Gå til innhold

Ole Martin's e30 m10 turbo


Ole M.Haraldstad
 Share

Anbefalte innlegg

I starten kjørte jeg med original 318i innsugsmanifold, og det virka igrunn helt greit det. Hvor mye det har for seg å lage en ny en, vet jeg ikke. Jeg ville ha en mest mulig effektiv innsugsmanifold. Og siden bilen skulle vises på biltilsynet, og de tar bilder av bilen. Så ville jeg at motorrommet skulle ha sitt endelige utseende før jeg målte effekt og viste bilen. Jeg kjøpte ett gasspjell fra en e36 320i m52, som passer perfekt med 3" slange inn, og satte i gang med kapp og sveis:

93urqrztnh8d075anfiy.jpg

bam95p0luqoowapk9f3x.jpg

fbd9laa5gxha4r71px0t.jpg

ln09ek207fs5xhnmudpa.jpg

Jeg hadde aldri sveisa aluminium før, så det var litt spennende å prøve seg på det. Hadde sveisa TIG i rustfritt og vanlig stål, men aluminium er ganske annerledes. Derfor ble ikke sveisene så veldig fine. Ganske breie og litt ujevne. Men det virker:-) Har sveist en del aluminium i ettertid, så skulle nok fått det til veldig mye bedre nå.

xtftv40qddvwj50cbdjo.jpg

q2noxgjs0kbjsf0us5sg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått på plass nye vipper. Har kjørt lenge med originale uten problemer, men da en kamerat knakk sine og kammen trykte en av de løse delene ned i toppen, så bestemte jeg meg for å kjøpe kraftigere... De få kronene er det virkelig verd!

Ganske grei forskjell på den originale til venstre, og den nye til høyre:

rx7nto7qpwbmpl5t0f51.jpg

Montert, har også vippearmslåser fra tidligere, i steden for de originale fjærene som har vært der:

zztcr19mbei8b4iqvk06.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått gjort en del i det siste. Motoren er på plass i bilen. Så da er det en del rundt som må gjøres.

Siden motoren er flytta nærme torpedoveggen, er slangestussen bak på toppen fjerna. Så har mått gjenge opp til en ny stuss i blokka. Det andre røret som går til varmeapparatet måtte kortes inn litt for å gå klar av den nye stussen. Sveiste om festet på røret for å flytte det ca 1cm fram. Har også borra og gjenga hull til bankesensor.

xw3j8o12hrg5d6ysgglb.jpg

Her er bilde av blokka rett før montering av topp.

80qh3wosg7ffuyuh0dzd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er på plass. Bare noen uker igjen, med div rørleggerjobb nå. Så skal det nok bli start på den før vinteren!

Var litt spent på om tråden min kom til å få noe respons, da jeg har bitteliten motor med bare 330hk, og sedan. Så det blir spennende å se videre.

Det er ikke mange som har så mye plass foran motoren:-)

mi87ab2anzydlgynonk1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer:-) M10 motoren er veldig pålitelig igrunn, bortsett fra tidligere nevnt problem med oljepumpedrevet. Jeg hadde i 2000-2004 en 75mod BMW 2002 Touring med snikbygd m10b18 og datasprut. Den gikk som f..., og hadde det mye artig med den. Der holdt urørt motor i 3 år før toppakninga gikk. Problemet er at til de gamle bilene så finnes lite understell/bremser og godkjenningsmuligheter. Så da fant jeg ut at jeg skulle ta e30n jeg allerede hadde og bygge om i steden + godkjenne. Siden jeg allerede hadde god erfaring med m10 motor, så ble det å bygge en skikkelig motor fra grunnen av. Har faktisk hatt e30n i nesten 15 år nå, og kjørt nesten 100 000km med den.

Video av den gamle 02n: http://youtu.be/y6eIUUBbI-g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...