Gå til innhold

Superbiler i Norge?


bmwZ
 Share

Anbefalte innlegg

Etter det jeg har hørt skulle Danmark få 3 La Ferrari levert. De har 3 stk Enzo der, det er bekreftet. Vedlagt er liste fra 2012, laget av dansker. Skal spørre om jeg kan få oppdatert 2015 liste også.

12 F40, 2 F50, 3 Enzo, muligens 3 La Ferrari, 5 599 GTO, 5 16M, 5 Challenge Stradale, 17 246 Dino. Hva var det du sa Fredrik 90?

Imponerende antall Dino 246 (selv om det ikke er en Ferrari). Hvor mange finnes det av de i Norge? Det har i hvert fall vært én i landet tidligere, men den ser ut som kanskje kan ha blitt eksportert ut.

 

3v6FYRh.jpg

 

Finnes det noen andre? Jeg har aldri sett bilder av noen. Uansett en imponerende lister av gamle klassikere. Mitt inntrykk er at vi stort sett kun har 250 gt, 250 gte, 365 GT 2+2, GT4 og enkelte replikkaer av eldre Ferrarier her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere årsaker til at det er ganske mange fine sportsbiler i Danmark. Den kanskje viktigste årsaken er at Danmark faktisk har lange tradisjoner for bilsport på en "engelsk" måte. Folk investerer ofte i en sportsbil som de bruker når været er fint og anledningen ellers byr seg. Det behøver ikke nødvendigvis handle om en kostbar og sjelden sportsbil. Nærheten til Tyskland gjør også det å ha en sportsbil attraktivt på mer enn én måte (kort vei til både Autobahn og billigere service). Mange dyre sportsbiler leases (hele eller deler av året). Det finnes mange forskjellige måter å lease biler og noen er temmelig kreativt utformet mhp. hvor stor del av engangsavgiften (registreringsavgiften) som skal betales og dermed inngå i leasingkostnadene. Man har også ganske fornuftige skatteregler for firmabiler i Danmark. Det er derfor ikke uvanlig at dyre sportsbiler eies av et firma, men disponeres av aksjonærene (eller de aksjonærene begunstiger). Et annet poeng er selvfølgelig at det som i Norge også er ganske mange svært velstående mennesker i Danmark. Har man råd har man også lov til å kjøre dyre biler... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik i Danmark at veldig mange dyrere premium biler kan leases og når leasing perioden er over så refunderes deler av engangsavgiften til leasingsselskapene og bilen kan eksporteres ut av Danmark? Jeg har også lest i Auto motor und Sport at det er lukrativt å importere biler ifra Danmark til Tyskland, det skjønte jeg ikke først med tanke på prisene men når avgiften kan refunderes så forstår jeg det jo. Jeg ser iallfall at veldig mye grombiler på BilBasen.dk annonseres med "uden avgift", altså de er ikke registeret. Regner med det er for at folk skal kunne sette de inn i ett firma eller liknende :)

Isåfall så har jo danske bilkjøpere i dette segmentet en liten gulrot, tenker da på det med leasingen. Eneste som står i veien da er jo årsavgiften, som kanskje gjør det litt mindre lukrativt for den vanlige mann i gata. Jeg mener at en vanlig mann i Norge kan fint kjøpe seg en brukt F430, det er bare å prioritere bort hytte eller båt så er ikke det noe problem. Når bilen er kjøpt så blir man jo ikke ruinert av å bruke den, all den tid vi har en flat årsavgift i Norge og forsikring er forholdsvis rimelig. Men vi har forsatt veldig høy engangsavgift i Norge, om ikke like høy som i Danmark men høy nok. Jeg vet ikke men å lease seg en Ferrari i Norge tror jeg ikke er veldig enkelt eller gunstig på noen måte så der har danskene en stor fordel. Vi skulle hatt like skatteregler for firmabiler som i Danmark, da hadde vi kanskje hatt enda flere grombiler på veiene. Men dette er kanskje ett smutthull som utnyttes, merker har her er det ting jeg av ren nyskjerrighet vil sette meg mer inn i ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er betydelig større forskjeller på folks inntekts og formuenivå i Danmark enn det er i Norge. Folk flest har langt fra råd til en Ferrari eller en annen fin sportsbil og dette gjelder enten den kjøpes, leies eller leases. Folk flest har heller ikke råd til en båt i den samme prisklassen (med eller uten avgifter). Når dette er nevnt er det korrekt at den store jokeren er engangsavgiften (registreringsavgiften). En veldig populær variant er å kun betale engangsavgift for de månedene bilen faktisk er registrert (dette gjelder både ved kjøp og leasing). Ergo kan man f.eks bruke en Ferrari tre måneder i året og kun betale engangsavgift for dette. Skiltene skal naturligvis leveres tilbake og forsikringen betales, men denne løsningen åpner opp for noen interessante muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å poste sjeldne norske klassikere her og? Eller eventuelt ville det vært interesse av en tilsvarende tråd med litt lett oversikt over hva som finnes av sjeldne klassikere her i landet?

Endret av Galro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lista, var det jeg trodde. Er en seriøs samling med spesial modeller i Danmark. Vet det er solgt 19 Specialer i Danmark. Ganske rått med tanke på folketall.

Har forhørt meg litt og det virker som mange ikke betaler avgifter. Bruker prøveskilt eller bruker bilen kun til trackday, pluss noe eksport.

Vi er på rett vei i Norge også, men får å få spesial modellene nye krever det at man har eid/eier en bra stall en stund. Det er det få Normenn som kan skilte med desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man lærer noe nytt hver dag, utrolig imponerende av ett land med verdens høyeste bilavgifter :) Finnes det ikke noe sånn liste over biler i Norge, alt er så veldig diffust når man prøver å finne ut av ting.

Vi har jo et bra register, men har ikke alle. Vet om en kar som har full kontroll på alle nyere Ferrari i Norge. Han har chassi nummeret på alle sammen også :)

Skal høre med han...

Endret av bmwZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lista, var det jeg trodde. Er en seriøs samling med spesial modeller i Danmark. Vet det er solgt 19 Specialer i Danmark. Ganske rått med tanke på folketall.

Har forhørt meg litt og det virker som mange ikke betaler avgifter. Bruker prøveskilt eller bruker bilen kun til trackday, pluss noe eksport.

Vi er på rett vei i Norge også, men får å få spesial modellene nye krever det at man har eid/eier en bra stall en stund. Det er det få Normenn som kan skilte med desverre.

Hva menes med spesialmodellene? 458 Speciale spesiell, F12 TDF spesiell, F12 NART spesiell eller La Ferrari spesiell?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes med spesialmodellene? 458 Speciale spesiell, F12 TDF spesiell, F12 NART spesiell eller La Ferrari spesiell?

Da tenker jeg på bilene som krever god historik hos Ferrari for å få kjøpe og bilene som er laget i begrenset opplag. Altså ikke 458 Speciale, men Laferrari, F12 tdf, 458 Aperta, 16M, 599 GTO osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forhørt meg litt og det virker som mange ikke betaler avgifter. Bruker prøveskilt eller bruker bilen kun til trackday, pluss noe eksport.

Vi er på rett vei i Norge også, men får å få spesial modellene nye krever det at man har eid/eier en bra stall en stund. Det er det få Normenn som kan skilte med desverre.

  

Virker som om det er litt mer nyrike tilstander i Norge, samt at det så smått begynner å bli akseptabelt å bruke veldig mye penger på enn bil. Er vel litt derfor det ikke er flere norske kunder som kvalifiserer til å få kjøpe spesial modeller.

Men i følge denne artikkelen i E24 så skal jo Autostrada ha solgt to LaFerrari til Norske kunder, og flere kunne man solgt om man fikk tilgang på fler står det skrevet.

http://e24.no/bil/tidenes-dyreste-ferrari-er-utsolgt/22667003

Vi har jo et bra register, men har ikke alle. Vet om en kar som har full kontroll på alle nyere Ferrari i Norge. Han har chassi nummeret på alle sammen også :)

Skal høre med han...

Det hadde jo vært veldig kult å fått den lista, vil jo også si det har stor relevans for denne tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det med Laferrari, men de går ikke i Norge desverre.. Kunne vært en Norsk registrert om vi hadde fått en til. Fikk dem kun fordi kundene allerede hadde 599XX...

Er 3stk Normenn som fikk levert hver sin Laferrari, to av dem gjennom oss:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var ikke alt for villig til å gi ut for mye info desverre... Men han kunne bekrefte 19stk 458 Italia og 8 Spidere.

Så vet jeg om 3stk Speciale på Norske skilt, samt 3stk på eksport til Normenn.

Ellers kjenner jeg til:

-3stk F40

-1stk F50

-1stk Enzo

-1stk 288 GTO

-Var også en 599 GTO, men eksportert igjen.

-11stk FF + 1 på eksport

-5STK F12 + 3 på eksport

Endret av bmwZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...