Gå til innhold

Slutt på 98 oktan ved flere Statoil stasjoner......??IDIOTER

Erikyog
 Share

Anbefalte innlegg

Denne filmen sier det meste egentlig

Ah :)

Mao. burde man kort sagt ha 200hk + for at det skal bli verdt å fylle 98? :)

Nei... det er en for enkel konklusjon. Jeg tror f.eks ikke at en 10 år gammel E46 330i med 231 HK vinner mye med 98 oktan bensin fremfor 95 oktan. Motoren må være bygget for å kunne yte ekstra med 98 oktan bensin. Det er mulig at S-motorene og f.eks Alpina´s tilsvarende motorvarianter kan ha en liten ekstra fordel med 98 oktan, men ikke de alminnelige motorene.

e46 330i har vel bankesensor og justerer tenninga etter oktantallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan det hende at de har noe annet "system" som gjør at de tåler lavere Oktan, er vel 88/89 som er vanlig over there :?

De bruker en annen måte å regne ut oktantall på.

I USA bruker de gjennomsnittet av to forskjellige målinger ("RON" og "MON") til å angi oktantall, mens vi i Europa kun bruker RON måling.

Vil det da si at vi stort sett kjører på samme tall som i USA da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det da si at vi stort sett kjører på samme tall som i USA da?

for å si det slik:

i tanklokket til din 520ia står det "Super 95 Bleifrei" (95 ron).

i usa ville det i tanklokket ha stått 91 aki (aki står for anti knock index, som regnes ut ved å ta gjennomsnittet av ron(research octane number) og mon(motor octane number)), som tilsvarer 95 ron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... det er en for enkel konklusjon. Jeg tror f.eks ikke at en 10 år gammel E46 330i med 231 HK vinner mye med 98 oktan bensin fremfor 95 oktan. Motoren må være bygget for å kunne yte ekstra med 98 oktan bensin. Det er mulig at S-motorene og f.eks Alpina´s tilsvarende motorvarianter kan ha en liten ekstra fordel med 98 oktan, men ikke de alminnelige motorene.

Ja... for nettopp å unngå tenningsbank hvis oktantallet er forskjellig (spesielt for lavt), men dette betyr ikke at motoren automatisk kan gjøre bruk av et høyere oktantall i relasjon til å gi mer effekt. Tenningsbank er forøvrig et uttrykk man bruker når forbrenningen i en sylinder (bensin og diesel) ikke er tilstrekkelig kontrollert og skjer for hurtig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

98 er jo dritdyrt på Statoil i forhold til på andre stasjoner uansett. E12n får kun 98, og det fyller jeg på UnoX eller Shell (express). Statoil ligger som oftest over en krone høyere per liter. Jeg syns det har virket som om de i lange tider har priset seg ut med vilje, for å kunne slutte med 98. Og mine mistanker ser ut til å stemme :P

Men altså, om hele verden slutter med 98, kan man ikke bare bruke oktanbooster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... for nettopp å unngå tenningsbank hvis oktantallet er forskjellig (spesielt for lavt), men dette betyr ikke at motoren automatisk kan gjøre bruk av et høyere oktantall i relasjon til å gi mer effekt. Tenningsbank er forøvrig et uttrykk man bruker når forbrenningen i en sylinder (bensin og diesel) ikke er tilstrekkelig kontrollert og skjer for hurtig.

Spesielt for lavt? Får da ikke tenningsbank av å ha for høyt oktantall.

Ved å kjøre med 98oktan kan man ha et senere tenningspunkt, hvor da gassene naturlig nok blir mer komprimert slik at effekten vil øke ved å kjøre på 98 fremfor 95 på biler med bankesensor.

Motoren i 330i blir forøvrig anbefalt kjørt på 98oktan :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt for lavt? Får da ikke tenningsbank av å ha for høyt oktantall.

Ved å kjøre med 98oktan kan man ha et senere tenningspunkt, hvor da gassene naturlig nok blir mer komprimert slik at effekten vil øke ved å kjøre på 98 fremfor 95 på biler med bankesensor.

Motoren i 330i blir forøvrig anbefalt kjørt på 98oktan :wink:

Ja... bankesensoren er der for å justere tenningen hvis bensinen holder et for lavt oktantall. Som du er inne på vil et høyere oktantall medføre mindre risiko for ukontrollert forbrenning, men dette er ikke det samme som at motoren automatisk gir mer effekt så lenge forbrenningen er normal. Jeg vet ikke spesifikt hva som er tilfellet for M54B30 motoren, men jeg tviler på at det effektmessig er en signifikant forskjell på 95 og 98 oktan. På S-motorene derimot vil jeg tro at forskjellen er mer tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke så relevant, men på dynopapirene til ESS viser M54b30 med TS1 kompressor en økning på ca 16hk og 13nm ved 98, på det meste.

derfor jeg mener effektforskjellen på f.eks en M50b20 = null.. Motorsterke biler er det nok forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...