Tyggern Skrevet Desember 3, 2013 Share Skrevet Desember 3, 2013 Det er jo dette her med skomakerens barn osv, jeg har lagt voks uten å polere flere ganger jeg. Det er jo bare en beskyttelse av lakken. Og det er bedre å ha på en å la være. 99% av utsende på en bil ligger i forarbeidet. Også er voksen beskyttelse av lakken etter hardt arbeid. Men er grundig rens av lakken med f.eks en fin polish vil som nevnt gjøre at resultatet først og fremst blir langt bedre og vil ha bedre holdbarhet. Jeg har et godt eksempel på dette her: dette er riktig nok noen år siden nå. Bilen ble maskert på langs av taket også polert på ene siden, dereter renset. Lagt glaze også voks. Glaze og voks ble lagt på hele taket. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tare Jansen Skrevet Desember 3, 2013 Forfatter Share Skrevet Desember 3, 2013 Se der ja, artig at noen faktisk tester sånn i heimen;) Er Autoglym Super Resin Polish grei? Har en sånn liggende et sted tror jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Desember 3, 2013 Share Skrevet Desember 3, 2013 Se der ja, artig at noen faktisk tester sånn i heimen;) Er Autoglym Super Resin Polish grei? Har en sånn liggende et sted tror jeg.. Bedre en Turtlewax\Biltema om ikke annet StigJ reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tare Jansen Skrevet Desember 3, 2013 Forfatter Share Skrevet Desember 3, 2013 Da bruker jeg den, så får det bli som det blir Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tare Jansen Skrevet Desember 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Desember 11, 2013 Da fikk en prøvd seg litt som bilpleier i dag. Polert og vokset Vasket bilen grundig, tørket den og brukte ironx over hele. Spylte av, vasket like gjerne en gang til og tørket godt. Brukte polish fra autoglym og voks fra swissvax (sheld) Fant stadig nye "riper" etterhvert som jeg fjernet polishen, la så på ny igjen og spant på litt høyere hastighet til alt ble smooth og fint lot tørke og tørket av på nytt.. Påførte voks så voksen. Resultatet ble bra;) Bilen ser litt lei seg ut med vinterhjul men Også en liten video: http://youtu.be/D29RGb2FFs8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZhilleN Skrevet Desember 11, 2013 Share Skrevet Desember 11, 2013 Shield er helt rått og det gir resultater man er fornøyd med i en lang periode Et tips er og bruke en grov rubbing f.eks scholl s17 som jeg selv bruker og 3m sin fine rubber (gul) til finrubbing, poenget er at den grove tar dypere riper og etterlater en hinne med minimale riper son syntes i sollys, derfor bruker vi en finrubbing for og få en glatt og ripefri overflate før man fører inn voks, eller så er hele poenget borte med voks. Anbefaler deg og bruke 120mm padder og polere med maskin, jeg bruker 3M serien som jeg synes gir best resultat fordi putene er lettere og jovbe med, og gir mest effekt av div påføringsprodukter. Teknikken med og bruke maskin når du polerer er mange, men som du sikkert vet så skal ikke produktet presses inn i klarlakken, produktene jeg har er lagd for og jobbe selv med veldig liten kraft av bruker, la produktet jobbe seg inn, og ikke du Påføring på paddene av produktet skal være minimalt, legger du på mye av et produkt, får ikke produktet den effektive virkningen med og jobbe, den bare glir oppå og legger seg som et vått belegg, leggpå 5 prikker i hjørnene og en tynn stripe i kryss på midten av padden da du får mest slipekraft fordelt på hele puta 3mserien sine padder : Grønn : rubbing grov/fin Blå : voks eller forsegling De to typene trenger du, og ikke mer. Du får rød gul osv. Men det er ikke noe poeng og ha fargepute til hvert enkelt prrodukt som 3m har. Voks påfører du som du sikkert vet med en god pad, anbefaler swissvax sine padder. Da vet du til nestegang hva du skal bruke av produkter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tare Jansen Skrevet Desember 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Desember 11, 2013 Får blir vårshinene dette her da;) Hvordan er det med avfettning på voks forresten? Trenger det kanskje ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZhilleN Skrevet Desember 11, 2013 Share Skrevet Desember 11, 2013 Avfetting er ikke noe poeng og ha på, kun ren såpe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tare Jansen Skrevet Desember 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Desember 11, 2013 Najs;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyggern Skrevet Desember 12, 2013 Share Skrevet Desember 12, 2013 Avfetting bruker du ved behov. Det vil hjelpe å fjerne mer skitt før du berører bilen og minsker faren for vaskeriper osv. Som f.eks surfex HD blandet 1:15-20 er fint for fjerning av trafikk film. Prickbort kan også brukes en gang i mellom uten at det er farlig / svekker voksen i noen stor grad. Det tar faktisk vekk mer av vokslaget ved mekanisk berøring en ved bruk av riktige kjemikalier, ikke for sterk såpe heller. 3M er gode polisher det, men det finnes nyere og bedre produkter der ute. En DA maskin er enkelt og greit å bruke, og et godt sted å starte. De er tryggere i bruk en roterende. Det er ikke farlig å bruke roterende om en vet hva en gjør, og hva en ikke skal gjøre. Scholl S3G og S30EC dekker 85% av jobber jeg gjør. Men forkjellige lakker kan kreve forskjellig poleringsputer. Om en da kjøper gul/grønn/blå Über pads har en poleringsputer som varer lenge (mye lenger en 3M sine) og ikke minst fornuftig priset, Disse funker også veldig bra sammen med DA maskin og roterende. Ellers så er jo det gromeste nå om dagen Rupes maskiner, Det er DA maskiner med korrigerings evne på høyde med roterende. De har også egen utviklede polisher som er til bruk for DA maskiner, det koster en del men er gode saker. og ja, jeg har alle og har prøvet alle.. i tilegg finnes det også masse andre god saker... når en først starter er det lett og bli bitt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tare Jansen Skrevet Desember 12, 2013 Forfatter Share Skrevet Desember 12, 2013 Hva er forskjellen mellom en DA maskin og roterende? Jeg har jo ikke noe slikt, men bruker ei plate med borelås som jeg fester på drillen min Funker knall spør du meg.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haukefer Skrevet Desember 12, 2013 Share Skrevet Desember 12, 2013 Hmm, trenger ikke avfetting? Bilene har jo en stor tendens til å bli meget skitne på denne årstiden, er det bare til å begynne å gnikke å gnu med kun såpevann? Sent from my GT-I9505 using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tare Jansen Skrevet Desember 13, 2013 Forfatter Share Skrevet Desember 13, 2013 Hva med skum, la virke og spyl av? Også frem med vaskehansken. Regner med det funker greit om det ikke blir for lenge mellom hver vask Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael-B Skrevet Desember 13, 2013 Share Skrevet Desember 13, 2013 Det er jo selvsagt avhengig av du har en voks eller sealer med god beskyttelseshinne. Du kan jo ikke forvente at en bil uten beskyttelse blir ren nok for berøringsvask bare ved å spyle av.. Jeg bruker Surfex 1:15 selvom jeg har god beskyttelse på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Desember 13, 2013 Share Skrevet Desember 13, 2013 Min fremgangsmåte for å vaske bilen sommer OG vinterstid: 1. Sprayer på felgrens (P21s) 2. Sprayer på Prickbort fra vinduer og nedover. Gir felgene også en dæsj selv om felgrensen ligger på fremdeles. (Bruker prickbort sjeldent om vår/sommer) 3. Sprayer på øyemålsblandet Surfex HD over hele bilen. 4. Skummer bilen med kanon inneholdt Bilthamber Autofoam. Lar så alt dette ligge på 4-5-6 minutter. 5. Spyler av bilen nedenfra og oppover. 6. Dytter på litt mer felgrens om nødvendig. 7. Håndvasker bilen med vaskevott og gritguardbøtte med lunket vann og Meguiars NXT (den lilla) såpe i. 8. Spyler godt av 9. Tørker av bilen med Miracle Dryer tørkehåndkle. Går over alle dørkarmer, panser bakluke, tanklokk etc.. Innimellom så tar jeg bare en kjapp vask. Da tar jeg stepene over men utelukker step 7 og 9. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå