Gå til innhold

BMW E92: utstyrs- og andre forskjeller mellom -09,10,11 mod

Anterialis
 Share

Anbefalte innlegg

En coupe er en egobil, som sjelden/aldri er tungt lastet. Med tom bil er det ikke nødvendig å piske en 320i. Den er sterk nok i mellomregisteret til å akselrere uanstrengt og fint. På f.eks. en E91, som gjerne brukes som familiebil, med tidvis mye last kombinert med langturer, fjelloverganger og forbikjøringer, så ser jeg gevinsten med en momentsterk dieselmotor. Den er langt mer upåvirket av vekt, siden den har alle kreftene der turtallsnålen vanligvis ligger.

Det er mulig det bare er jeg som ikke syns en E92 320i går noe bra... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 101
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har kjørt begge motorvariantene, 320i og 320D i coupe versjon (E92). Jeg ble MEGET skuffet etter å ha kjørt 320i aggressivt i nesten en time. Utrolig slapp, lite villig under 4000rpm. Piper fra motoren som en vinkelsliper på høye turtall... (Dere forstår hva jeg mener).

Dieselen var mye morsommere å kjøre, og for meg var faktisk dieselen morsommere å kjøre og i mine øyne ba den på mer artig kjøring.

Hadde jeg valgt 325, ville jeg uten tvil valgt bensin på en coupe. Ettersom 320i kun har fire sylindre, mener jeg (etter å ha prøvd begge alternativene) at dieselen er bedre, faktisk mye bedre... (Dessuten er den vel billigere å importere dersom det er aktuelt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt begge motorvariantene, 320i og 320D i coupe versjon (E92). Jeg ble MEGET skuffet etter å ha kjørt 320i aggressivt i nesten en time. Utrolig slapp, lite villig under 4000rpm. Piper fra motoren som en vinkelsliper på høye turtall... (Dere forstår hva jeg mener).

Dieselen var mye morsommere å kjøre, og for meg var faktisk dieselen morsommere å kjøre og i mine øyne ba den på mer artig kjøring.

Hadde jeg valgt 325, ville jeg uten tvil valgt bensin på en coupe. Ettersom 320i kun har fire sylindre, mener jeg (etter å ha prøvd begge alternativene) at dieselen er bedre, faktisk mye bedre... (Dessuten er den vel billigere å importere dersom det er aktuelt)

Takk - jeg kunne ikke blitt mer enig i alle punktene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E92 320i har ytelser ca som en E30 325i eller E36 323i/325i. Den er klart raskere enn en bil som f.eks. E36 318is. 0-100km/t på 8,1 sek, og 0-1000m på under 29 sek. (Alt under 30 sek er respektabelt). Følelser er subjektive og relative, men E92 320i er ikke en treig bil. Den trenger turtall for å yte sitt beste (210nm er tilggjengelig først ved 4250rpm), men de som synes den føles treig har kjørt for mye dieselbil. (som lurer en til å tro at det går bedre enn det faktisk gjør).

Dette er ikke et forsøk på å omvende trådstarter, men snarere et tilsvar på at 320i er så dårlig sammenlignet med 320d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men de som synes den føles treig har kjørt for mye dieselbil.

Det er greit nok at du syns en 320i går bra, men vi andre som har hatt motorsterke bensinbiler(!) tidligere må få lov til å mene at dette er en tragisk, kjedelig og treig motor.

For noen holder sikkert en 320i, men med den uttalelsen jeg nevner ovenfor så har dere ikke kjørt mange andre bensinbiler dere kan sammenligne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste, inkludert trådstarter ser seg blind på dreiemomentet på lavt turtall, og følelsen idet turbotrykket kommer. De er ikke interessert i den sportslige følelsen en bensinmotor, paret med manuell kasse og høyt turtall gir en varm sommerdag.

Men det er smak og behag, noen liker landbruksmotorer, andre ottomotorer.

Hvis du syns at det å piske en 320i på høyt turtall får fram den sportslige følelsen i en E92 så tror jeg ikke du har eid mye annet. Hadde valget stått mellom en 325i eller 325d så hadde jeg glatt valgt bensin, og det er det sikkert flere andre her som hadde gjort også.

Tror ikke du ska rive så mye kjeft om akkurat det emnet der, den diskusjonen taper du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste, inkludert trådstarter ser seg blind på dreiemomentet på lavt turtall, og følelsen idet turbotrykket kommer. De er ikke interessert i den sportslige følelsen en bensinmotor, paret med manuell kasse og høyt turtall gir en varm sommerdag.

Men det er smak og behag, noen liker landbruksmotorer, andre ottomotorer.

Hvis du syns at det å piske en 320i på høyt turtall får fram den sportslige følelsen i en E92 så tror jeg ikke du har eid mye annet. Hadde valget stått mellom en 325i eller 325d så hadde jeg glatt valgt bensin, og det er det sikkert flere andre her som hadde gjort også.

Tror ikke du ska rive så mye kjeft om akkurat det emnet der, den diskusjonen taper du.

Javel... ?

Det er jo du som mener at å kjøre en 320i på høyt turtall bringer fram den sportslige følelsen, ikke jeg. Man kan jo jammen begynne å lure på hva du sammenligner med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel... ?

Det er jo du som mener at å kjøre en 320i på høyt turtall bringer fram den sportslige følelsen, ikke jeg. Man kan jo jammen begynne å lure på hva du sammenligner med!

Du er for ung til å skjønne hva som menes med den sportslige følelsen\freude am fahren, i denne sammenhengen.

Hva jeg har eid tidligere er ganske urelevant all den tid det snakkes om 320d og 320i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er en "motorsterk bensinbil"? E36 318is? E36 325i? E39 528i? E92 325i? E92 M3? De to første er yndede ungdomsbiler, mye pga bra ytelse. Og selv E39 528i er bare såvidt raskere enn E92 320i.

Det er greit nok at du syns en 320i går bra, men vi andre som har hatt motorsterke bensinbiler(!) tidligere må få lov til å mene at dette er en tragisk, kjedelig og treig motor.

For noen holder sikkert en 320i, men med den uttalelsen jeg nevner ovenfor så har dere ikke kjørt mange andre bensinbiler dere kan sammenligne med.

Vel, Jeg eier i dag en E92 325i, og jeg har kjørt biler som E36 M3 3,0 og 3,2, E34 M5, E46 330i, E38 750i, Porsche 911 (964 og 931), Porsche 944 Turbo S, Porsche boxster S for å nevne noen, så en og annen halvsprek bil har jeg rattet oppigjennom. Men man kan ikke sammenligne epler og bananer. E92 320i har en 2 liters 4 syl sugemotor med litereffekt på 85hk. Det er et meget bra tall, og man må over på M-sortimentet eller Hondas Vtec for å finne noe bedre. Og det fungerer fint også fint på veien når man sammenligner med andre tilsvarende motoriserte modeller. Selvsagt "mangler" 2 syl, men det har ikke noe å si for respons og ytelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel... ?

Du er for ung til å skjønne hva som menes med den sportslige følelsen\freude am fahren, i denne sammenhengen.

Hva jeg har eid tidligere er ganske urelevant all den tid det snakkes om 320d og 320i.

Lurt å si når du så vidt er eldre enn meg...

Skjønner godt at det er irrelevant. Etter innleggene dine å bedømme så skjønner jeg hvor du tar sammenligningen din fra. Du kan heller få lov til å komme med saklige argumenter som har litt grobunn neste gang du må ytre meningene dine, det har jeg dessverre sett alt for lite av i andre tråder også.

Men hva er en "motorsterk bensinbil"? E36 318is? E36 325i? E39 528i? E92 325i? E92 M3? De to første er yndede ungdomsbiler, mye pga bra ytelse. Og selv E39 528i er bare såvidt raskere enn E92 320i.

Vel, Jeg eier i dag en E92 325i, og jeg har kjørt biler som E36 M3 3,0 og 3,2, E34 M5, E46 330i, E38 750i, Porsche 911 (964 og 931), Porsche 944 Turbo S, Porsche boxster S for å nevne noen, så en og annen halvsprek bil har jeg rattet oppigjennom. Men man kan ikke sammenligne epler og bananer. E92 320i har en 2 liters 4 syl sugemotor med litereffekt på 85hk. Det er et meget bra tall, og man må over på M-sortimentet eller Hondas Vtec for å finne noe bedre. Og det fungerer fint også fint på veien når man sammenligner med andre tilsvarende motoriserte modeller. Selvsagt "mangler" 2 syl, men det har ikke noe å si for respons og ytelse.

Det var du som hintet til at jeg hadde kjørt for mye dieselbil, derfor svarte jeg med at vi andre som også har hatt motorsterke bensinbiler må få lov til å mene at en 320i ikke går bra. At du syns en 320i går bra skal du få lov til å mene for min del. Hva jeg f.eks har eid(ikke kjørt) står i signaturen min, og noen av disse mener jeg er en god sammenligning til hvorfor jeg syns en 320i ikke går bra.

Dette var egentlig ikke ment til deg, men du tolket det tydeligvis slik:

Når du roser 320i så mye opp i skyene og sier at man må over på M-sortimentet for å finne noe bedre så skjønner jeg ikke hvorfor du kjøpte en 325i.

Nå syns jeg dette har dratt seg langt over streken og jeg har fått sagt mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok litt med prisen å gjøre det... Er et kompromiss det. Kan det ha vært noe galt med din 320i evenol?? Daukjørt kanskje? Hehe. Den er ingen racer, men absolutt ikke treg .trenger litt turtall, da henger den, iaf min, godtmed! Kan bare sette på ei sporty bakpotte så har du lyden!

Diesel i en coupe??? Muhaaaaa ! Ser seg blind på nm vøttu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok litt med prisen å gjøre det... Er et kompromiss det. Kan det ha vært noe galt med din 320i evenol?? Daukjørt kanskje? Hehe. Den er ingen racer, men absolutt ikke treg .trenger litt turtall, da henger den, iaf min, godtmed! Kan bare sette på ei sporty bakpotte så har du lyden!

Diesel i en coupe??? Muhaaaaa ! Ser seg blind på nm vøttu!

Hehe. Min hadde bare gått 30.000km, så tror den var fin. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg roser ikke 320i opp i skyene. Jeg tar den i forsvar fra alle som har behov for å slakte den. Den er f.eks ikke konkurransedyktig mot BMWs nye, turboladede bensinmotorer, men den er god hvis du ser hva konkurrentene hadde i denne klassen i 2006/2007. Poenget mitt er at BMW utnyttet denne motoren så mye som mulig (innenfor rimelighetens grenser) den gangen, og satt igjen med det som er en god 2-liters sugefirer, uten at jeg dermed vil rangere den foran alt annet enn M-motorene. (Hvor tok du det fra?) Jeg synes det er trist at BMW droppet M54 til fordel for denne motoren, så min entusiasme er sånn sett misforstått/overvurdert, men når den først kom så er det slett ingen dårlig motor. Jeg kjøpte 325i fordi det var en bil jeg tok meg råd til, og den er mer attraktiv enn 320i. M3 tar jeg meg ikke råd til. Om jeg hadde konkludert med at jeg ikke kunne ta meg råd til 325i heller, så hadde jeg (sannsynligvis, men ikke sikkert) eid en 320i i dag.

Men jeg er enig i at tråden sporet fullstendig av, så jeg har sagt mitt her. Som jeg skrev tidligere handlet denne tråden om utstyr og konfigurasjoner. Ikke motor. At trådstarter går for 320d er (selvfølgelig) helt greit for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...