Super1 Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Hei,,, Jeg skal gjøre mitt tredje innkjøp nå og det står mellom mine to favoritter BMW og MERCEDES! (vet ikke om dette er riktig forum å spørre mmen) PS: ENDRET NAVN PÅ TRÅDEN Jeg har hatt bmw og er fornøyd, men det var liten motor til å nyte. (316) Jeg ser etter bil i følgene klasse: Modell fra 2000 til 2003 og pris fra 70 tusen og nedover. Jeg vil ha fin bil med skinninteriør og masse utstyr osv De aktuelle bilene er rekkeseksern til bmw 320 og Mercedes c180, c200 og c220 cdi( ikke stasjonsvogn og classic!) Er det noen som har hatt mercedes og som kan tilføye litt...Påpek gjerne + - om 320 Hvilken bil er "best" å kjøpe? Jeg vil ha minst mulig problembil og uten dyre kostnader osv. Del deres erfaring og knowledge om disse bilene. Jeg har sett litt på finn, men har ikke sett akkurat drømmebilen ennå i den klassen. Kjøpe skal skje før vinter forhåpentligvis Sleng på med alle svar..Setter pris på alle svar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
*MrB* Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Jeg er glad i Merce, men jeg har ett råd til deg ang W203: Styr unna. Spesielt pre-facelift. Selv MB-entusiaster skyr denne bilen. Den ruster mindre enn forgjengeren, men omtrent alt annet er mye dårligere. E46 foran W203 når som helst. Snakker vi E9X vs W204 derimot.... Da er ikke utfallet helt gitt. Beste bilen rundt din prisklasse er en E46 320i med facelift og M54B22-motoren, men skal du ha en velutstyrt en, med kurant km, så havner du nok rundt maks av budsjettet ditt, og vel så det. Pre-facelift 320i har 20hk mindre, og er en del billigere, men den motoren kan være litt masete. Krever mye turtall for å flytte seg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
StigJ Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Da hadde jeg heller sett på 318i E46 facelift (143hk) enn 320i pre facelift (150hk). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Jeg vil også anbefale E46 320i (om det skal være M52B20 eller M54B22 motoren er en pris og smaksak... begge er iallefall rekkeseksere). Helt generelt får man imidlertid som regel signifikant mer for pengene ved å kjøpe en pent brukt Mercedes-Benz (dog med enkelte unntak som Cosmo er inne på). 3-seriene er ofte dyre og så mye bedre enn C-klassen er de ikke (igjen mest en smaksak). Ellers har StigJ et godt poeng med E46 318i med N42B20 motoren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
wicky124 Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 E46 er hypet opp i pris, så om du er ute etter mest valuta for pengene, så hadde jeg gått for c-klasse. Om du vil ha mer kjøreglad bil så er bmw klart å foretrekke... Men i din prisklasse, gå for en pent brukt c-klasse med "alt utstyr", gjerne kompressormotoren og avantgarde.....En tilsvarende utstyrt/motorisert 3serie vil fort koste 30lapper mer.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
OLEZZ Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Styr unna 318i og n42b20. Det er ikke en motor jeg ville hatt i min bil. Da er M52 og M54 et mye bedre alternativ. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Super1 Posted July 23, 2013 Author Share Posted July 23, 2013 Hva er store forskjellen på 318i N42B20 og pre-face 320 da? bortsette fra de 7 hkreftene? OLEZZ: hvorfor styre unna 318i n42b20? Er det stor forskjell på 4-sylindre og 6? Med tanke på 318i N42B20 og pre-face 320? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Den primære forskjellen på M52B20 og N42B20 motorene er tilgjengelig dreiemoment og selvfølgelig motorenes gange og lyd (ref. rekkesekser vs. rekkefirer). M52 motoren yter maksimalt 190 Nm ved 3500 rpm, mens N42 motoren maksimalt yter 200 Nm ved 3750 rpm. Rekkefireren har imidlertid et signifikant bredere register der motoren har et fornuftig dreiemoment. Som Cosmo påpeker har M52 motoren en mer spiss karakter og krever turtall for å yte sitt beste. Slikt kan være morsomt, men koster i form av ekstra drivstoff og kan være irriterende i det lange løp med mindre man har temperament. Av disse to motorene er N42 motoren helt klart å foretrekke etter min mening. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Super1 Posted July 23, 2013 Author Share Posted July 23, 2013 hvis jeg skjønte riktig nå er det slik at hvis man ser på speed så er det n42 som er å gå for enn m52 ? Men økonomisk sett så er vel 320D til fordel da? Regner med at 318i koster litt mindre enn 320i Hvordan er det med MB c220 cdi 143hk? (motor OM611.962) Billigere enn bmw Link to comment Share on other sites More sharing options...
*MrB* Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Vet at det har vært litt registerhavarier på N42-motorene, men jeg vet ikke hvor utbredt det er. M52B20 er i hvertfall bunnsolid, selv om den nok ikke er like smidig i hverdagen som en N42B20. Kan jo nevne at jeg har hatt E46 med M52B20 selv, og jeg synes det var en fin kombinasjon i en kjøreglad hverdagsbil. Som sagt ang W203 (C-klasse): Det er en fin bil. Finere enn E46 etter min mening, men de er virkelig ikke bra. Jeg holdt på å kjøpe en selv engang. Helt til researchen avslørte diverse. Her er en link fra merceforumet: http://www.mercefreaken.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=5838 At to kollegaer av meg forbanner hvert sitt eksemplar er jo ikke statistikkgrunnlag, men det passer i hvertfall med erfaringene jeg har lest meg til ellers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Super1 Posted July 23, 2013 Author Share Posted July 23, 2013 Da taper merce i valget. Jeg går for BMW! Fikk høre av en annen kjenning som også sa at w203 er ikke å gå for en god del problemer der. Da har jeg fått lettere valgt? 318i med n42b20 eller 320 m52b20 Hva utgjør vinneren av de to bilene, i mitt tilfelle? Har mest lyst til å kjøpe meg dieslbil men da taper man litt på hk... men da vurderes bilen i helhet(stand,utstyr pris osv) Link to comment Share on other sites More sharing options...
StigJ Posted July 24, 2013 Share Posted July 24, 2013 Da finner du eksemplar av de du sitter igjen med og prøver de. Jeg ville gått for en så ny som mulig bil. Da hadde det blitt 318i med N42B20en. Altså E46 facelift. Regner med at mesteparten av driftsutgifter er rimeligere på den enn på en med 6er. Og heller bensin4er enn en sur annleggsmaskin.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Posted July 24, 2013 Share Posted July 24, 2013 Akkurat dét er jeg ikke helt enig med deg i. Dieselmotor er for mange det beste kompromisset (spesielt hvis man kjører langt), men det er viktig å vite hva slags motor man egentlig har bruk for. Alt for mange kjøper for stor og dyr dieselmotor og da går vinningen opp i spinningen økonomisk (dog sikkert kjekt å ha). Jeg ville imidlertid ikke ha kjøpt en E46 med dieselrekkefirer idag. Den har ikke partikkelfilter og det er en stor ulempe i mange tyske byer der den har kjøreforbud. Skal jeg være helt ærlig er det idag kun én motortype som virkelig er attraktiv i forbindelse med E46 og det er bensinrekkesekser. 323i, 328i, 320i (M54B22), 325i og 330i. Alle disse motoralternativene er glimrende i kombinasjon med E46 (et par av dem også prefacelift)... spesielt med manuelt gear. Disse ser man forresten ofte helt originale i Sydtyskland og det er stort sett alle typer ordentlige folk som kjører bilene. Jeg tror E46 med stor rekkesekser blir kultbiler hurtigere enn vi aner det... En annen bilmodell som man ser bemerkelsesverdig ofte, helt originale og i god stand i Sydtyskland er Mercedes-Benz W124, men kun som sedan (den mest "tyske" og historisk korrekte modellen). Skikkelig entusastbil... Link to comment Share on other sites More sharing options...
StigJ Posted July 24, 2013 Share Posted July 24, 2013 For all del. Det med bensin vs. diesel er vel mye en smakssak. Jeg har aldri likt diesel. Du derimot har jeg forstått har vært veldig fornøyd med din diesel-E46 Du har vel hatt den siden nybil etter det jeg husker? Skal være enig i at en bensin-6er absolutt hører hjemme i en E46. Men synes selv at 320en med 2literen blir litt for slapp og har forstått at den krever litt mat... 2,2literen med 170hk er jo litt kvikkere da, men ser utifra finn.no at det kun er en med den ned mot trådstarters busjett. Edit:Men den ser jeg at ble solgt i går. http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=41064106 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Posted July 24, 2013 Share Posted July 24, 2013 Ja... jeg har vært veldig tilfreds med vår E46 318d Touring, men dette betyr ikke at jeg vil anbefale E46 med dieselrekkefirer idag. I min bok er stadig E46 320i med M54B22 motoren og manuelt gear det beste kompromisset mellom ytelser og pris. E46 318i med N42B20 motoren synes jeg er en bedre totalpakke enn E46 320i med M52B20 motoren, men jeg forstår selvfølgelig godt hvis andre mener noe annet... smak & behag... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now