Gå til innhold

Tony sitt prosjekt: E61 525d


 Share

Anbefalte innlegg

BMW E61 525d - Phase 1


image001.jpg

 

 

 

Forhistorie:
Det var vel under en oppryddingsrunde etter å ha flyttet til enebolig jeg bestemte meg for å bygge et stereoanlegg i bilen. Har en del snadder på lur fra tidligere som jeg heller ville bruke enn å la det ligge på hylla. Ønsket var ikke å lage noe voldsomme greier, men holde det veldig enkelt og heller legge vekt på ting som faktisk har noe å si rent lydmessig. At stereoanlegget ikke skulle vises i noen grad var også vesentlig. God lyd og mulighet til å også konkurrere i EMMA er en ren selvfølge hos meg.

Oppdaterer tråden etterhvert som jeg blir ferdig med ting og lenker videre til postene med oppdateringer direkte fra første post.

Produkter jeg ender opp med i bilen:
Hovedenhet: Pioneer DEX-P9
Signalprosessor (DSP): Pioneer DEQ-P9

Forsterker diskant: Sinfoni 90.2x
Forsterker mellomtone: Sinfoni 90.2x
Forsterker midbass: Sinfoni 150.2x
Forsterker bass: Sinfoni 150.2x

Diskanter: Morel Supremo Piccolo
Mellomtoner: Fountek FR89EX 3" Fulltone
Midbass: OEM BMW(Foreløpig)
Bass: Morel Ultimo 10

Kabler: Ymse greier som jeg har fra tidligere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basskassen:

Siden jeg ville holde det enkelt i bilen handlet jeg inn en ferdig rundkasse fra Gladen via Autodesign:

http://www.autodesign.no/subwoofere/runde-kasser/gladen-subframe-rund-369-liter

IMG_6872.jpg

Forboret hull til skruer, 3 stykker totalt, for å holde press mens limet tørker:

IMG_6875.jpg

IMG_6880.jpg

Drar fingeren over limet som tyter ut innvendig for å sikre meg en helt tett limfuge:

IMG_6881.jpg

Siden hjulbrønnen i bilen ikke er helt rund i formen måtte kassa tilpasses litt. Legg også merke til løsningen med å lage en utsparing for den tappen i midten slik at kassa kommer helt ned. Dette ble laget med en papphylse jeg kappet til med sag og limte fast med trelim:

IMG_6885.jpg

IMG_6888.jpg

Tettet hullet med glassfiber. La først vevd strie som jeg limte fast og mettet med polyester. I forgrunnen vises ferdig utsparing med et lokk på toppen. Solid og enkelt:

IMG_6894.jpg

IMG_6905.jpg

Ferdig støpt med 5-6 lag polyester til slutt samt tettet hele kassa innvendig med polyester. Har også stivet av kassa med en 2x2" stolpe som er skrudd og limt i begge ender. Utsparingen i midten er forsterket med litt glassfiber, og jeg har limt fast en stor skive for maksimal styrke når kassa skrus fast i bilen:

IMG_6906.jpg

IMG_6909.jpg

Her er kassa festet i bilen:

IMG_6912.jpg

IMG_6913.jpg

Litt skumplast mellom kassa og bilen for å hindre gnisselyder etc.:

IMG_6919.jpg

IMG_6921.jpg

Update 15.09.2013:

Sånn ble basskassa til slutt:

IMG_7039.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Custom sikringsholder:

Laget meg like så greit en custom sikringsholder til dette prosjektet. Utgangspunktet var en Mini-ANL holder fra Tsunami, men den klarte kun 2 stk 10mm og 2stk 21mm. Jeg trengte 4stk 21mm. Så da handlet jeg inn et par plater med 6mm plexi hos Clas Ohlson og satte i gang med å lage noe eget.

Tok utgangspunkt i den demonterte basen jeg hadde liggende:

IMG_6998.jpg

IMG_6999.jpg

Borret opp like hull i plexien:

IMG_7000.jpg

Og fikk kappet det til:

IMG_7004.jpg

På undersiden laget jeg til forsenkinger og brukte sorte M4 senkeskruer:

IMG_7016.jpg

De måtte såklart kappes til litt. For å være sikker på at gjengepartiet skulle være brukbart etter kappinga skrudde jeg på en mutter på hver skrue som jeg kunne skru av igjen og dermed redde evt litt skadede gjenger:

IMG_7020.jpg

Ferdig resultat av av blokka:

IMG_7021.jpg

For å få sidene av plexiplata så glatte planslipte jeg sidene først med 120-korning sandpapir til den var slett og fin, deretter våtslipte jeg det igjen til sliperipene fra 120-papiret var borte. Det ga en fin og glatt overflate som så bra ut.

Update 15.09.2013:

En liten update, men her ser dere hvordan kablene blir beskyttet og merket:

IMG_7043.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er virkelig rett mann på rett plass, så her må man følge med ja :)

Legg merke til bruken av skruer og limfugen på basskassen. På denne måten blir det mer solid enn å pøse på med både lim og skruer.

Hva bruker du til å skjære i plexi, Tony? Og funker det samme på tykkere plexi? Den sikringsholderen så jo rimelig hi-tec ut til å være så enkel, så det er helt klart at det er lenge til plexi går av moten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er virkelig rett mann på rett plass, så her må man følge med ja :)

Legg merke til bruken av skruer og limfugen på basskassen. På denne måten blir det mer solid enn å pøse på med både lim og skruer.

Hva bruker du til å skjære i plexi, Tony? Og funker det samme på tykkere plexi? Den sikringsholderen så jo rimelig hi-tec ut til å være så enkel, så det er helt klart at det er lenge til plexi går av moten ;)

Får neppe den kassa fra hverandre igjen :)

Bruker en kapp og gjærsag faktisk: http://www.bosch-do-it.com/no/no/hobbyh ... 199898.jsp

Tar det veeeeldig forsiktig ellers blir det varmgang og man bare smelter plexi. Det resulterer i at man må slipe veldig mye i etterkant. Tar man det helt piano når man nærmest sliper seg gjennom går det bra :) Bruker forøvrig det bladet som følger med.

Plexi er egentlig din beste venn og din værste fiende :P Kan bli griselekkert dersom man gjør det riktig. Man kan kappe, file, pusse og til og med gjenge opp i det. Men det kan også bite av deg fingern dersom du er for ivrig. Det kan sprekke opp og knekke dersom man er litt uvøren i arbeidet. Det kommer fler plexidetaljer utover i prosjektet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig med disse tilbakemeldingene :)

Jeg kommer nok ikke til å gjøre noe med gulvplata i bilen. Bassen slipper greit nok frem uansett. Er ikke om å gjøre å spille høyest mulig heller. Dette er uansett en fin måte å få mer bass på uten å ødelegge utseendet i bagasjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lyd!! :) Fredags kveld klokken 23 kunne de første basstonene fra suben -til min store iver- fylle garasjen! Dagen etter bar det av sted til Støperiet her i Tønsberg og min første EMMA-konkurranse som deltaker på 4 år stod foran meg. Denne gangen i klassen Master OEM.

Har forøvrig oppdatert postene om sikringsholder og basskasse med et par nye bilder ;)

Under ser dere hvordan det ser ut i bagasjen nå. Litt "proof of consept" for å teste det ut. Kabler skal festes bedre, og alt skal forfines, men den midlertidige jallakoblinga mi fungerer:

IMG_7044.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...