Gå til innhold

2014 BMW i3

Leadfoot
 Share

Anbefalte innlegg

Prøvekjørte en i3 for et par dager siden fordi jeg var i nabolaget og trengte å slå ihjel en time uansett, så tenkte å dele mine erfaringer.

På min lille runde merket jeg meg først og fremst at den føles som en større bil på veien, og at støynivået var svært behagelig. Setet var helt greit, men kunne definitivt vært bedre, og det samme gjelder beinplassen i setet bak meg (jeg er 190 cm og har lange bein). Bagasjerommet var definitivt ikke mye å skryte av, da det var grunnere enn jeg hadde trodd. Det jeg egentlig likte minst bak rattet var at frontruten var veldig langt foran meg, og det føltes før jeg kjørte som om A-stolpene kom til å ta mye sikt, men tenkte ikke videre over det under kjøring. Dette er noe jeg misliker med mange moderne biler, bortsett fra BMW som normalt har korte dasjbord. Interiøret synes jeg ser veldig bra ut, og skjermen i midten, som var den største utgaven, virket gigantisk, og opplevd kvalitet var for det mest ganske bra, bortsett fra midtkonsollen, som var av tynn hardplast og manglet lokk over oppbevaringsrommet.

Jeg kjørte bilen i regnvær på vinterdekk, og den smale dekkdimensjonen er definitivt ikke noe å henge seg opp i. Grepet, både i sving og under kraftig oppbremsing, opplevdes som bra, og merket heller ikke noe til at dekkene vridde seg særlig. Under akselerasjon var det som med spreke BMW'er ellers at antispinnen fikk litt jobb.

Dette var første gang jeg kjørte en elbil, og det var imponerende hvordan den momentat og nesten lydløst dro til under akselerasjon.

Bilen jeg kjørte tipper jeg og var utstyrt med beste høttalersystemet, og dette i kombinasjon med en kupé som fungerte overraskende bra til høy musikk og lite bakgrunnsstøy, gjør at jeg anser den som høyst egnet for behagelig hverdagstransport for min del.

Totalt sett var den en overraskende positiv opplevelse for min del, i tillegg til at jeg som tidligere uttrykt også er positiv til designet.

Kommer for moroskyld til å få et tilbud på en, og har tenkt å regne litt på hva vi faktisk kan spare ved å kun ha en elbil, og heller bruke en leiebil til langkjøring.

Etter prøvekjøringen satte jeg meg inn i en utstilt 4-serie med samme fargekombinasjon som vår egen E92, og hva hjertet har mest lyst på er det ingen tvil om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Live studie av i3:

Jeg var innom Bavaria Haugesund i dag og fikk studert og prøvesittet i3.

Positivt:

Den var mye penere utvendig enn på bilder bortsett fra fronten med den tette grillen som fikk den til å ligne på de små BMW'ene som barna kan sitte på.

Negativt:

Interiøret er det jeg har vært mest negativ til på forhånd, og det var faktisk verre enn jeg trodde.

Skinnsetene var harde, flate og helt uten sidestøtte, nesten som en gammel bedehusbenk.  Skinnsetene i nye Leaf er mer komfortable, har bedre sidestøtte og har penere skinn. Benplassen i baksetet var også i minste laget.

Dørtrekk og dashbord var av noe som lignet et hardt gammelt korthåret vegg til vegg teppe fra 70 tallet (for de som husker når det var populært).

Da foretrekker jeg heller dashbord i plast som Leaf og mange BMW'er har.

En del av dashbordet var tre, det var greit nok, men ikke noe mer.

Kjøreopplevelse:

Jeg har ikke kjørt den, men tviler ikke på at BMW har gjort en god jobb her.

Min konklusjon:

Bedre utvendig enn forventet, verre innvendig.

Om enten Leaf eller i3 skulle vært Premium innvendig (noe ingen av dem er) så hadde det faktisk vært Leaf.

Jeg er veldig overrasket av at BMW leverer så dårlige seter, lenger fra Premium kommer man ikke uten å montere inn en sofa fra en gammel amcar.

Jeg fikk bekreftet at jeg valgte den elbilen som passet best for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg sparer pengene fordi de betaler ned en mye dyrere bil, og jeg måtte jo hatt samme beløpet et annet sted fra om jeg skulle kjøpt noe annet til 274.000,-.

Så, nei, det er ikke feil å si det. ;-)

Jeg må nok skuffe deg, fordi når det gjelder bil i forhold til for eksempel hus, så taper bilen seg i verdi. Du skriver at du "betaler ned" en mye dyrere bil. Ja, men når den er betalt ned er den dessverre verdt 1/3 av verdien i dag. Det er ikke huset ditt. (Forhåpentligvis ;) ) Ergo har du egentlig ikke betalt ned noenting, du har betalt verdiforringelsen.¨Som du ikke ville hatt på din 523i i samme grad. Den detter sikkert med 10K i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Liten lynrapport fra fersk i3 eier.

Hentet bil på torsdag , tilbakelagt 34 mil kjøring i Oslo området, som er mitt kjøreområde 98 % av min kjøretillegget i året. Ca 20.000 km.

Utrolig fornøyd med bilen utifra egene preferanser og forventninger. Jeg opplever at dette er en bil hvor fører fortsatt er i sentrum , og ikke bilen som bare skal frakte folk.

Etter å ha kjørt 11-13 mil pr. Dag ,så står Ladingen på fra kl. 23.00-04.00 , forbruket på kjøringen ligger nå på under 1.2 kw pr mil i snitt. Og da er det kjøring med klima, soltak på samme måte som min gamle a6, men med betydelige raskere respons/akselerasjon.

Innvendig interiør og teknologi er helt konge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...