

Nå vet jeg ikke hva merkingen i glasset på E39 sier, men for at bi-xenon skal være helt 100% lov i E39 skal glasset være merket DCR eller DC/R.

Men sjansen for å bli stoppet og få dette påpekt, og sjansen for at det blir lagt merke til på en PKK ser jeg for meg er forsvinnende liten. Da skal man i tilfelle virkelig treffe på en vanskelig pirk på årets dårligste dag. Er man redd for PKK, er det jo bare å nappe av ledningene til bi-xenon-flappen, så er alt helt innafor igjen :)

 

Tar med denne:

 

- En lykt godkjent for halogen i nærlys og fjernlys er merket: HCR eller HC/R

- En lykt godkjent for xenon i både nærlys og fjernlys: DCR eller DC/R

- En lykt godkjent for xenon i nærlys og halogen i fjernlys: DCHR eller DC/HR

- En lykt godkjent for xenon i fjernlys og halogen i nærlys: HCDR eller HC/DR

- En fjernlykt godkjent for halogen: HR

- Et nærlys godkjent for halogen: HC

- En fjernlykt godkjent for xenon: DR

- Et nærlys godkjent for xenon: DC

 

Må si jeg er litt forvirret av merkingen på denne lykten. Hva slags lykt er det på bildet? https://dl.dropboxusercontent.com/u/98131243/Bil/20151022_202631.jpg

 

Der står jo DC som skulle tilsi at nærlys er godkjent for xenon, men hvorfor står det også HC som betyr halogen i nærlys?

Kan det være at lykt som er godkjent for xenon også er godkjent for halogen og at det er derfor det står både DC og HC?

Endret av The Edge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

noen som vet hvilkene lykter på e39 det går an å åpne og ikke?    har en 2002 modell 525 dat!

 

 

og hvilkene linser skal jeg kjøpe ?  ser en på forrige side kjøpte fxr..  men det er jo flere typer.  2,5" og 3" osv... 

 

 

bestiller dette asap om det lar seg gjøre på min bil :D     funker vell å kombinere med h7  xenon kit i langlysene og dette?   i.o.m. at bixenon er så raskt..

 

har dere noen tips om raske xenon kit jeg kan ha i org. fjernlysene ?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som vet hvilkene lykter på e39 det går an å åpne og ikke? har en 2002 modell 525 dat!

og hvilkene linser skal jeg kjøpe ? ser en på forrige side kjøpte fxr.. men det er jo flere typer. 2,5" og 3" osv...

bestiller dette asap om det lar seg gjøre på min bil :D funker vell å kombinere med h7 xenon kit i langlysene og dette? i.o.m. at bixenon er så raskt..

har dere noen tips om raske xenon kit jeg kan ha i org. fjernlysene ?:)

Angående xenon i langlysa ville jeg anbefalt å kjøpe pæreholdere til d2s pærer, og se om du får tak i orginale ballaster, er bare å bytte kontakten så er det plug and play! ^^ og da har du jo rask xenon på begge lysa! :D

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Morimoto Evox-R prosjektorer, de passer bolt on, må bare modifisere bakdelen litt for og få på gummien rundt.

Det var noe med hvilken farge det var på toppa på lykta om den kunne opnet eller ikke. Og det var vel i løpet av 2002 de begynte å lime. Er bare og varme litt med hårføner oppå og så prøve og bøye glasset forsiktig utover.. Du ser lett om det flytter på seg eller sitter bom fast. Orginal lyktene mine satt bom fast, merka det ganske fort. :)

Ellers anbefaler jeg og kjøpe et sett med nye justerings stag. De knekker nesten garantert når du plukker de fra hverandre. Om de ikke allerede er knekt. :)

Og kjøper du prosjektorer fra theretrofitsource.com så har dem også butylbånd som sansyneligvis er perfekt til og lime sammen lykta igjen med.

Så kan du kjøpe xenon pærer der også, tror de het Morimoto de også. Så og si på høyde med osram osv. Men til 50$. Har kjøpt de til subaruen til dama. De har også ballaster som varmer fort opp. De koster dog litt. :P

Kanskje du skal vurdere og bytte lykte glass når du først har dem av også. De finner du på ebay, til varierende priser, så let gjerne litt før du kjøper. :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

da er jeg i gang med denne modden. 

klarte selvsagt og bestille justeringsstag til pre facelift. så nå står bilen for en stund..

 

hva gjorde du med pakningen på lampen?  jeg kjøpte med pakinger fra retrofitsource.  men ser for meg at det blir litt prakk og få ut all den gamle pakningen og inn med ny i sporet der.. ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg hadde, hadde blitt limt med silikon av en eller annen idiot. Så jeg hadde et helvete med og få av glasset, og deretter skrape ut all silikon rester osv. Butyl er forholdsvis grei og jobbe med, veldig seig og klebrig om den er varm, men er den ganske kald så blir den hard og stivare, og da lettere og rive ut. Riv fort, så får du ofte med deg mer. :)

Men det er en liten jobb og gjøre rent. Men blir bra til slutt da. :)

Blir ekstra enkelt og montere om du varmer butylen før du setter på glasset igjen, da glir den passe fint nedi. :)

Har du fått justert lydbildet da? (nær vs fjern) 

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

silikon ja, det var sikkert kjekt hehe.    gikk veldig greit og åpne lykten min.  satte de i komfyren på 50" i 10 min ca, og da var det bare å dra glasset av nesten.    kanskje jeg skulle prøvd samme metoden for sammenmontering da bare : )   

 

jeg har fått justert de litt røflig ihht guiden jeg fant her.  om det er helt riktig tør jeg ikke si men.   det var ikke rart de orginale lysene var dårlige iaff.  det var "ingenting" igjen av de orginale reflektorene.. 

 

"Now comes the most important part of the install: aiming the projector relative to the high beam reflector. Once you install the light frame in the headlight, this is impossible to do. It’s super important to get it right now!

Rig up a way to power both the high and low beam at the same time. I used a car battery and some jumper cables to do this. Go somewhere dark where you can see the beam produced by the lights (I used my back yard, with the lights shining on the trees 100+ feet out). Tighten / loosen the correct nuts on the projector to align it correctly with the high beam. For those who don’t know, you want the high beam centered over the step in the cutoff, with the majority of the light coming in just above the cutoff. Too low and you’ll illuminate the road close to your car more than the distance. Too high and you’ll just be lighting up the trees.

Once you’re happy with the relative alignment, thoroughly clean the light frame with a microfiber cloth. Make sure there are no fingerprints on the projector lens, high beam reflector, etc. Taking a few extra minutes here will surely save you from the frustration of having a fingerprint inside your beautiful new lights."

http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2099640-Hella-EvoX-R-Bixenon-Projector-Retrofit-into-2001-02-e39-Headlights-DIY-Guide

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte bare varmepistol, funka fint det. :) Var redd for å svi lykta i ovnen.. :P
Vurderer og opne mine igjen for en finjustering av lysa (lyser fortsatt litt høyt fjernlyset syns jeg). Tror det blir 3. gang jeg opner dem for og justere. Jeg har måtte prøvd meg frem. Men ser nå at halogenfjernlyset må overlappe linja på nærlys litt for at den skal lyse mest mulig rett frem. Jeg har "prikken" så vidt litt over kanten, og det er for høyt. Glassa mine er dårlige så lurer på og bytte de også.

I den sammenheng har jeg et godt tips til deg! Per dags dato har jeg tatt ledningene til solonoiden på fjernlyset ut gjennom luftinga på lykta. Men vil ha noe bedre, så jeg har kommet frem til at jeg skal borre et hull i huset på en passende plass, og lime inn en sånn JST connector, som brukes på fjernstyrte biler og slikt, liten rød en med 2 pinner. Da har jeg en tilkobling for fjernlyset som enkelt kan fjernes, og ikke noe ledning som henger ut.

Har også lyst på sånn orange lys på sida av lykta, som de har i usa.. Men da må jeg ha strøm inn i lykta fra parklyset, og da trenger jeg en pinne til i kontakta, så da lurer jeg på og bruke JR connector, det er de til servoene på biler/fly osv. Der er 3 pinner. :P

Jeg tror faktisk jeg har utgang for bixenon på min LCM også, så har vurdert og legge opp ledning fra den og ut, så jeg får styrt det på skikkelig vis, nå har jeg bare laget meg en slags adapter mellom fjernlys der jeg har koblet inn bixenon..

Lurer også på og tette rundt reflektoren, der gummi pakninga sitter rundt, der er nå noen pittesmå opninger.
Så tenkte at sånn lim fra limpistol må funke fint der.. Det tåler sikkert litt varme.. Så det var brukt på noen andre
bixenon prosjektore jeg har liggende, FXR 1.0 mener jeg de heter. Og det så ut til og ha gått fint. Så da blir lykta helt tett.
Har hatt fukt en del ganger nå nemmelig..

Tror jeg også skal lure inn en silica gel pose i hver lykt.. Har hatt store poser liggende i mange år, men aldri hatt dem i lykta.. :P


Så etter et par år har jeg en del revisjoner jeg ønsker og gjøre.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...