Gå til innhold

Kjøre ut av Kiel... osv i Tyskland

antares
 Share

Anbefalte innlegg

Sikker på at det er mange her inne som har vært i Tyskland og bl.a. Kiel. Skal nedover nå først i juli, og er selvfølgelig litt spent på hvordan det er å kjøre bil i Tyskland, og spesielt ut fra Colorline-kaia i Kiel, da dette blir vårt første møte med "tysk bilkultur"/bykjøring... Skal så videre mot Hamburg-Hannover og videre sør-østover. Har vært morsomt om noen kunne delt litt erfaringer, kanskje spesielt hvordan det er å ta seg fra Kiel mot Hamburg :-). Satser jo på autobahn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er bare til å følge veien, så er du plutselig (forbi) i Hamburg. Sjeldent noe problem å kjøre på autovahn, men om du ligger i venstrefeltet kan det være smart å følge godt med i bakspeilet. :)

Kan jeg få spørre om hva målet for turen er? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at det er godt og oversiktlig skiltet, men jeg er jo ikke akkurat vant med "bykjøring", så er mest spent på denne biten... Har sett litt på Google maps, og Kiel er vel kun en middels stor by, så det burde vel gå bra :-)!? Målet på turen er Zwichau i Sachsen. Skal være der i 10 dager, og håper å få se endel av nærområdet og Erzgebirge (fjell/grenselandskap mot Tsjekkia). Har også snust opp BMW forhandleren i Zwickhau... må jo dit også :-)http://ah-strauss.bmw.de/de/ah_strauss/de/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at det er godt og oversiktlig skiltet, men jeg er jo ikke akkurat vant med "bykjøring", så er mest spent på denne biten... Har sett litt på Google maps, og Kiel er vel kun en middels stor by, så det burde vel gå bra :-)!? Målet på turen er Zwichau i Sachsen. Skal være der i 10 dager, og håper å få se endel av nærområdet og Erzgebirge (fjell/grenselandskap mot Tsjekkia). Har også snust opp BMW forhandleren i Zwickhau... må jo dit også :-)http://ah-strauss.bmw.de/de/ah_strauss/de/index.html

Om du ikke har GPS så anbefaler jeg deg å kjøpe en, de er jo veldig billige, det gjør turen din mye mer avslappende og du trenger ikke være redd for å kjøre inn i de største byene.

Du kan glede deg , det er fint å kjøre i Tysklland, de har mye bedre trafikkultur enn i Norge. Ikke ligg i venstre fila, bruk den som forbikjøringsfil. Følg nøye med i speilet når du nærmer deg en bil foran, om det ser ut som at en bil lenger bak deg vil nå deg igjenn samtidig som du når igjenn bilen foran så øk farten, se i speilet igjenn før du legger deg ut og kjører forbi. Da hindrer du at du blir "låst opp" bak biler i høyre felt. Når du svinger av Autobahn, ikke brems ned før du har svingt over i retardasjonsfeltet. Når du ser biler i påkjøringsfelt på veg inn på din veg, legg deg et felt ut til venstre, igjenn, bruk speilet. Lykke til, det er LETT å kjøre i Tyskland, selv har jeg feriert med bil der 7 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Tyskland er et lett land å kjøre bil i, men på Autobahn bør man være ekstra oppmerksom på hva som skjer i trafikken. Som flere nevner er venstrefilen til forbikjøring og dette bør man ha respekt for. Spesielt når man skal skifte fil til venstre bør man ha i bakhodet at bilen som kommer bakfra og ser ut til å være langt bak kan ha en hastighet som er mer enn den dobbelte av din. Dette betyr at der man har god tid i Norge fordi hastighetsforskjellen på bilene er liten... kan du bli innhentet utrolig fort i Tyskland. Det skal med andre ord lite til for å skape farlige situasjoner når man skifter fil til venstre. Bruk speilene flittig å ha respekt for at ting skjer svært fort i høye hastigheter.

Du bør heller ikke utfordre hastighetsbegrensningene i og rundt byene og ved veiarbeider. Politiet kan reagere temmelig strengt på overtredelser i denne sammenhengen. Husk også at det kan være massive trafikkorker i Tyskland. 82 millioner mennesker deler et område som er bare litt større enn Norge og siden Tyskland ligger midt i Europa er det i tillegg mye gjennomgangstrafikk. Skal du igjennom hele Tyskland på langs kan det derfor være en fordel å kjøre om natten, men dette er dessverre ingen garanti mot kødannelser.

Godt tur og kjør fornuftig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Fredrik, og ja, skal ta det rolig! Håper vi ikke kommer ut for de store køene, men man er vel ikke forsikret mot det. Vi begynner jo ferien i Tyskland 1.juli, og drar tilbake med Kielferja 11 dager senere, så det er vel kanskje midt i ferien i Tyskland, med dertil mye trafikk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyskland synes jeg var veldig lett og lite stressende å kjøre i, tyskerne er behersket og ryddige i trafikken og er mye roligere enn nordmenn som oppfører seg som Franskmenn i trafikken. På Autobahn er venstresida KUN til forbikjøring og legg deg inn selv om det ikke er så langt til neste bil som skal kjøre forbi, biler bakfra kommer jæklig fort noen ganger. Vær obs på hvis du ligger i høy hastighet i venstrefila at trailere, som regel østeuropeiske kan legge seg ut. De gir fullstendig faen i om du kommer i 200 km/t, de legger seg rett ut og gjør at ABSen din får jobba litt :P Dette er litt skummelt så pass på disse...

På Autobahn i fin cruising hastighet så går mila fort, vi kjørte fra Hirtshals til München på en dag. En lang tur men det gikk overraskende greit, kjekt å lytte til trafikkmeldinger om man forstår Tysk :wink: Jeg kjørte en del rundt i München, som er vesentlig lettere å kjøre i og orientere seg i enn rotete Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Autobahn er venstresida KUN til forbikjøring

Det et den strengt tatt i Norge også, men med udugelige folk nytter jo ikke det. :)

Nettopp, men jeg liker å understreke at på Autobahn så er det virkelig upopulært å cruise i venstrefila i 110 km/t. I Norge med våre jalla fartsgrenser så føler jeg det er noe annet, folk kjører jo liksom maks 120 km/t :roll: Er frustrerende hvor mange som ikke skjønner dette med hvor man skal ligge på motorveien :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk speil aktivt og ikke glem blinklys!! Du vil fort merke det at tyskere er mye flinkere til å markere med blinklys i god tid ved forbikjøringer etc. De som kommer veldig fort gir også ofte et par blink med fjernlysa også for å vise at "her kommer jeg".. :)

Utenom dette så er det stort sett bare fryd å kjøre igjennom Tyskland. Vi var veldig uheldige gjennom Hamburg når vi var der i sommer. Trur vi stod 4 timer i kø til sammen der... Utenom dette var det bare morro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...