Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Gjennom tidene har det jo naturligvis blitt noen verkstedbesøk med ulike BMWer. Det er en en påstand fra verkstedene jeg lurer ganske mye på da jeg fikk den rett før påske igjen. Jeg har stort sett kjøpt ca 3 år gamle biler og derfor bytta batteri på de fleste av de etter ganske kort tid. Da jeg får veldig rimelige Sønnakbatterier og dette er batterier av veldig god kvalitet har jeg satt inn dette hver gang, da gjerne så stor type som mulig i bilen. Men, når det er noe småfeil med bilen hevder verkstedet veldig ofte at feilmelding eller lignende kommer pga. at det sitter uoriginalt batteri i bilen. Kan dette stemme?? BMW lager jo ikke sine egne batterier og det er jo bare to "analoge" poler på de også. Har bl.a. blitt fortalt at originalbatteriene har noe elektronikk på seg (uten å kunne få forklaring på hva det måtte være) som gjør at man absolutt bør kjøpe originale batterier. Dette har jeg ikke klart å se på noen av de batteriene jeg har bytta.

Er dette at originalbatteri har noe elektronikk som ikke andre har og at det er en fordel å bruke originalbatteri en påstand med hold i eller er det bare tull (slik jeg mistenker)?

Skrevet

KJører selv Sønnak batterier i begge mine biler uten problem. Det hørtes litt suspekt ut at man MÅ bruke originalbatteri. Og jeg har heller ikke sett noen form for elektronikk på de originale.

Nå har Z4en akkurat fått nytt Sønnakbatteri. Null tull utenom at det er litt kortere enn det originalt. (Fordelen er at det er lettere :D)

E91en fikk nytt Sønnak i fjor vår og heller ikke noe tull der.

Skrevet

Tror du setter de rimelig greit fast hvis du krever at de i såfall forklarer akkurat hvor denne elektronikken sitter, og hva den gjør. En profesjonell mekanikker skal jo kunne komme med noe mer saklig enn de har gjort så langt til deg.

Skrevet
KJører selv Sønnak batterier i begge mine biler uten problem. Det hørtes litt suspekt ut at man MÅ bruke originalbatteri. Og jeg har heller ikke sett noen form for elektronikk på de originale.

Nå har Z4en akkurat fått nytt Sønnakbatteri. Null tull utenom at det er litt kortere enn det originalt. (Fordelen er at det er lettere :D)

E91en fikk nytt Sønnak i fjor vår og heller ikke noe tull der.

hvilken modell er e91? gikk du for samme størrelse som sto i bilen?Regner med du ikke var å kodet batteriet til bilen...

Skrevet

2006.I denne så var det samme fysiske størrelse. Mener å huske det var Superline SB740 jeg kjøpte. Nei har ikke kodet noe etterpå. Har lest om at det må gjøres men...

Skrevet

ok. Med størrelse tenkte jeg på ah.. :P Ja de sier det må kodes men samtidig ser jeg ikke nytten hvis batteriet har samme specs. Det har vistnok med lading å gjøre,hvis du setter inn et større batteri uten koding vil ikke dynamoen lade nok osv..

Jeg kjenner til noen som fikk totalkrøll på elektronikken etter batteribytte uten koding (E61) men jeg regner med at de kjøpte en del større batteri enn det som var orginalt. Endte med enda et nytt batteri + koding hos bmw #-o

Skrevet

Koding hos bmw er det nødvendig egentlig? Er vel for å dra inn mere penger som alt annet. Kjenner en som byttet batteri på sin e61 med samme Ah.. eneste som nulla seg ut var klokke og memoryn. Alt annet fungerte som før.

Skrevet

jeg trur ikke det er nødvendig hvis det er et like stort batteri,men jeg har ikke turt å gamble på det enda :P

klokka og memory nuller seg ut uansett når du kopler ifra batteriet.

Skrevet
ok. Med størrelse tenkte jeg på ah.. :P Ja de sier det må kodes men samtidig ser jeg ikke nytten hvis batteriet har samme specs. Det har vistnok med lading å gjøre,hvis du setter inn et større batteri uten koding vil ikke dynamoen lade nok osv..

Jeg kjenner til noen som fikk totalkrøll på elektronikken etter batteribytte uten koding (E61) men jeg regner med at de kjøpte en del større batteri enn det som var orginalt. Endte med enda et nytt batteri + koding hos bmw #-o

Nei trenger ikke kodes hvis batteri har samme amp\ah som orginal,hvilket som helst merke går så lenge det passer fysisk i bilen,som sagt over her så styrer elektronikken i bilen lading og forbruk til et batteri med samme specs,om batteriet er kjøpt på bmw eller ei er likegyldig..hva bmw koder i bilen etter batteribytte begriper jeg ikke ,må være klokke og dato.

Skrevet

De koder vel type batteri, og nullstiller noe med ladingen..

Etter hvert som batteriet blir gammelt krever det mer lading eller noe slikt, så da justerer bilen opp. Når du da bytter batteri til et nytt må dette nullstilles eller noe..

Vet ikke dette sikkert, men vet at det har noe med batteritype, og ladings styrken. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...