SST Skrevet August 6, 2013 Share Skrevet August 6, 2013 Hei, godtfolk. Jeg har en E39 528iA som jeg har hatt et års tid. Bilen har passert 250.000 km, men går som en drøm. Får i disse dager nye fjører og dempere samt bremser rund baut. Den er også godt utstyrt, og alt fungerer som det skal (bortsett fra litt OBC-kødd og pixel-feil). Det er med denne bilen som de fleste andre gamle E39, at rusten begynner å komme. Ikke noe graverende enda, men jeg vet jo at det er på vei. Dilemmaet mitt er,- burde jeg ta kostnaden ved å fjerne rusten og koste på lakkering, eller skal jeg bare kjøre til den "knekker" av rust? Jeg vil aldri få igjen pengene jeg evt. legger i utbedring/lakk, og E39 er jo ikke verdt en dritt lenger. Men BRUKSVERDIEN av denne bilen er det jeg tenker på. Når den er i såpass bra stand ellers, så blir det nesten "sport" i å kjøre den lengst mulig. Hadde vært gøy å bikket 400.000 km. og bilen fortsatt er gulle god Hva ville dere gjort?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet August 6, 2013 Share Skrevet August 6, 2013 Kjør den til den knekker og spar pengene. 528ia kommer aldri til å bli en klassiker og er hverken fra et entusiastisk eller "økonomisk" perspektiv verdt å ta vare på. Dessuten er rusten på e39 som regel aldri i kritiske deler av bilen. Gjør du jobben selv, er det kanskje greit å ta det værste i kriker og kroker med punktsandblåser og god gammeldags hammerite. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 6, 2013 Share Skrevet August 6, 2013 Jeg ville nok prøvd å i allfall bremse rusta litt, finnes jo flere tiltak du kan gjøre for å få dette til. Når dette er sagt så ruster de som sagt ikke på de farlige plassene så hvis du kan leve med litt synlige skavanker så har du masse bil i lang tid fremover. Med godt stell og voksen bruk så kjører du lett 400 000 km med med denne, dette er jo utrolig solide biler Skal en E39 528I bli en spesiell bil i framtiden så bør den være utrolig strøken og gjerne med lav kilometerstand, så det toget har jo gått. Bruk heller bilen og nyt at du har MYE bil for pengene i årene framover Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SST Skrevet August 6, 2013 Forfatter Share Skrevet August 6, 2013 Jeg er helt med på tanken deres, gutter! Og fornuften tilsier nok det samme. Og jeg er fullstendig klar over at denne bilen på ingen måte har noe klassiker-potensiale. Hadde jeg hatt en strøken -02 530i M-Sport med 73.000 på telleren, så kanskje Nei, dette er en ren bruksbil som brukes sommer som vinter i Oslo-sørpa, så bilen vil nok knekke uansett. (MEN den får godt stell!). Jeg er ikke helt overbevist, men trekker hovedsaklig i en retning... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet August 6, 2013 Share Skrevet August 6, 2013 Trenger jo ikke gjøre allverdens ut av det. Har du tilgang til kompressor så kan du kjøpe deg ei billig tectylsprøyte og noen liter tynn tectyl, så vasker du bilen under og sprøyter der du kommer til og innvendig i kanalane. Det er kanaler som normalt knekker eldre biler som nevnt, så alt du gjør vil egentlig kraftig forbedre dette. I kanalen er det ikke så fryktelig farlig hva du bruker, bare det "kveler" rusten som er der (for rust er der garantert). Nå veit ikke jeg hvor nevenyttig du er, men noen små helgeøkter med småpusling gjør fort mye med levealderen til bilen. Det viktigeste er derimot å holde bilen ren, ett kjennetegn jeg alltid ser på opprustne biler er at det ligger en halv centimeter med sand, skit og salt på undersiden. Sjekk også dreneringshull på dører, og har du noe tull med rust i baklukefalser etc så prøv litt selv, poenget er at selv om du kanskje ikke klarer å reparere det, vil du nok ikke ha noen problemer med å bremse det kraftig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet August 6, 2013 Share Skrevet August 6, 2013 Hvis det er en bil du liker veldig godt og som du steller bra med og er i bra teknisk stand så kjør på med skikkelig lakkering mener jeg. Bilhold er uansett en haug med penger ut av vinduet så om du bruker penger på å fikse den du har eller kjøper en ny med verditap og reperasjoner så er det ikke så hytt. Gjør det du føler for, vi kan ikke alltid sitte med kalkulatoren for å finne ut hva som er lurest, av og til må vi gjøre det vi har mest lyst til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SST Skrevet August 6, 2013 Forfatter Share Skrevet August 6, 2013 Trenger jo ikke gjøre allverdens ut av det. Har du tilgang til kompressor så kan du kjøpe deg ei billig tectylsprøyte og noen liter tynn tectyl, så vasker du bilen under og sprøyter der du kommer til og innvendig i kanalane. Det er kanaler som normalt knekker eldre biler som nevnt, så alt du gjør vil egentlig kraftig forbedre dette. I kanalen er det ikke så fryktelig farlig hva du bruker, bare det "kveler" rusten som er der (for rust er der garantert). Nå veit ikke jeg hvor nevenyttig du er, men noen små helgeøkter med småpusling gjør fort mye med levealderen til bilen. Det viktigeste er derimot å holde bilen ren, ett kjennetegn jeg alltid ser på opprustne biler er at det ligger en halv centimeter med sand, skit og salt på undersiden. Sjekk også dreneringshull på dører, og har du noe tull med rust i baklukefalser etc så prøv litt selv, poenget er at selv om du kanskje ikke klarer å reparere det, vil du nok ikke ha noen problemer med å bremse det kraftig. Kloke ord, Håskjold. Jeg er på ingen måte mekaniker, men er ikke helt "på jordet" heller. Er gjerne tålmodigheten som skorter Renholdet er jeg ganske nøye med, og bruker gjerne en lakkrens og polish også i underkant og på innsiden av bl.a dører. Men når rustboblene allerede er der, så føles det litt demotiverende. Har vært borte i kanaler som har skapt problemer (kostbare) tidligere. Dette har da vært på vesentlig eldre E28'er, men vil tippe dette kommer på denne bilen også. Dette er ting jeg har satt bort, men hvordan får jeg "tilgang" på kanalene innvendig? Er det dreneringshull jeg kan få sprøytet inn rustkiller fra? Og optimalt sett, så burde det finnes haller for selvvask MED løftebukk, slik at man kom ordentilg til. *Business-idé*?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SST Skrevet August 6, 2013 Forfatter Share Skrevet August 6, 2013 Hvis det er en bil du liker veldig godt og som du steller bra med og er i bra teknisk stand så kjør på med skikkelig lakkering mener jeg. Bilhold er uansett en haug med penger ut av vinduet så om du bruker penger på å fikse den du har eller kjøper en ny med verditap og reperasjoner så er det ikke så hytt. Gjør det du føler for, vi kan ikke alltid sitte med kalkulatoren for å finne ut hva som er lurest, av og til må vi gjøre det vi har mest lyst til Der kom det en kontra, ja! Blir ikke akkurat lettere å finne ut av dette. Neida, jeg står med en fot i hver leir, men er interessant å høre ressonementet til andre likesinnede. Når man sitter og koker ting sammen i eget hode, så kan det fort spore litt av Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet August 6, 2013 Share Skrevet August 6, 2013 Og optimalt sett, så burde det finnes haller for selvvask MED løftebukk, slik at man kom ordentilg til. *Business-idé*?? DÅRLIG idè, folk som ikke vet fram/bak på en bil hadde kommet til og drept seg selv.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet August 6, 2013 Share Skrevet August 6, 2013 Hvis du er glad i bilen, vil ha den lenge og er opptatt av at ting ser fin og blank ut, er det ikke mye å lure på! Bare pass på at lakken er for din egen nytelse, og ikke som en investering i bruktmarkedet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet August 7, 2013 Share Skrevet August 7, 2013 En gylden middelvei er jo eventuelt micropaint. De tar alle sånne "irriterende" rustmerker uten å hellakkere. Min svoger fikk blant annet lakkert og montert en m5 fanger+ en del retting av skavanker og sår for 12000,- i fjor, etter min mening steg verdien på bilen betraktlig pga dette- da den løftet seg betydelig i utseende. En god detailings jobb gjør også underverker for sliten lakk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SST Skrevet August 7, 2013 Forfatter Share Skrevet August 7, 2013 Hvis du er glad i bilen, vil ha den lenge og er opptatt av at ting ser fin og blank ut, er det ikke mye å lure på! Bare pass på at lakken er for din egen nytelse, og ikke som en investering i bruktmarkedet. Dette er i såfall 100% for egen del, og ikke med tanke på videresalg. Selv en strøken E39 (særlig FØR facelift) er ikke verdt mange kronene om dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SST Skrevet August 7, 2013 Forfatter Share Skrevet August 7, 2013 En gylden middelvei er jo eventuelt micropaint. De tar alle sånne "irriterende" rustmerker uten å hellakkere.Min svoger fikk blant annet lakkert og montert en m5 fanger+ en del retting av skavanker og sår for 12000,- i fjor, etter min mening steg verdien på bilen betraktlig pga dette- da den løftet seg betydelig i utseende. En god detailings jobb gjør også underverker for sliten lakk. Micropaint er ingen du ide! Er det ikke en avdeling på Rud? Kan stikke innom å høre hva de sier, hvertfall! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SST Skrevet August 7, 2013 Forfatter Share Skrevet August 7, 2013 Og optimalt sett, så burde det finnes haller for selvvask MED løftebukk, slik at man kom ordentilg til. *Business-idé*?? DÅRLIG idè, folk som ikke vet fram/bak på en bil hadde kommet til og drept seg selv.. Måtte jo hatt en form for kontroll på det... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet August 7, 2013 Share Skrevet August 7, 2013 Kloke ord, Håskjold. Jeg er på ingen måte mekaniker, men er ikke helt "på jordet" heller. Er gjerne tålmodigheten som skorter Renholdet er jeg ganske nøye med, og bruker gjerne en lakkrens og polish også i underkant og på innsiden av bl.a dører. Men når rustboblene allerede er der, så føles det litt demotiverende. Har vært borte i kanaler som har skapt problemer (kostbare) tidligere. Dette har da vært på vesentlig eldre E28'er, men vil tippe dette kommer på denne bilen også. Dette er ting jeg har satt bort, men hvordan får jeg "tilgang" på kanalene innvendig? Er det dreneringshull jeg kan få sprøytet inn rustkiller fra? Og optimalt sett, så burde det finnes haller for selvvask MED løftebukk, slik at man kom ordentilg til. *Business-idé*?? Slike rustbobler kan stå i evigheter bare du får gnura inn baksiden med ettellerannet stoff som tectyl, owatrol eller hva du vil. Bare ikke pirk i lakkbobler slik at det går hull Er somregel hull fra fabrikk som det sitter plastikkpropper i, somregel sitter di i det bakre hjulhuset slik at man bare kjører slangen rett innover kanalen. Eventuelt bare borrer man egne 6mm hull og plugger de med propper fra biltema. Spørsmålet er hvor langt det er komt, dersom alt er rent og pent er tectyl somregel det beste, er kanalen rusta innvendig bør man heller bruke mere i retning av oljebehandling siden den i større grad "kryper" "Fluid Film" er foreksempel ett produkt mange har hatt godt erfaring med : http://www.fluid-film.no/ følger vell med slange og alt på spraybokser, så det er bare å løfte av proppen fylle kanalen og plugge igjen. Det som er så lurt med slikt iforhold til tectyl o.l, er at det aldri størkner og "kryper" på samme måte som vann kryper utover ei avis som man søler på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå