Gå til innhold

911 (996) eller Z4 (E89)

Share

Anbefalte innlegg

Jeg hadde lett tatt en enklere 996 foran en E89 (som ikke riktig er en ordentlig sportsbil), men snakker vi om en 3,0si variant av E85 blir jeg straks mer usikker. Z4 E85 3,0si med 265 HK, manuelt gear og det rette utstyret er en enormt kompetent kjøremaskin... også kan man nyte solen i tillegg.

På den annen side når du først er inne på 911 sporet er ikke 996 den fineste modellen Porsche har laget selv om den er enormt kompetent som sportsbil. 964 blir mer og mer et genialt alternativ... en skikkelig 911 slik en 911 skal være av den gamle skolen. 993 er mer raffinert, men også en god del dyrere i både innkjøp og vedlikehold. Apropos vedlikehold... har du et stramt budsjett er hverken 964, 993 eller 996 bilen for deg (les: Porsche er dyrt!). Hvis dette er tilfellet vil jeg heller anbefale en Z4 E85 med en fornuftig motor (altså rekkesekser)... med det rette utstyret... :)

Fredrik har helt rett i dette. Porsche er ikke en rimelig hobby, uavhengig hvor ny eller gammel man velger. Med en slik bil sørger man som regel for at alt er på stell, og delene ligger noe over BMW. Tilgang på deler er god, både i Norge og i utlandet for de modellene som er nevnt her.

Etter min mening er alle 911 opp til og med 993 enkle å skru på, men det er trangt i motorrommet. Personlig ville jeg ikke valgt 996, da denne har et meget uforutsigbart motorproblem. Dette gjelder ikke GT2 og GT3, da disse har motorblokken fra 964 (3.6L) som regnes som skuddsikker. Eneste eventuelle kostbare reparasjon man kan oppleve på 993 og nedover er strekkboltene, men iom at dette er luftavkjølte motorer raser ikke motorene dersom disse ryker. Forholdsvis enkle å bytte, men motor må ut.

En velholdt 911 vil alltid kjøre bedre enn en BMW, i alle sammenhenger. Den tekniske tilnærmingen til Porsche er basert på at bilen både skal kunne kjøres på bane/løp og som bruksbil - design er derfor dimensjonert for dette. Det er korrekt at siden 964 kom på markedet har 911'ene vært noe mindre stiv enn f eks 3.2 Carrera. Om man har kjørt en 996 som krenger mer enn en Z4 i svinger, er det på tide å sjekke understellet på 996en. Disse er forøvrig svært lett å kjøre fort med i både svinger og rett frem.

Basert på trådstarters preferanser (pris, bruk, vedlikehold etc), ville jeg nok gått for en Z4. Bare sørg for å ikke prøve en 964, 993 eller 996. Da forandrer du raskt mening :-)

Personlig kjører jeg en BMW F30 til dagen, og en 964 på pene dager. Begge fortreffelige til sitt bruk.

Har du kjørt Z4 med M understell? Krenger ikke så mye som du tror den gjør... En velholdt 996 krenger ihvertfall ikke noe mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg hadde lett tatt en enklere 996 foran en E89 (som ikke riktig er en ordentlig sportsbil), men snakker vi om en 3,0si variant av E85 blir jeg straks mer usikker. Z4 E85 3,0si med 265 HK, manuelt gear og det rette utstyret er en enormt kompetent kjøremaskin... også kan man nyte solen i tillegg.

På den annen side når du først er inne på 911 sporet er ikke 996 den fineste modellen Porsche har laget selv om den er enormt kompetent som sportsbil. 964 blir mer og mer et genialt alternativ... en skikkelig 911 slik en 911 skal være av den gamle skolen. 993 er mer raffinert, men også en god del dyrere i både innkjøp og vedlikehold. Apropos vedlikehold... har du et stramt budsjett er hverken 964, 993 eller 996 bilen for deg (les: Porsche er dyrt!). Hvis dette er tilfellet vil jeg heller anbefale en Z4 E85 med en fornuftig motor (altså rekkesekser)... med det rette utstyret... :)

Fredrik har helt rett i dette. Porsche er ikke en rimelig hobby, uavhengig hvor ny eller gammel man velger. Med en slik bil sørger man som regel for at alt er på stell, og delene ligger noe over BMW. Tilgang på deler er god, både i Norge og i utlandet for de modellene som er nevnt her.

Etter min mening er alle 911 opp til og med 993 enkle å skru på, men det er trangt i motorrommet. Personlig ville jeg ikke valgt 996, da denne har et meget uforutsigbart motorproblem. Dette gjelder ikke GT2 og GT3, da disse har motorblokken fra 964 (3.6L) som regnes som skuddsikker. Eneste eventuelle kostbare reparasjon man kan oppleve på 993 og nedover er strekkboltene, men iom at dette er luftavkjølte motorer raser ikke motorene dersom disse ryker. Forholdsvis enkle å bytte, men motor må ut.

En velholdt 911 vil alltid kjøre bedre enn en BMW, i alle sammenhenger. Den tekniske tilnærmingen til Porsche er basert på at bilen både skal kunne kjøres på bane/løp og som bruksbil - design er derfor dimensjonert for dette. Det er korrekt at siden 964 kom på markedet har 911'ene vært noe mindre stiv enn f eks 3.2 Carrera. Om man har kjørt en 996 som krenger mer enn en Z4 i svinger, er det på tide å sjekke understellet på 996en. Disse er forøvrig svært lett å kjøre fort med i både svinger og rett frem.

Basert på trådstarters preferanser (pris, bruk, vedlikehold etc), ville jeg nok gått for en Z4. Bare sørg for å ikke prøve en 964, 993 eller 996. Da forandrer du raskt mening :-)

Personlig kjører jeg en BMW F30 til dagen, og en 964 på pene dager. Begge fortreffelige til sitt bruk.

Har du kjørt Z4 med M understell? Krenger ikke så mye som du tror den gjør... En velholdt 996 krenger ihvertfall ikke noe mindre. Kjørte 996 allerede da den var ny i 1998 :)

Misforstå meg rett. Både M-modeller og biler med M-understell er meget godt satt opp (har hatt flere selv). Poenget mitt med kommentaren vedrørende krenging i 996 var at dersom denne oppleves slapp i understellet, så er det sannsynligvis noe som ikke stemmer. 996 kan for øvrig også leveres med et (enda) stivere oppsett - M030 - som tilleggsutstyr.

Hele settingen er at BMW tilnærmer seg flere kjøpergrupper enn Porsche, mens sistnevnte er mer kompromissløs. Man får mer all-round kjøreopplevelse i BMW.

Prøv selv. Jeg ble "dessverre" hektet for fem år siden, da jeg var så "dum" å prøve Porsche. Når man først har prøvd dette, er det noe utfordrende å vende tilbake. Men det er klart vi er forskjellige, noen blir nok ikke like hektet på Porsche som andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig har jeg bare testet en Porsche. Jeg har testet en rekke Ferrarier etc, men i jobbsammenheng har det bare blitt en Porsche. En 2013-modell 991 911 Carrera 4. Testet den på snøføre og småveier. Likte den veldig godt, men prislappen på den gjorde at jeg aldri tenkte at det var noe som var i nærheten av aktuelt for meg. Men så begynte jeg å se litt på 997 og så 996. Så skal nok prøve en så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg ikke valgt 996, da denne har et meget uforutsigbart motorproblem. Dette gjelder ikke GT2 og GT3, da disse har motorblokken fra 964 (3.6L) som regnes som skuddsikker. Eneste eventuelle kostbare reparasjon man kan oppleve på 993 og nedover er strekkboltene, men iom at dette er luftavkjølte motorer raser ikke motorene dersom disse ryker. Forholdsvis enkle å bytte, men motor må ut.

996 4S har også 3.6-literen. En 2002-2003 4S kan fås på Finn til under 500'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

997 er jo helt andre boller da, men disse ligger vel fortsatt en del høyere i pris :? Men du for en bil det er, er så heldig å ha fått sittet på i en og det er helt klart en ypperlig kjøremaskin :)

Jepp. Men jeg tenkte jeg skulle begynne litt forsiktig og heller skalere opp ti en 997 om jeg ble bitt etterhvert. Jeg kommer ikke til å kjøre mer enn 10.000 km i året med den maks, så det blir vanskelig for meg selv å forsvare en større investering til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg ikke valgt 996, da denne har et meget uforutsigbart motorproblem. Dette gjelder ikke GT2 og GT3, da disse har motorblokken fra 964 (3.6L) som regnes som skuddsikker. Eneste eventuelle kostbare reparasjon man kan oppleve på 993 og nedover er strekkboltene, men iom at dette er luftavkjølte motorer raser ikke motorene dersom disse ryker. Forholdsvis enkle å bytte, men motor må ut.

996 Turbo har også den gamle Metzger blokken fra 964... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

996 Turbo har også den gamle Metzger blokken fra 964... :)

GT3 også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Moen forklare meg hva som er motorproblemet på 996? Og er dette fikset for godt om motor er byttet?

Det er to sentrale utfordringer;

- IMS/RMS (oljelekkasje) - kan utbedres og forebygges (gjerne ifm service)

- sylindre i blokken endres over tid til en mer oval form (ingen sylinderforinger hvilket innebærer at blokken må kasseres)

Så vidt jeg vet har SSP i Skien en meget god løsning for å utbedre disse utfordringene. Men det koster; skal man overhale motoren med nye foringer så er prisleiet i området 100' - 150'. Utbedring av oljelekkasjen koster omlag kr 15'.

Porsche har blitt kritisert ganske kraftig blant entusiaster verden over grunnet disse problemene. Spesielt ille er det at dette problemet også har blitt avdekket på første generasjons 997. Porsche har ikke vist noen form for goodwill for å løse opp i dette dersom garanti har utløpt.

Dersom motor havarerte innen garantitiden fikk man en identisk motor med potensielt de samme problemene. Det kan jo også sies å være ille. Skal man være helt sikker ift 996, skal man gå for en GT2 (turbo) eller GT3 (lightweight). Flere Boxtere og Cayman har tilsvarende problemer, men muligens ikke i tilsvarende omfang.

Når det gjelder tidspunktet for når 996 motorene har rast, så har dette vist seg å være tilfeldig. Tidligere hevdet man om bilen hadde passert 150' km, så var man på trygg grunn. Dette har vist seg å ikke være korrekt. Det skal være mindre utbredt blant biler som er kjørt på bane (dvs kjørt bilen slik den er designet for). Etter mitt syn er dette likevel altfor svakt av Porsche.

Til sammenligning finner man gjerne enkelt en SC, 3.2, 964 eller 993 som har rullet opp mot 500' km, uten annet enn standard vedlikehold. Entusiastene har et morsomt slagord: "Det skal ikke være vann i en motor" (da med henblikk på at de luftavkjølte motorene er best).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for litt mer utfyllende informasjon Christian. Så er iallefall motorproblemene på 911/Boxster/Cayman sånn nogenlunde kartlagt i forhold til hva som er rimelig i et BMW forum. Husk imidlertid at disse problemene ikke gjelder alle motorene i 996 modellen... dessverre kun de "billige" variantene... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er det såkalte IMS lageret (Intermediate Shaft Bearing) i forbindelse med svinghjulet i flere forskjellige motorvarianter på 911 og Boxster/Cayman modellene.

http://www.pelicanparts.com/techarticle ... earing.htm

Vi hadde en 2007 Cayman 2,7 på verkstedet med en skikkelig ulyd i motoren for kun kort tid siden. Det viste seg at dette var problemer med Intermediata Shaft Bearing som nevt ovenfor. Kontakter man Porsche er det ingen "goodwill", selv om bilen kun hadde gått 58000km. Porsche sier at motor må byttes, men bilen ble sendt til SSP som kan bytte dette lageret på original motoren noe rimeligere enn ett motorbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M96-motoren har flere problemer. Ovale sylindere, skjørtebank, sprekk i sylindervegg/sprekk i motorblokk og IMS. IMS-problemet er altså et kulelager som sprekker, samt at bolten til dette lageret knekker.

Her er en illustrasjon:

http://s138.photobucket.com/user/nisen/ ... 8.jpg.html

Det er tragisk av Porsche at de produserte dette i 10 år uten å gjøre noe med det, eller ta ansvaret for havarier. Siden dette har skjedd fra km-stand 50 000 vil jeg tro at Porsche så de første motorrasene allerede på 90-tallet.

Angående bytte, så tar vel SSP 100 000kr for rep, og Porsche tar 145 000kr pluss montering for ny motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...