Gustav C. Skrevet April 29, 2013 Share Skrevet April 29, 2013 Å si at en bil har sjel kan bety så mangt. Jeg mener uttrykket gjelder for biler som vekker spesielle følelser hos sjåføren/ beundreren. Biler som er uvanlig morsomme å kjøre, utrolig vakre å se på, vekker et eierbegjær eller ganske enkelt er uvanlig/annerledes - er eksempler som jeg mener er med på å gi en bil "sjel" og jeg mener denne sjelen skal være tilstede når bilen er ny! Det å si at en bil har sjel bare fordi den har overlevd noen tiår synes jeg er å ta i. Da har man en eierhistorie med med bilen og er i mine øyne automatisk blitt partisk. Ja historie fører til minner og igjen følelser, men nei. Da kan alle biler bli kategorisert som biler med sjel bare noen hatt dem lenge nok på veien. Ikke kom her å si at nye biler ikke har sjel! Det er bare så jævlig "trangsynt-gammel-gubbe-med-skylapper som har blitt frakjørt av en hel verden og hater alt nytt" - mening! Greit at biler var enklere og på den måten mer solide før, men det er det.. Må igjen legge til at jeg bare mener det her, og en fasit er opp til hver enkelt selvfølgelig Edit - Ja selvfølgelig er BMW best, alle oppegående mennesker vet det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John Kr Skrevet April 30, 2013 Forfatter Share Skrevet April 30, 2013 Å si at en bil har sjel kan bety så mangt. Jeg mener uttrykket gjelder for biler som vekker spesielle følelser hos sjåføren/ beundreren. Biler som er uvanlig morsomme å kjøre, utrolig vakre å se på, vekker et eierbegjær eller ganske enkelt er uvanlig/annerledes - er eksempler som jeg mener er med på å gi en bil "sjel" og jeg mener denne sjelen skal være tilstede når bilen er ny! Det å si at en bil har sjel bare fordi den har overlevd noen tiår synes jeg er å ta i. Da har man en eierhistorie med med bilen og er i mine øyne automatisk blitt partisk. Ja historie fører til minner og igjen følelser, men nei. Da kan alle biler bli kategorisert som biler med sjel bare noen hatt dem lenge nok på veien. Ikke kom her å si at nye biler ikke har sjel! Det er bare så jævlig "trangsynt-gammel-gubbe-med-skylapper som har blitt frakjørt av en hel verden og hater alt nytt" - mening! Greit at biler var enklere og på den måten mer solide før, men det er det.. Må igjen legge til at jeg bare mener det her, og en fasit er opp til hver enkelt selvfølgelig Edit - Ja selvfølgelig er BMW best, alle oppegående mennesker vet det Enig -- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Å si at en bil har sjel kan bety så mangt. Jeg mener uttrykket gjelder for biler som vekker spesielle følelser hos sjåføren/ beundreren. Biler som er uvanlig morsomme å kjøre, utrolig vakre å se på, vekker et eierbegjær eller ganske enkelt er uvanlig/annerledes - er eksempler som jeg mener er med på å gi en bil "sjel" og jeg mener denne sjelen skal være tilstede når bilen er ny! Det å si at en bil har sjel bare fordi den har overlevd noen tiår synes jeg er å ta i. Da har man en eierhistorie med med bilen og er i mine øyne automatisk blitt partisk. Ja historie fører til minner og igjen følelser, men nei. Da kan alle biler bli kategorisert som biler med sjel bare noen hatt dem lenge nok på veien. Ikke kom her å si at nye biler ikke har sjel! Det er bare så jævlig "trangsynt-gammel-gubbe-med-skylapper som har blitt frakjørt av en hel verden og hater alt nytt" - mening! Greit at biler var enklere og på den måten mer solide før, men det er det.. Må igjen legge til at jeg bare mener det her, og en fasit er opp til hver enkelt selvfølgelig Edit - Ja selvfølgelig er BMW best, alle oppegående mennesker vet det Det er sammenheng mellom lengden på eierskapet og om bilen har sjel. Om man syns bilen har sjel bytter man den ikke ut og kjøper en annen etter ett års tid, da har ikke bilen gjort særlig inntrykk på eieren. Du og jeg kan selvsagt ha forskjellig oppfatning om hvilken bil som har sjel, det har jo med smak å gjøre, og det kan godt være en ny bil, det er jeg helt enig i. Man syns ikke automatisk at en bil har sjel selv om man har hatt den lenge, de fleste biler begynner man da å bli passe lei av. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Her snakkes det om sjel og kjøreglede og slike ting - også er det helt vanlige familiebiler, gjerne med diesel og automat det er snakk om. Huff. Av alle disse bilmerkene som er på markedet i dag så er det bare noen få bilmerker som har "sjel", deriblant BMW. Kjøper du deg f.eks Toyota så kjøper du bilen for å komme deg fra A til B, med en BMW så nyter du turen. For noe tullball. Eiere av MR2, Celica, Supra og GT86 nyter turen vel så mye som enn eiere av X5 og 316dat (eller M3 for den del..). Mine foreldre kjører forøvrig BMW og jeg skal garantere deg at den blir brukt utelukkende for å komme seg fra A til B! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Her snakkes det om sjel og kjøreglede og slike ting - også er det helt vanlige familiebiler, gjerne med diesel og automat det er snakk om. Huff. Eiere av MR2, Celica, Supra og GT86 nyter turen vel så mye som enn eiere av X5 og 316dat (eller M3 for den del..). Mine foreldre kjører forøvrig BMW og jeg skal garantere deg at den blir brukt utelukkende for å komme seg fra A til B! Jeg kjører også BMW´en nesten utelukkende for å komme meg fra A til B. Den har helt klart sjel... selv om jeg når det skal være heller ville ha kjørt en GT86... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Her snakkes det om sjel og kjøreglede og slike ting - også er det helt vanlige familiebiler, gjerne med diesel og automat det er snakk om. Huff. Av alle disse bilmerkene som er på markedet i dag så er det bare noen få bilmerker som har "sjel", deriblant BMW. Kjøper du deg f.eks Toyota så kjøper du bilen for å komme deg fra A til B, med en BMW så nyter du turen. For noe tullball. Eiere av MR2, Celica, Supra og GT86 nyter turen vel så mye som enn eiere av X5 og 316dat (eller M3 for den del..). Mine foreldre kjører forøvrig BMW og jeg skal garantere deg at den blir brukt utelukkende for å komme seg fra A til B! Tull sier du, er jo lov å bruke sunn fornuft å tenke. Hva er det Toyota er mest kjent for, jo driftsikre "every day" biler som passer til de som ikke er så veldig bilinteressert. Er ingen her som har påstått at en Toyota ikke kan ha sjel, fordi det kan den i form av f eks modellene du lister opp over her. Men det er jo en kjent sak at når man tenker på Toyota så er det jo ikke akkurat farstfylte, spennende entusiastbiler man tenker først på. Alle biler kan ha sjel, selv en trist Corolla så lenge den kanskje betyr noe spesielt for eiern. Min E34 føler jeg har sjel, selv om jeg bruker den hver dag til praktiske gjøremål så er det noe ved bilen som gjør at jeg liker den ekstra godt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Men det er jo en kjent sak at når man tenker på Toyota så er det jo ikke akkurat farstfylte, spennende entusiastbiler man tenker først på. Er det en kjent sak, eller er det slik norske BMW-entusiaster tenker når de kjører rundt i sin ganske standard familiebil med dieselmotor og tror de kjører noe helt spesielt? Rare er at det er slik i alle merkemiljøer. Jeg kjørte Citroen før, og du hadde sammen gjengen der. Enkelte var hellig overbevist om at det kun var Citroen som kunne lage biler og de skulle aldri ha noe annet. Jeg må le. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 BMW lager mye bra, men verden blir veldig trist og grå om man bare skal ha BMW... Kommer aldri til å skjønne meg på folk bare digger ett merke (altså har typ 4 biler og alle er BMW)! Elsker BMW som hverdagsbiler, men om man skal ha noe spennende/interessant så tilbyr andre bilmerker veldig mye bra også... Sharknose BMWer = Sjel, btw. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Men det er jo en kjent sak at når man tenker på Toyota så er det jo ikke akkurat farstfylte, spennende entusiastbiler man tenker først på. Er det en kjent sak, eller er det slik norske BMW-entusiaster tenker når de kjører rundt i sin ganske standard familiebil med dieselmotor og tror de kjører noe helt spesielt? Nei men så ta deg en tur ut på gata da å spør folk flest hva de forbinder med Toyota Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Nei men så ta deg en tur ut på gata da å spør folk flest hva de forbinder med Toyota Det kommer faktisk an på hvem du spør og ikke minst hvor. I USA tenker folk Lexus og Scion (spesielt Scion FR-S... altså GT86). Eldre personer tenker umiddelbart på 2000GT, MR2, Celica og Supra. Andre igjen tenker rally i relasjon til Celica GT-Four og Corolla WRC. Andre igjen tenker F1 og NASCAR, men kanskje mest kjent er Toyota for fantastisk holdbarhet og pålitelighet i forbindelse med modellene Land Cruiser og Camry. I tillegg er Toyota kjent for deres innovative produksjonsmetoder (Lean Production) som praktisk talt alle andre bilprodusenter i hele verden har adoptert i løpet av 90 og 2000-tallet... inkl. BMW... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Nei men så ta deg en tur ut på gata da å spør folk flest hva de forbinder med Toyota Hva tror du "folk flest" sier om BMW da? Kebabbil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John Kr Skrevet April 30, 2013 Forfatter Share Skrevet April 30, 2013 Synes det er flott at dere har engasjert dere i denne tråden, tråden startet med at BMW ble kåret til "Beste bil", men i dag kom en ny artikkel som kåret Skoda som beste bil, ikke lett å forstå... Dette med sjel har ingen fasitsvar, det er din og min oppfatning som avgjør om bilen har sjel eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Var nå først og fremst Norge jeg tenkte på, vi som har de kjedeligste modellene fra hele Toyota konsernet Supra, GT2000 osv er ikke viden kjent blandt den Norske allmenheten, svært få vet at Lexus og Toyota har noe med hverandre å gjøre. Nevner du Sicon så vil folk bare se spørrende på deg Nei folk vil nok umiddelbart tenke på Corolla, Hiace, Avensis, Camry osv. Gode og trygge biler men ikke akkurat noe som får nakkehåra til å reise seg Nei men så ta deg en tur ut på gata da å spør folk flest hva de forbinder med Toyota Hva tror du "folk flest" sier om BMW da? Kebabbil? Det kan godt være, eller ungdomsbil. Men nå var det Toyota det var snakk om.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 Min gamle MR2 MK1 hadde sjel! Min nåværende E36 og, den er en skikkelig kriger! For ikke å snakke om Ladaen, den har mer sjel enn alle bilene her inne tilsammen Jeg velger å tenke at en bil med over snittet mye Lucas-deler har sjel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haavard Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 Nei men så ta deg en tur ut på gata da å spør folk flest hva de forbinder med Toyota Det kommer faktisk an på hvem du spør og ikke minst hvor. I USA tenker folk Lexus og Scion (spesielt Scion FR-S... altså GT86). Eldre personer tenker umiddelbart på 2000GT, MR2, Celica og Supra. Andre igjen tenker rally i relasjon til Celica GT-Four og Corolla WRC. Andre igjen tenker F1 og NASCAR, men kanskje mest kjent er Toyota for fantastisk holdbarhet og pålitelighet i forbindelse med modellene Land Cruiser og Camry. I tillegg er Toyota kjent for deres innovative produksjonsmetoder (Lean Production) som praktisk talt alle andre bilprodusenter i hele verden har adoptert i løpet av 90 og 2000-tallet... inkl. BMW... Å dra hele USA over en kam er det liten vits i. Det innlegget ditt motsier seg selv. (Les: Det kommer faktisk an på hvem du spør og ikke minst hvor. I USA tenker folk Lexus og Scion (spesielt Scion FR-S... altså GT86). Eldre personer tenker umiddelbart på 2000GT, MR2, Celica og Supra. Andre igjen tenker rally i relasjon til Celica GT-Four og Corolla WRC.) Mitt inntrykk er av Toyota i USA er; enten stor pickup, minivans eller Hybridbiler. For å svare på topic, så har avstanden mellom bilmerker blitt en evighet mindre. Skulle jeg kjøpt meg ny BMW i dag, hadde det vært på grunnlag av design. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå