Silverboy Skrevet Februar 15, 2014 Share Skrevet Februar 15, 2014 Godt å se en elbil bli kjørt skikkelig så ut som den holdt oppe dampen rimelig godt! Forøvrig en skikkelig artig bil å kjøre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Februar 15, 2014 Share Skrevet Februar 15, 2014 Lurer på hvor fort den gikk tom for strøm... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 16, 2014 Share Skrevet Februar 16, 2014 Det sier han i filmen... 70-80 Km. De fleste testene anbefaler derfor i3 med Range Extender. Det er derfor temmelig dumt at en slik hybridløsning, der den ekstra motoren ikke er direkte koblet til drivverket, ødelegger avgiftsfritaket for elektriske biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Februar 16, 2014 Share Skrevet Februar 16, 2014 Igrunn ikke... da kan jo ALLE hybrider være fritatt for avgifter..alt fra prius til store lexuser... Og det blir dessverre feil i mine øyne..El bil er el bil.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
02-Jan Skrevet Februar 16, 2014 Share Skrevet Februar 16, 2014 Jeg ville ikke ha kjøpt i3 REx , da jeg normalt kjører 6 - 8 mil pr dag , og at den ekstra motoren gir både ekstra vekt og nødvendigvis øke driftskostnader over tid. (0-100 uten er 7.2 , mens det er 7.9 med. Mer interessant er det at i3 gjør 80-120 km/t på 4.9sek. Mulig det drar noen watt, men de skal jeg spandere ( dvs 40-80 her i området, da maks fart grense på veiene her er 80.) Det bygges ut bra med hurtigladere her i landet , så hvis jeg må kjøre mer en 12 mil med el bil, så får jeg ta meg en kaffepause på 30 minutter for å fortsatte ytligere 2 timer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Februar 16, 2014 Share Skrevet Februar 16, 2014 i teorien er det nok billigere å kjøpe en billig bil til 20k og spare både tid og penger iforhold til en elbil... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
02-Jan Skrevet Februar 16, 2014 Share Skrevet Februar 16, 2014 Har bil til 20 k ,som sikkert ruller 100k til uten problemer. Men som pendlerbil ut og inn av Oslo , er det greit med ny ellbil. Uansett er det i den settingen med at man da har bil med garanti for de neste 5 år. For min del, blir det økonomiske det samme om min 20 k bil gikk feilfritt de neste 5 år - og elbiler hadde 0 kr i verdi etter 5 år. Skulle man bare gå etter det økonomiske hadde jeg definitivt ikke valgt i3 , og heller kjøpt en 2/3 år gammel auris, prius, hundai ol. Prøv en i3 , og finn ut at en toyota landcriuser er bedre til å trekke hestehenger ( eller at den kjører fantastisk bra). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 16, 2014 Share Skrevet Februar 16, 2014 Igrunn ikke... da kan jo ALLE hybrider være fritatt for avgifter..alt fra prius til store lexuser... Og det blir dessverre feil i mine øyne..El bil er el bil.. Hvis de er mer miljøvennlige enn andre like store biler har jeg ingen problemer med at de også er fritatt for avgifter. Problemet med i3 i kombinasjon med range extender er at den faller mellom to stoler. Den er uten tvil vesentlig mer miljøvennlig enn ordinære biler, men avgiftsbelegges allikevel som om den skulle være en ordinær bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Februar 16, 2014 Share Skrevet Februar 16, 2014 tror ikke vi skal gå inn i den diskusjonen på nytt... en elbil forurenser jo i teorien like mye som en fossil bil...om man tenker på alle utslipp relatert til batterier, gjenvinning, produksjon etc... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 16, 2014 Share Skrevet Februar 16, 2014 tror ikke vi skal gå inn i den diskusjonen på nytt... en elbil forurenser jo i teorien like mye som en fossil bil...om man tenker på alle utslipp relatert til batterier, gjenvinning, produksjon etc... Noen påstår at det er slik, men hvis det var slik ville nok motstanden mot elektriske biler helt sikkert ha vært mye større og kommet fra mer seriøst hold. Den største miljøbelastningen kommer fra produksjonen av strøm hvis den ikke er fornybar. I Norge produseres det meste av strømmen med vannkraft og det er perfekt i denne sammenhengen. I Tyskland er brunkull stadig viktig i forbindelse med stømproduksjonen og det gir helt klart en stor miljøbelastning. På den annen side produseres opp til og med 70% av strømmen i Tyskland med solceller på en klar dag. Bildet er med andre ord ganske broget og det er ikke lett å gjøre opp et totalt miljøregnskap. BMW har imidlertid gått svært langt for å nedbringe den totale miljøbelastningen når det gjelder i3. Store deler av bilen er f.eks laget av gjenbruksmaterialer og bilen bygges på en av verdens mest miljøvennlige bilfabrikker... om ikke den mest miljøvennlige... i byen Leipzig i Tyskland. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Februar 16, 2014 Share Skrevet Februar 16, 2014 Ha ha. Norge selger store deler av den miljøvennlige strømmen sin til utlandet og vi kjøper "skitten" strøm tilbake. Jo flere e.l biler jo mere "skitten" strøm må de produseres. Batteri bil er blitt en religion enkelt å greit. Nytter ikke prøve å fortelle om noe annet. Sent from my HTC One using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet Februar 17, 2014 Share Skrevet Februar 17, 2014 Nå er jo ikke produksjon av diesel/bensin helt miljøvennlig heller, noe de fleste "elbil forurenser like mye menneskene" ofte fint utelater. Det er uansett en annen diskusjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
02-Jan Skrevet Februar 22, 2014 Share Skrevet Februar 22, 2014 Mulig jeg har misforstått i3 , da jeg har latt meg overbevise over at dette er den mest kjøreglade og innovative bil jeg har kjørt til nå - i denne prisklasse og et stykke oppover. Bmw har uansett laget en tøff reklamesnutt for bilen : http://m.youtube.com/watch?v=EDf6KIpwiMg Blir det for lite motorlyd når jeg småkjører i rushen inn/ut av Oslo , får jeg skru opp lyden i harmond/kardon høytalerne. dIesellukta får jeg inn gratis ved å gå ut av bilen. Dårlig samvittighet for at bilen går på kullkraft vil sikkert plage meg sammen med "rekkevidde" angst for å ikke kunne klare å komme frem de 25km jeg kører hver vei. * muligheten for at det å bruke en av hobbybilene ,vil gi litt mer høytid da kontrasten mellom gammel og ny teknologi øker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Februar 22, 2014 Share Skrevet Februar 22, 2014 Sitat fra kona: Den er jo ålreit som en EL-bil...Men ikke fra BMW...burde vært ett annet merke på den...De burde kalt den Mini EL-bil" Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 22, 2014 Share Skrevet Februar 22, 2014 Nå er jo ikke produksjon av diesel/bensin helt miljøvennlig heller, noe de fleste "elbil forurenser like mye menneskene" ofte fint utelater. Det er uansett en annen diskusjon. Er du så sikker på det? På livssyklusen til en bensin/diesel bil (ca 20 år) vil det muligens gå to elbil livssykluser, med dagens utvikling av batteri teknologi så vil en 10 år gamml elbil være ekstremt utradert og mest sansynlig skrotes pga de nye alternativene er mye billigere og bedre. EL bil er så klart ikke fremtiden, Norge kan ikke dra dette lasset alene når resten av verden ikke vil være med Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå