Gå til innhold

Planlegger Roadtrip i Europa for fruen og meg

Julianv
 Share

Anbefalte innlegg

God morgen.. :)

Sitter her i de tidlige morgentimer, såvidt våken og venter på at kaffen skal komme i blodet.

Jeg og madammen har funnet ut at vi skal bruke neste sommerferie på en Europa-tur (tredje gang for min del, men første gang for hennes del) og i den forbindelse trenger vi anbefalinger til steder som er verdt å få med seg. Begge to er like eventyrlystne og liker flott natur og spesielle steder. Bilrelaterte steder utgår dette året siden jeg har fått dette mettet de forrige turene.. :cool:

Foreløpig har vi kun funnet et par steder vi må ha med på listen:

- Tyskland: Sted ikke kjent enda, tips takk! :)

- Belgia/Luxembourg: alt ettersom hvor vi ender opp i Tyskland

- Frankrike: Må vel innom Paris iallefall, men er sør-Frankrike som er kjekkest for våres del, så lurer på noe steder å dra innom her.. :)

- Andorra

- Spania: Barcelona er eneste vi har satt opp her

- Monaco (2-dagers stopp her)

- Italia: Her blir det 99% sikkert kun Venezia å besøke

- Sveits: Såklart må de viktigste passene kjøres dette året også, men om det er noe "må se"-steder så er vi veldig åpen for dette. Sveits er det begge to gleder seg mest til igrunn så tilbringer sikkert litt tid her.. :)

Jeg holder på med research for å finne steder som begge to kunne tenkt å se, så vis noen har vært på tur med fruen og har noe å anbefale tas dette imot med åpne armer.. :)

Vi har ca 2,5 uker til rådighet og vil ha mest mulig ut av dette.. :)

Bilen som kjøres blir dessverre ikke en BMW, men en Audi A4 1.8Tq.. :roll:

Skal se om jeg ikke får laget et reisebrev fra i år også jeg.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som en morsom og innholdsrik tur. Andorra er et av stedene jeg vil anbefale deg å dra innom, mosel eller rhindalen i Tyskland er å anbelfale. I sveits ville jeg ha tatt 1-2 dager i Zermatt, praktfull by. Jeg har vært så mye på bilferie i Europa, så det er det jeg kommer på i farten i følge det du skriver. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to modeller som fungerer for oss når vi skal på roadtrip og det er å ha relativt korte dagsetapper (maksimalt 2-3 timers kjøring) mellom de primære destinasjonene eller et par lange dagsetapper som bringer oss til den primære destinasjonen eller basen for mindre og kortere turer rundt i et spesifikt område. Den siste modellen kunne f.eks være Sveits som helhet eller et bestemt område i Sydfrankrike.

Jeg liker den første modellen best iom. at man ser flere byer og generelt opplever mer, men modellen krever også vesentlig mer planlegging. Et viktig poeng med en slik modell er at man pga. de korte dagsetappene også kommer innom byer/steder man ikke i utgangspunktet hadde tenkt seg å besøke. Dette fordrer en positiv innstilling, men kan gi mye tilbake i form av hyggelige og interessante overraskelser. Jeg brukte Google Map, Google, alminnelige kart og hotels.com da var på roadtrip i sommer. Dette fungerer kjempebra og er billig hvis man vil at det skal være billig.

Jeg vil også anbefale å bruke litt tid på Tyskland. De fleste bare freser igjennom landet på Autobahnen mot sydligere breddegrader, men landet skjuler utrolig mange spennende steder og byer bare man kommer vekk fra motorveiene. Et område som er klart undervurdert blandt naturelskende nordmenn er Harz ("hjerte") området omtrent midt i Tyskland. Her er det fjell, daler, kjempestore skoger og pitoriske landsbyer. Harz dekker et område fra ca. Braunschweig i nord til Kassel i syd. Personlig ville jeg ha trukket en linje fra Harz og videre mot Böhmerwald på grensen mot Tsjekkia og deretter en linje mot Bodensee på grensen mot Sveits. På den måten er man aldri langt fra interessante steder og byer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips.. :) Skal ta å sette meg ned med frøkna og se igjennom det som er nevnt hittil.. ;) Andorra har jeg vært i en gang før, og der skal vi absolutt igjen! Ellers har jeg bare gode minner fra fjellpasset fra midten av Frankrike og sørover mot Millau (Noen som vet hva jeg snakker om, for jeg finner det søren meg ikke igjen!) Var noen timer med nydelige veier og masse koselige byer. Mener det var rundt 1500moh og masse gamle borger/festninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vurdere å leie bil i Tyskland frem for å kjøre egen bil. Jeg har 3 ganger enten kjørt egen bil til den dansk/tyske grensen og leid bil videre eller fløyet til Tyskland og fortsatt reisen derfra i leiebil. Har leid BMW 7-serie med fri kjørelengde hos Sixt. En fantastisk langtursbil også selv om man bare er to! Det er overraskende billig og hvis du regner på hva bruk av egen bil koster i verdiforringelse, ekstra kjørelengde på forsikringen, service osv så tror jeg at regnestykket går opp. Dette forutsetter naturligvis at man kjører relativt langt men det ser det ut til at du skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i dette resonnementet, men spørsmålet er om det da kan kalles en roadtrip. For meg er en skikkelig roadtrip hele pakken... altså inkl. transportetappene i egen bil. Jeg vil allikevel følge ditt konsept med leiebil neste gang vi skal sydover på kontinentet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyskland: Sted ikke kjent enda, tips takk! :)

- Frankrike: Må vel innom Paris iallefall, men er sør-Frankrike som er kjekkest for våres del, så lurer på noe steder å dra innom her.. :)

- Andorra

- Sveits: Såklart må de viktigste passene kjøres dette året også, men om det er noe "må se"-steder så er vi veldig åpen for dette.

Monaco synes jeg er et litt kjedelig sted. To dager hørtes mye ut...

Dere kan jo besøke San Marino - mener jeg har vært oppe i en borg oppe på en fjellknaus der.

Venezia er dyrt og overbefolket. Det er jo kort vei til nabolandene i øst når man først er i Venezia - kan ta en kjøretur sydover langs østsiden av Adriaterhavet f.eks.

Toscana funker jo alltid.

Sveits og Østerrike er fint stort sett uansett hvilken vei man velger. Derfor er det neppe vits i å overanalysere og planlegge ruter ned i detaljer. Hva med å besøke byer som Genève og Wien? Budapest er ikke langt unna heller.

Personlig synes jeg hele sjarmen med en slik tur er å bruke egen bil, uansett hva slags fartøy det er. F.eks. har jeg vært i Italia to ganger med en gammel rusten Toyota Corolla GT, og det gjør hele turen så utrolig mye mer minneverdig. Litt mer følelser og nostalgi enn om jeg hadde reist rundt i en Golf TDI-leiebil fra Hertz...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i dette resonnementet, men spørsmålet er om det da kan kalles en roadtrip.

OK - det var ukjent for meg at roadtrip forutsatte egen bil

Personlig synes jeg hele sjarmen med en slik tur er å bruke egen bil, uansett hva slags fartøy det er. F.eks. har jeg vært i Italia to ganger med en gammel rusten Toyota Corolla GT, og det gjør hele turen så utrolig mye mer minneverdig. Litt mer følelser og nostalgi enn om jeg hadde reist rundt i en Golf TDI-leiebil fra Hertz...

Enig og jeg har flere ganger kjørt i europa i egen bil (bl.a. Citroën 2CV og BMW 130i...). Trådstarter skrev at han skulle kjøre Audi og da høres BMW-leiebil ut som et godt alternativ :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i dette resonnementet, men spørsmålet er om det da kan kalles en roadtrip.

OK - det var ukjent for meg at roadtrip forutsatte egen bil

Selvfølgelig ikke... det var dårlig formulert av meg. Det jeg tenkte på i denne sammenhengen er at de aller fleste her inne ganske sikkert gjerne vil kjøre egen bil nedover på kontinentet og at dette er et poeng i seg selv når man er ung. Det var det iallefall for meg da jeg var på min aller første roadtrip i egen bil til Spania bare noen måneder etter at jeg fikk lappen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyskland: Sted ikke kjent enda, tips takk! :)

- Andorra

- Sveits: Såklart må de viktigste passene kjøres dette året også, men om det er noe "må se"-steder så er vi veldig åpen for dette.

Monaco synes jeg er et litt kjedelig sted. To dager hørtes mye ut...

Dere kan jo besøke San Marino - mener jeg har vært oppe i en borg oppe på en fjellknaus der.

Venezia er dyrt og overbefolket. Det er jo kort vei til nabolandene i øst når man først er i Venezia - kan ta en kjøretur sydover langs østsiden av Adriaterhavet f.eks.

Toscana funker jo alltid.

Sveits og Østerrike er fint stort sett uansett hvilken vei man velger. Derfor er det neppe vits i å overanalysere og planlegge ruter ned i detaljer. Hva med å besøke byer som Genève og Wien? Budapest er ikke langt unna heller.

Hm, var der i forfjor og synes stedet var helt rått.. :cool: Masse råe biler, båter og riksmannsfolk.. :) Men vi tar nå alt på "sparket" iløpet av turen så blir det kjedelig et sted kjører vi til neste sted, evt tar en svipptur utenom hovedveien (Col de Turini!)

San Marino skal vurderes. Venezia syns jeg er kjempeflott, men ja ganske dyrt (iforhold til resten av områdene rundt). Dog MÅ vi innom der på en kjærestetur.. ;)

Ikke dumt, skal ta å se hvor mye ekstra vi må kjøre for å få med oss dette også. Har ikke vært i de områder før..

Jeg tror du har helt rett ang Sveits og Østerrike. Sist gang brukte vi ikke GPS engang og endte tilfeldig opp i St Moritz. Nyyydelige landskap i Sveits/Østerrike.. :D

Og til diskusjonen egen bil vs leiebil: Kjøres ALLTID egen bil! :) Er jo det som er sjarmen med en sånn tur.. Kommer aldri til å glemme første turen rundt Europa i en gammel '89 525i med altfor mye på telleren.. :cool: Så denne diskusjonen kan legges død, takk.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...