Gå til innhold

E46 320i kompressor yter ikke som den skal (halvveis løst!)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig kjøpt meg en 1999 mod 320i E46 med kompressor fra ESS.

Syns ikke bilen drar noe bedre enn en standard 320, så lurer litt på hva som kan være årsaken...

alt av reimer og løpehjul er nytt, og oljeslange til kompressor er ny, men selve kompressorkittet er ca 10 år gammelt.

Det fulgte med papirer på at bilen skulle yte ca 240 hk i motor da dette ble montert.

Luftfilteret viser seg å være plassert langt ned, bak tåkelyset på førersiden eller noe slikt... men er så trangt, så er vanskelig å se.. sitter også en plastplate under bilen (som på alle andre E46), så er redd den ikke får nok luft, vil det hjelpe å plassere filteret lenger opp i motorrommet?

Noen andre forslag til hva som kan være årsaken? Virker som kompressoren lyder som normalt over hele turtallet, og motoren går meget pent. Bilen har manuelt gir.

Setter pris på tilbakemeldinger :D

Skrevet

- Ville begynt med og sjekket hvor mye den lader (trykk i innsuget)

- Eventuelt om der er lekkasje i trykk systemet

- At den for for lite luft pga. plassering tviler jeg på, men du bør kanskje sjekke luftfilteret at det ikke er fult av skitt og tett.

- Eventuelt ta en diagnose for og sjekke etter feil, og sjekke litt livedata om ting er slik det skal være.

Ville startet med det tror jeg :)

Skrevet

Fant luftfilteret nå, måtte av med nedre delen av innerskjermen... Filteret så helt jævlig ut, rustent, tett og porøst, så skal dra og kjøpe et nytt, og se om det hjelper :)

Skrevet

Monterte nytt luftfilter i sta og kjørte en runde... merket ingen forskjell :?

Reima virker stram også...

Kan det være dårlig kompresjon i motor?

Skrevet

Okei, skjønner... Husker ikke hva min heter, men legger ved et bilde...

7gqwfofypdmygk8eh8j7.jpg

Legger også ved bilde av filterets plassering.. med resten av innerskjermen på plass må det da blir veldig tett nedi der? :roll:

4ea45eugde9t2ewv4ktx.jpg

Ikke helt bra akkurat :shock:

2rto93vh6etlrobemc6r.jpg

Skrevet

Slik jeg har forstått det så skal den aluboksen være en vannavkjølt intercoler, så i de 2 små slangene går det kjølevann, disse går også gjennom noe som ligner på en liten radiator, som er plassert lenger ned, og foran den vanlige radiatoren... Det sitter også noen kjøleribber inni den aluboksen...

Men jeg synes det ser noe merkelig ut selv ja, og den svarte slangen mellom kompressor og aluboksen er jo tynnere enn resten av luftslangene, samt at den har en knekk på seg... :?

Har ikke målt trykk.. hvordan gjør man det? :)

Skrevet

du har "nylig" kjøpt denne bilen? altså...gikk den like dårlig når du prøvekjørte den? 240 kompressorhk skal virkelig skille seg fra en standard 320i så er det sagt, det er ikke rom for å misse på forskjellen...

Om du ikke er mekanikerkompetent er ikke det en forbrytelse da, jeg ville forevist bilen til ESS som er spesialister på området.

:wink:

Skrevet

Ja, kjøpte den for 2 uker siden.. Etter et par prøveturer sammen med eier og en kompis av meg, sa jeg til han at jeg trodde bilen skulle gå litt bedre, siden det sto i annonsen at det var 240 hk. Jeg fikk ikke noe bra svar på akkurat det og det virket på meg som at han mente den gikk som den skulle, samtidig som jeg visste at E46 ikke er den bilen med mest fartsfølelse, og at vi var 3 i bilen osv... Dette er masse dårlige unnskyldninger fra min side, men blir også litt stresset når jeg prøver en bil jeg kanskje skal kjøpe, og rekker ikke tenke over alt man må passe på og undersøke :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...