Gå til innhold

Bmw 525D turbohavari og motor som løper løpsk!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, den er nok ferdig vil eg tro. Hadde av manifold i stad og der var det mye olje og dritt.

Helt enig TRF-Racing , det er nok noe av det dummere eg har gjort å ikke stoppe med en gang ](*,)

Menmen lenge leve etterpåklokskapen. :cry:

Det med å fjerne luft\brensel tilførselen var ikke en tanke som slo meg der og da. Og det var MYE røyk som valt rundt bilen. Såg ikke igjen bilen til tider.

Vurderer å røske ut motoren å sette inn en "ny", men vurderer også å bare selge skiten som den står.

Vet ikke om eg gidder igang med et slikt prosjekt.

Hvor mye kan en få for en 525DA uten motor tro?

Er vel et veldig begrenset marked for slikt går eg utifra.

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

e39 varierer ekstremt i pris i forhold til tilstand og utstyr. Størkne m sport biler går fremdeles for litt penger, mens eldre biler med lite utstyr, og evt mindre pene kombinasjoner går for en slikk og ingenting.

Hvor mye ser du for deg da? Så kan jeg høre litt rundt.Gjerne også et bilde av bilen.

Xavion: Naturligvis, men tror du undervurderer kreftene i en 2,5d på 5 k rpm + når du foreslår å kvele med en genser. Jeg hadde ihvertfall ikke brukt noe mykt.

Og nok en gang, dette er snakk om en CR diesel, den vil kun kunne gjøre noe slikt når den går på egen olje. Dermed trenger du ikke å kvele den, bare koble fra innsugsslange så den mister tilgang på olje.

Skrevet

Havarerer en turbo normalt med "et smell" eller begynner den normalt gradvis å lage ulyd og å ryke og bruke olje?

Skrevet

vanligvis blir det ikke så dramatisk som dette hær, hvis du ser at bilen din legger et teppe av blåhvit røyk bak seg så kan det være turboen som er gåen, for du ser hva som skjedde hær da han ikke stanset når han så røyk.

Skrevet

Ikke noe gøy nei, jeg har allerede studert hvordan jeg skal få av innsugslangen om dette skulle skje meg.. Slik jeg kanskje kan klare og redde den.

Men er ikke mulig at tettningene i turboen har blåst ut, uten at lagerene osv har gått da? Vis man har tett veivhusventilasjon for eksempel?

Kjipe greier:

Skrevet
Ikke noe gøy nei, jeg har allerede studert hvordan jeg skal få av innsugslangen om dette skulle skje meg.. Slik jeg kanskje kan klare og redde den.

Men er ikke mulig at tettningene i turboen har blåst ut, uten at lagerene osv har gått da? Vis man har tett veivhusventilasjon for eksempel?

Kjipe greier:

Alvorlige greier dette...

Ble litt bekymret jeg også nå! Hvor finner jeg innsugslangen?

Kanskje et dumt spørsmål, hehe ;)

Skrevet

TRF-RACING: Eg har egentlig ikke peiling på hvor mye den kan være verdt. 30k kanskje?

Den har litt skader i lakken på bakfanger høyre side, og en bulk i døra på førersiden. Minimalt med rust så eg kan se.

Ellers har den M-sport front,nesten nye vinter og sommerhjul på fine alu-felger, sportseter, takluke.

Kan ta noen bilder i morgen.

Får vel ta en telefon til forsikringselskapet også imorgen selv om det sikkert er dødfødt:(

Skrevet
TRF-RACING: Eg har egentlig ikke peiling på hvor mye den kan være verdt. 30k kanskje?

Den har litt skader i lakken på bakfanger høyre side, og en bulk i døra på førersiden. Minimalt med rust så eg kan se.

Ellers har den M-sport front,nesten nye vinter og sommerhjul på fine alu-felger, sportseter, takluke.

Kan ta noen bilder i morgen.

Får vel ta en telefon til forsikringselskapet også imorgen selv om det sikkert er dødfødt:(

Bilen kan være av interesse,gi meg litt info om den på på pm, så kan vi ta det fra der? :)

• 4 weeks later...
Skrevet

Hiver meg på tråden med kanskje samme problem og helt identisk bil (2003).....

Har merket i det siste at det har kommet litt mye svartrøyk ved pådrag og at den ikke har hatt fullt så mye kraft som før (smårykking). Første tanke var kanskje tett veivhusventilasjon og hadde tenkt å ordne det så fort som mulig. Har kanskje kjørt 15 mil etter å ha merket dette.

Idag tidlig kom det en surrelyd som varierte med turtallet under kjøring, men ingen røyk til å begynne med. Kjørte guttungen på skolen og hjem (5 km). Prøvde så å gi svak belastning (3000rpm) på motor/turbo (fortsatt surrelyd) og da kom det hvit/grå røyk som luktet surt. Jeg skrudde av motoren tvert (motoren ruste seg ikke opp). Det er fortsatt nesten samme oljenivå på motoren (kanskje minket max 1 ltr).

Har jeg vært like uheldig som oldetek her? Eller kan dette skyldes tett veivhusventilasjon eller andre grunner?

Har vært borti det samme tidligere på turbomotor, men der var det ingen ulyd. Fikset veivhusventilasjonen på den, røyken forsvant tvert og bilen dro jevnt og fint etterpå.

Takker for svar og tips! :)

Skrevet

Hm, hvit røyk.skal ikke påstå noe, men d kan si toppakning i mine ører :(

PS sjekk veivhusfilteret ditt også. sitter i bakkant under toppdekselet :)

Skrevet

Takk for svar Bmw520 :)

Håper og tror ikke det er toppakningen (bilen har ikke vært hardt kjørt av meg eller tidligere eier. Har heller ikke gått varm noen gang).

Skrudde ut veivhusfilteret nå og det er full i beksvart tykk olje. Det MÅ uansett skiftes for det var ikke et fagert syn.

I tillegg er EGR-ventilen tilgriset med harde oljeavleiringer. Denne regner jeg med kan renses forhåpentligvis.

Km.stand er forresten 158000.

Skrevet

Takk for svar Bmw520 :)

Håper og tror ikke det er toppakningen (bilen har ikke vært hardt kjørt av meg eller tidligere eier. Har heller ikke gått varm noen gang).

Skrudde ut veivhusfilteret nå og det er full i beksvart tykk olje. Det MÅ uansett skiftes for det var ikke et fagert syn.

I tillegg er EGR-ventilen tilgriset med harde oljeavleiringer. Denne regner jeg med kan renses forhåpentligvis.

Km.stand er forresten 158000.

hm, mulig turbohavari ja. ikke bra dette med veivhusfilteret gitt. du for sjekke åssen det ser ut i turbon, eventuelt kjenne etter åssen akslingen er, ang slakke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...