awt Skrevet Juli 14, 2013 Share Skrevet Juli 14, 2013 Jeg skal bytte bremser på 1-serien og jeg klarer ikke helt å legge vekk tanken på å oppgradere litt. Nå tror jeg ikke behovet for større bremser helt er tilstede, så dette blir først og fremst på grunn av utseendet. Jeg har prøvt å lese meg litt opp ang. dette, og det som går igjen er økningen av uavfjæret vekt, samt endret bremsebalanse. Når det gjelder uavfjæret vekt er jo forsåvidt dette logisk, men hvor "alvorlig" er dette egentlig? Man oppnår jeg det samme problemet om man bytter til større (og tyngre) felger, og det er jo ganske vanlig. Større bremseskiver innen rimelighetens grenser kan vel ikke veie sååå mye mer? Så er det bremsebalansen, er det noe i dette? Om man oppgraderer tilsvarende bak som foran, vil dette ha noe å si egentlig? BMW tilbyr jo selv oppgraderte bremser til disse bilene (BMW Performance), men det er jo mulig disse krever noe koding. Jeg har ingen peiling på ting som dette, så hadde vært fint med noen synspunkter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Juli 14, 2013 Share Skrevet Juli 14, 2013 Bremsebalanse er ekstremt viktig, vil si at dette kanskje er den ene faktoren som påvirker bremselengden mest, og som ofte ikke er tatt hensyn til når folk oppgraderer. Ideelt sett ønsker du å flytte balansen litt bakover, da det originalt bremser mye foran (for å gjøre bilen understyrt og dermed enklere å kjøre). Men ikke for mye, da ender du med en veldig overstyrt bil som blir direkte farlig om du drar det for langt. Så, hva gjør et typisk "big brake kit"? I motsetning til det folk tror REDUSERES ofte bremseeffekten med mindre du går på mye større skiver og eller annet klosseareal og friksjon. Dette er fordi; Jo større STEMPEL areal, jo større "vektarm" får du når du tråkker på pedalen (og mer vandring). Stort areal = stort trykk på klossen i forhold til pedaltrykk. En vanlig kalipper (som du har på bilen din i dag) vil yte DET SAMME TRYKKET som en en to stempels (et på hver side) med samme stempel areal per stempel, ren fysikk (kraft = motkraft). Dette betyr for å gjøre det enkelt for hodet, at du kun regner arealet av stemplene på ene siden når det er snakk om flerstempels kalippere. Og hva skjer da? En typisk ok bmw kalipper har 60mm stempel = 3,14*30^2 =2826mm^2 En typisk 4 stempels front kalipper har rundt 40mm stempel= 2(3,14*20^2) = 2512mm^2 Den "store" kalipperen yter altså mindre trykk på klossen enn din originale. Dette er langt fra hele sannheten vedr bremseeffekt, men et greit sted å begynne, for skal du fortsette herifra bør du ha friksjonkoeffisient på klossene det er snakk om, samt indre/ytre diameter på klossens virkeområde, og klossens areal. Så hva er fordelen med slike "big brakes"? 1) Pedalfølelse. En god kalipper vil gi enda mer kontant pedalfølelse, både når du legger på og slipper brems. 2) Varme, de er ofte mye bedre på å bli kvitt/motstå varme. 3) Vekt, disser er ofte i alu og lette. Det samme gjelder 2 delte flytende skiver med alu hub, lette. Ikke fult så aktuelt på nyere biler som har alu kalippere originalt. 4) Muligheten til å endre bremsebalanse ved å sette sammen de delene du ønsker. Hvis du skal oppgradere bremsene dine mtp utseende, men også er opptatt av funksjon ville jeg definitivt valgt BMW Performance settet. Disse er "balansert", koding klar, og rimelige. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Juli 14, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 14, 2013 Tusen takk for et grundig og forklarende svar. Det siste jeg vil er å ødelegge balansen i bilen, og jeg ønsker naturligvis heller ikke dårligere bremseeffekt. Jeg glemte å skrive det i første tråden, men det jeg har i tankene er større bremser fra lik modell (123d, 125i, 130i, 135i e.l.). Dette er grunnet bremsebalansen som nevnt (jeg vil tro det er enklere å ødelegge denne med uoriginale sett), samt at de er relativt enkle å montere. Høyest på ønskelisten står BMW Performance-bremsene som du nevner, men her er det fort snakk om 14-16000, noe jeg synes blir for mye å spandere på denne bilen. Tilsvarende bremser fra f.eks. 135i og 335i er en god del rimeligere. Noe fancy greier med tøft navn ønsker jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Juli 14, 2013 Share Skrevet Juli 14, 2013 Bare hyggelig Som sagt, kan være ønskelig å skubbe litt bremsekraft bakover, men man skal være forsiktig så ikke det blir for mye. Uansett, du har jo god abs som redder mye. 135i bremser er ikke samme som 335i, men 135i bremsene er samme som "BMW Performance" bremsene, dog i grå farge. derfor: http://www.ebay.com/itm/BMW-135i-Brembo ... 84&vxp=mtr http://www.ebay.com/itm/OEM-Genuine-Bre ... 337bc1e22a løp og kjøp Du bør dog be om å få bilder av stemplene (eller ytterste delen "piston cap") på disse. Disse har vært dårlige i noen tilfeller, men erstatninger fås fra bla Stoptech som ikke har dette problemet. edit: Du vil jo trenge skiver også. Men mulig du greier å få komplett nytt sett en del rimeligere om du jobber litt med ymse sider i USA. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Juli 14, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 14, 2013 Å begynne å endre på bremsekraft og balanse tror jeg igrunn ikke er noe for meg (vil tro en bør ha over middels peiling på slikt av fare for å gjøre det verre). I tillegg er dette som sagt en liten "fillebil" som stort sett brukes til vanlig kjøring. Ang. bremesene ser jeg at jeg var litt rask der ja, er jo relativt store forskjeller også. Det er forøvrig en kjent dansk forhandler som har et sett med 1M-bremser liggende, men det blir kanskje hakket for voldsomt. I tillegg spiller naturligvis prisen endel inn i dette ettersom det hovedsakelig er for utseendet sin del. Skiver får man tak i til en relativt grei penge uansett, det er det andre som koster penger. Vet du om BMW Performance-bremsene normalt krever koding? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Juli 14, 2013 Share Skrevet Juli 14, 2013 Jeg mener bestemt de skal kodes ja. Husk at 335,1M osv ikke har flerstempels kalippere (mtp utseende). Lykke til i alle fall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Juli 15, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 15, 2013 Ok, får sjekke litt opp i hva som kreves der. Ja jeg vet, men det bryr jeg meg ikke så mye om. Hovedgrunnen er at jeg ikke vil ha bittesmå skiver under store felger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Juli 16, 2013 Share Skrevet Juli 16, 2013 Mitt synspunkt er at til det bruket er det kun ulemper. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Juli 16, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 16, 2013 Jeg er ikke uenig, men det betyr ikke at jeg ikke helt klarer å legge tanken bak meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Juli 16, 2013 Share Skrevet Juli 16, 2013 Her snakker vi perfekt oppsett til deg: http://www.supercarkits.co.uk/#/shop/45 ... kit/533892 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Juli 16, 2013 Share Skrevet Juli 16, 2013 Jeg er ikke uenig, men det betyr ikke at jeg ikke helt klarer å legge tanken bak meg. Er vel dessverre sånn det ofte er, og tanken forsvinner gjerne ikke før man har gjort det og sitter der og angrer og tenker på alt mulig annet man kunne brukt de pengene på.. Dog, ingen av ulempene er noe du vil tenke stort over til daglig, så da bunner det jo egentlig bare ned i om du synes det er verdt pengene.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Juli 17, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 17, 2013 Her snakker vi perfekt oppsett til deg:http://www.supercarkits.co.uk/#/shop/45 ... kit/533892 Beklager, men så desperat er jeg bare ikke. (Selv om det sikkert hadde vært det mest "fornuftige".) Er vel dessverre sånn det ofte er, og tanken forsvinner gjerne ikke før man har gjort det og sitter der og angrer og tenker på alt mulig annet man kunne brukt de pengene på.. Dog, ingen av ulempene er noe du vil tenke stort over til daglig, så da bunner det jo egentlig bare ned i om du synes det er verdt pengene.. Stemmer det, og akkurat på det punktet er jeg ganske "ekstrem" dessverre. Får se hva som dukker opp. Har funnet relativt pent priset komplette originale bakbremser fra 135i (brukt riktignok), men det er liksom ikke de som koster penger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå