Gå til innhold

Ole Martin's e30 m10 turbo


Ole M.Haraldstad
 Share

Anbefalte innlegg

Jo takk! Utviklingen går videre. Har begynt på e39 m5 kassa nå. Dreide ut litt av senteret på ett gammelt svinghjul og sveiste i ett rør som hylsa til m5 kassa styrer nedi.

attachicon.gifDSC_0116.JPG

Har fått sveist det noe sammen, men måtte bestille meg annen tilsats, da den jeg har egner seg dårlig til støpegods.

Har også begynt å tenke på større bremser.

attachicon.gifDSC_0196.JPG

Men disse passa dårlig i felgene mine. Så leiter etter 17" felger som bør ha minimum 42cm diameter innvendig over kalipperen. Tipper at kantfelger må utgå da.

attachicon.gifDSC_0198.JPG

Kantfelg går bra det. Prøv med BBS RS. Går fint, bare det kan være trangt mot senteret (spacer).

Blir artig å høre hvordan du opplever denne giringsforandingen.

Stå på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 10 months later...

Har vært dårlig med oppdateringer her i år. Det er noe rart med pc'en min og bimmers. Går ufattelig sent og henger seg. Det skjer ikke på noen andre sider. Så alle oppdateringene har jeg gitt opp...

 

Edit: La inn google chrome, så nå får jeg prøve å oppdatere litt

Endret av Ole M.Haraldstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Må lime inn fra tidligere tråd på bimmeren, som,ble lagt ned:

 

De siste dagene har jeg fått montert inn 4 lameller i diffen og maskinert endelokket mitt og en kamerat sitt for å passe med ekstra lameller. Når jeg først hadde ut olje og baklokket på diffen, så passet jeg på å lage en ny bunnplugg med oljetemperatursensor i. Tenkte å holde ett øye med difftemperatur på bane og se om noe mere må gjøres for å holde temperaturen nede. Instrumentet står allerede i midtkonsollen, der det har vært til motoroljetemperatur. Dette ble til overs nå som jeg har oljetemperatur i m3 instrumentet. Det gjenstår å legge opp kabler til diffen for å få dette i gang.

 

post-52051-0-95179500-1448312103_thumb.j

post-52051-0-46542100-1448312170_thumb.j

post-52051-0-17085100-1448312192_thumb.j

post-52051-0-54556700-1448312276_thumb.j

post-52051-0-34227600-1448312278_thumb.j

post-52051-0-05557500-1448312280_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk som nevnt tidligere tak i ett m3 instrument, og hadde noen bekymringer angående funksjoner på dette. Da jeg koblet det til for første test, så gikk tankmåleren i "taket" selv om det bare var 35 liter på tanken med det gamle instrumentet. Dette løste jeg med å åpne begge instrumentene, og flytte over innmaten fra den gamle tankmåleren. Satte så m3 skive og viser på denne igjen. Så grei forskjell på vikling av spolene bak på disse instrumentene, så det er en tydelig forskjell på dem. Kjekt at de passer om hverandre. Da virket tankmåleren riktig.

Så var det turtelleren, den viste bare 5000rpm mens jeg hadde over 7000rpm, fant ut at det stod i en 325i brikke. Testet så med min m10 brikke, og det ble litt galt andre veien igjen. For da gikk nåla til 8000 selv om jeg hadde 500-1000rpm mindre. Han jeg kjøpte instrumentet av lovte å sende meg rett brikke, men svarte plutselig ikke på facebook eller sms angående dette på over en uke. Men i forrigårs så hadde han sendt den, og den dukka opp i dag:-) Så da regner jeg med at turtallet stemmer igjen. Virket i hvert fall ok med en annen m3 brikke jeg lånte midlertidig.

Det nye instrumentet hadde heller ikke plass til å stappe i pæra til ABS, slik som det gamle hadde. Men hadde plass for integrert pære. Måtte da sette i en pære og måle hvilken pin i kontakten til instrumentet som skulle brukes. Fant denne og fikk klippe en kabel av en gammel ledningsmatte som Jørgen(med m10 turbo prosjekt) hadde liggende. Så da var ABS lampe i boks

Det siste var oljetemperaturen. Kjøpte en ny giver til m3 og gjenget opp adaptret mitt for denne:

post-52051-0-71693300-1448312595_thumb.j

Koblet opp mot instrumentet og testet med varmluftspistol før endelig montering:

post-52051-0-41872700-1448312594_thumb.j

Så da begynner alt å se riktig ut. Motortemp er noe lav alltid da jeg kjører med kaldere termostat:

post-52051-0-81833000-1448312596_thumb.j

post-52051-0-96370600-1448312597_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Er det originale rampevinkler du skal montere sammen med nå? Holder selv på med en 188 diff, og er veldig i tvil på om jeg skal maskinere rampevinklene eller ikke.

 

 Det jeg spekulerer så smått i er hvor djupt herdesjiktet ligger. Er litt redd for at pinnene skal grave seg inn over tid. Annet moment er dette med at diffen får litt mere slakke siden koppene kommer nærmere hverandre, om det noe praktisk betydning utenom noen hundredeler mindre forspenn er vell heller usikkert.

 

Hadde egentlig tenkt å sende deg en pm, men så blei det slik håper det går greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

NB: Oppdatering fra 2013:

 

Har fått kjørt litt med den oppgraderte diffen nå, og er veldig fornøyd. Er nesten så jeg ikke får dratt hjula hver sin vei når den er i lufta. Hjula går fint i forskjellige hastigheter på grus, ingen antydning til knasing i grusen som på sveisa diff. Men når jeg tråkker på litt i sving eller rett frem er det aldri antydning til sluring på ett hjul. I hælja har vi vært på BMWCCN treff på Vålerbanen. Har fått kjørt veldig mye, helt til ladelampa begynte å lyse i dag. Så det heldigvis tidlig, så jeg fikk kjørt til siden og stoppa før motoren ble for varm. Fikk en overraskelse da jeg åpnet panseret, og så at drevet på vannpumpa hadde spjæra! Merkelig på ett ståldrev som ikke har gått mer enn 10 000 km. Får bestille ett nytt til uka.

 

E30_35_2_zpsxhz9kabi.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2014:

 

Motoren har hatt tendens til å bli litt varm tidligere. Så jeg måtte få gjort noe med lufttilførsel til radiator/intercooler og oljekjøler. Begynte med å fjerne den nedre delen der radiatoren sitter originalt:

 

P1030306_zpskyxqqt9r.jpg

 

P1030310_zpseuhtpcjs.jpg

 

Sveiset inn en god forsterkning av 30x30mm rør:

 

P1030317_zpsd7jtzdfc.jpg

 

Det ble da mye friere luftveier:

 

P1030321_zpsnwpvpe7k.jpg

 

 

Jeg trengte forsatt at luften gikk igjennom radiatoren, og ikke tok veien rundt, så laget mal og lagde styring i aluminium:

 

P1030325_zpsobpla0hd.jpg

 

P1030332_zpsuot5rxpv.jpg

 

P1030333_zpsuxbhso4a.jpg

 

P1030335_zpsaexx4pcu.jpg

 

 

 

Fikk kjørt på e30 meet på Rudskogen

 

DSC_6439_zpshktade85.jpg

 

 

Og på BMWCCN sitt Vålertreff. Den er veldig rask å kjøre forbi biler med, e46m3 drar jeg forbi som om det skulle vært en 318. Det sa også en jeg kjenner med e46m3 som jeg passerte ett par ganger :smile: Syns selv at jeg får kreftene bra ned i bakken, og er kjempefornøyd med oppgraderingen til 4 lameller i diffen. Spant mye på ett hjul tildigere. Den var riktignok helt utslitt før oppgradering. Nå drar alltid begge hjula. Den kommer ganske mykt, da den trenger litt turtall for å komme igang. Så ut på langsletta og sletta før cafeteriaen, så kan jeg begynne å gi gass midt i svingen.

 

Temperaturen på motoren er nå der den skal være, det hjalp en del med mere luft.
Bremsene mine derimot er veldig dårlige nå. Tror yellowstuff klossene har feiga ut. Skulle hatt noe bedre.
Hadde 75 runder, de fleste på lørdagen. Så fikk da kjørt mye alikevel!

Bilen har virket bra i år. Men har problem med at kollektoren på grenrøret sprekker. M10 motoren lagger litt vel varm eksos. Har sveisa det sammen ett par ganger, men må finne en endelig løsning.

 

DSC_7449_zpspzrh7sf3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har holdt på veldig mye fra januar 2014 til juli 2015 med å få ferdig vår e46 med s54 motor. Hadde håpet å få klar både den og e30'en til BMWCCN treffet på Rudskogen. Men det gikk ikke, desverre.

 

DSC_8072_zpskedhp8at.jpg

 

Så det har tatt tid med oppdateringene på e30'en. Men fikk gjort litt mellom slagene alikevel. Har fått sveist om e39m5 6 trinns girkasse og hatt mellomakselen avgårde til korting og avbalansering, samt montert større medbringer. Jeg har desverre ikke noen bilder av dette, da jeg klarte å KNEKKE minnekortet mitt... grrr. Måtte også korte inn giroverføringen ørlite granne:

 

DSC_7986_zpsjqtvfume.jpg

 

DSC_7988_zpsodq8wdvy.jpg

 

DSC_7991_zpse4rj19vp.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har det blitt mye jobbing, blod, svette og tårer for å få bilen klar. Med ambisiøse mål og beslutninger.
For det første, så var det den girkassa jeg skulle hatt i vinteren før denne vinteren. Har jo skrevet litt om den før. Det dreier seg altså om en 6 trinns e39 m5 kasse. Fikk tak i rett tilsatsmateriale til tiggen etterhvert, og pruppa den sammen. Måtte også ha større lager i veiva, altså styringa til ingående aksel på kassa. Fikk tak i det på Tønsberg Maskinforetning. Lamellen måtte også skiftes, da m5 kassa har den store 10x35mm splinesen. Jeg har sachs racing trykkplate, som med organisk lamell er spesifisert for en del mindre moment enn jeg har. Så derfor har jeg tidligere kjørt med 4 puck sinter. Nå var jeg litt lei av skrangling i den gamle kassa, og hadde lyst på lamell med fjæra senter, og helst 6 pucka så den er litt bedre i køkjøring. Det klarte jeg ikke å finne, så bestemte meg for å kjøre organisk lamell. Så den sitter i nå. Selvfølgelig så klarte jeg da å finne 6 pucka lamell med fjæra senter her forrige uke, når alt var montert. Så jeg har bestilt en slik i tilfelle den organiske skulle finne på å slure. Mellomakselen sendte jeg til GKN og fikk kortet den inn og satt på fremre flens fra m5'en. Som har enda større hardy enn e46m3 hardyen jeg har kjørt med. Giroverføringen måtte også kortes inn tilsvarende. Det har blitt en veldig søt liten overføring nå! Jeg er VELDIG glad for at jeg tok med giroverføringa fra m5'en, da den ligger mye høyere opp enn e30'ens. Hardyen er så stor, at vanlig rett giroverføring er utelukka.
Det å få kassa oppi er en annen historie... Ble noen timer med masering av tunell, og sliping av diverse kanter og overflater på kassa, før den endelig gikk klar. Det er ikke så lett å se hvor den tar i karosseriet, så dette ble en tung jobb. Måtte lage nye fester til girkassetraversen, som da selvfølgelig skulle havne midt mellom de glidespora for boltene under der.
Skiftet selvfølgelig olja på kassa samtidig, tror det var Castrol syntrax b som Castrol anbefalte.

 

Så var det bremsene da, etter MYE fundering, måling og tilpassing. For å se om e90m3 bremsene kunne gå ann å tilpasse til e30, så fant jeg ut at det måtte være mulig. Da begynnte leitinga etter felger. Å dæven å jeg har tråla nettet uten å finne noen 17" som går over. Men det viste seg vanskelig. Det nærmeste jeg kom var Apex, som hadde noen 17" til e90m3. Ja, for den har jævla store bremser, 360mm/350mm. Det er 100mm større enn originalt på 325i e30 det. Og jeg vil ikke ha 18", da jeg mener det er litt vel mye på e30. Mailet litt frem og tilbake med Apex, og det viste seg at jeg da måtte ha for brei felg med for lavt innpress. Det eneste de 2 kundebehandlerene kunne svare, var at de ikke passet med mitt ønske om høyt innpress og 8-8,5 tom felg Hørte ikke mer da jeg spurte om det var skjermer eller kalippere det ville få konflikt med.. Dårlig kundesupport der. Testet da alle felger jeg kom over, og til slutt, da jeg besøkte Karl Magnus i Larvik(rød e30 m3 med Certina raklame på, som bla. kjører i BMW cup), så fant jeg en som så ut til å kunne gå over. Han hadde lavt innpress, så fikk ikke bremsene langt nok inn. Målte sånn ca med pekefingeren. Apex felgen hadde ca 10cm fra ytterkant til slutten av humpen, mens team dynamics racing 1.2 felgen bare hadde 7cm! Da var det å finne forhandler, som ble demon tweeks. Fylte ut et skjema med alle mål, og fikk bekreftet at det gikk! Yes! Endelig. Bestilte opp 10 felger, 5 til meg, og 5 til Jørgen som kopierer mye av det jeg gjør, og også skal ha e90 bremser. Fikk solgt unna alt jeg hadde av 16" og 17" hjul, da ingen passer mer! Bestilte ett nytt sett med federal rs-r, som jeg også har brukt tidligere. Virker veldig bra på tørr asfalt og tåler en del varme, men suger på vått. Prøver meg nå med 235/40-17, mot 215/40-17 tidligere. Subber litt i innerskjermen ved brå sving. Men det får jeg leve med.
Også var det det å få disse bremsene til å sitte på plass da. Jeg lærte meg å bruke solid works, og designet mine egene adaptere. Som jeg ble veldig fornøyd med. Ja, det gikk noen kvelder i sofaen på det og, men det måtte jo gjøres. De og noen andre deler skulle produseres i CNC maskin utlandet gjennom en jeg fikk kontakt med. Men etter 2-3mnd så fikk jeg de første delene, og det så helt jævelig ut. Gjengene var hakkete, og alt så ut som det var laget i en eldgammel manuell dreiebenk med en sløv kniv som dreiestål. Så da ble jeg skikkelig frustrert, og tenkte at dette ikke går... Men så har jeg blitt venn med en skikkelig ålreit kar som bor rett ved meg, han jobber på en platesjappe. En dag spurte jeg om han kunne skaffe en rund rustfri plate til grillen min, og dagen etter så hadde han laget den. Laserskjært i rett størrelse. Noen dager etter kom jeg til å tenke på en ting... Laser? Hmmm, Du, hvor tykk plate tar denna lasærn din a? Klarer den 12mm? Og det gjorde den gitt. Så han kutta alle adapterene for meg. Tusen, tusen takk!
Fikk montert bremser, og lufta de, men clutchen ville ikke bli helt bra. Brukte slaven til m5  kassa, og den har 23mm stempel, mot 20,6 som jeg hadde før. Så det i kombo med lenger arm på armen som ligger mot utløserlageret gjorde at cluchen begynte å ta tak ett par mm fra bunnen... Den gamle slaven passa ikke heller. Men fikk laget lengre stag på den og snudd den på hode. Da endelig, så var pedalen grei.
Så i dag ble årets første oppstart av motor, inkludert en god tur med test av 6 gir og stoore bremser.

 

DSC_7993_zpsoq4qmgpl.jpg

 

DSC_7994_zpsxfzsrvor.jpg

 

DSC_7996_zps0xnts1a4.jpg

 

DSC_7995_zpshssceyqv.jpg

 

Lamellen holdt helt fint på den turen jeg kjørte ihvertfall, så håper virkelig den holder videre. Om jeg kan kjøre organisk lamell så ser jeg det som en fordel.

Tidligere så hadde jeg jo e36m3 bremser 315/312mm med yellowstuff klosser. Det holdt ikke mange rundene om gangen, 3-4 runder så dabbet det av. Det KAN hende det hadde holdt å kjøpe PFC skiver og klosser + legge opp kjøleslanger. Men ville ikke gå for det, i tilfelle det ikke skulle holde. Så da ble det 360/350mm med PFC klosser og kjøleslanger til frambremsene, så da er nok ikke bremser noe problem lengre.

 

DSC_0522_zps3zhn21bs.jpg

 

DSC_0676_zpsh9cpox8a.jpg

Endret av Ole M.Haraldstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men før jeg ville kjøre noe mere, så måtte det gjøres noe med eksosmanifolden. Som skrevet tidligere, så blir m10'ens eksos veldig varm. Bare se her hvor ille røra så ut. De har vært wrapet:

 

DSC_0665_zpstw3f5sls.jpg

 

DSC_0666_zpsg74mhxft.jpg

 

Slik så det også ut nærmest toppen. Ikke like ille. Men nok til at jeg var redd for at det skulle komme skall inn i turboen og ødelegge den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...