Gå til innhold

Vurderer privat firmabil. Hiace - Transporter - for og imot


gullsakar
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde vært gøy med noen innspill fra andre på dette. Uansett valg skal den ha 4wd og klima. Transporter ikke mindre enn 130hk

Mine tanker\erfaringer:

Hiace FOR - Driftssikker med lite trøbbel utenom vanlig. Starter alltid. Holder seg relativt bra i pris og ettertraktet for videresalg. Billigere innkjøp.

MOT - Dårligere kjørekomfort generelt. Sluker diesel(spesielt full av verktøy og med 4wd). Rustproblemer. Forferdelig dårlig svingradius.

Mindre fin å se på generelt.

Transporter FOR - Bedre komfort. Sterkere motorer som har mindre forbruk. Bedre 4hjulsystem(sies det). God sving og mye penere å se på.

MOT - Dyrere innkjøp. Mer 'småfeil'. Enkelte rustproblemer(feks rundt skyvedørhåndtak) kan være rettet på nyere modeller.

Holder seg ikke like godt i pris.

Er vel nokså typisk sammenligning mellom Japansk og Tysk her.

Flere gode for og mot så spytt gjerne inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan legge to biler til på lista di

Mercedes Vito

For: God kjørekomfort, veldig bra utnyttet plass i lasterommet pga sin forholdsvis firkantede form, kan fåes med ganske greie dieselmotorer med bra kraf som f eks 116 CDI med 163 hester, ser veldig fin ut sørlig i siste utgave

Mot:

Relativt dyr i innkjøp, nødvendig utstyr koster mye, rustproblemer i plateskjøter, ikke det beste firehjulstrekk systemet, dyrt vedlikeholdt, ikke så oversiktlig å rygge med.

Chevrolet Cargovan/Express

For: Eneståene kjørekvalitet og sitteposisjon, høy hengervekte, langt og romslig lasterom, uendelig med krefter, standardutstyr som cruise, automat, klima, el vinduer, varme i lasterom og veldig godt plass bak setet mot veggen. Med LPG gass så kjører du billigere per mil en både Transporter og Hiace men har rå V8er lyd, barskt utseende.

Mot: Forholdsvis bensintørst uten LPG, kjipt interiør, kun 3 års garanti, den er forholdsvis høy så for lave folk så kan taklasting bli problematisk, det er en ramme bil med de bakdeler det medfører.

En kompis har sistnevnte og er strålende fornøyd, en skikkelig solid og sterk arbeidshest som skjelven lar seg stoppe av tung hengervekt eller vanskelige kjøreforhold om vinteren. Forøvrig så er det vel ikke for uten grunn at Transporter er Norges mest solgte varebil, Hiace er ett tungkjørt treskeverk som skulle vært fast ut for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vito kommer nok ikke inn på lista mi:) raser i pris og ruster i stykker:) chevrolet er nok ikke en bil for en snekker som jeg er av yrke. men sikkert gøy å kjøre materialer på henger med:)

transit blir for firkantet og hakket for stor syntes jeg. men kan se litt tøff ut.

transit connect caddy osv blir for lite. kjenner at jeg heller mer mot en transporter.

minimum 130 hk 4motion. skal være relativt bra futt iden. kjører pr idag den svakeste av de uten annet utstyr enn hjul å ratt. jeg legger meg ikke ut ved siden av en yaris i tofelten med den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har mange transporter 1,9 på jobb, noen med 2,5 4M, og noen caddy.

1,9en blir for dødt, spes med henger så er det seigt altså. mange av bilene har skiftet clutch, og det trur jeg ikke er helt uten grunn. må nesten brenne den for å ta av i bratte bakker enkelte ganger, hehe.

men 2,5 4m er flott. eneste er at den er litt lavt giret synes jeg. men flott drag i den. og den kommer seg fram over alt også. og tøff 5'er lyd!

det har ikke vært så mye problemer med de, men noe er det. div småfeil. her slipper du nok bedre unna med en toyota. men jeg ville ikke vurdert toyota engang. grusome biler!

hadde jeg skulle kjøpt transporter ville jeg sett etter en 2,5 med comfortrygg (bedre plass framme), armlener, og to stoler istedet for benk. meget gode å kjøre, men benken framme suger om man skal sitte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig så er det vel ikke for uten grunn at Transporter er Norges mest solgte varebil, Hiace er ett tungkjørt treskeverk som skulle vært fast ut for lenge siden.

Hiace ble jo faset ut I 2011 da :P , den solgte også like mye som transporter før det.

Andre ting som kan nevnes om hiace er at den støyer en del i kupeen og den bruker 19sek fra 0-100 hehe. Tar sin tid. Den ligger overraskende stødig på veien i "høy" fart (120) og ikke alt for høyt turtall. Finnes vel kanskje heller ikke med klimaanlegg, bare aircondition + gammel justering av kulde/varme. Tar en evighet før kupeen blir varm når det er under -10C. Jeg har ikke prøvd transporter så har ikke noe å sammenligne mot da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hiace har vel power heat funksjon som gjør at den varmes nokså kjapt opp. En kollega har det og syntes det funker bra. Uansett vil den på sikt stå i garasje om nettene.

Det med klima har jeg faktisk ikke tenkt på. Er vel bare ac ja.

Småfeil finnes på alle biler men så spørs å mye man vil vektlegge det.

Godt vedlikehold og føre var kan jo hindre noen feil å komme.

Annet minus med hiace er lydanlegg. da spiller en tivoli radio bedre om man tar den ut i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre ting som kan nevnes om hiace er at den støyer en del i kupeen og den bruker 19sek fra 0-100 hehe. Tar sin tid. Den ligger overraskende stødig på veien i "høy" fart (120) og ikke alt for høyt turtall.

Stemmer at Hiace faktisk er ganske grei på langkjøring. Kan fint cruise i timesvis i 120-130km/t selv med 90hkeren.

Transporteren er jevnt over mye dyrere i drift enn Hiace, så man må jo betale litt for kjørekomforten. Hiace er ikke skuddsikker den heller, men det koster ikke allverden å sette den på verksted i motsetning til hos Møller.

Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt en MB Sprinter. Har til gode å prate med en misfornøyd Sprinter-eier. De er utrolig solide, og går ganske bra - lagd for Autobahn. Er ikke uten grunn at VW har satt "Crafter"-emblemer på en Sprinter istedenfor å utvikle en like bra bil selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har selv kjørt både Hiace og Transporter i jobb og har nå en 2012 1,9 Transporter. Har også brukt endel Transporter 2,4 å dra biltralle med. Min mening er at kjører du veldig mye og lange turer er Transporter best da jeg føler Hiace gir litt gråtass følelse :wink:

Stiller du ikke høye krav til komfort ville jeg valgt Hiace da den er pålitelig og driftsikker. Har ikke hatt privat arbeidsbil, dette har vært firmaeide. Så om jeg skulle stått for bilen privat mtp kostnader ville jeg funnet en Hiace som har gått på snøfjellet og ikke sett mye til salt da de som mye annet ruster godt i langtids saltlake. Har opplevd Transporter som en bil som trenger mer service/delebytte etter kortere tid (ca mellom 70-120000km) da jeg kjører mye "industriveier". Der føler jeg at Hiacen er mer solid.

Mange argumenter for og imot de to nevnte, og dette er selfølgelig min erfaring. For å oppsummere min mening: Hiace: pålitelig, slitesterk, bruker litt mere diesel, men tar igjenn den kostnaden på slitedeler. Ikke opplevd problemer med den.

Transporter: Kjempegod på langtur, godt støyisolert, drivstoffgjerrig selv de større motorene, koster litt mer med vedlikehold og opplevd tidevis elfeil med turbokutt, sentrallåsproblemer, climaproblemer og noe annet småtjafs. Skulle jeg holdt bil selv ville jeg gått for Hiace, betaler firma Transporter 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...